Toon posts:

Droombuild twv. 4.4k eur is een nachtmerrie. Ten einde raad!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• notreal
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-02-2020
Dag Tweakers,

Op 14.11.2018 heb ik bij Alternate in Antwerpen onderstaande setup twv. 4400 eur (!) aangekocht, die zij voor mij op aanvraag hebben gebouwd. De bedoeling was om een state of the art machine te bouwen die me jarenlang professioneel zou kunnen dienen.

Helaas liep het iets anders... :'(

Al snel werd duidelijk dat er iets grondig mis was met de build, aangezien de computer na het in slaapstand gaan niet meer wou opstarten of tijdens het gamen plots blokkeerde met een BSOD.

Daarnaast wilt de build soms gewoon niet opstarten: dan zie ik de lichtjes even heel kort opflikkeren voor alles (voor de POST fase, geen tijd om Q codes te zien zelfs) meteen terug afsluit.

Aangezien de computer soms wel, soms niet, wilt booten heb ik de build ter nazicht/garantie terug bij Alternate binnen gestoken. Zij hebben de computer "4u lang de Furmark stress test doen draaien" waar geen problemen naar boven kwamen. Volgens hun geeft dit weer dat de computer en zijn onderdelen werken naar behoren.

Na wat gekibbel hebben ze me de computer terug meegegeven met de melding "om mijn randapparaten ook eens binnen te steken". Desondanks de computer ook zonder randapparaten niet opstart.

Ondertussen zijn we x aantal maanden verder en heb ik nog steeds geen werkende, betrouwbare computer...

Vandaag trad het probleem opnieuw op. Volgende dingen heb ik geprobeerd:
- Alle randapparatuur afgekoppeld
- RAM latten aandrukken
- Kijken of graka goed vast zit
- Alle RAM latten behalve 1 verwijderen
- Computer 24u lang afkoppelen van het stroomnet (hielp soms vroeger)

De computer wilt nog steeds niet booten...

De setup:
1 x Intel® Core i9-7920X, 2,9 GHz (4,3 GHz Turbo Boost) socket 2066 processor
1 x Thermaltake Floe Riing RGB 280 Premium waterkoeling
1 x Corsair 64 GB DDR4-3200 Octo-Kit werkgeheugen
1 x ASUS Turbo GeForce GTX 1080 Ti 11GB grafische kaart
1 x Samsung 860 EVO, 500 GB SSD
1 x Samsung 1 TB, 970 PRO SSD
1 x WD Blue, 4 TB Harde schijf
1 x Cooler Master V1200 Platinum, 1200 Watt voeding
1 x Fractal Design Define S2 tower-behuizing
1 x ASUS ROG Strix X299-XE Gaming, socket 2066 moederbord

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Bedankt!

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Waar komt de stroom vandaan? Geen gare stekkerdoos oid?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-03 23:23

Snake

Los Angeles, CA, USA

Wat voor BSOD? Dat zou al heel veel vertellen.

https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Download deze tool en vertel ons welke BSOD?

Dan: hoe is het met het stopcontact? Goede stroom? Stabiel?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• notreal
Het stopcontact is een recente, bliksemveilige stekkerdoos waar andere apparaten probleemloos op aangesloten zijn. Ook de computer in kwestie werkt (soms/meestal) gewoon perfect via deze stekkerdoos.

De computer start momenteel helemaal niet meer op, dus ik kan geen BSOD info opvragen. Ik wil me voornamelijk eerst op de bootproblemen concentreren.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
Kom je wel in het BIOS?

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
PC start nu niet meer op? dan moet dat vrij makkelijk via garantie te laten repareren/vervangen. Of heb je alle bruggen richting Alternate verbrand?

• notreal
Computer start helemaal niet, buiten het korte initiele geflikker van de RAM latten. Geen BIOS, niks.
Terug naar Alternate is mijn aller aller laatste stap gezien de afstand. Gezien ik nog in garantie denk te zijn, vermoedelijk de beste optie. Laatste keer dat ik dit voorhad werkte hij terug tegen ik daar aankwam O_o

• notreal
De fans draaien heel kort, de RAM latten flikkeren op, het Q code schermpje flikkert aan en meteen daarna sluit het systeem volledig af.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

notreal schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:55:
Computer start helemaal niet, buiten het korte initiele geflikker van de RAM latten. Geen BIOS, niks.
Terug naar Alternate is mijn aller aller laatste stap gezien de afstand. Gezien ik nog in garantie denk te zijn, vermoedelijk de beste optie. Laatste keer dat ik dit voorhad werkte hij terug tegen ik daar aankwam O_o
Probeer hem dan tóch maar even in een ander stopcontact...
Opstartproblemen zijn lastig, maar als ze op een andere locatie verdwenen zijn lijkt er met de hardware niks aan de hand om eerlijk te zijn

• notreal
Icephase schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:04:
[...]

Opstartproblemen zijn lastig, maar als ze op een andere locatie verdwenen zijn lijkt er met de hardware niks aan de hand om eerlijk te zijn
Geprobeerd, werkt niet.

• Icephase

Icephase

Dan moet je even uitleggen waarom je denkt dat als je met de pc naar Alternate gaat, hij het dáár dan wél doet.

• notreal
Icephase schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:14:
[...]

