Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kruisschakeling. 3 schakelaars, 5 lampen. Shelly?

Pagina: 1
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik wil een Shelly aansluiten op de traplampenwisselschakeling. 3 zijn drie schakalaars op elke etage 1. Elke halve etage ook 1 lamp.

Er is echter 1 probleem. Ik heb alle lampen en schakelaars opengeschroefd.
1 schakelaar heeft 1 bruin, 2 zwart.
1 schakelaar (1e verdieping) 4 zwart.
1 schakelaar 3 zwart.

Elke lamp heeft zwart en blauw.

Ik heb dus waarschijnlijk een kruisschakeling.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic08408/hotel_schak.gif

Waar moet ik de shelly aansluiten met behoud van het gebruik van de schakelaars?

Deze lijkt me niet echt mogelijk?
Afbeeldingslocatie: https://community-openhab-org.s3.dualstack.eu-central-1.amazonaws.com/optimized/3X/c/5/c51f70e94c802be7e381e3fe461718bc66b474df_2_618x500.jpeg

Ik heb immers bij geen enkele lamp of schakelaar zowel blauw/zwart/bruin.
alle lampen

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jty9Lbq/IMG-1155.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7tNTfHN/IMG-1149.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ssJQjMr/IMG-1154.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/q71wZZs/IMG-1152.jpg

Ik had dit topic gevonden, maar ik heb dus nergens een bruine draad bij een lamp.

Adhv de schema van de kruisschakeling klopt dat ook. Geen enkele lamp zal zowel zwart, bruin en blauw moeten hebben (bij een wisselschakelaar ook niet dacht ik zo?)

Wat zijn mijn opties?

[ Voor 50% gewijzigd door kmf op 19-02-2020 22:23 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Enige wat ik kan bedenken is die kruisschakelaar laten vervallen en het geheel ombouwen naar een spaarschakeling. Misschien die kruisschakelaar dan wisselen voor een draadloze taster welke de Shelly bediend ofzo? En anders fasedraad erbij trekken tot de laatste wisselschakelaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:51

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Naar de schakelaar met bRuin erbij een blauwe draad zien te trekken. Misschien makkelijk als er een stopcontact bij zit, misschien lastiger als je draden moet trekken. Maar is niet onmogelijk. Dat is dan degene die. Je kan wisselen voor een Shelly.

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:57
Je moet de Shelly bij de lamp zetten na de laatste schakelaar. Je hebt dan wel een bruine draad nodig ter plekke, die zul je op enige manier moeten trekken.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zie edit, ik had mijn eerste koffie nog niet op O-)

Meestal is de makkelijkste plek bij de lamp zelf. Vaak loopt daar namelijk ook L/bruin (naast natuurlijk N/blauw en schakel/zwart). Nu moet je alleen op zoek naar de eerste lamp na de schakelaar. Daar koppel je de binnenkomende zwart van de lamp en doe je op SW. O doe je vervolgens naar de eerste lamp (en dus de rest).

Eerste lamp vinden kan alleen even een uitdaging zijn. Maar grootste kans is dat het de lamp het dichtst bij de schakelaar met 3 zwarte draden is. De test: haal bij de lamp alle zwarte draden die naar de lamp gaan (inclusief lasklemmen) van elkaar los. Dan zouden alle vijf de lampen uit moeten blijven.

[vroegtijdige edit] Ik zie nu dat alle foto's van de lampen zijn en dat je (zoals je schrijft) daar ook nergens bruin hebt. Dan is wel jammer. Dan zal je een draad moeten trekken.

Dan zijn er twee plekken waar dat waarschijnlijk het makkelijkste is omdat de juiste draad waarschijnlijk wel een doosje verder aanwezig is:
  • Zoals @prein2 een blauwe bij de eerste schakelaar trekken
  • Een bruine bij de eerste lamp trekken
PS Wat is het evil ding met twee rode draden...

• kmf
  • Niet online
Een blauwe draad trekken vanaf een nabijgelegen stopcontact (op dezelfde groep) had ik ook bedacht.

Een bruine draad naar de eerste lamp is nogal een uitdaging. Ik moet dan uitzoeken hoe en of deze doorgetrokken kan worden. De schakelaar met de bruine draad gaat naar beneden toe namelijk.

Een bruine draad van een ander stopcontact lijkt me niet kunnen uiteraard.

@Septillion die twee rode draden zijn van een ledlamp driver. Waarom die beide rood is...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online
Nou... ik heb uitgevogeld waar de doos zit met alle drie kleur draden

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fNkGdym/IMG-1166.jpg

Ik kan daar alleen niet bij komen zonder verlaagd plafond open te breken.... hebben we dus even geen zin in...

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

kmf schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:08:

[Afbeelding]

Ik kan daar alleen niet bij komen zonder verlaagd plafond open te breken.... hebben we dus even geen zin in...
Da's niet heel fraai aangelegd moet ik zeggen.

• kmf
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:13:
[...]

Da's niet heel fraai aangelegd moet ik zeggen.
alleen het feit dat het onbereikbaar is, is al niet fraai

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
kmf schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:08:

[Afbeelding]

Onbereikbare lasdoos; dat hoort niet. Gewoon openbreken dus.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Handig is anders inderdaad. 8)7 Maarja, vertel dat eens aan zo'n beetje iedereen die ergens een verlaagd plafond maakt...

• kmf
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:59:
[...]

Onbereikbare lasdoos; dat hoort niet. Gewoon openbreken dus.
Met een hamer is het bereikbaar.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Septillion schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:08:
Handig is anders inderdaad. 8)7 Maarja, vertel dat eens aan zo'n beetje iedereen die ergens een verlaagd plafond maakt...
Luik er in. Of nog beter; niet verlagen. ;)
Pagina: 1