Map encoden programma

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
Mijn vraag
Hallo,

Ik heb een copy gemaakt van mijn nas en wil deze graag online hosten. Echter wil ik wel hem geencrypt hebben zodat als die in verkeerde handen valt niemand er bij kan(of in ieder geval heel lastig) Nu vroeg ik mij af of er een programma is dat een map goed kan encrypten. Misschien iets in windows zelf?

Alvast bedankt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb bitlocker geprobeerd. Deze creëerde een certificaat Maar ik kan nogsteeds zonder wachtwoord bij al mijn bestanden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:10

g0tanks

Moderator CSA
Met VeraCrypt zou je een beveiligde partitie kunnen maken waarin je de bestanden zet.

https://www.veracrypt.fr/en/Home.html

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In Windows zelf kun je Bitlocker gebruiken hiervoor volgens mij.
g0tanks schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:09:
Met VeraCrypt zou je een beveiligde partitie kunnen maken waarin je de bestanden zet.

https://www.veracrypt.fr/en/Home.html
Dat is lokaal. TS wil een map of bestand encrypten en het dan in de cloud / het online zetten. :)

[ Voor 72% gewijzigd door CH4OS op 19-02-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
CH4OS schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:10:
[...]
Dat is lokaal. TS wil een map of bestand encrypten en het dan in de cloud / het online zetten. :)
Ik wil een map encrypten niet een hele schijf. Als ik in windows een map encrypt met bitlocker kan ik daarna nogsteeds bij mij al mijn bestanden en alle bestanden openen zonder ook maar 1 wachtwoord in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

sgouman schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:07:
Mijn vraag
Hallo,

Ik heb een copy gemaakt van mijn nas en wil deze graag online hosten.
Wat bedoel je hiermee? Op welke manier wil je online bij die bestanden kunnen: is het een backup die je alleen als geheel en alleen bij noodgevallen wilt downloaden of wil je er webbased bij kunnen en de files ook kunnen lezen?

Veracrypt kan een oplossing zijn, of juist Cryptomator of juist iets heel anders. Hangt af van het beoogde gebruik.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:10

g0tanks

Moderator CSA
CH4OS schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:10:
[...]
De beveiligde partitie is één los bestand die je lokaal kan mounten met VeraCrypt. Die zou je prima naar de cloud kunnen uploaden. Dat doe ik ook in combinatie met Dropbox. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
F_J_K schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:29:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Op welke manier wil je online bij die bestanden kunnen: is het een backup die je alleen als geheel en alleen bij noodgevallen wilt downloaden of wil je er webbased bij kunnen en de files ook kunnen lezen?

Veracrypt kan een oplossing zijn, of juist Cryptomator of juist iets heel anders. Hangt af van het beoogde gebruik.
Ik wil alleen in heel zijn geheel de hele nas kunnen downloaden. Ik wil dus heel de hoofdmap en daarmee de submappen en bestanden ook encrypten. Ik hoef er dus niet online bij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
g0tanks schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:30:
[...]

De beveiligde partitie is één los bestand die je lokaal kan mounten met VeraCrypt. Die zou je prima naar de cloud kunnen uploaden. Dat doe ik ook in combinatie met Dropbox. :)
Lijkt goed te werken alleen 2 vragen:

1.Wat als veracrypt ermee ophoudt dan kan ik er nooit meer bij?
2. Moet ik geowon de beveiligde partitie even groot maken als mijn NAS grote? of doe jij dit anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ikverplaats je topic nog even van WOS naar CSA. Het heeft immers niets van doen met Windows zelf.
Ook: gebruik ajb de wijzig-knop bij je laatste post als je iets wilt toevoegen en niemand anders heeft gereageerd.

Als Veracrypt niet meer wordt onderhouden dan heb je toch nog steeds de installer op je eigen pc staan? Dan zal je op dat moment een andere optie moeten zoeken en dan die oude backup verwijderen.
Je kunt niet ontsleutelen zonder sleutel en een ontsleuteltool, dat is juist de bedoeling.

Partitiegrootte hangt weer af van je bedoelingen. Eenmalig dan is iets groter prima. Houd rekening met de cluster / block size van het bestandssysteem 1 KB aan bestand kan meer dan 1KB ruimte innemen.

Ik zou 1 groot bestand van vele GB trouwens zeer afraden. Grote kans dat het corrupt gaat zijn. Ga voor kleiner, of zet er ook een checksum en reparatiebestanden bij. Bijvoorbeeld ouderwetsch met quickpar. Edit: en dan nog zou ik opdelen. Zoek eens op bit rot.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sgouman schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:12:
Ik wil een map encrypten niet een hele schijf. Als ik in windows een map encrypt met bitlocker kan ik daarna nogsteeds bij mij al mijn bestanden en alle bestanden openen zonder ook maar 1 wachtwoord in te voeren.
Ik zie even niet hoe dat per se een erg iets is? Zolang je het password nog weet wanneer je eea restored lijkt het mij goed? :)

EDIT:
Ik ga er dan wel even vanuit dat je het zelf zo ingesteld hebt dat je geen wachtwoord hoeft in te geven.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 19-02-2020 20:34 ]

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Waar ga je je data gebruiken?

Ik gebruik Rclone (mount). Voor jou is het gewoon vanop afstand leesbaar. Voor de hoster hoop random tekens :)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Pagina: 1