Dan moet je even uitleggen waarom je denkt dat als je met de pc naar Alternate gaat, hij het dáár dan wél doet.
*knip* als je geholpen wilt worden moet je vooral zo gevat blijven. Ik snap je teleurstelling, zeker bij dit grote bedrag, maar blijf rustig.

[Voor 27% gewijzigd door br00ky op 21-02-2020 07:51]

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:45
Zo, bedankt voor je input, i'm out.

[Voor 19% gewijzigd door br00ky op 21-02-2020 07:53]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Icephase schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:14:
[...]

*knip* nee

[Voor 15% gewijzigd door br00ky op 21-02-2020 07:52]

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:59
Als je een onboard videokaart hebt. Je graka verwijderen en dan met 1 ram bank opstarten al geprobeerd?

HDD en SSD losgekoppeld en geboot?

PSN: McMillan0984

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Pak een haspel. Sluit daar de pc op aan.
En probeer bv de stopcontacten beneden of 1 etage hoger.
In elk geval een andere groep dan nu..

Pc uit de kast, cpu mamabord en 1 keepje geheugen.
Fuck no.. d bedoeling is eerst dat je weet wat het veroorzaakt...
Is het de pc, dan mag alternate het voor je oplossen.

Is het je stopcontact moet je het zelf doen.

Elk probleem start met het uitsluiten van mogelijke oorzaken.

En bij een pc die op locatie A niet werkt maar geen problemen heeft op locatie B dan lijkt het probleem locatie gebonden.

[Voor 63% gewijzigd door br00ky op 21-02-2020 07:54]

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-03 21:03
Hoelang speelt dit al? Vandaag dag 1 of veel later? De build is van november 2018 zeg je.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:27
Als je zelf niet een pc in elkaar kan zetten dan ga je dit probleem ook niet zelf oplossen. Breng hem gewoon naar de winkel.

• Bad Brains
Mandrake466 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:19:
Hoelang speelt dit al? Vandaag dag 1 of veel later? De build is van november 2018 zeg je.
De build is 18 maanden oud, er zijn 1000 dingen die hij verprutst kan hebben.
Watercooling, windows, rare programma's, register naar de kl*te, bios verprutst.
Denk dat een nieuwe windows install prima helpt. c.q. 99% van de tijd.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Begin eens met een BIOS reset. Start hij dan nog niet op, dan maak je daar videos van.

Dan heb je bewijs van de problemen

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
Kwestie van testen wordt het dan. Zo kaal mogelijk om in het bios te komen. Alle opslag eruit, één geheugenmodule en starten. Doet die het dan nog niet dan heb je iig een aantal onderdelen uitgesloten.
Vervolgens ga je testen met andere onderdelen. Andere voeding, andere videokaart, andere cpu koeler etc totdat je de oorzaak gevonden hebt.

• Niet online
Bad Brains schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:22:
[...]

De build is 18 maanden oud, er zijn 1000 dingen die hij verprutst kan hebben.
Watercooling, windows, rare programma's, register naar de kl*te, bios verprutst.
Ja, gaat een schone install helpen op een PC die nieteens tot de BIOS komt? Daar hoor ik graag meer over.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:25

TommieW

Numa numa.

Bad Brains schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:22:
[...]

De build is 36 maanden oud, er zijn 1000 dingen die hij verprutst kan hebben.
Het systeem start niet op. Daar gaat een Windows installatie (of Linux) niets aan veranderen.

Heb je een stopcontact met een werkende randaarde?

Mag je de kast open maken, of zit er zo'n sticker van Alternate op voor garantie?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Icephase

Icephase

Joe, de mazzel hè en succes d’r maar mee!

[Voor 18% gewijzigd door br00ky op 21-02-2020 07:56]

• Bad Brains
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:24:
[...]

Ja, gaat een schone install helpen op een PC die nieteens tot de BIOS komt? Daar hoor ik graag meer over.
Ja snap ik, daarom staat er ook bios verprutst bij.
Ik ga er van uit dat het tweakgehalte van deze meneer/mevrouw er is, anders dan dat is het retour sturen een betere optie dan 500 posts over hoe een nieuwe tweakers account zijn problemen moet oplossen met input van het forum.

npi,

• Niet online
Hij doelt op het feit dat je zegt "de vorige keer deed hij het eer ik daar was"

In plaats van de onplezierige botte hork uit te hangen kan je ook eens degelijk op onderzoek uit gaan en vragen goed beantwoorden. Uiteindelijk proberen we je hier te helpen. Als je op deze toon ook bij Alternate aankomt snap ik wel dat je na 18 maanden nog met een kapotte PC zit.

[Voor 7% gewijzigd door br00ky op 21-02-2020 07:57]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zou eens overwegen om met een andere voeding te draaien en kijken of je PC dan stabiel is.

Als bij Alternate de PC stabiel draait, kan het alsnog zijn dat de voeding niet stabiel is. Daar moet je soms langer voor testen.

Als je nog garantie hebt, kun je dit eventueel in overleg met Alternate doen.

Tweakers Discord

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-03 07:05

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Ik heb een soortgelijk probleem ook ooit gehad. Bij mijn ouderlijk thuis (nieuwbouw) klapte de computer er met hele rare BSOD's uit, bij de winkel in Duitsland of een lokale boer: niks aan de hand. En wij hadden een prima elektriciteitsnetwerk, doorgemeten, gekeurd, allemaal ok.

