Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-04 15:30
Ik heb een plan. Ik kom echter vooral met cijfers niet uit.

Ik wil graag een jaren 30 rijtjeshuis kopen, pakweg 85-95 m2. Met schuine dak. Het liefst in staat van een bouwpakketje zodat ik het naar mijn zin kan opknappen.

Belangrijkste punten voor mij zijn:
1. Gasvrij maken
2. Zeer goed isoleren (vloer, dak, HR++ ramen)
3. Elektrische verwarming (+ elektrische boilers voor warmwater)
4. zonnepanelen op de dak

Laatste is natuurlijk een absolute voorwaarde voor elektrische verwarming, anders ben ik bankroet.
Voor elektrische verwarming wil ik graag vloerverwarming met infrarood panelen combineren.

Klinkt mijn idee als iets heel geks en onbetaalbaar? Hoeveel zonnepanelen zou ik moeten hebben? Ik betaal nu voor gas (verwarming en warm water; twee bewoners) ongeveer € 600,- per jaar (modern appartement 127 m2).

Op het moment dat ik Kw/u zie en allerlei berekeningen voor elektrische verwarming of oplevering van zonnepanelen zie, raak ik de draad volledig kwijt. Op zo’n dak van jaren 30 huis zouden stuk of 12 zonnepanelen passen. Is het genoeg?

Ik hoor graag alle ideeën.

Beste antwoord (via Olga2000 op 21-02-2020 13:01)

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 16:23
Olga2000 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:37:
[...]

Ja, het gaat mij niet zo zeer of stroom grijs of groen is... ik zal hoe dan ook zonnepanellen aanschaffen. Ik wil geen gas in mijn huis. Punt.

Je berekening van aardgas naar kWh: daar heb ik wat aan. Ik heb even gekeken op mijn jaarafrekening. Wij gebruiken ongeveer 4000 kWh elektra per jaar (ik kook elektrisch). Voor verwarming en warm water gebruiken wij iets van 380 m3 gas. Dat zou in de nieuwe situatie (verwarming en warm water elektrisch) 3800 kWh. Een gemiddelde zonnepaneel levert 255 kWh per jaar. Dus om (goedgeisoleerde) huis elektrisch te verwarmen (incl warm water) heb ik 3800: 255 = 15 zonnepannelen nodig. Ik vermoed dat meer dan 12-14 kan ik op een dak niet kwijt, maar ik hoop op warm water te bespraken.

Nu staat boiler constant aan, terwijl ik de hele dag niet thuis ben. Ik wil elektrisch boilers alleen uurtje in de ochtend en paar uur in de avond laten staan.

Dan betaal ik niet meer dan nu aan energieleverancier dan nu en daar kan ik mee leven.

Dat ik 50k in isoleren van het huis moet investeren, dat had ik al beetje uitgerekend. Ik kwam vooral niet uit met berekening van "van gas naar elektra/ zonnepanellen". Ik lees ook graag andere suggesties en ervaringen.

Gezien dat ik zeer concreet naar nieuwe huizen kijk en hoop op korte termijn iets te vinden, wil ik goed voorbereid zijn en zeker weten waar ik aan begin.

Iedereen mijn dank!
3 dingen:

Als je inderdaad met een electrische boiler gaat verwarmen, dan is 1Kw stroom ook 1Kw aan warmte. Dat is heel in-efficient en dus duur. Je kan dan beter een warmte pomp boiler kopen voor je warm water. Dan haal je uit 1Kw stroom zo'n 2,5 tot 4Kw aan warmte doordat de warmtepomp de energie uit de (buiten)lucht haalt. Dan kom je wat meer in de richting van wat je kwijt bent aan het goedkopere gas.

Zon schijnt tussen 11 en 15u, daarvoor heb je minder tot weinig rendement van je panelen. Maar je zet de boiler wel in de vroege ochtend aan? en s'avonds als je zelf geen energie opwekt? Dat is ook heel in-efficient, aangezien je in de toekomst niet meer kan salderen en dus gewoon overdag voor 7 cent teruglevert aan het energie net, en in de ochtend en avond voor 23 cent je electra weer afneemt om in warmte om te zetten.

