2 routers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Den29
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-08 21:53
Het volgende:

Ik heb een fritz!box 7581 en een linksys wrt54g v1.1.
Fritz!box is feitelijk waar mijn provider binnen komt en waar ook alles ingeregeld is ook de WiFi.
Nu heb ik de linksys wrt54g voorzien van de firmware DD-WRT (dat werkt goed).

Probleem: Ik heb de linksys een ip adres: 192.168.1.1 gegeven, ik heb in het wifi gedeelte eerst een Virtueel AP aangemaakt.
Daarna heb ik de wifi die ik via de fritz!box heb gekoppeld wachtwoord overgenomen en deze als repeater gezet. En dat werkt goed. De linksys krijgt ook een ip van de fritzbox.
Bij de linksys staat de DHCP uit.
Als ik connectie maak met de Vir.AP van de linksys heb ik ook internet en kan ik pingen naar mijn fritzbox en aanwezige andere apparatuur. Maar als ik nu echter weer overstap naar de fritzbox kan ik dus niet meer naar de apparatuur die achter de linksys hangt.

Dus kort: Wireless fritzbox (A) en wireless linksys (B): van B naar A kan wel maar niet van A naar B.

Voor de goede orde er loopt geen UTP naar de linksys alles gaat draadloos.

Wat doe ik verkeer of wat zie ik over het hoofd?

Beste antwoord (via rens-br op 21-02-2020 08:23)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Den29 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:45:
[...]

Ik leer het nooit: Er staat op de linksys dd-wrt op.
Dan is het heel simpel: https://duckduckgo.com/?q=dd-wrt+bridge+mode

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 14:11
Persoonlijk zou ik dan een tweede fritz!box/fritz!repeater zoeken en die lekker koppelen via Mesh WiFi met FRITZ! (liefst via een kabel!) en dan gaat alles automagisch goed ;) Die wrt54g is ook niet jong en snel meer.

Ik zou denken dat er nog iets van een NAT of firewall in de weg zit in DD-WRT!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Klinkt dit niet als dubbel NAT?
Een Fritz zit default op 192.168.178.1, als je de linksys 192.168.1.1 geeft heb je twee subnetten?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Den29 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:20:
Wat doe ik verkeer of wat zie ik over het hoofd?
Daarop valt geen goed antwoord te geven als het niet duidelijk is wat je probeert te bereiken.

Eén groot netwerk waar alles met elkaar kan communiceren, of meerdere netwerken waar apparaten bewust niet met elkaar kunnen communiceren?

• Den29
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:56:
[...] Nee geen groot netwerk. Ik snap alleen niet waarom ik wel van b naar a kan maar niet van a naar b

Daarop valt geen goed antwoord te geven als het niet duidelijk is wat je probeert te bereiken.

Eén groot netwerk waar alles met elkaar kan communiceren, of meerdere netwerken waar apparaten bewust niet met elkaar kunnen communiceren?

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
Heb je de linksys wel d.m.v. de lan-aansluiting aangesloten op de fritzbox ipv de wan aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Den29 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:00:
Nee geen groot netwerk. Ik snap alleen niet waarom ik wel van b naar a kan maar niet van a naar b
Daar zijn meerdere verklaringen voor zoals zijn genoemd, waaronder een firewall of een ontbrekende route t.g.v. dubbel-NAT.

Maar de vraag blijft: wat wil nu bereiken? Je wilt dus meerdere netwerken thuis? Voor de goede orde, dat is geen gekke vraag anno 2020.

———-
T.b.v. verdere uitleg, een thuisnetwerk bestaat grofweg uit 3 elementen
- router: verbindt netwerken (zoals internet met thuisnetwerk, of meerdere thuisnetwerken met elkaar)
- switch: verbindt netwerkkabels (en stuurt meestal verkeer door zonder de router te hoeven gebruiken)
- access point: “draadloze” switch

Verder voorziet een router meestal in een firewall naar buiten toe, maar soms ook binnen een thuisnetwerk. En vertaalt de NAT software netwerkadressen zoals een publiek IP-adres naar thuisadressen, of thuisadressen onderling.

• Den29
Ik snap wat je schrijft, en ik begrijp dat ook. En iedereen die zegt wat ben je aan het prutsen heeft ook gelijk. Het kan eenvoudiger en simpeler.
Wat ik wil bereiken is dat ik ergens in mijn huis niet zo makkelijk een UPT kabel kan leggen. Dus ik had nog een linksys. Theoretisch moet het mogelijk zijn of via wireless te kunnen schakelen. Dat lukt ook, mijn linksys heeft keurig een IP van de fritzbox gehad en ik kan er mee het al machtige internet op. En ik kan ook de server bereiken via linksys alleen wat ik dus niet kan is mijn andere pc via de fritzbox bereiken die achter de linksys hangt. En de firewall in de linksys staat uit.
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:08:
[...]

Daar zijn meerdere verklaringen voor zoals zijn genoemd, waaronder een firewall of een ontbrekende route t.g.v. dubbel-NAT.

