Checklist warme CPU interventie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OxWax
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-03 15:02
Ik ga dit weekend een CPU die te warm wordt en zichzelf uitschakelt, proberen te 'repareren'.
Wel te verstaan, de koelpasta vervangen en uiteraard de boel schoonmaken. Ik heb nog geen specs van de CPU of MOBO of het probleem zelf bekeken.

Mijn vraag(en) :

- Verwijder ik alle oude pasta met Isopropanol(alcohol)?
- Nog andere dingen waar ik zeker op moet letten/tips?

Alvast bedankt om mee te denken _/-\o_

Alle reacties

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ja, koeler eraf en dan de processor en onderzijde van de koeler reinigen met wat alcohol op een doekje. Microfiber, keukenrol of zelfs wat WC-papier. WC-papier wrijf je wel makkelijk kapot en laat vezels achter. Alleen gebruiken als je niets anders ter handen hebt.

Een druppel koelpasta in het midden van de processor, ter grootte van een erwt, aanbrengen en koeler terug monteren.

Misschien is alles wel verstoft en/of de ventilator is kapot.

Voordat je alles los haalt zou ik eerst kijken wat de temp is in windows in idle, dus gewoon bureablad. Met Core Temp: https://www.techspot.com/downloads/6979-core-temp.html

Draai een benchmark of CPU stress test die de processor goed aan het werk zet. Een paar runs van Cinebench, Aida64, Physics test van 3DMark etc... Om te zien hoe warm hij wordt. Het hoeft niet tot in den treure of de absolute max te zijn.

Dus je hebt nu twee waardes om te vergelijken voor het reinigen met oude koelpasta en je doet hetzelfde test weer na het reinigen met nieuwe koelpasta.

Mocht het niet werken dan voorzichtig koeler eraf halen en kijken of de koeler wel goed cotact maakt met de processor, de afdruk moet goed zichtbaar zijn op de onderkant v/d koeler.

• OxWax
Bedankt voor de uitgebreide uitleg _/-\o_

Ding start momenteel niet op en er zou een temp display op het mobo zitten die richting 70° ging voor hij de geest gaf. Ik las ergens dat koffiefilters het minste residu achterlaten , itt wattenstaafjes.

Ontstoffen heb ik al laten doen maar neem toch nog bus lucht mee.
Is al +8j oud bakje, denk er aan AMD Ryzen upgrade te adviseren. ;)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
OxWax schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:36:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg _/-\o_

Ding start momenteel niet op en er zou een temp display op het mobo zitten die richting 70° ging voor hij de geest gaf. Ik las ergens dat koffiefilters het minste residu achterlaten , itt wattenstaafjes.

Ontstoffen heb ik al laten doen maar neem toch nog bus lucht mee.
Is al +8j oud bakje, denk er aan AMD Ryzen upgrade te adviseren. ;)
Maar als de computer niet opstart, is er dan niet gewoon meer kapot? Een PC die niet start, zal niet alleen door koelproblemem komen. In een grijs verleden heb ik Pentium 4's gebruikt waarvan de koeler vast zat met een erwt tandpasta en dat werd misschien heter dan met degelijke koeling en koelpasta, maar het startte in ieder geval wel op naar Linux in dat geval.

• OxWax
Ik heb helaas geen glazen bol dus dat gaan we moeten bekijken. ;)

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 13:19
Nog een extra gratis tip.
De oudere AMD coolers laten zich niet makkelijk verwijderen, die blijven aan de CPU plakken dus wees voorzichtig als het om een AMD gaat.
Het makkelijkste wat je dan kan doen:
- CPU opwarmen liefst door de pc aan te zetten (desnoods een aantal keer als deze uitvalt) of als het niet anders kan met hete lucht.
- De cooler voorzichtig proberen te draaien i.p.v. recht naar boven te trekken totdat deze loslaat en dan pas verwijderen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• OxWax
Goeie tip, een haardroger staat op m'n checklist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
*UPDATE*

Na de CPU te hebben verwijderd en nieuwe koelpasta te hebben aangebracht, was het probleem nog steeds daar.
Toen(pas, ja) herinnerde ik me dat mobo beeps een foutcode zijn. In dit geval korte beepjes = probleem PSU
pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-UD5H (rev. 1.0)

Niks doen is niks leren, zullen we maar zeggen
Pagina: 1