Probeer alles eens een voor een uit te sluiten, kan je dat zelf niet of heb je daar geen zin in? Dan moet je bewijsmateriaal verzamelen en het binnen doen bij Alternate. Eventueel het onderdeel vervangen wat je het meest verdenkt. Gevoelsmatig denk ik je moederbord of je voeding, daar heeft @tweakduke nog wel een punt ja, het moederbord was bij mij het geval. Maar goed, daar ben je weinig mee. Eventueel tweedehands een moederbord kopen en eens testen.

Een paar mensen gaven eigenlijk al de beste tips:

Minimale setup, dus moederbord, CPU, één latje geheugen, voeding en een SSD. Je hebt meer als voldoende exemplaren (behalve voeding, cpu en moederbord) om mee te gaan spelen. Stelt het probleem zich nog dan kan je dat eventueel opnemen met een filmpje als bewijs en daarmee naar Alternate gaan. Normaal is Alternate wel van goede wil en kunnen ze een voeding meegeven.

Stelt het probleem zich dan nog?
NEEN? Probleem waarschijnlijk gevonden: voeding is brak, test het nog wat langer om zeker te zijn en vraag een RMA aan.
JA? Dan wissel je een latje geheugen.

Stelt het probleem zich na een wissel van het latje geheugen nog?
Dan is het moederbord of CPU. Film het, staaf het met een filmpje waarbij je laat zien dat de nieuwe voeding er aan hangt en vraag een RMA aan voor je CPU en/of je moederbord en test opnieuw.

Maar als hij echt al moeilijk tot in het BIOS geraakt of POST dan gok ik op voeding of moederbord... Wil je gaan gokken? Dan zou ik een ander, desnoods zeer goedkoop moederbordje aanschaffen om het te bewijzen...

Helaas, echt een hele hele hele ambetante situatie, ik heb ooit in dezelfde situatie gezeten en 0 plezier gehad van mijn eerste gaming PC. Als het een troost mag zijn: ik moest tot in Keulen rijden bij Snogard. ;w

Trouwens, kun je ze niet taggen hier? @AlternateBE , lijkt me sterk dat er niet ergens een voeding + moederbord voor een Tweaker "op overschot" ligt om dit bij hem thuis uit te sluiten? Kleine kost/moeite om iemand die toch een stevige order heeft staan hierbij even te helpen ;)

[Voor 65% gewijzigd door HyperBart op 19-02-2020 23:50]

Vandaag even niets

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Even wat opgeruimd her en der. @notreal, met vriendelijkheid kom je hier het verst. Wij zijn jou niets verschuldigd dus een sneer is nergens voor nodig. Ik snap dat je baalt, te meer omdat het over een meer dan gemiddeld bedrag voor een pc gaat die gewoon moet werken. Reageer dat niet af op anderen. Ik ga er maar even vanuit dat dat in the heat of the moment was.

@ anderen laat in het vervolg de quote inclusief "I'm out" gewoon weg en maak een topicreport aan. Je gooit met zo een reactie onbedoeld misschien olie op het vuur.
notreal schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:28:
Aangezien de computer soms wel, soms niet, wilt booten heb ik de build ter nazicht/garantie terug bij Alternate binnen gestoken. Zij hebben de computer "4u lang de Furmark stress test doen draaien" waar geen problemen naar boven kwamen. Volgens hun geeft dit weer dat de computer en zijn onderdelen werken naar behoren.
Dat klopt niet wat ze zeggen. En aangezien je gewoon garantie hebt kun je het beter hun laten oplossen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:03
Mmm als ik kijk naar de prijs en je dit zelf niet in elkaar hebt gezet zou ik een filmpje maken (desnoods een paar om te laten zien dat het niet 1x optreed) van alle ellende.

Daarna van Alternate vragen hoe ze dit gaan oplossen. Met een PC van 4.4k zou ik niet zelf gaan kloten als ik die niet zelf heb gemaakt. Straks gaat alternate nog zeggen dat je het zelf hebt gedaan omdat je hebt lopen pielen met de onderdelen.

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-03 14:51
Heb je al eens geprobeerd om een andere stroomkabel te gebruiken?

• rob079
  • Laatst online: 20-03 12:09
Zoals al door meerderen aangehaald: PC probleem oplossen is een kwestie van 1 voor 1 mogelijke oorzaken uitsluiten. Probeer eens een ander stroompunt, desnoods bij familie/vrienden op een andere locatie. Werkt eea daar wel dan lijkt het aan jouw thuislocatie te liggen.
En de suggestie van @Basekid is ook een goeie, film wat er gebeurt en laat dat dan in de winkel zien!
In ieder geval succes, want met dit soort bedragen snapt iedereen dat je niet blij bent met een niet werkend systeem.

• hyperdry
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-01 16:17
Wat je kan proberen:

- De voedingskabel in een geaard stopcontact steken, dan weer proberen. Soortgelijk probleem bij mij is verholpen doordat ik de PC eerst in een gewoon stopcontact had. Daarna in een geaard stopcontact en hij werkte prima. Ik heb nu ook gewoon een haspel tussen de voedingskabel en dat geaarde stopcontact en dat werkt ook top, nu al een jaar zonder problemen.

