Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HDD uit oude laptop lezen.

Pagina: 1
Acties:

• GuntherNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-06-2021
Hallo iedereen,

Ik heb een oude Toshiba Qosmio X305-Q705 van zolder getoverd. (ja ik weet het, lelijk ding)

Het scherm van mijn laptop werkt niet meer, maar ik zou graag bij de data willen komen. Ik heb de HDD eruit gehaald. Het is een Samsung HM121 HI, 120gb.

hdd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4mklePbpF9YT4G8zpiSN8ORn/thumb.jpg

Ik heb nog meer fotos maar ik kan op een of andere manier maar maximaal 3mb aan fotos uploaden in het fotoalbum.

In iedergeval, mijn vraag is hoe en met wat precies kan ik vanuit mijn nieuwe desktop deze HDD lezen? Ik heb op dit moment een MSI z170a gaming pro moederbord.

Alvast hartelijk dank.

Mvg,
Gunther

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11 18:31
PC uit zetten, in je pc plaatsen naast de bestaande schijven en windows opstarten ( niet per ongeluk die van je laptop :P )

Zolang er geen HDD wachtwoord of encryptie op staat, kan je gewoon de folder structuur zien.

• GuntherNL
Hey Erazher, bedankt voor je bericht. Mijn excuses, misschien was ik net iets te onduidelijk.. Ik heb dus geen idee waar in mn pc ik het moet plaatsen. In mijn huidige pc heb ik alleen 1 ssd en 1 ssd nvme. Ik zie ook geen extra sata kabel, tevens weet ik ook niet of 1 sata kabel voldoende is want als ik naar de foto kijk die in mijn eerste post staat is het een hele reeks aan aansluitingen..

[ Voor 3% gewijzigd door GuntherNL op 19-02-2020 13:53 ]

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 17:00
Die disk is gewoon SATA. Dus power vanaf je voeding er in en een SATA kabel (uit je moederbord doos?) van de disk naar je moederbord en klaar. Is dat te lastig koop dan een USB SATA kabel (random van google: https://www.bol.com/nl/p/...nnector/9200000104702554/ ).

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Verwijderd

GuntherNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:51:
Hey Erazher, bedankt voor je bericht. Mijn excuses, misschien was ik net iets te onduidelijk.. Ik heb dus geen idee waar in mn pc ik het moet plaatsen. In mijn huidige pc heb ik alleen 1 ssd en 1 ssd nvme. Ik zie ook geen extra sata kabel, tevens weet ik ook niet of 1 sata kabel voldoende is want als ik naar de foto kijk die in mijn eerste post staat is het een hele reeks aan aansluitingen..
Je hebt een sata-kabel en de sata-poweraansluiting vanuit je voeding nodig. Thats it. :)

satakabeltje zou bij je moederbord geleverd moeten zijn - kijk eens in de doos. En power heeft elke voeding

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:53
Boot je van je NVME ssd? Zo ja, kan je je sata ssd tijdelijk uittrekken en deze hdd met dezelfde kabels inpluggen. Data naar de NVME ssd overbrengen en dan kan je je ssd terug insteken.

Je moet 2 kabels insteken: de kleine is data en gaat naar het moederbord, en de brede is power en gaat naar de voeding. Kabeltjes kan je dus volgen van je sata ssd om te kijken welke je waar moet zoeken. Extra poorten op je moederbord zal je dus vinden naast waar je kabel reeds in zit.

Of bij deze, zie de gele kaders: ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rbv7ohb4S5RQ5jrLIh3yCnzM/full.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Malantur op 19-02-2020 14:05 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• GuntherNL
Ik boot vanuit mij normale SSD, ik heb zojuist in mijn pc doos gekeken en ik heb helaas geen Sata kabel, zo direct maar eentje bestellen en dan kom ik over 2 dagen bij jullie terug... Mijn vervolg vraag zal dan zijn: Zodra die hdd geconnect is met mn pc staat die dan er meteen bij?

Edit, ik zag zojuist de foto van mijn moederboard... dus ik heb een Sata kabel nodig en een brede kabel die naar de voeding gaat, maar hoe heet zo'n breede voeding kabel dan ?

[ Voor 24% gewijzigd door GuntherNL op 19-02-2020 14:13 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:53
Jep, normaal gezien is het heel eenvoudig en probleemloos.
2 voorwaarden:

Zo lang er een filesystem op staat die Windows kan lezen (stond standaard Vista op dus is oke. Linux of Mac lezen met een Windows kan minder eenvoudig verlopen).

Het kan dan nog zijn dat er standaard geen schijfletter aan toegewezen werd. In dat geval zou hij wel in je BIOS zichtbaar zijn maar niet in je Verkenner. Dan kan je via Disk Manager gemakkelijk een letter toevoegen.
(Zie bijvoorbeeld hier voor een handleiding).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• GuntherNL
Oke bedankt, helaas kan ik dat pas checken zodra ik beide kabels heb.

Dus nog eenmaal ter verficatie. Ik heb dus alleen het volgende nodig:

1x. Sata kabel. (zoals; https://www.bol.com/nl/p/...VO9w_0_24.27.ProductTitle )
1x. Sata voeding kabel. (zoals: https://www.bol.com/nl/p/...r-kabel/9200000082813694/ )

Korrekt ?

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:13

AzzKickah

06-CENSORED

Ik zou eerder een SATA-USB adaptertje adviseren. Sluit je de disk zo aan op een USB-poort.
Hoef je ook niet binnenin je kast te hannessen.

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 09:27
Mits de een molex aansluiting heeft bij zn voeding. Geloof trouwens dat de meeste voedingen wel een extra 15pin sata power aansluiting heeft. (modulair of niet)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kun je niet gewoon je monitor erop aansluiten als alleen het scherm defect is? Dan data naar USB-stick kopieren of iets..

• GuntherNL
Oke dit is inderdaad makkelijker, dan doe ik dat..

En @Exorcist ik heb het aansluiten van een externe monitor al geprobeerd.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 17:00
GuntherNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:27:
[...]

Oke dit is inderdaad makkelijker, dan doe ik dat..

En @Exorcist ik heb het aansluiten van een externe monitor al geprobeerd.
Let op de levertijd van cheaptech, is 1:1 doorsturen vanuit China dus nu met dat Coronavirus gaat dat wel even duren. Is ook bij bol te krijgen of een lokale handelaar (zie mijn post eerder op de dag).

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Heeft de kabelbundel die uit je voeding komt niet een lege SATAPower aansluiting over?
(Dat is de brede van de twee aansluitingen op je harddisk.)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat @Renault zegt. Elke fatsoenlijke, hell, zelfs elke onfatsoenlijke voeding heeft gewoon 4, 5, 6 sata power aansluitingen (een hele rits achter elkaar aan 1 kabel).
Pagina: 1