Gipsplaten na levering spreiden of 1 stapel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:19
Mijn vraag
Ik ga komend weekend onze zolderslaapkamer verbouwen. Onderdeel van deze verbouwing is dat ik (voor het eerst, wel met hulp van iemand met meer ervaring) met gipsplaten de muren en schuine plafonds ga bekleden. Deze gipsplaten worden morgen geleverd. Van de transporteur begreep ik dat dit zo'n 780 kg aan gipsplaten is. Nu was ik van plan om deze met een maat allemaal naar zolder te brengen morgen en dan komend weekend te gebruiken. En ineens kreeg ik een ingeving die ik even wil checken:

Ons huis is van 1929 en er zijn natuurlijk houten balken gebruikt om de vloer te ondersteunen. De zolder is wel vanaf de bouw al met een vaste trap geweest, het is dus niet een vliering oid geweest. Als ik een stapel gipsplaten van in totaal 780 kg op deze vloer leg, vormt dat dan nog een risico? Of kan ik beter twee stapels maken (waarvan eventueel 1 stapel op een andere verdieping). De oppervlakte van de stapel zou 2,60*0,60=1,56 m2 zijn, wat betekent dat het gewicht 780 / 1,56 = 500 kg/m2 bedraagt.

Dus: wat zouden jullie doen?

Beste antwoord (via pim89 op 19-02-2020 22:58)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:56
Gewoon op de zolderverdieping 4 stapels maken.

Of in delen omhoog lopen en verwerken.

Zou niet de grens gaan opzoeken.
Maar een stapel van een 200 tot max 300kg moet kunnen als hij over meerdere vloerbalken verspreid ligt.
(Haaks op de balken heb je al 3-4 balken onder je stapel)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:07
Met zo'n oud huis zou ik het risico niet lopen denk ik. Heb onlangs hetzelfde gehad met zakken cement ivm badkamerverbouwing waarbij we nieuwe vloer gingen storten. Had er zo'n 37 boven liggen, toch bijna duizend kilo (25kg zakken). Heb deze zo dicht mogelijk bij de muur gelegd (daar is de vloer het sterkste). In mijn geval gaat het echter om een rijtjeswoning uit 1998 dus dat is allemaal beton.

Kun je het niet buiten laten staan (dekzeil erover tegen de regen)? Hoef je het ook geen twee keer door de handen te hebben en staat het ook niet in de weg in huis.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:56

Maar een stapel van een 200 tot max 300kg moet kunnen als hij over meerdere vloerbalken verspreid ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
ThinkPadd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:56:

Kun je het niet buiten laten staan (dekzeil erover tegen de regen)? Hoef je het ook geen twee keer door de handen te hebben en staat het ook niet in de weg in huis.
Hier heb ik ook aan gedacht. Helaas heb ik geen voortuin, en om de stoep (of een parkeerplaats) te blokkeren zie ik ook niet echt zitten. Bovendien vind ik buiten wel wat riskant ivm vocht. Gipsplaat en vocht gaan niet zo lekker samen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pim89
FrankBlom schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:51:

Thanks voor de tip. Doe ik dat denk ik. En dan met name het stuk ‘in delen naar boven’ dat is 1 dag even behelpen, want dan ligt het even in de hal, maar daar heb ik wel vertrouwen in. Dat is een granito vloer op een betonnen bak. En dan ook een deel op de eerste verdieping en een deel op zolder, dan ben ik een heel eind.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:39
In principe niet zo'n probleem, indien de balklaag is berekend als verdiepingsvloer. Wel een probleem als de balklaag slechts bedoeld was voor een vliering, of oorspronkelijk zelfs helemaal niet bevloerd was en uitsluitend bedoeld als plafond-ophanging.

Een volwaardige verdiepingsvloer kan een dergelijke last prima dragen. Een goed gevulde boekenkast komt wel aan vergelijkbare gewichten per m2. Sommige mensen zetten een kamer vol boekenkasten en dat kan ook gewoon.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1