[Voor 5% gewijzigd door hyperdry op 21-02-2020 11:05]

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:18
Trek nagenoeg alles los en dan zo kaal mogelijk proberen te booten. Verder zou ik controleren of er nergens iets kortsluiting maakt, of er iets los zit. Een schroef die los geschoten is en ergens tussen geschoten is. Of verkeerd gebruik van de afstandsbusjes tussen moederbord en kast. Heb je ook onboard een videokaart dan zou ik zelfs de andere kaart(en) eruit laten. Één geheugen reepje tegelijk plaatsen en ze eens wisselen als er geen verschil is. Haalt dat allemaal niets uit dan zou ik de voeding eens wisselen. En inderdaad plaats de pc eens aan een andere stekkerdoos aan een andere outlet. Ik heb laatst zelf nog iets raars meegemaakt waarbij de stekkerdoos een probleem veroorzaakte. En daar zocht ik het probleem toen zeker niet. Zeker niet omdat het ding bijna gloednieuw was.

Niet stressen of afreageren werkt je alleen maar tegen. Gewoon even rustig alles stap voor stap gaan uitsluiten.

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03 10:16
Ik heb soortgelijke problemen eens bij een power user op mijn werk ondervonden. Het probleem bleken te sterke afwijkingen in de stroomfluctuatie in de wisselstroom te zijn.

Ik heb er een stekkerdoos tussen geplaatst die deze fluctuaties sterk verminderd en vervolgens waren er geen problemen meer.

Ik kan niet zeggen welke stekkerdoos precies, want het is alweer zeker 10 jaar geleden, zoniet 15 jaar geleden.

En dat is lang niet de enige keer dat ik problemen door het stopcontact tegen ben gekomen. Sommige stopcontacten blijken zo'n slechte invloed op je apparatuur te hebben dat het lijkt alsof ze bezeten zijn door een boze geest.

Ik denk dat de oorzaak van je problemen zuiver natuurkundig van aard is. Als het niet in het stopcontact zit kun je eens gaan kijken naar andere natuurkundige verschillen tussen jouw woning en de werkplaats van Alternate. Denk dan bijvoorbeeld aan het verschil in luchtvochtigheid.

[Voor 17% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-02-2020 11:12. Reden: Toevoeging]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
Ik heb ook een met dit soort wazige opstartproblemen gekampt. PC die soms wel, soms niet wilde opstarten. Was geen pijl op te trekken. Bleek uiteindelijk een defecte displayport-kabel te zijn, die waarschijnlijk intern kortsluiting maakte. Dus zoals de andere mensen hier ook al zeggen, probeer echt alles uit te sluiten.

• jgijsen
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:15
Hielko schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:15:
Ik heb ook een met dit soort wazige opstartproblemen gekampt. PC die soms wel, soms niet wilde opstarten. Was geen pijl op te trekken. Bleek uiteindelijk een defecte displayport-kabel te zijn, die waarschijnlijk intern kortsluiting maakte. Dus zoals de andere mensen hier ook al zeggen, probeer echt alles uit te sluiten.
Precies hetzelde voorgehad, dagen naar gezocht :(
Displayport kabel vervangen en het was opgelost.

Was thans een nieuwe, maar te goedkope kabel die de kortsluiting gaf.

Moraal van het verhaal is dat de eigenaar van de problematische pc er goed aan doet eens alle kabels te vervangen, en zoals anderen aanhalen eens op een andere stroomgroep te testen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CrystalViriS schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:07:
Trek nagenoeg alles los en dan zo kaal mogelijk proberen te booten. Verder zou ik controleren of er nergens iets kortsluiting maakt, of er iets los zit. Een schroef die los geschoten is en ergens tussen geschoten is. Of verkeerd gebruik van de afstandsbusjes tussen moederbord en kast. Heb je ook onboard een videokaart dan zou ik zelfs de andere kaart(en) eruit laten. Één geheugen reepje tegelijk plaatsen en ze eens wisselen als er geen verschil is. Haalt dat allemaal niets uit dan zou ik de voeding eens wisselen. En inderdaad plaats de pc eens aan een andere stekkerdoos aan een andere outlet. Ik heb laatst zelf nog iets raars meegemaakt waarbij de stekkerdoos een probleem veroorzaakte. En daar zocht ik het probleem toen zeker niet. Zeker niet omdat het ding bijna gloednieuw was.
Hij heeft een PC door een winkel laten bouwen. Je mag aannemen dat hij er zelf niet veel verstand van heeft. Wil je hem dan echt de hele PC uit elkaar laten halen met als risico dat er meer kapot gaat?