Laat je aub goed adviseren over je isolatieplan en hoe je van plan bent om warmte op te wekken. Dat je in de huidige woning 380m2 gas verbruikt zegt helemaal niets over het toekomstig verbruik van je jaren 30 woning. Dit kan je niet met elkaar vergelijken.
Olga2000 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:08:
[...]

Nu snap ik sommige reacties dat elektrische verwarming onbetaalbaar is. Ja, als je 800 m3 gebruikt, dan wordt elektrisch equivalent erg prijzig. btw, mijn appartement heeft energielabel B.
Ter referentie, heb wel eens een praatje over energie gemaakt bij ons in de jaren 30 buurt met omwonende.
Verbruiken tussen de 3600m2 gas en 1500m2.... Ook al isoleer je flink, dan zal je toch nog rond de 1000m2 uit komen voor warmte en sanitair warm water. Of je moet echt veel concessies doen aan comfort.
Nogmaals, een appartment is niet vergelijken met tussenwoning. Je buren kunnen wel niet thuis zijn, maar vervolgens altijd de verwarming op 21,5 hebben staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Stinger_Ventura op 21-02-2020 12:35 ]

American Express vraagbaak

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:36
Eerst moet je weten wat de isolatiewaarde is.
Ik zou het allemaal eerst eens uitrekenen, met een flinke marge. Hoeveel wil je steken in het isoleren van ramen vloer en dak, wil je ook muren extra isoleren, etc.
Afhankelijk daarvan is het wel / niet rendabel om op elektrisch verwarmen over te gaan.
Op dit moment is mbv gas verwarmen gewoon nog goedkoper

Met goede isolatie zou enkel vloerverwarming genoeg moeten zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zonder warmtepomp elektrisch verwarmen, ofwel louter resistief... is gewoon geld wegpissen. Enkel goedkoper in aanschaf en 4x zo duur in verbruik...

Dat gedrag gaat straks nog wat meer afgestraft worden omdat salderen er af gaat waardoor je de kWh's die je 's winters afneemt voor je verwarming tegen het hoge tarief mag gaan inkopen en 's zomers je overschot PV energie voor een habbekrats kunt terugleveren.

12 panelen x 300 Wp =~ 3000 kWh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb zelf een jaren 30 woning (vrijstaand ) en betaald gewoon 3600 euro per jaar aan gas en elektra (3000 M3 en 3600 je).

Als je het volledig elektrisch wil verwarmen dan moet je een warmte berekening van je huis laten maken .
Als je spouwmuur maar 5 cm is dan zal je daar altijd nog wel verlies hebben.
Dak en vloer kan je vaak wel beter isoleren .

Pas als je weet war voor muren je hebt en welke isolatie en afwerking dan kunnen ze een berekening maken. Daarmee kan je zien hoeveel kw verwarming je nodig zal zijn en weet je wat je kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-04 14:45
1m3 aardgas ~>10 kWh

Voorlopig is aardgas veel goedkoper en bedenk dat 85% van de stroom ook grijs is.

Weet je zeker dat je dit echt wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:33
Fantasma7988 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:25:
Ik heb zelf een jaren 30 woning (vrijstaand ) en betaald gewoon 3600 euro per jaar aan gas en elektra (3000 M3 en 3600 je).
Zou als ik jou was eens kijken of overstappen helpt, ik heb voor 3000m3 gas en 4200 kw ongeveer 3100 per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:36
Je wil geen cijfers, en dit is toch echt een vraag waarbij alles staat of valt met rekenen. En alles hangt af van het specifieke huis - en ik heb het idee dat het specifieke huis er nog niet is.

Maar laten we zeggen dat je heel goed naisoleert. Een jaren '30 huis krijg vrijwel nooit op het niveau van een nieuwbouwwoning.

