Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• rolandme
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 24-05 21:55
Ik zoek een?
Surround-oplossing in combinatie met mijn beamer/projector (BenQ MW519). Daarbij gaat het zowel om luidsprekers, als een mediaspeler. Elders in huis draait een NAS met Plex server, daar staan alle media op. Ik heb geen televisie of versterker. In de keuken die grenst aan de woonkamer staat al een Google Home, dus heb geen assistent-functionaliteit nodig.

Wat is je budget?
Circa 500-600 euro, eventueel (iets) meer.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
…af en toe films, series en voetbalwedstrijden (via ZiggoGO) te kijken, plus incidenteel muziek. Op de mediaspeler moet een Plex client kunnen draaien.

De ruimte
Woonkamer, circa 4m bij 6m. (De kamer is breder dan 6m, maar dit is het deel waar de bank en de beamer staan.) Bij de ene muur staat de bank, met daarnaast de beamer (weggewerkt in een kastje), en aan beide kanten zijn zowel stopcontacten als ruimte (kastjes/plankjes) voor bijvoorbeeld achterspeakers en een subwoofer beschikbaar. Tegenover de bank is uiteraard de muur waarop wordt geprojecteerd, met daarin een UTP-aansluiting en stopcontact. Soundbar kan daar tegen de muur liggen. Het is mogelijk langs de derde muur een kabel te leggen tussen de beamer en de projectiemuur, maar liever niet meer dan 1 (kabels liggen in zicht bij de muur waar de soundbar komt te liggen).

Wat heb je zelf al gevonden?
De JBL Bar 5.1 vind ik als luidspreker-systeem erg interessant. Kwam goed uit een test die ik gelezen heb, en biedt de mogelijkheid om twee achterspeakers en de sub draadloos te verbinden met de soundbar. Systeem kost momenteel zo’n 600 euro, maar heeft ook al 400 euro gekost. Heb een Sonos Beam met twee Play Ones overwogen, maar dat is sowieso een stuk duurder en niet perse beter, van wat ik gelezen heb.

Als mediaspeler twijfel ik tussen een Raspberry Pi met Hifiberry kaartje enerzijds (en dan HDMI naar de beamer, plus Toslink naar het surround-systeem), en een Nvidia Shield TV anderzijds (en dan iets doen met een HDMI audio extractor). Bij die eerste kan ik de componenten zelf samenstellen of voor een kant-en-klare oplossing gaan, bij die laatste oplossing ben ik (misschien onterecht?) bang voor problemen met delay/synchronisatie beeld en geluid.

Mijn vragen
  • Wat zijn de ervaringen met de JBL Bar 5.1?
  • Zijn er nog goede alternatieven voor het luidspreker-systeem, die ik niet ken?
  • Wat zijn de ervaringen met een Nvidia Shield TV icm een HDMI audio extractor, en dan met name synchronisatie van beeld (naar beamer) en geluid (naar soundbar)?
  • Ik ben niet zo thuis in de Raspberry Pi; wat heb ik precies nodig? (Wel een beetje handig, geen ontzettende knutselaar.)
  • Zie ik nog iets over het hoofd?
Alvast bedankt!

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:05
Waarom zou je een audio-extractor nodig hebben? Als je de mediaspeler verbindt met een receiver, homecinemaset of soundbar, stuur je van daaraf je signaal door naar de tv/beamer.

Leesvoer voor het uitkiezen van een audiosysteem (receiver, homecinemaset, soundbar, etc):

Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Leesvoer voor het kiezen van een geschikte mediaspeler. Jorgen in "Popcorn A210 is aan vervanging toe" Hoewel een deel van de informatie zich richt op Kodi, gaat veel natuurlijk ook gewoon op voor Plex en/of andere apps, zoals Netflix, NPO, Disney+ en Amazon Prime

• rolandme
Jorgen schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:09:
Waarom zou je een audio-extractor nodig hebben? Als je de mediaspeler verbindt met een receiver, homecinemaset of soundbar, stuur je van daaraf je signaal door naar de tv/beamer.
Ah, dat heb ik niet goed uitgelegd. Heeft te maken met de lay-out van de kamer. De mediaspeler staat in de hoek (waar de UTP-aansluiting en het stopcontact is), de ene kant op is het richting de muur waar geprojecteerd wordt (en waar de soundbar dus zou moeten liggen), de andere kant op is het richting de beamer. Als ik van de mediaspeler eerst naar de soundbar ga en dan naar de beamer, moet ik met een HDMI-kabel twee keer langs een stukje muur dat nogal in het zicht ligt (en sowieso een beetje irritant is vanwege een uitstekende schoorsteen die niet meer in gebruik is) en wordt de langste HDMI-kabel ook weer een paar meter langer.
Leesvoer voor het uitkiezen van een audiosysteem (receiver, homecinemaset, soundbar, etc):
Jorgen in "Keuze tussen receivers"
Leesvoer voor het kiezen van een geschikte mediaspeler. Jorgen in "Popcorn A210 is aan vervanging toe" Hoewel een deel van de informatie zich richt op Kodi, gaat veel natuurlijk ook gewoon op voor Plex en/of andere apps, zoals Netflix, NPO, Disney+ en Amazon Prime
Dank! Ga ik eens doorpluizen.

• rolandme
Uiteindelijk gekozen voor de Samsung HW MS 650, met de semi-draadloze 9000S achterspeakers. Net een paar dagen binnen, klinkt vooralsnog veelbelovend!

Als mediaspeler wil ik de Nvidia Shield TV Pro gaan kopen, maar die is momenteel niet leverbaar...

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True