Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Begin februari was ik in Tenerife. Een eiland met veel verschillende landschappen. Droog in het zuiden. Groen in het noorden en met in het midden natuurlijk vulkaan de Teide. Met een auto zijn prachtige ritten te maken waarbij je al deze landschappen tegenkomt.

In het verleden bewerkte ik mijn foto's niet of minimaal. Ik merk dat ik de laatste jaren dat ik het belangrijker vind dat de foto overeenkomt met mijn beleving en soms helpt een bewerking daarbij.

Ik ben daarom benieuwd naar feedback op de volgende foto's die ik heb gemaakt.
Ik ben met name geïnteresseerd of:
1. De compositie in vierkant werkt.
2. Het kleurgebruik niet te extreem is geworden.
3. Je bij het zien van deze beelden zin krijgt om ook een keer naar Tenerife te gaan ;)

01: Paragliden bij ondergaande zon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nop1OzuGnEPaN9G0wVLNEA7WXQ=/f/image/pOXaSxwNZbEyIbTzxIFuSZGa.jpg

02: Teide vanaf de noordkant
Teide vanaf de noordkant

03: Teide bij ondergaande zon
Teide bij ondergaande zon

04: Kust bij Playa Paraiso
De kust bij Playa Paraiso

05: Water bij Garachico
Water bij Garachico

06: Kustlijn bij Taganana
Kustlijn bij Taganana

[ Voor 4% gewijzigd door wouter3 op 03-03-2020 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ja. Tenerife is een mooi eiland. Leuke plek om te fotograferen.

Er zitten leuke platen tussen maar wel wat verbeterpunten wat mij betreft:

1. Door het verloopfilter is de bovenkant van de bomen donker en de onderkant licht. Dat stoort maar nu leidt vooral de voorgrond onderin erg af. Als je de onderkant ook donker houdt, krijg je een heel mooi silhouette effect wat deze foto volgens mij stuk interessanter maakt.

2 mist een onderwerp. Mijn ogen ging rond en rond. Maar nergens had ik het idee: He, het was de bedoeling dat mijn oog hier op viel.

3 kan wel wat extra crop gebruiken. Als je van rechts bovenin gaat croppen tot de Teide in het midden staat (horizontaal gezien) dan heb je een mooier evenwicht en is de Teide ook iets nadrukkelijker aanwezig. Onderin die paar lichte "strepen" nog even wegpoetsen en klaar is Kees.

4. Die gekleurde huisjes zijn erg mooi en de Teide op de achtergrond met palm ervoor maken de foto af. Alleen leidt het water in de voorgrond erg af. De onderste helft eraf croppen (net onder die steen links in het water) legt de nadruk veel meer op het mooiste deel van de foto.

5 Vind ik niet zo. Leuk idee maar niet genoeg voor een mooie foto

6. Wederom de voorgrond. Zonde van de anders prima plaat. De kliffen zijn erg mooi en de voorgrond doet daar afbreuk aan. Less is more.

Ik hoop dat je snapt dat dit mijn persoonlijke smaak is. Misschien zit ik er wel helemaal naast en je moet vooral schieten en bewerken wat jij mooi vindt. Maar wellicht heb je er wat aan.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 17:49
Vierkante foto's zijn niet mijn favoriet.
Ik vindt de verzadiging wat aan de hoge kant.

[ Voor 42% gewijzigd door JoStad op 19-02-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
sys64738 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:47:
Ik hoop dat je snapt dat dit mijn persoonlijke smaak is. Misschien zit ik er wel helemaal naast en je moet vooral schieten en bewerken wat jij mooi vindt. Maar wellicht heb je er wat aan.
Bedankt voor je feedback. Dit zijn precies het soort opmerkingen waar ik naar op zoek was. Uiteraard blijf ik vooral schieten wat ik zelf mooi vind, maar verbeter me zelf wel graag steeds een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Ik denk dat je met het bewerken te ver gegaan bent.
Je ziet dit ook goed als je naar de lucht op foto 2 rechts bovenin kijkt.
Ik denk dat het jpg's zijn die je bewerkt heb?
Je moet dan vooral erg voorzichtig zijn met het bewerken van luchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:57
Persoonlijk ben ik niet zo van de bewerkte foto’s. Vraag me dan altijd af of het écht een weergave is van de werkelijkheid, of gewoon flink opgeleukt. Kleuren, licht/donker, zaken wegwerken, enz. Kunst is eerder goed bewerken dan goede kiekjes schieten.

Foto 1 komt op mij vrij ‘nep’ over bijvoorbeeld. Alsof de voorgrond flink lichter is gemaakt of dat er ergens een bouwlamp stond :p
Verder ben ik geen deskundige, heb deze week een instap model Canon gekocht maar persoonlijk houd ik mijn foto’s zo natuur getrouw mogelijk.

Maar in principe vind ik het toffe foto’s hoor, en zou ik zeker eens naar Tenerife willen. Dat eiland heb ik nog niet gezien, de andere grote eilanden daar wel ;)

• wouter3
  • Niet online
l_c_v schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:31:
Ik denk dat je met het bewerken te ver gegaan bent.
Je ziet dit ook goed als je naar de lucht op foto 2 rechts bovenin kijkt.
Ik denk dat het jpg's zijn die je bewerkt heb?
Je moet dan vooral erg voorzichtig zijn met het bewerken van luchten.
Het heb inderdaad met de jpegs gespeeld (ik weet overigens dat ze daarvoor niet goed geschikt zijn en je artefacts gaat zien) wellicht doe ik het volgende keer wat rustiger aan met de bewerking.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:38
Ik krijg spontaan zin om weer terug te gaan. Ik ben er afgelopen november voor het eerst geweest. Je maakt betere foto's dan ik. De kleuren komen zijn af en toe net iets te heftig. Al geeft foto 1 me wel gelijk een heerlijk warm gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
Op basis van de feedback heb ik de bewerkingen wat dichter bij het origineel laten komen en de crop gewijzigd in een meer traditionele 2x3.

Leuk om zo eens met de uitsnede en kleuren te spelen. Tegelijk merk ik ook dat er zoveel opties zijn, dat het soms lastig kan zijn om de ideale uitsnede te vinden. De gulden snede werkt dan niet altijd.

01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xfNrRnArF1l7B2zMRKllYvJM/full.jpg

03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AjVmP7qDpTtIWMmB3hag5JR9/full.jpg

04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qRXwTwe1dDZ0R4q36ZCFUaF7/full.jpg

06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L6lKvpEW8yxw1FNSX1lVzzNR/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Wat betreft 04 en 06 vind ik de foto's in je nieuwe uitsnedes veel beter, zo komen ze veel 'natuurlijker' over.
03 is ook beter maar wordt zo wel wat krapjes naar mijn smaak, persoonlijk vind ik dat hier het 4:3 formaat het beste resultaat oplevert, want die blauwe lucht boven de roze wolkenband voegt wel degelijk iets toe aan de sfeer van de foto, zoiets bedoel ik. De eerste is ook beter maar aan de onderkant worden de bomen wat abrupt afgekapt. De kleuren vind ik wel weer mooier.
Pagina: 1