Je warmtebehoefte is dan op jaarbasis misschien 6000 kWh. Met een electrische cv-ketel en infraroodpanelen kost je dat 1440 euro per jaar. Met warmtepomp 480 euro per jaar, en met gas ook zoiets - tegen de huidige prijzen. Hoe hoog je de thermostaat zet en hoeveel je douchet maken daar natuurlijk verschil in - verschillende mensen hebben in hetzelfde huis snel een anderhalf keer zo hoge gasrekening.

Je zonnepanelen produceren wellicht zo'n 3000 kWh - aan stroom. Op het moment mag je stroomverbruik tegen stroomopbrengst wegstrepen. Erg fijn voor mensen die nú zonnepanelen hebben, maar het gaat verdwijnen. Uiteindelijk leveren die panelen je misschien zo'n 120 tot 300 euro per jaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
CrazyOne schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:44:
[...]

Zou als ik jou was eens kijken of overstappen helpt, ik heb voor 3000m3 gas en 4200 kw ongeveer 3100 per jaar
Ja klopt ook wel krijg inderdaad elk jaar nog rond 700/800 terug.
Jaren 30 huis is leuk maar je moet het wel goed kunnen isoleren.ik ga vrijdag kijken bij een andere woning uit 32 maar koop hem alleen als ik hem dan goed kan strippen en kan isoleren .want gooi nu elk jaar gewoon 2500 euro weg.
Daar kies ik dan voor een CV met vloerverwarming om over 10/15 jaar verder te kijken naar ontwikkelingen in warmtepompen /waterstof etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:33
Same here, jaren twintig woning, helemaal het eerste jaar (voordat ik echt begon te isoleren, alle plantjes in de tuin ook mooi warm weten te houden in de winter.

Als ik het nogmaals zou doen, dan idd meteen goed, alles strippen en goed isoleren (en das niet spouwmuur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Jaren 30 woning gas vrij maken is zo goed als alleen de buitenmuren laten staan.

Je zal het dak moeten vervangen om echt goed te isoleren.
Balklaag uit de beneden vloer halen en flink isoleren voor je vloerverwarming.
Alle kozijnen vervangen en al het glas/deuren.
Voorzet muren met isolatie gebruiken (kost je wel m2 woonruimte).
Doordat je nu zo luchtdicht bent, zal je ventilatie moeten inbouwen in je ruimtes.
Doordat je ventileert en zuinig met energie bent moet er een warmte terugwin unit in je ventilatie zitten.

Dit bovenop de verbeteringen die je doet aan Electra en leiding werk.

Dak 20k
Kozijnen/deuren/glas 20k
Vloer vervangen en isolatie, vloerverwarming, LTV op andere verdiepingen 15k
Voorzet wanden met isolatie en afwerking 10k
Ventilatie kanalen in je huis met WTW en afwerking 10k

Zit je aan de 75k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
@Stinger_Ventura
Denk dat je redelijk in de buurt zit bij een gemiddeld 100/120 M2 woning.
Maar je krijgt natuurlijk wel subsidies.

Elektrisch verwarmen van een slecht geïsoleerde woning is gewoon zonde van het geld.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:36
Stinger_Ventura schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:36:
Dak 20k
Kozijnen/deuren/glas 20k
Vloer vervangen en isolatie, vloerverwarming, LTV op andere verdiepingen 15k
Voorzet wanden met isolatie en afwerking 10k
Ventilatie kanalen in je huis met WTW en afwerking 10k
Dak van binnenuit 5k (moet wel mogelijk zijn)
Kozijnen/deuren/glas 20k
Vloer isoleren 5k
Spouwisolatie 2k, verlies via muren is bij een rijtjeshuis 30W/K als je 5cm spouw hebt.
Decentrale WTW 5k
Grote multi-split airco 10k

Je hoeft niet voor alles de duurste optie te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-04 18:13
Kozijnen deuren glas kunnen nog goedkoper hoor. Voor een behoorlijk wat grotere woning met grote glaspartijen en een lichtstraat over de volle breedte van het dak, alles 3dubbel glas met u-waarde 0.7 hebben we net 20k betaald.

