fake abonnement stalker, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Hallo Allen,

Ik ben op zoek naar advies (van mensen die deze situatie of de wet beter kennen dan ik ) over het volgende:

Beetje een raar verhaal, maar gister zat er in mijn brievenbus een bevestiging van het afsluiten van een abonnement op een kpn dienst. Erg vreemd want ik had die zelf niet afgesloten, en buiten mijn adres en naam klopten de rest van de gegevens in de brief (gelukkig) niet. Alles bij elkaar best creepy dat iemand zo iets blijkbaar via internet kan regelen zonder dat er ergens in het proces een goede test zit om te kijken of het fake is.

Mijn vragen:

1) Kan zo'n fake aanvraag voor mij problemen opleveren (bkr notering, aansprakelijkheid voor kosten oid), of kan ik 'm gewoon negeren? Contact opnemen met kpn lijkt me een slecht plan omdat ik dan het probleem naar me toe ga trekken, maar misschien zie ik dat fout en moet ik toch een 14 dagen opzeg telefoontje doen om het juridisch te regelen.
2) Is het zinvol om met zo iets naar de politie te gaan, of is dat alleen voor de vorm en doen ze daar in de praktijk niets mee?
3) Zijn er nog andere dingen die ik kan/moet doen in zo'n situatie.

Alvast dank voor alle ideeën en hulp!

Met vriendelijke groet,
Rick

[ Voor 13% gewijzigd door RickD007 op 19-02-2020 18:07 ]

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-11 12:37
Aangifte doen bij de politie bij elke vreemde handeling en het bedrijf gelijk bellen dat jij dit niet bent en dat er hier sprake is van identiteitsfraude. Het bedrijf kan hierdoor eventueel verdere aanvragen stopzetten tot dit probleem opgelost is.

Verwijderd

KPN bellen en zorgen dat het abonnement niet stopgezet wordt. Anders loopt het snel in de kosten. Misschien is er ook een telefoon bij besteld. Bekende scam, abbo met telefoon op iemands naam, telefoon onderscheppen en verpatsen, slachtoffer met schulden laten zitten.

Verwijderd

1. Je ziet het fout. Zou ze maar even bellen. Niet bellen, straks een betalingsachterstand, incassobureau, deurwaarder, rechtzaak. Allemaal partijen die je zal moeten uitleggen dat jij dit niet besteld had
Is makkelijk te vermijden door 1 telefoontje te plegen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:26
Aangifte doen bij politie van identiteitsfraude
Bellen naar KPN en dit aangeven

Vandaag nog.

• 99ruud99
  • Laatst online: 01:39
Zoals gezegd, KPN bellen en meteen klacht indienen bij hun. Zij kunnen zien wie (waarvandaan) het besteld heeft. Als jij een officiele klacht indient, dan behandelen ze dat alsof er een "tussenpersoon" een aankoop op jouw naam heeft gedaan. Tegenlijkertijd kan je die klacht ook bij politie neerleggen, met je hele verhaal.

• alexvanniel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-11 17:07
Beste Rick,

Het lijkt mij dat wanneer je hier niet op reageert richting het bedrijf, er mogelijk meer problemen jouw kant op komen dan wanneer je eenvoudig een mailtje of een telefoontje pleegt met de melding dat je dit niet bent, dit niet besteld hebt en er dus graag vanaf ziet conform de wetgeving. Negeer je dit dan kan het natuurlijk zijn dat je een rekening en eventueel aanmaningen gaat krijgen. Uiteraard zal er vast wel ergens recht aan jouw kant te vinden zijn maar dat krijg je als je geluk hebt pas na heel veel trammelant.

Verder zou ik zeker, wat @Lelletje zegt, aangifte doen van identiteitsfraude zodat dit geregistreerd staat.

Eigenlijk wat de boodschap is, is denk ik: zorg dat je gedocumenteerd hebt staan dat jij dit niet bent geweest en dat je daar heel duidelijk over bent geweest. Als er dan problemen achteraf komen kun je via de aangifte en eventueel opzeggingen aantonen dat je niet verantwoordelijk bent voor eventuele kosten.

Overigens kan er wellicht op een later tijdstip de persoon verantwoordelijk voor deze grappen eerder gepakt worden dan wanneer je er verder niet op reageert naar de juiste instanties toe.

• RickD007
  • Laatst online: 01-05 12:19
Nog even voor de duidelijkheid:

Het gaat om vast internet/tv, dus een onderschep en steel scam lijkt me onwaarschijnlijk. Ik vermoed, met de informatie die ik nu heb, dat het een klier actie is van iemand (of een heel onwaarschijnlijke systeemfout).

In de brief staat mijn naam (met een spelfout er in) en mijn adres, de rest van informatie klopt NIET. Dus ik vraag me af of ik op dit moment formeel überhaupt wel een klant ben. Verder kunnen ze niets factureren (niet mijn iban) en me dus zelfs niet per email/telefoon bereiken (die gegevens zijn ook fout), en het mijn kpn account waar het vandaan komt kan ik niet eens openen want dat is niet van mij (en ik ben geen klant van kpn dus wil niet eens zo'n account hebben). Als dit een bindend contract is, is dit land juridisch gezien helemaal gek geworden. Maar misschien zitten er hier juristen die weten hoe dit precies zit en wanneer het wel of niet geldig is?

