CPU Benchmarking - Mixed performance

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 11:51
Ik heb een Ryzen 3900x en er zijn blijkbaar vele manieren om hier een beetje extra performance uit te krijgen. Afhankelijk van hoe je de CPU gebruikt, kan het zijn dat je meer hebt aan een all-core OC of gebruik van PBO / AutoOC (eventueel in combinatie met het voltage wat verlagen).

Ik heb niet echt een vast gebruik en doe vanalles met mijn computer:
* Gaming
* VMs
* Adobe
* Compilen
* Browser met 100en tabs
* Archives extracten
* Multiplexen
* etc

Ik zou maw graag met zo min mogelijk benchmarks, toch een goed overzicht krijgen van welke "OC-setting" mij de "beste" mixed workload prestatie geeft, zodat ik kan vergelijken en afwegen... Een bepaalde instelling kan bv een veel hogere Cinebench r20 score (all-core-boost) geven, maar een veel lagere game-FPS (some-core boost). Ik wil aan de hand van enkele benchmarks kunnen zien welke setting mij het meeste voordeel geeft, zonder ergens een groot nadeel te geven...

Zo deed BuildZoid laatst volgende benchs:
* Cinebench r20 (all core)
* Cinebench r15 (6 core limit)
* HWbot x265 bench 4k preset
* Intel Burntest High preset

Dit is een voorbeeld van verschillende benchmarks, maar ik denk dat hier toch wel een beetje veel de focus op all-core ligt (enkel die r15 is niet all-core).

Misschien de bovenstaande benchmarks met nog een 3DMark?Of wat denken jullie dat een goeie mix is?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Voor een goede mix aan benchmarks heb je volgens mij PCmark. Ook hebben aardig wat tools en games ingebouwde benchmarks.

maar over het overclocken van Ryzen kan ik je al een paar dingen vertellen:
* In games zul je de 3 extra FPS over de 80 niet merken
* Precision Boost Overdrive (PBO) werkt niet als geadverteerd, het gooit alleen je powerconsumption omhoog en doet verder niet veel. Ze adverteren met extra MHz over de boostclock maar het enige dat ze doen is je cores continu op boost clock laten draaien.
* Overclocken gaat niet veel verder dan 300-400MHz over de boost (Correct me if im wrong)

De beste prestatie krijg je natuurlijk met een all-core boost en dan een beetje te tweaken op een paar enkele cores, maar die zullen niet veel hoger draaien dan je all-core overclock.

Het hele punt van de 3900x is ook de hoeveelheid cores dus het verbaast me niet dat de meeste benchmarks daarop gefocust zijn.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 11:51
Bedankt, ben PCMark nu aan het downloaden om het eens te proberen. Ik dacht altijd dat hier enkel "minder relevante tests" in zaten (of een excel nu opent in 0.1 of 0.11 seconden lijkt me niet echt veel uit te maken ;) ), maar ik zal het eens proberen...

Ivm "Ryzen tuning" (zal het zo maar noemen ipv overclocken) heb ik intussen vernomen dat het wat zoeken is om een tuning-setting te vinden die past bij je specifieke workload / wensen / silicon lottery / etc. Het is niet zo simpel meer als gewoon proberen de hoogste clocksnelheid instellen...

Maar er zijn wel degelijk voordelen te behalen! De 3de instelling die ik vanmiddag probeerde, had ik al prijs...
Had 1st per ongeluk CPU vcore offset van -0.25v ingegeven (wou eigenlijk -0.025v proberen). Die gaf uiteraard een belabberde score. Dan -0.05, die gaf ongeveer dezelfde scores met iets lagere temps. Ten slotte probeerde ik -0.1v en ik krijg nu hogere scores (niet veel, maar wel meetbaar - en dat met ALLE door mij hierboven vermelde benchmarks + 3dmark time spy extreme) en vooral lagere temps / lagere fan rpm / zuinigere / stillere computer!
Ook prime95 een uurtje draaien was al geen probleem (uiteraard moet ik ooit nog wel een degelijke stabiliteitstest doen). Temps in prime95 waren ook veel beter dan stock.

Ik heb nog niet met PBO enzo zitten prutsen en heb daar idd niet zo heel veel goeie hoop in. Dit aangezien ik geen overkill watercooling heb (Noctua NH-D15) en ook veel focus heb op stilte.

Maar ik vind die offset resultaten toch al wel veelbelovend...

[ Voor 4% gewijzigd door Mastakilla op 20-02-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Wat je daar doet is de hitteproductie terugdraaien van je CPU. Minder voltage is minder verstookt vermogen. Hierdoor kan je CPU langer op zijn boostclock blijven draaien. CPU's draaien stock op een iets hogere voltage dan nodig (omdat silicon lottery, liever gegarandeerd stabiel dan een graad minder).

Maar dat gaat voornamelijk over de periode waarin je CPU in zn boostclock staat. Hij zal niet over je boostclock heen gaan en waarschijnlijk duurt het simpelweg langer tot hij weer terug gaat naar zn baseclock.

In reëele tasks waarin korte bursts van CPU power nodig zijn, zul je de performance niet merken want voor die korte periode zal hij gewoon netjes boosten over die periode, ongeacht de voltage. Tenzij je natuurlijk loads hebt die meerdere minuten duren, zoals renderen/compilen.

Nu ik er zo over nadenk is undervolten gewoon het nieuwe overclocken, interessant!

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.