Zoals overal hierboven al gezegd: isolatie is alles, eens je goed hebt geisoleerd is eender welke energiebron zuinig. We hebben een rijhuis uit 1924 met 70m² grondopp en 180m² bewoonbaar grondig aangepakt qua isolatie: 10-15cm in de vloer, 20 cm in de buitenmuren en 30-40 cm in het dak. Alles luchtdicht gemaakt (blowerdoor n50=0.68). Centrale WTW met enthalpiewisselaar. Het warmteverlies is minimaal en ons jaar verbruik (gas) is net geen 5000kWh waarvan ongeveer de helft voor sanitair warm water dient (ter referentie: dat gas kost ons €290 per jaar).
Ons budget was op, dus is het een kleine gasketel geworden en we zitten in een gebied (BE) dat mogelijk ooit stadswarmte krijgt, dus nu kijken we eerst even de kat uit de boom.

Persoonlijk zou ik wel geen infraroodpanelen willen: dat geeft vooral radiatie warmte wat wil zeggen dat je heel gerichte warmte hebt. Elektrische radiatoren gaan in een goed geïsoleerde woning veel aangenamer verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:12
@Olga2000
Ik hoor graag alle ideeën.

Zo werkt het hier natuurlijk niet. In DED (waar dit topic ook heen gaat) staan een hele hoop topics met juist dit onderwerp. Graag ook wat je zelf wilt EN eigen onderzoek. We zijn hier niet je adviesbureau die panklaar bestellijstjes uitrolt wat je waar moet kopen en doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hoe sfeervol een jaren '30 woning misschien ook is, als ik nu voor de keuze zou staan om een woning te kopen dan zou ik voor iets gaan waar ik niet eerst nog voor €40.000 aan moet (laten) verbouwen om het geïsoleerd te krijgen.

Feitelijk zijn dat soort woningen te duur voor wat je krijgt, wetende dat men "gasloos" wil in de toekomst.

Maar als klussen je lust en je leven is, kan er natuurlijk veel.

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-02-2020 11:22 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Stinger_Ventura
Towap schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:37:
Kozijnen deuren glas kunnen nog goedkoper hoor. Voor een behoorlijk wat grotere woning met grote glaspartijen en een lichtstraat over de volle breedte van het dak, alles 3dubbel glas met u-waarde 0.7 hebben we net 20k betaald.
Dat het goedkoper kan is zeker. Alleen dan doe je wel concessies aan het karakter van een woning, en dat is toch vaak waar mensen voor vallen als ze een jaren 30 stijl woning kopen.

Ter referentie: De vorige eigenaren hebben op de 1ste verdieping de originele stalen kozijnen laten vervangen door geïsoleerde stalen kozijnen (panelen u-waarde 2,5) en renovatie dubbel glas (u-waarde 2.0).
Ik heb de facturen gekregen (van uit de bouw crisis en meerdere woningen (!!!))
2 openslaande ramen voorkant
3 ramen voorkant
Openslaande deur achterkant
Openslaande badkamer raam.

Kosten €20.000 (en zal nu dus nog duurder zijn).

Dan is niet gedaan:
Groot voorkamer raam.
Openslaande deuren achterkant.
Keuken deuren en ramen
Voordeur met ramen
Dakkapel ramen
Boven verdieping raam (3x)

Denk minstens 35k als ik scherp onderhandel en wat concessies die aan de klassieke stijl.
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 00:46:
[...]

Dak van binnenuit 5k (moet wel mogelijk zijn)

Je hoeft niet voor alles de duurste optie te kiezen.
Ter referentie, ons dak is ergens in de 2000’s aangepakt in het hele rijtje.
Voor wat ik zie is er boven op de houten planken folie gelegd en in de kamers zelf is er tussen de gordingen geïsoleerd.
Niet geïsoleerd is dus de vliering en achter de knieschotten. Resultaat is dat je bij windkracht 4 of meer het gewoon voelt waaien/tochten op de vliering en als je het deurtje van de knieschot open doet.
Dat ga je niet oplossen door daar ook tussen de gordingen te isoleren. Immers je kan niet overal bij doordat de balken langs plafonds/vloeren lopen. Met als gevolg koudebruggen. En als je al isoleert haal je misschien een RD-waarde van 4, en de meeste warmte gaat door je dak, dus daar moet je het meest je best doen.

