Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude PC upgraden of nieuwe kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:43
Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma: de desktop PC van moeders loopt op zijn einde en is eigenlijk toe aan vervanging. Doordat hier nog Windows Vista op staat, draaien verschillende applicaties niet meer en zelfs internet bankieren werkt niet meer (Chrome niet goed ondersteund en Opera is halfgaar). Het gaat om een PC met de volgende settings:

- Intel Q8200 á 2.33 ghz
- 4GB RAM
- Moederbord Socket 775 LGA
- 600GB HDD
- Corsair Voeding (geen idee meer hoeveel watt)
- AMD Radeon 6670HD

Nou is dit een computer met een verleden, dus heb ik ooit al de voeding vervangen en de ingebrande grafische kaart vervangen, die zijn dus in orde. Nou kunnen wij 'goedkoop' upgraden nu naar Windows 10 Home, voor maar € 30, ik vermoed echter dat de PC hier niet heel veel sneller van wordt. Meer RAM erin zetten is geen optie, omdat het moederbord max 4GB ondersteund en aan een nieuw moederbord wil ik niet beginnen. Ik denk zelf aan het vervangen van de HDD voor een SSD en dan Windows 10 (wel 32-bit?) erop te installeren.

Echter, dan ben je dus ongeveer € 100 verder. Ik heb ook geen zekerheid of alles goed gaat werken, maar ik vermoed van wel. Een SSD zal al een groot verschil maken, want het ding is nu echt super langzaam.

We willen eigenlijk geen nieuwe PC aanschaffen, omdat moeders het apparaat niet dermate veel gebruikt. En een beetje normale desktop kost toch al weer minimaal € 300-400 euro?

Al met al voor mij een lastige keuze, maar mochten jullie advies hebben, brand los :).
Nogmaals, sta open voor meerdere opties, zo lang het niet te duur wordt naar verhouding voor wat ermee gedaan gaat worden.

Alle reacties

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:54
Windows 10 is minder zwaar dan windows vista, dus dat op zich is al een goede stap. Daarnaast zou ik er ook een ssd inzetten. Mocht de pc stuk gaan, dan kun je daarna een goedkope pc/laptop kopen zonder ssd en de oude ssd erin zetten. Dan heb je weer voor weinig geld een goed werkende pc.

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-11 18:32
SSD'tje in deze PC gaat wonderen doen! Zolang de PC voor simpele taken gebruikt gaat worden (Internet, Office etc).

Dus SSD erin, Windows 10 64 Bit installeren en gaan :)

[ Voor 9% gewijzigd door PEBKAC op 19-02-2020 22:06 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:34
Ik denk dat die 4 GB RAM zelfs met win 10 een probleem blijft :S

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik weet niet waar het allemaal voor gebruikt wordt of wat het budget is, maar is een (tweedehands/goedkope) tablet geen optie?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-11 12:25

Echt niet.

Gewoon niet.

Een paar gedachtes van mij:
- Dat wat je er nu in investeert gooi je over ca. 2 jaar alsnog weg (Windows licentie is waarschijnlijk OEM, dus gekoppeld aan mobo)
- Support voor dit mobo op Windows 10 zal vermoedelijk op zijn einde lopen
- Case en voeding kan je waarschijnlijk hergebruiken
- (2e hands) upgradeset hoeft niet veel te kosten. Kan direct met onboard graphics.
- SSD'tje kost een habbekrats.

Al met al: Dit beestje heeft al circa een jaar of 10 gediend en verdient zijn pensioen, lijkt me. Voor niet veel geld heb je een apparaat dat de volgende 5+ jaar mag dienen.

• Casual_T
Bennnie schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:41:
Windows 10 is minder zwaar dan windows vista, dus dat op zich is al een goede stap. Daarnaast zou ik er ook een ssd inzetten. Mocht de pc stuk gaan, dan kun je daarna een goedkope pc/laptop kopen zonder ssd en de oude ssd erin zetten. Dan heb je weer voor weinig geld een goed werkende pc.
PEBKAC schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:05:
SSD'tje in deze PC gaat wonderen doen! Zolang de PC voor simpele taken gebruikt gaat worden (Internet, Office etc).

Dus SSD erin, Windows 10 64 Bit installeren en gaan :)
Thanks, dit dacht ik dus ook ongeveer!
99ruud99 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:36:
Ben hier ook wel een beetje bang voor .. maar kan nergens vinden dat dit te weinig zou zijn, afgaande op recommended requirements.
Wintervacht schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:42:
Ik weet niet waar het allemaal voor gebruikt wordt of wat het budget is, maar is een (tweedehands/goedkope) tablet geen optie?
Internet(+bankieren), Youtube, Email. De simpele dingen dus :). Een tweede handstablet .. goed idee wel, maar ik denk dat een tablet zonder toetsenbord niet erg wenselijk is. Ze heeft een kleine oude 7' tablet overigens. Misschien een oudere generatie tweedehands Surface laptop (ipv desktop)?
Echt niet. schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:55:
Een paar gedachtes van mij:
- Dat wat je er nu in investeert gooi je over ca. 2 jaar alsnog weg (Windows licentie is waarschijnlijk OEM, dus gekoppeld aan mobo)
- Support voor dit mobo op Windows 10 zal vermoedelijk op zijn einde lopen
- Case en voeding kan je waarschijnlijk hergebruiken
- (2e hands) upgradeset hoeft niet veel te kosten. Kan direct met onboard graphics.
- SSD'tje kost een habbekrats.

