Tuinverbouwing met onduidelijke/enge elektra taferelen.

Pagina: 1
Acties:

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Dit weekend wordt onze relatief kleine tuin opnieuw betegeld (~65m2). Nu stonden hier 2 metalen licht pillaren in welke ik vandaag verwijderd heb en zodoende de kabels wou gaan verlengen. Echter tot mijn grote verbazing waren deze lampen maar met 2 draden aangesloten blauw en bruin. Ik dacht in eerste instantie dat er misschien litze gebruikt was voor de aarde maar de kabel is gewoon oprecht een 2 aderige kabel.. |:(

Nu worden alle tegels morgen verwijderd en krijg ik vrijspel om de draden te volgen. Ik heb al een vermoeden waar de (hopelijk) grondkabeldoos ligt. Direct daarboven begint mijn eerste reeks aan buitenstopcontacten namelijk. Nu was ik nieuwsgierig of deze wel fatsoenlijk aangesloten is, maar ook trof ik hier een verrassing aan voor mij..

Dit stopcontact is wel aangesloten met 3 draden, maar met de kleuren grijs/zwart/bruin. Nou volgens Google kwam dit in het verleden voor echter word ik totaal niet wijs van hoe deze kleuren zijn aangesloten. Het enige dat ik vrijwel zeker weet is dat zwart aarde is, maar de overige kleuren? Iemand enig idee?..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zQqp7fk/631-E23-C5-DE78-40-E2-A4-FF-E9-CED0176-F76.jpg
(klikbaar voor volledig formaat)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 23:03

JdM

Humbled

Zo te zien is grijs de nul (normaal blauw) en bruin de fase, zwart idd de aarde.
Dit lijkt me toch vrij duidelijk op basis van het stopcontact, moet je hier zelf wel aan verder willen klussen?

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-01 11:10
Grijs en bruin zijn fasen en nul (volgorde onbekend) het zwarte draad lijkt idd als aarde gebruikt te worden. Er is bij installatie gekozen voor een kabel met bruin grijs zwarte draden. En deze hadden netjes getaped moeten worden met de juiste kleuren.

Verder niet gevaarlijk echter moet je wel weten hoe het werkt als je er aan gaat klussen.

• Vaenir
JdM schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:26:
Zo te zien is grijs de nul (normaal blauw) en bruin de fase, zwart idd de aarde.
Dit lijkt me toch vrij duidelijk op basis van het stopcontact, moet je hier zelf wel aan verder willen klussen?
Je bevestigd wat ik dacht. Verder heb ik nooit problemen gehad met het aanleggen van elektra, zolang het in het spectrum van de huidige kleurcodes valt. Vandaar dat ik eerst mijn vraag hier wil stellen voordat ik overweeg om een professional in te schakelen.

Daarnaast ga ik nu dus alleen de 2 aderige kabel die naar de lamp toe loopt verwijderen, alleen moet ik de grondkabeldoos nog zien te vinden. Verder ben ik niks van plan. Ik was gewoon even nieuwsgierig wat hier aan de hand is. Van een vraag stellen is niemand dommer geworden toch?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 23:03

JdM

Humbled

Vaenir schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:33:
[...]
Van een vraag stellen is niemand dommer geworden toch?
Exact, daarom stelde ik je ook een vraag ;)

• Vaenir
JdM schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:39:
[...]

Exact, daarom stelde ik je ook een vraag ;)
Je hebt iig gelijk dat grijs fase is. Net even gecontroleerd :9 Thanks!

Edit: oh zie nu dat je de kleuren andersom aangaf. Fijne vent die dit heeft aangelegd..

[ Voor 15% gewijzigd door Vaenir op 19-02-2020 20:48 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jackxl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:26:
Grijs en bruin zijn fasen en nul (volgorde onbekend) het zwarte draad lijkt idd als aarde gebruikt te worden. Er is bij installatie gekozen voor een kabel met bruin grijs zwarte draden. En deze hadden netjes getaped moeten worden met de juiste kleuren.

Verder niet gevaarlijk echter moet je wel weten hoe het werkt als je er aan gaat klussen.
Nee, deze kabel had niet gebruikt moeten worden. Dit is een kabel voor 3-fase zonder nul en zonder aarde (waar dan??) of voor twee lichtschakelaars of 1 wisselschakelaar. (bruin voedend, grijs en zwart schakeldraden). In dat laatste geval kun je hem ook fijn in 1,5mm2 doen.

Los van het feit dat als 'ie door de grond licht het grondkabel had moeten zijn...
Vaenir schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:33:
[...]

Je bevestigd wat ik dacht. Verder heb ik nooit problemen gehad met het aanleggen van elektra, zolang het in het spectrum van de huidige kleurcodes valt. Vandaar dat ik eerst mijn vraag hier wil stellen voordat ik overweeg om een professional in te schakelen.

Daarnaast ga ik nu dus alleen de 2 aderige kabel die naar de lamp toe loopt verwijderen, alleen moet ik de grondkabeldoos nog zien te vinden. Verder ben ik niks van plan. Ik was gewoon even nieuwsgierig wat hier aan de hand is. Van een vraag stellen is niemand dommer geworden toch?
Bruin / zwart / grijs op een normale wcd valt binnen geen enkele kleurcode, nieuw noch antiek.

[ Voor 39% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-02-2020 21:20 ]

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-12-2025
Als je er nu nog goed bij kan leg dan meteen een nieuwe ymvk-as grondkabel vanaf de meterkast met 4 aders dan kan je straks alle kanten op en sta je niet onder stroom mocht je de kabel eens doorsteken met de spade.

• Vaenir
Ondertussen ben ik erachter gekomen dat de aardedraad die op het stopcontact aangesloten is niks doet. Morgen graaf ik het uit, kijken waar alles naartoe loopt en mag meneer de elektricien alles veilig op mijn meterkast aansluiten.

Echt niet normaal wat voor hufters er op deze planeet rondlopen. Blij dat alles op z’n minst nog op een aparte groep zit. Kan dat voorlopig uit blijven.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-01 00:03

M2M

medicijnman

Paniek is ook nergens voor nodig, maar als je de kans hebt om het goed aan te sluiten zou ik de kans aanpakken. Niets is zo vervelend als je tegelvloer weer open moeten trekken voor nieuwe bekabeling. Ik heb zelf voor het tegelen van onze tuin wat 40mm grijze buis gelegd met daarin 5-aderige grondkabel en een netwerkkabel. Wellicht overkill, maar de 40mm buis kost niet zoveel.
Toen ik de kabel vervolgens aan de bestaande doos aan wilde koppelen bleek de inhoud ook prima aangesloten met kleine stukjes groengeel voor het doorlussen van aarde, fase en nul. Vervolgens besloten om alles maar opnieuw te doen in dat doosje aangezien ik er geen vertrouwen meer in had.

-_-

• Vaenir
Na lang zoeken de oorspronkelijk ader gevonden met daarin ook een aardedraad. Een elektricien laten komen om alles nog een keer door te laten meten en te laten bevestigen dat alles correct is met die ader. En dat was het geval.

Alle meuk uit de tuin getrokken en alles opnieuw bekabeld met een fatsoenlijke grondkabel, de gebruikelijke kleuren en degelijke grondmoffen. Dus eind goed al goed.
Pagina: 1