Dus beste is denk ik, het dakbeschot er af trekken en met PIR platen een renovatie dak neer leggen op de bestaande gordingen. dan pak je waardes boven de 6,5.
Gaat eigenlijk alleen als je het met het hele rijtje doet, want anders is jouw dakbedekking 5-8cm hoger dan de rest.

[ Voor 33% gewijzigd door Stinger_Ventura op 20-02-2020 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-04 17:13
Wij hebben onze jaren 30 woning ook compleet gerenoveerd. Wij hadden al spouwmuur isolatie en hebben: Alle kozijnen en ramen vervangen voor HR++ complete vloer vervangen en geisoleerd, en het dak gedaan.
Totale kosten hiervoor zijn al 50k.

wij verwamen nu ons vrijstaande huis met een 5KW Pana warmtepomp, met enkel 5-6 cm spouwmuur isolatie (PIR)

[ Voor 23% gewijzigd door Gamer dénis op 20-02-2020 12:24 ]

• Stinger_Ventura
Gamer dénis schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:24:
Wij hebben onze jaren 30 woning ook compleet gerenoveerd. Wij hadden al spouwmuur isolatie en hebben: Alle kozijnen en ramen vervangen voor HR++ complete vloer vervangen en geisoleerd, en het dak gedaan.

wij verwamen nu ons vrijstaande huis met een 5KW Pana warmtepomp, met enkel 5-6 cm spouwmuur isolatie (PIR)
Hoe en wat heb je aan je dak gedaan? En met welke isolatie waarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Hoe heb je PIR in de spouw gekregen :?
BlueTooth76 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:21:
Hoe sfeervol een jaren '30 woning misschien ook is, als ik nu voor de keuze zou staan om een woning te kopen dan zou ik voor iets gaan waar ik niet eerst nog voor €40.000 aan moet (laten) verbouwen om het geïsoleerd te krijgen.

Feitelijk zijn dat soort woningen te duur voor wat je krijgt, wetende dat men "gasloos" wil in de toekomst.

Maar als klussen je lust en je leven is, kan er natuurlijk veel.
Locatie, formaat kavel. Je kunt beter een huis hebben waar "niks" aan gedaan is dan eentje waar het halfbakken is. Aanbrengen van spouwmuurisolatie is half zo duur dan verganse isolatie verwijderen en dan nieuw aanbrengen, om maar iets te noemen.

[ Voor 43% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-02-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000

Dat is ook mijn idee. Ik heb budget van 50k ongeveer. Daarnaast jullie hebben een vrijstaande huis. Ik wil een rijtjes huis kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
Señor Sjon schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:47:
@Olga2000

[...]
[mbr]
Zo werkt het hier natuurlijk niet. In DED (waar dit topic ook heen gaat) staan een hele hoop topics met juist dit onderwerp. Graag ook wat je zelf wilt EN eigen onderzoek. We zijn hier niet je adviesbureau die panklaar bestellijstjes uitrolt wat je waar moet kopen en doen.[/]
Hoi, sorry. Deze topic heb ik over het hoofd gezien. Ik heb wel gezocht, maar enkel op Verbouwing topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:48
Waarom is er nog maar 12 keer genoemd dat elektrische vloerverwarming achterlijk veel stroom kost en dus absoluut niet duurzaam of weet ik wat is. Het is alleen duur. Niet in aanschaf maar wel verder de rest van je leven.
Doe het niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
MOmax schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:27:
1m3 aardgas ~>10 kWh

Voorlopig is aardgas veel goedkoper en bedenk dat 85% van de stroom ook grijs is.

Weet je zeker dat je dit echt wilt?
Ja, het gaat mij niet zo zeer of stroom grijs of groen is... ik zal hoe dan ook zonnepanellen aanschaffen. Ik wil geen gas in mijn huis. Punt.