Maar de vraag blijft: wat wil nu bereiken? Je wilt dus meerdere netwerken thuis? Voor de goede orde, dat is geen gekke vraag anno 2020.

———-
T.b.v. verdere uitleg, een thuisnetwerk bestaat grofweg uit 3 elementen
- router: verbindt netwerken (zoals internet met thuisnetwerk, of meerdere thuisnetwerken met elkaar)
- switch: verbindt netwerkkabels (en stuurt meestal verkeer door zonder de router te hoeven gebruiken)
- access point: “draadloze” switch

Verder voorziet een router meestal in een firewall naar buiten toe, maar soms ook binnen een thuisnetwerk. En vertaalt de NAT software netwerkadressen zoals een publiek IP-adres naar thuisadressen, of thuisadressen onderling.

• Den29
Nee, maar dat hoeft ook niet lijkt mij.
dennisdennis12 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:07:
Heb je de linksys wel d.m.v. de lan-aansluiting aangesloten op de fritzbox ipv de wan aansluiting?

• Room42
  • Niet online
Den29 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:16:
Nee, maar dat hoeft ook niet lijkt mij.
[...]
Hij bedoelt: Als je hem op de WAN-aansluiting aansluit, zit de router van het apparaat ertussen als je hem niet in bridge mode zet. Maar jij doet het allemaal draadloos, dus dat is niet van toepassing.

Hoe dan ook zit er waarschijnlijk een "router-functie" (a.k.a. NAT) in de weg voor jou. Je moet zorgen dat je hele netwerk in hetzelfde subnet komt: Dat van je Fritz!box.

offtopic:
Je quote verkeerd om. :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Den29
Dat probeer ik ook, maar even geen idee waar ik dat moet doen, in de linksys of fritzboxEvanescent schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:20:
[...]

Hij bedoelt: Als je hem op de WAN-aansluiting aansluit, zit de router van het apparaat ertussen als je hem niet in bridge mode zet. Maar jij doet het allemaal draadloos, dus dat is niet van toepassing.

Hoe dan ook zit er waarschijnlijk een "router-functie" (a.k.a. NAT) in de weg voor jou. Je moet zorgen dat je hele netwerk in hetzelfde subnet komt: Dat van je Fritz!box.

offtopic:
Je quote verkeerd om. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:53
WHAT? Ik ben gestopt met lezen bij "Linksys WRT54G V1.1" 8)7

Dat is een Router uit 2002 met 10/100 ethernet poorten en b/g wifi |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Tha Render_2 op 20-02-2020 10:40 ]

• Room42
  • Niet online
@Den29 Je moet buiten (lees: onder) de [quote] en [/quote]-tags typen. ;)

Je moet de linksys als bridge instellen. Maar @Tha Render_2 heeft wel een punt, hoor. Ik negeerde het maar even maar jouw apparaat en firmware is hopeloos verouderd. Je kunt er dan beter nog DD-WRT op plaatsen, als die tenminste nog ontwikkeld wordt. ;)

• Den29
Helemaal gelijk, maar als was het een router van 1000 voor christus het moet gewoon werken.
Tha Render_2 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:40:
WHAT? Ik ben gestopt met lezen bij "Linksys WRT54G V1.1" 8)7

Dat is een Router uit 2002 met 10/100 ethernet poorten en b/g wifi |:(

• Room42
  • Niet online
Den29 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:42:
[...]

Helemaal gelijk, maar als was het een router van 1000 voor christus het moet gewoon werken.
Dat slaat natuurlijk als een tang op een varken. Protocollen en software evolueren. Maar het is ook meer een security (en performance)-ding.

• Den29
Room42 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:42:
@Den29 Je moet buiten (lees: onder) de [quote] en [/quote]-tags typen. ;)

Je moet de linksys als bridge instellen. Maar @Tha Render_2 heeft wel een punt, hoor. Ik negeerde het maar even maar jouw apparaat en firmware is hopeloos verouderd. Je kunt er dan beter nog DD-WRT op plaatsen, als die tenminste nog ontwikkeld wordt. ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Den29 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:45:
[...]

Dan is het heel simpel: https://duckduckgo.com/?q=dd-wrt+bridge+mode

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 08:17
https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge
Zie ook het plaatje op die pagina, dat wil je toch?
Dus DD-WRT: Wirelessmode Repeater, dan zou alle NAT en firewall uit moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den29

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je de kabel van de fritsbox in de Linksys in een LAN poort gestopt, en niet in WAN?

• Room42
  • Niet online
Blasterxp schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:51:
Heb je de kabel van de fritsbox in de Linksys in een LAN poort gestopt, en niet in WAN?
Hij heeft geen kabel. Dit staat in de een-na-laatste zin van de OP.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:53:
[...]

Hij heeft geen kabel. Dit staat in de een-na-laatste zin van de OP.
Ahja, ik zie het. Dan kun je mijn opmerking vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den29
Nou erg bedankt, aan de link had ik veel hulp, al werkte het niet meteen moest zelf dingen veranderen die niet klopte met wat er in die handleiding staat. Maar perfect en dank jullie wel voor de tips en trucks
Pagina: 1