Afgezien daarvan: Ik heb zelf ook wel eens een akkefietje gehad met een PC die maar niet stabiel wilde zijn. Oplossing was uiteindelijk een geaarde verlengkabel naar de keuken want in de woonkamer had ik alleen maar ongeaarde stopcontacten.
Uruk-Hai schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:10:
Ik heb soortgelijke problemen eens bij een power user op mijn werk ondervonden. Het probleem bleken te sterke afwijkingen in de stroomfluctuatie in de wisselstroom te zijn.
Elk systeem zal altijd een sterk wisselend verbruik hebben, dat is volledig normaal. De laatste van de zin "in de wisselstroom" slaat trouwens nergens op.
Ik heb er een stekkerdoos tussen geplaatst die deze fluctuaties sterk verminderd en vervolgens waren er geen problemen meer.
Een stekkerdoos kan niks, dat is een stekkerdoos. Je hebt alleen stekkerdozen met overspanningsbeveiliging. Bijvoorbeeld om een indirecte blikseminslag op te vangen. Dan heb je het over een spanning van duizend of meer volt, iets wat in Nederland echt zeer zelden voorkomt. En overigens ook in een PC voeding zit. Meestal gebruikt met een MOV (metal-oxide varistor) hiervoor.

AMD Nieuwsdiscussie

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:18
downtime schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:26:
[...]

Hij heeft een PC door een winkel laten bouwen. Je mag aannemen dat hij er zelf niet veel verstand van heeft. Wil je hem dan echt de hele PC uit elkaar laten halen met als risico dat er meer kapot gaat?

Afgezien daarvan: Ik heb zelf ook wel eens een akkefietje gehad met een PC die maar niet stabiel wilde zijn. Oplossing was uiteindelijk een geaarde verlengkabel naar de keuken want in de woonkamer had ik alleen maar ongeaarde stopcontacten.
Al in 2018 las ik... Om eerlijk te zijn vraag ik me af of Alternate hier om deze reden nog veel in wil gaan assisteren. Als hij inderdaad zelf niet de kennis heeft om deze stappen te nemen kan hij hem wellicht beter aanbieden bij een lokale computerboer. Hij gaat er waarschijnlijk niet uitkomen zonder vanalles uit te kunnen sluiten. Maar goed dan is het gezegd. Uiteindelijk is het aan TS.

• Uruk-Hai
Ik weet hoe volkomen onlogisch mijn verhaal overkomt, maar blijkbaar mist er ergens kennis over de invloed van stekkerdozen op de stabiliteit en betrouwbaarheid van pc's want ik heb echt meerdere malen meegemaakt dat de stekkerdoos de oorzaak bleek te zijn.

• VeltunNL
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-12-2022
@notreal Lijkt mij een probleem met de Ram sticks.
Probeer het met 1, wissel van de slots.
Uruk-Hai schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:32:
Ik weet hoe volkomen onlogisch mijn verhaal overkomt, maar blijkbaar mist er ergens kennis over de invloed van stekkerdozen op de stabiliteit en betrouwbaarheid van pc's want ik heb echt meerdere malen meegemaakt dat de stekkerdoos de oorzaak bleek te zijn.
Een slechte stekkerdoos kan zeker zorgen voor problemen. Bijvoorbeeld door slecht contact omdat de contacten niet meer goed contact hebben met de pennen van een stekker. Maar dat is iets heel anders dan wat je hiervoor zei. :p

AMD Nieuwsdiscussie

• Uruk-Hai
Ach, ik kwam gewoon aan met een zelfbedachte wilde theorie. Ik kan het gewoon niet hebben als ik iets niet direct kan verklaren. Ben ik goed in. Soms laat ik me even gaan en vergeet ik dat ik niet langer louter feitenkennis uitspuw :P

Ik vind het puur vanuit mijn gevoel gewoon heel raar dat zoiets ouderwets en simpels als een stekkerdoosje zo'n enorme impact kan hebben op zoiets moderns en complex als een pc.

• Uruk-Hai
Ik denk dat de wens van de TS in dieper liggende zin eigenlijk is dat de ontwikkeling van AI niet snel genoeg kan gaan en dat de pc zelf het probleem oplost ;)

Heb je een systeem van 4400 euro gekocht... kan-ie zelf zijn problemen niet eens oplossen!

Het moet niet gekker worden...

[Voor 35% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-02-2020 11:51]

• tobasfxp
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-03 15:16
Ik heb een soortgelijk probleem gehad, en dit kwam door een slecht contact in de moederbord stekker van de voeding.
Nieuwe voeding en alles draait hier weer als een zonnetje.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Malantur

BBG'er
Uruk-Hai schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:49:
Ik denk dat de wens van de TS in dieper liggende zin eigenlijk is dat de ontwikkeling van AI niet snel genoeg kan gaan en dat de pc zelf het probleem oplost ;)

Heb je een systeem van 4400 euro gekocht... kan-ie zelf zijn problemen niet eens oplossen!

Veel geld betalen = expert hardware zijn?
Nogal kromme redenering. Als er betaald is om het systeem te laten assembleren in de winkel dan denk ik zelfs eerder dat de TS geen expert is maar dat de winkel gewoon aansprakelijk is voor reparaties binnen de garantieperiode.

Ik zou er persoonlijk zelf niet aan sleutelen en nogmaals naar de winkel brengen ter reparatie.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Anoniem: 310408

Ik snap de focus van veel tweakers op net stroom niet erg. Een goede voeding (en die zit hierin) vangt veel op. Het kan natuurlijk een rol spelen maar de kans dat het een voeding of moederbord probleem is acht ik vele malen groter.

Niet in het bios kunnen komen omdat de netstroom problematisch is heb ik persoonlijk nog nooit gezien. Niet in het bios kunnen komen omdat een moederbord defect is vele malen.