Je berekening van aardgas naar kWh: daar heb ik wat aan. Ik heb even gekeken op mijn jaarafrekening. Wij gebruiken ongeveer 4000 kWh elektra per jaar (ik kook elektrisch). Voor verwarming en warm water gebruiken wij iets van 380 m3 gas. Dat zou in de nieuwe situatie (verwarming en warm water elektrisch) 3800 kWh. Een gemiddelde zonnepaneel levert 255 kWh per jaar. Dus om (goedgeisoleerde) huis elektrisch te verwarmen (incl warm water) heb ik 3800: 255 = 15 zonnepannelen nodig. Ik vermoed dat meer dan 12-14 kan ik op een dak niet kwijt, maar ik hoop op warm water te bespraken.

Nu staat boiler constant aan, terwijl ik de hele dag niet thuis ben. Ik wil elektrisch boilers alleen uurtje in de ochtend en paar uur in de avond laten staan.

Dan betaal ik niet meer dan nu aan energieleverancier dan nu en daar kan ik mee leven.

Dat ik 50k in isoleren van het huis moet investeren, dat had ik al beetje uitgerekend. Ik kwam vooral niet uit met berekening van "van gas naar elektra/ zonnepanellen". Ik lees ook graag andere suggesties en ervaringen.

Gezien dat ik zeer concreet naar nieuwe huizen kijk en hoop op korte termijn iets te vinden, wil ik goed voorbereid zijn en zeker weten waar ik aan begin.

Iedereen mijn dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
380 kuub? Dat is wel erg weinig. Zijn jullie nooit thuis, geen kinderen en oudere buren die zich scheel stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 12:35
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:54:
380 kuub? Dat is wel erg weinig. Zijn jullie nooit thuis, geen kinderen en oudere buren die zich scheel stoken?
Dat vroeg ik me ook af. Wij zijn met z'n 2-en, koken op inductie, hebben nooit de verwarming aan behalve in de huiskamer (en dan nog niet hoger dan 20 graden), en wij verbruiken 800 kuub. Ik geef toe, ik sta iedere ochtend 5-10 minuten onder de douche, en qua isolatie kan er behoorlijk wat verbeterd worden (ook een jaren '30 woning), maar 380 m3 lijkt me heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gaat die 'jaar'afrekening wel over een heel jaar vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:54:
Klopt. Twee volwassenen, geen kids; volgens mij zijn buren ook nooit thuis.
Ik heb voor zekerheid nagekeken, toch echt 361m3 in 2019.

Ik heb zelfs plaatje van gemaakt, maar geen idee hoe ik die moet toevoegen.

Verwarming is bij ons bijna nooit aan. Indien echt koud, dan zet ik even Dyson hot&cold aan. In 10 min heb je zeer aangename temperatuur.

Nu snap ik sommige reacties dat elektrische verwarming onbetaalbaar is. Ja, als je 800 m3 gebruikt, dan wordt elektrisch equivalent erg prijzig. btw, mijn appartement heeft energielabel B.

[ Voor 45% gewijzigd door Olga2000 op 21-02-2020 12:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Olga2000 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:37:
[...]

Iedereen mijn dank!
3 dingen:

Als je inderdaad met een electrische boiler gaat verwarmen, dan is 1Kw stroom ook 1Kw aan warmte. Dat is heel in-efficient en dus duur. Je kan dan beter een warmte pomp boiler kopen voor je warm water. Dan haal je uit 1Kw stroom zo'n 2,5 tot 4Kw aan warmte doordat de warmtepomp de energie uit de (buiten)lucht haalt. Dan kom je wat meer in de richting van wat je kwijt bent aan het goedkopere gas.

Zon schijnt tussen 11 en 15u, daarvoor heb je minder tot weinig rendement van je panelen. Maar je zet de boiler wel in de vroege ochtend aan? en s'avonds als je zelf geen energie opwekt? Dat is ook heel in-efficient, aangezien je in de toekomst niet meer kan salderen en dus gewoon overdag voor 7 cent teruglevert aan het energie net, en in de ochtend en avond voor 23 cent je electra weer afneemt om in warmte om te zetten.