En als ik ze bel of email denk ik dat ik min of meer aangeef dat het contract van mij is en ik het na afsluiten wil opzeggen. Maar ik ben het met iedereen eens dat dit praktisch gezien misschien wel de weg van de minste weerstand is op dit moment.

Als laatste weet iemand hoe je kan bellen of mailen naar de kpn, want op de site kun je bijna geen nummer meer vinden, en een email adres of nummer voor fraudegevallen al helemaal niet.

Ik ga er morgen mee aan de gang en misschien ook nog even langs bij de politie (dan ligt het iig vast).

Erg frustrerend dat ik er nu tijd in moet stoppen en dat er misschien ergens straks iemand zit te lachen die ze nooit gaan vinden en er dus mee wegkomt, maar goed, het is wat het is.

Verwijderd

0800 0402

PS. Op de site gevonden, ongeveer 2 seconde na de Google zoektekst "kpn klantenservice telefoonnummer"

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2020 17:01 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RickD007 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:24:
Mijn vragen:

1) Kan zo'n fake aanvraag voor mij problemen opleveren (bkr notering, aansprakelijkheid voor kosten oid), of kan ik 'm gewoon negeren? Contact opnemen met kpn lijkt me een slecht plan omdat ik dan het probleem naar me toe ga trekken, maar misschien zie ik dat fout en moet ik toch een 14 dagen opzeg telefoontje doen om het juridisch te regelen.
Als je er niks mee doet waarschijnlijk wel. Ik zou KPN bellen dat je niks hebt afgesloten en dat de gegevens ook niet kloppen.
2) Is het zinvol om met zo iets naar de politie te gaan, of is dat alleen voor de vorm en doen ze daar in de praktijk niets mee?
Alleen voor die brief van KPN niet, maar als je weet dat er meer speelt dan kun je inderdaad aangifte doen.
3) Zijn er nog andere dingen die ik kan/moet doen in zo'n situatie.
Niet veel denk ik. Als je weet wie het is kun je hem vragen daar mee te stoppen. Misschien dat het stopt als hij weet dat jij weet dat hij dat doet. Je kan ook aangeven dat je aangifte doet bij de politie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39

Rmg

RickD007 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:54:

En als ik ze bel of email denk ik dat ik min of meer aangeef dat het contract van mij is en ik het na afsluiten wil opzeggen. Maar ik ben het met iedereen eens dat dit praktisch gezien misschien wel de weg van de minste weerstand is op dit moment.
8)7 Nee, bellen en zeggen dit heb ik niet afgesloten ik heb last van een stalker.

Je gaat toch niet "aangeven" dat het van jou is en dan opzeggen.. waarom zou je die problemen op je hals gaan halen?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:16
Heb je nu ook diensten over het KPN netwerk (glasvezel of ADSL)? Dit kan ook bij een andere provider zijn. Met een beetje pech werkt dat binnenkort niet meer als de aanvraag van dit nieuwe abonnement wordt doorgezet. Zeker even achteraan bellen dus!
En als ik ze bel of email denk ik dat ik min of meer aangeef dat het contract van mij is en ik het na afsluiten wil opzeggen.
Dan moet je dat dus niet aangeven.

Gewoon aangeven hoe het zit: je hebt die brief ontvangen maar niets bestel. Er moet sprake zijn van een fout of identiteitsfraude.

Zeker niet probern om toegang te krijgen tot een bijbehorend "Mijn KPN" account o.i.d.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-11 12:14

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Nog even voor de duidelijkheid:

Het gaat om vast internet/tv, dus een onderschep en steel scam lijkt me onwaarschijnlijk. Ik vermoed, met de informatie die ik nu heb, dat het een klier actie is van iemand (of een heel onwaarschijnlijke systeemfout).

In de brief staat mijn naam (met een spelfout er in) en mijn adres, de rest van informatie klopt NIET. Dus ik vraag me af of ik op dit moment formeel überhaupt wel een klant ben. Verder kunnen ze niets factureren (niet mijn iban) en me dus zelfs niet per email/telefoon bereiken (die gegevens zijn ook fout), en het mijn kpn account waar het vandaan komt kan ik niet eens openen want dat is niet van mij (en ik ben geen klant van kpn dus wil niet eens zo'n account hebben). Als dit een bindend contract is, is dit land juridisch gezien helemaal gek geworden. Maar misschien zitten er hier juristen die weten hoe dit precies zit en wanneer het wel of niet geldig is?
IANAL; m.i. zal het geen bindend contract zijn maar als je het op z'n beloop laat kost het je een HEEL stuk meer stress en moeite om er vanaf te komen. Ze hebben je naam en adres, dus als betaling voor de dienst uitblijft weet de deurwaarder je vrij simpel te vinden.
Met dit soort zaken is het meer: "Zwijgen is toestemmen". Vandaar ook dat ze een bevestigingsbrief sturen, je bent heus niet de eerste en ook zeker niet de laatste wie dit overkomt.
Als laatste weet iemand hoe je kan bellen of mailen naar de kpn, want op de site kun je bijna geen nummer meer vinden, en een email adres of nummer voor fraudegevallen al helemaal niet.