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:28]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01

CurlyMo

www.pilight.org

Misschien dat @Alternate.nl hun kijk op het geheel kan geven?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• ViveUtVivas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-07-2022
--Cooler Master V1200 Platinum, 1200 Watt voeding
De laatste CoolerMaster PSU`s die ik gehad heb had ik telkens dat de EPS stekkers problemen hadden.
1 van de pinnen maakte vaak geen contact die zaten vrij los in de stekkers heb je gecheckt of dit het probleem kan zijn?Goedkope oplossing is een EPS verlenging stekker gebruiken die je dan goed aan kunt drukken op PSU cable zelf.

--X299 Asus ROG Strix.
Voor een systeem dat ik had gebouwd gebruikte ik ook dit board uiteindelijk terug gestuurd.
Moest de gebruiker elke 2 weken vragen de bios te resetten en dan weer XMP enablen.
Vooralsnog was het korte niet posten op te lossen door maar met 1 module RAM te starten.
Er lijkt een issue te zijn met de bios 1703 tot 2002 elke keer hetzelfde gezien.
Weet niet of de meest recente het oplost aangezien ik daar ook een EVGA x299 FTW-K board in heb gezet.
Sindsdien met zelfde setup verder nooit meer problemen gehad.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:21
Ik heb ook eens een PC voor iemand laten bouwen door Alternate, en wat ik mij daarvan kan herinneren is dat ze stickers op de panelen plakken, dat als je de kast open maakt de garantie eraf is. Ik weet niet in hoeverre dat rechtsgeldig is, maar als TS die stickers dus verbroken heeft, dan kan het zijn dat Alternate zijn handen ervan af trekt.

• ViveUtVivas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-07-2022
Icephase schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:04:
[...]

Wil hier toch even op reageren.
Ik heb hele slechte ervaringen met Alternate.
Ik had van hen een defecte voeding. Elke test bij hen deed ie het.Maar bij mij was de pc soms 5 minuten aan en dan weer een soort van bootloop aan/uit volledig random en 10 tallen keren achter elkaar.
Als je dan vraagt hoe ze testen krijg je geen response na 3 keer heen en weer, gaven ze me uiteindelijk maar gelijk omdat ik eiste desnoods met bijbetaling hem om te ruilen voor een andere voeding.

Uiteindelijk dus geruild en maar voor lief gelaten dat hun ***** competentie mij 2 HDD`s en een NVME SSD heeft gekost.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:02
Uruk-Hai schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:49:

Met die logica is iedere Apple gebruiker ook een hardware expert. Feit dat hij hem heeft laten bouwen zegt genoeg lijkt me? Mijn eerste eigen PC ook bij Alternate laten bouwen, achteraf goed gegaan, maar ik kom daar niet meer gezien ervaringen met de customer "service". Advies komt nu wel een beetje laat helaas.

De beste optie die ik zie is contact met Alternate, duidelijk en concreet vragen wat ze willen dat je zelf probeert (i.e. andere stekkers). Werkt dat niet, terugsturen, en laat ze kijken.
Anderzijds zou je een lokale vriend of computerwinkel er naar kunnen laten kijken, maar dan zit je wel met de kosten. Op een pc van 4400 euro zou ik dat echter voor lief nemen. Anders is hij verouderd eer je er plezier van hebt kunnen hebben :(
Succes hoe dan ook.

• Uruk-Hai
Sorry, ik zie dat ik een schrijffout gemaakt heb.
Wat ik hier met "ie" bedoel is niet de gebruiker, maar de pc (vandaar het woordje "zelf", ik dacht dat dat wel duidelijk genoeg zou zijn).

Ik had het eerder ook al over AI. Ik dacht dat ik dan duidelijk genoeg was zo.

Het was dus gewoon gekscherend bedoeld. Opzettelijk toegepaste kromme logica ;)

Laten we wel wezen, als hij zijn computer zou kunnen vragen wat er aan de hand is en hij geeft dat ding vervolgens een sneer omdat het antwoord op zich laat wachten, dan wordt die pc daar niet anders van :P

[Voor 18% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-02-2020 12:45]

• Meester_J
  • Laatst online: 19:20
Een keer eerder zoiets gezien. Even de bioschip in de socket aanduwen en het was opgelost. (weet echter niet of er bij jouw nog een losse chip op zit)

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:26
Als je toegang hebt tot een multimeter , meet dan eens de spanning tussen aarde en nul.
Of neem de pc eens mee naar een bekende en zet m daar eens aan, als het dan reproduceert dan kun je alsnog gaan voor aanspraak op garantie. Als de pc het uitstekend doet bij de bekende thuis dan weet je dat het iets is met de installatie.

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:06
Alsie op locatie A wel werkt en locatie B niet, kan 't handig zijn om de delta tussen die locaties te testen. Je weet dat alles binnen je kast op locatie B werkt, dus dan is het uitzoeken waarom het niet op locatie A werkt.

Je geeft aan dat je randapparatuur hebt losgekoppeld, maar heb je ook je toetsenbord, muis en scherm proberen te veranderen? Volgens mij is dit nog niet expliciet aangeduid.

Is je stekkerdoos/wandcontactdoos geaard?