Al met al: Dit beestje heeft al circa een jaar of 10 gediend en verdient zijn pensioen, lijkt me. Voor niet veel geld heb je een apparaat dat de volgende 5+ jaar mag dienen.
Wat bedoel je met een tweedehands upgradeset? Losse componenten die je zelf kan inbouwen? :)
Ik ben niet super bekend met het vervangen van een heel moederbord, maar als dit binnen een budget van € 100-200 kan, zou ik nog kunnen overwegen. :P

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Een upgradeset is een setje van een moederbord, processor en geheugen. De processor en het moederbord moeten dezelfde socket hebben en het geheugen moet ook bij die twee passen, dus die combinatie wordt vaak in één keer vervangen. Er staan er een hoop te koop hier op V&A.

• Casual_T
Echt niet. schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:51:
Een upgradeset is een setje van een moederbord, processor en geheugen. De processor en het moederbord moeten dezelfde socket hebben en het geheugen moet ook bij die twee passen, dus die combinatie wordt vaak in één keer vervangen. Er staan er een hoop te koop hier op V&A.
Zoiets vermoedde ik al, ik ga eens kijken, thnx! :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:11
4 GB is voor dit werk prima onder Windows 10, zeker als je er een Ssd in hebt. Mocht er dan wat meer geheugen nodig zijn, dan verbloemt de ssd dat aardig.

Wat ik wel schokkend vind is dat er nog online gegaan wordt en er bankapplicaties staan/gebruikt worden met een besturingssysteem dat bijna 8 jaar geen enkele update gehad heeft.

De reguliere support voor Vista is namelijk al in april 2012 opgehouden.

• Casual_T
White Feather schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 01:03:
4 GB is voor dit werk prima onder Windows 10, zeker als je er een Ssd in hebt. Mocht er dan wat meer geheugen nodig zijn, dan verbloemt de ssd dat aardig.

Wat ik wel schokkend vind is dat er nog online gegaan wordt en er bankapplicaties staan/gebruikt worden met een besturingssysteem dat bijna 8 jaar geen enkele update gehad heeft.

De reguliere support voor Vista is namelijk al in april 2012 opgehouden.
Haha ja, tot een paar maanden terug kon je gewoon nog internetbankieren. Ach. Denk overigens wel dat ik voor een 32-bit Windows zou gaan, gezien het erop lijkt dat veel mensen met een Q8200 problemen hebben gehad met upgraden naar 64-bit..

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

99ruud99 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:36:
Voor wat internet en internetbankieren is dit echt niet het geval. Ik heb zelfs nog een laptopje met 3GB. Geen snelheidswonder, maar het werkt gewoon wel ok.

Dus met SSID en Win 10 denk ik dat je zo weer een jaar of meer vooruit kunt.

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-11 18:32
Casual_T schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:27:
[...]

Haha ja, tot een paar maanden terug kon je gewoon nog internetbankieren. Ach. Denk overigens wel dat ik voor een 32-bit Windows zou gaan, gezien het erop lijkt dat veel mensen met een Q8200 problemen hebben gehad met upgraden naar 64-bit..
Dat zijn wel oude threads op het web van mensen die daar problemen mee hebben (2015, 2016), tijdens de launch van Windows 10. Ik zou gewoon proberen de 64-bit te installeren, mocht dat niet lukken kan je altijd nog de 32-Bit pakken. Ook zijn er op het web work arounds te vinden om de 64-bit te installeren ;)

• Casual_T
PEBKAC schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:45:
[...]

Dat zijn wel oude threads op het web van mensen die daar problemen mee hebben (2015, 2016), tijdens de launch van Windows 10. Ik zou gewoon proberen de 64-bit te installeren, mocht dat niet lukken kan je altijd nog de 32-Bit pakken. Ook zijn er op het web work arounds te vinden om de 64-bit te installeren ;)
Thnx, ga ik doen.

Wel nog even wat anders: ik heb geen extra SATA kabel liggen .. werkt een 'goedkope' SATA 2 kabel ook? Ik voel er niet zoveel voor om een kabel van 18 euries te gaan kopen, als het ook voor 5 euro kan :+.

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Ja, die gaat ook wel werken. Sterker nog, ik weet niet eens of er wel een fysiek verschil zit in kabels over de verschillende sata versies.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
voor de duidelijkheid, een volledig nieuwe pc kost €230:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 47,50€ 47,50
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 46,-€ 46,-
1BehuizingenAerocool CS-102€ 23,-€ 23,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K4G4D26BFSB€ 33,99€ 33,99
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 39,90€ 39,90
1Solid state drivesSilicon Power Ace A55 256GB€ 39,99€ 39,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 230,38

Ja dat is een budget systeem maar wel een stuk sneller dan een ssd in het oude systeem zetten en de onderdelen gaan weer jaren mee

• Casual_T
Rrob schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 00:12:
voor de duidelijkheid, een volledig nieuwe pc kost €230:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 47,50€ 47,50
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 46,-€ 46,-
1BehuizingenAerocool CS-102€ 23,-€ 23,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K4G4D26BFSB€ 33,99€ 33,99
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 39,90€ 39,90
1Solid state drivesSilicon Power Ace A55 256GB€ 39,99€ 39,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 230,38

Ja dat is een budget systeem maar wel een stuk sneller dan een ssd in het oude systeem zetten en de onderdelen gaan weer jaren mee
Dan neig ik toch naar een upgradeset zoals iemand eerder in dit topic opperde. Alleen geen ervaring met hele mobo's vervangen (ja, wel losse onderdelen gedaan als iets wat ik toen leuk vond), dus ik vraag me af of dat zou lukken. Tutorialtje vinden op internet moet wel lukken, toch? :P
Pagina: 1