Ik ga er morgen mee aan de gang en misschien ook nog even langs bij de politie (dan ligt het iig vast).

Erg frustrerend dat ik er nu tijd in moet stoppen en dat er misschien ergens straks iemand zit te lachen die ze nooit gaan vinden en er dus mee wegkomt, maar goed, het is wat het is.
Doe het nou gewoon vanavond nog. Klantenservice zit er 's avonds ook nog en volgens mij kun je tegenwoordig van dit soort zaken ook online aangifte doen. Van uitstel komt afstel...

[ Voor 2% gewijzigd door FooLsKi op 19-02-2020 18:06 . Reden: Correcties, extra zin, ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Waarom zou je dat in vredesnaam doen? Het contract IS toch niet van jou??

Bel KPN, geef aan dat iemand jouw adres heeft opgegeven en dat JIJ dit niet bent geweest. Dat jouw gegevens er niet opstaan behalve het adres en de foutief gespelde naam. Dat jij graag wilt dat KPN dit annuleert en jouw adres blokkeert voor toekomstige pogingen (als dit mogelijk is, bij postorderbedrijven kan dit nl).

I have stability. The ability to stab.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gewoon bellen (of chat) dat je niets aangevraagd hebt en er een fout gemaakt is. Doe je dit niet dan loop je zelfs risico dat je eigen verbinding overschreven wordt.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-11 16:54

talin

ES-MA

"aannames zijn dodelijk" gewoon bellen, nummer is al genoemd, wellicht zijn ze tot 20:00 bereikbaar, open kaart spelen: dit heb ik in mijn brievenbus gevonden, jullie hebben het verstuurd, ik heb het niet aangevraagd, graag binnen 2 dagen een bevestiging mailen naar: maak ff een gmail adresje aan voor deze mail en klaar!
vragen naar de naam met wie je hebt gesproken, incident nummer opschrijven en 2 dagen later is het opgelost!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Ik begrijp dus niet dat je denkt dat het beter is om dit allemaal te negeren. Er komt op jouw adres een aan jou geaddresserde brief aan! Dat gaat jou dus wel aan. Negeren betekend nog veel meer ellende, incassa bureaus, deurwaarders, rechtzaken etc etc. Allemaal zaken die je -hopelijk- met 1 belletje kan oplossen. En idd aangifte doen van id fraude, die aangifte kun je evt nodig hebben.

Verwijderd

Je maakt een geintje toch? Dat is werkelijk de domste stap die je kan zetten. Ik ben verbijsterd dat zo'n brainfart in iemand op kan komen als "oplossing".

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

Klippy

Still Game

KPN bellen dus, je weet niet wat de "daders" er mee willen doen.

Lees ook dit artikel van niet zo lang geleden eens ter illustratie: nieuws: VodafoneZiggo is voor 650.000 euro opgelicht via vaste-telefoniefraude

Als ze track en trace codes krijgen in de email (voor het modem of TV ontvanger) is een pakket te routeren naar een afhaalpunt of men kan gewoon op je oprit wachten en het pakket aannemen.
Dat is dan al het eerste dat op jou verhaald kan gaan worden, nog los van eventuele kosten die ze (zeer snel) kunnen maken.

Het is niet zeker dat het om dit soort fraude gaat en uiteindelijk zal je je gelijk wel krijgen, maar al die ellende voorkomen is in dit geval zeer zeker beter.
KPN stuurt niet voor niks een brief per post met deze info, dat is om dit soort zaken te voorkomen, dus het zou dom zijn om daar niet op te reageren.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gelijk actie ondernemen om duidelijk te maken dat je niets besteld hebt. Dit soort dingen niet negeren.

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11 18:00
Nee, het is in beginsel geen geldig contract, want er is geen wilsovereenstemming. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat KPN wel kan denken dat het wél een geldig contract is en achter jou aangaat als je niet betaalt.

Dus ja, vervelend voor je dat iemand dat op die manier doet. Maar maak het ook niet groter dan het is en bel gewoon die klantenservice even.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
Ook weleens gehad. Kan ook een foutje van een KS-medewerker zijn die bv een oud account activeert ipv een nieuwe klant elders. Eén belletje is vaak genoeg.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

https://www.politie.nl/themas/identiteitsfraude.html

Hoe wordt identiteitsfraude gepleegd?

Iemand maakt illegaal gebruik van uw persoonsgegevens. Dit kan ook digitaal, bijvoorbeeld door uw pincode of inloggegevens te gebruiken. De fraudeur gebruikt uw persoonsgegevens bijvoorbeeld om producten en diensten te krijgen op uw naam. Of om een bankrekening te openen of een creditcard aan te vragen. U komt er meestal pas achter dat u het slachtoffer bent van identiteitsfraude, als u rekeningen of boetes krijgt waarvan u niets afweet.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1