Heb je het op een andere stroomgroep geprobeerd? Bijvoorbeeld keuken/badkamers. Kan ook zijn dat er iets met fase is.

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-03 17:06
Laten we even wachten op een antwoord van de TS :)

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:07

liberque

Vrijzinnig!

Zoals al eerder geopperd een ander stopcontact uitproberen (liefst op een andere groep), maar wat ik mis in dit alles is wat TS al reeds aangeeft toen hij terug naar Alternate ging : " Laatste keer dat ik dit voorhad werkte hij terug tegen ik daar aankwam O_o".

Ik heb ooit eens bij een kennis gezeten die zo'n Medion PC had en die deed ook helemaal niks meer. Stekker er volledig uit etc. : het mocht niet baten. Uiteindelijk wilde ik de PC van hun RMA doen en toen ik contact opnam met Medion werd me gevraagd om de stekker eruit te halen en de powerknop 1 minuut ingedrukt te houden. Belachelijk vond ik dit en voelde me absoluut niet serieus genomen. Behoorlijk in verweer gegaan, maar ze eisten eerst dat ik dit zou proberen voordat ze de RMA in behandeling gingen nemen.

Dus jahoor.. ik de stekker eruit en die knop 1 minuut ingedrukt gehouden. In die minuut zat ik Medion helemaal belachelijk te maken bij die kennis van me... ik stak daarna de stekker erin en drukte nonchalant op de knop alsof hij toch niet zou werken.. en ... damnit... de PC startte gewoon op. Stond ik toen even voor lul bij die kennissen.

Ik heb toen echter een goede les geleerd over restspanning.. en dit kan ook de reden zijn dat na een lange tocht naar Alternate de PC van TS het opeens wel doet, maar na het thuis switchen van stopcontact niet. Dus mijn advies: ontkoppel de PC volledig (dus ook geen voeding, TB, muis, monitor etc. etc). Hou de powerknop een minuut ingedrukt. Sluit nu even de PC aan zonder TB, muis etc. op een stopcontact op een andere groep.. en werkt ie dan nog niet... dit aangeven bij Alternate en ze het maar laten uitzoeken. Succes :)

Nog even een aanvulling over de overspanningsbeveiliging waar TS het over heeft. Let wel: ik wil geen discussie starten over het nut van zo'n stekkerdoos, maar mijn ervaringen bij klanten zijn daar niet echt enorm goed mee. Zo veroorzaken ze vaker problemen dan ze oplossen - zeker als het zo'n ding is dat je een keer bij een Action, Aldi, Lidl of andere budgetwinkel heb meegenomen. Als je gaat testen test dan aub zonder die overspanningsbeveiliging. Ik heb als internetmonteur immers vaak genoeg meegemaakt dat dit de oorzaak van de problemen van een klant was... en in geval van blikseminslag zijn die dingen voor een PC niet eens afdoende... Ja, de voeding van de PC krijgt dan wel geen klap meer, maar als je router/modem/versterker/gehele netwek etc ook niet achter een overspanningsbeveiliging zit krijgt je PC alsnog een enorme klap via een UTP poort, HDMI poort of zelfs audiojacks. In mijn ogen zijn de goedkopere overspanningsbeveiliging dan ook niet iets wat je er tussen wilt hangen omdat ze juist voor afwijkingen kunnen zorgen.

[Voor 24% gewijzigd door liberque op 21-02-2020 15:46. Reden: stukje over overspanningsbeveiliging]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• rmenkveld
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:05
Ik zie zoveel dingen langskomen over mogelijke problemen met voeding. Is het niet mogelijk om er (tijdelijk) een UPS er tussen te zetten. Ik heb ook ooit zoiets gehad, alles was uitgesloten tot ik er een UPS tussen zette en het ineens werkte. Op die manier koppel je de inkomende stroom helemaal los, tevens zitten vaak ook filters in een UPS.

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:41
Alternate heeft hem gestresstest.

Maar de PC wil vaak wel opstarten, maar soms niet. Dus een stresstest zegt niets als die dan opeens wel werkt.

Maar als die het nu helemaal niet doet, dan zou die het in de winkel ook niet meer moeten doen.

• Jappie1985
  • Laatst online: 12-02 22:17
Ik repareer nog wel eens vergelijkbare gevallen en dit werk eigenlijk altijd:

- Alle hardware afkoppelen / uit de slots verwijderen (gpu, schijven, alle ram behalve 1, casefans, etc etc)
- Alle PSU stekkers afkoppelen behalve ATX en naar je CPU
- Alle randapparatuur eraf behalve muis/toetsenbord (eerst even checken dat die werken op andere pc)

Dan zorgen dat de stoorm eraf is, mobo batterij verwijderen en 5 minuten eruit laten. Wat spelen met de 'Clear CMOS' knop als je die hebt. Batterij terug, dan stroom weer aan en dan moet je in het bios kunnen komen anders kun je er van uitgaan dat er iets aan hardware defect is.

Als je idd in bios kan komen dan terugzetten naar defaults (staat hij als het goed is al op door bios reset). Uitschakelen, harde schijf erin en win10 stick. En direct schone installatie draaien en voorkomen dat hij boot van je harde schijf. Pas nadat win10 draait weer onderdelen aan gaan sluiten en alles 1 voor 1 en elke keer opnieuw opstarten. Werkt stiekem vrijwel altijd voor mij. Vaak zie je met aankoppelen van extra onderdelen wanneer / waar het misgaat.