Laat je aub goed adviseren over je isolatieplan en hoe je van plan bent om warmte op te wekken. Dat je in de huidige woning 380m2 gas verbruikt zegt helemaal niets over het toekomstig verbruik van je jaren 30 woning. Dit kan je niet met elkaar vergelijken.
Olga2000 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:08:
[...]

Ter referentie, heb wel eens een praatje over energie gemaakt bij ons in de jaren 30 buurt met omwonende.
Verbruiken tussen de 3600m2 gas en 1500m2.... Ook al isoleer je flink, dan zal je toch nog rond de 1000m2 uit komen voor warmte en sanitair warm water. Of je moet echt veel concessies doen aan comfort.
Nogmaals, een appartment is niet vergelijken met tussenwoning. Je buren kunnen wel niet thuis zijn, maar vervolgens altijd de verwarming op 21,5 hebben staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Stinger_Ventura op 21-02-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:25:

Veel van die bewoners denken dat er "flink" is geisoleerd als er 5 centimeter wol onder het dak zit en alle ruiten "dubbel glas" zijn. Maar ondertussen waait het nog steeds langs alle ramen en deuren en die 5 cm wol is een R waarde van nog geen 1,5, dus dat stelt ook geen ene fluit voor. De karateristieke voordeur met enkelglas zijn ze dan ook nog even vergeten en uiteraard staat het kelderraam altijd open om de kelder netjes droog te houden. De ganse hal dient dan als heatsink voor warmte van binnen naar buiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
kabeltjekabel schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:15:
[...]

Veel van die bewoners denken dat er "flink" is geisoleerd als er 5 centimeter wol onder het dak zit en alle ruiten "dubbel glas" zijn. Maar ondertussen waait het nog steeds langs alle ramen en deuren en die 5 cm wol is een R waarde van nog geen 1,5, dus dat stelt ook geen ene fluit voor. De karateristieke voordeur met enkelglas zijn ze dan ook nog even vergeten en uiteraard staat het kelderraam altijd open om de kelder netjes droog te houden. De ganse hal dient dan als heatsink voor warmte van binnen naar buiten ;)
Woon jij toevallig in mijn huis? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:28:
[...]

Woon jij toevallig in mijn huis? :o
Ben jij mijn buurman? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:34

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb dit jaar nog geen vierkante meter gas verbruikt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-04 18:13
Zo'n dyson heeft volgens de info die ik vind een vermogen van 2000Watt. 1m³ gas is ongeveer 10kWh, dus een uurtje die bijverwarming laten draaien komt neer op 0,2m³ gas. Om helemaal eerlijk te zijn moet je die er dus wel bijtellen.

Maar goed op een appartement met twee kan je inderdaad heel lage verbruikscijfers halen, zeker als je veel weg bent en maar beperkt comfort wil als je thuiskomt. Die cijfers zomaar overbrengen naar een rijhuis is onmogelijk tenzij je in beide gevallen gewoonweg niet verwarmt. Stel dat zowel het huis als het appartement een bewoonbaar opp hebben van 80m², dan heeft het ingesloten appartement enkel een voor en achtergevel van bijvoorbeeld 5 meter breed en 3 meter hoog: dus 30m² contact met de buitenlucht. Een rijhuis heeft bij dezelfde afmetingen 30m² aan gevels, maar ook 113m² aan dak opp. In veel gevallen is er dan ook nog meer warmteverlies via de vloer. De verschillen kunnen dus, afhankelijk van de situatie, erg groot zijn.

Het makkelijkst is om een warmte berekening te maken, dan weet je hoeveel vermogen je nodig hebt. Als je die ook voor je appartement maakt, kan je beide situaties min of meer vergelijken. Klinkt complex maar het is een tamelijk eenvoudige berekening: via bijvoorbeeld https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/ kan je eenvoudig de u-waarde van een muur of dak deel berekenen. Warmte verlies is niet meer dan een parallelschakeling van al je verliesoppervlaktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:03:
Ik heb dit jaar nog geen vierkante meter gas verbruikt.
:+ :9
Pagina: 1