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:32
het zou een slechte connectie van de cpu naar het moederbord kunnen zijn, en dat alternate de kast liggend heeft getest, en jij hem staand heb draaien.

dat verschil in gewicht icm de koeler kan de cpu schuintrekken en dat je enkele pinnentjes niet raakt.

een van de vele mogelijke oplossingen, maar plaatjes/filmpjes gaan je sneller helpen op een tech site als deze.

Anoniem: 310408

rmenkveld schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:17:
Ik zie zoveel dingen langskomen over mogelijke problemen met voeding. Is het niet mogelijk om er (tijdelijk) een UPS er tussen te zetten. Ik heb ook ooit zoiets gehad, alles was uitgesloten tot ik er een UPS tussen zette en het ineens werkte. Op die manier koppel je de inkomende stroom helemaal los, tevens zitten vaak ook filters in een UPS.
Mmmmm dan was dat een hele dure UPS want de meeste geven gewoon netstroom door en gaan pas als die wegvalt op de accu's. Een UPS die altijd op zijn accu's loopt en die constant bijlaad is niet ongebruikelijk voor medische applicaties maar ik heb er nog nooit een bij iemand thuis gezien.

• DBND
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-03 18:29
Misschien relevant: ik heb zelf 3 jaar ergernis en discussies gehad over een custom built bij een andere leverancier, die random BSODs gaf. Door zowel de leverancier als door mij uitvoerig beproefd om de oorzaak te achterhalen. Soms dagen niet, soms 2 keer in 5 min. In de logs negens iets terug te vinden, consistent met stroom uitval. Alle testen laten draaien, niets gevonden.
Uiteindelijk alleen verholpen door vervanging van het moederbord.

De vermoedelijke oorzaak die we nooit definitief hebben kunnen bewijzen, was een slechte on-board USB poort/controller. Deze zou zo af en toe op hol slaan met als gevolg een powerdrain en dus een uitvallende computer.
En die USB poort had ik nodig voor het toetsenbord om de PC te kunnen opstarten...
Indertijd (nu wel?) waren er geen goede monitoring tools voor USB poorten wat het tot het zoeken van een speld in de hooiberg maakte.

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-03 20:18
ik weet niet of je de processor er al een keer uit heb gehad, maar dit kan zeker de moeite waar zijn.

Zoeken naar kromme pennen in t socket/schade aan de CPU, als je dit aantreft weet je meteen wat het is, als dat het niet is heb je kans dat een reseat het probleem alsnog oplost.

Een voorbeeld van de schade die je aan kan treffen, ondanks dat dit er niet heel spectaculair uitziet is dit het resultaat van een behoorlijke knal die de CPU heeft gehad, en de reden voor het niet goed functioneren van deze proc.

[Voor 33% gewijzigd door Ayyylias op 21-02-2020 21:55]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-03 07:05

HyperBart

Huge Ego, Sorry

En @notreal , wat is de status nu? Actieplan?

Vandaag even niets

• Anoniem: 320788
  • Niet online
Voicemail. Hit and run
Horen we nooit meer iets van..

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:07
Anoniem: 320788 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:39:
Voicemail. Hit and run
Horen we nooit meer iets van..
Dat was na de 1e pagina al duidelijk. Typisch weer iemand die even registreerd, zijn vraag neergooit en dan verwacht meteen het goede antwoord te krijgen zonder dat ie er zelf verder nog moeite in moet steken. Komen er dan toch vragen dan worden ze onbeleefd en zie je ze nooit meer terug.

[removed]

• AlternateBE
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-12-2022
Hoi, wat vervelend dat je een probleem hebt met jouw gaming pc! Geen nood, we willen je natuurlijk verder helpen. Je kan best zoveel mogelijk documenteren aan de hand van filmpjes en logfiles. Zo kunnen we een beter beeld krijgen van jouw probleem en een gepaste oplossing zoeken. Deze pc is zoals eerder vermeld al bij ons binnengekomen en getest, hieruit bleken er geen problemen te zijn.

Mocht je meer info hebben, mag je ons via Messenger, WhatsApp, mail of telefoon even bereiken. We helpen je graag verder!
notreal schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:28:
Dag Tweakers,

Op 14.11.2018 heb ik bij Alternate in Antwerpen onderstaande setup twv. 4400 eur (!) aangekocht, die zij voor mij op aanvraag hebben gebouwd. De bedoeling was om een state of the art machine te bouwen die me jarenlang professioneel zou kunnen dienen.

...

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:59

De Nelis

en anders maar niet...

redwing schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:55:
[...]

Dat was na de 1e pagina al duidelijk. Typisch weer iemand die even registreerd, zijn vraag neergooit en dan verwacht meteen het goede antwoord te krijgen zonder dat ie er zelf verder nog moeite in moet steken. Komen er dan toch vragen dan worden ze onbeleefd en zie je ze nooit meer terug.
Naja afgaande van z'n nickname hadden we al een conclusie kunnen trekken, het is gewoon een bot :+

time is infinite, but each week is ten hours short..

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee