[ESXi] HDMI dummy plug - zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-07 17:20
Mijn vraag
onlangs een HDMI dummy plug aangesloten op een ESXi 6.7 headless systeem.
Dit heb ik gedaan om te kijken of de Intel GPU van het systeem hierdoor "wakker wordt/blijft"
en zodoende betere videoprestaties levert aan de vm's.
Ik heb hier mijn twijfels over of het iets uitmaakt.....
Zijn er mensen hier met soortgelijke configuraties?

Relevante software en hardware die ik gebruik
ESXi 6.7
Intel CPU/GPU
HDMI dummy plug

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
vm's laten testen met FurMark (Windows 10)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
EverLast2002 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:42:
Dit heb ik gedaan om te kijken of de Intel GPU van het systeem hierdoor "wakker wordt/blijft"
Waar heb je gevonden dat dit mogelijk iets uithaald?

[ Voor 0% gewijzigd door Xelefim op 19-02-2020 14:09 . Reden: grammar f*ck ]

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:06
Volgens mij haalt dit niks uit. Je vm wordt compleet gevisualiseerd. Als je betere graphics wil in je vm moet je een gpu via passthrough toevoegen aan je vm. Dan heeft die vm een eigen gpu. Let op dat je niet meerdere vm's aan één gpu kan hangen ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-07 12:44

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

GoldenBatt schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:15:
Volgens mij haalt dit niks uit. Je vm wordt compleet gevisualiseerd. Als je betere graphics wil in je vm moet je een gpu via passthrough toevoegen aan je vm. Dan heeft die vm een eigen gpu. Let op dat je niet meerdere vm's aan één gpu kan hangen ;)
Het is ook mogelijk om GPU's te koppelen aan VM's voor de perfomance power (complexe calculaties), en niet zozeer voor de graphics. Het is daarnaast ook mogelijk om meerdere GPU's aan één VM te koppelen, of juist meerdere VM's aan één GPU.

Afbeeldingslocatie: https://blogs.vmware.com/apps/files/2018/07/UseCasesV2-1024x576.png

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01
Volgens mij doet zo'n ding helemaal niets. Het enige nut is om te zorgen dat je systeem door de boot komt zonder monitor.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Xelefim schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:09:
[...]

Waar heb je gevonden dat dit mogelijk iets uithaald?
op internet bij een productbeschrijving van de plug (ik heb een ESXi host met Intel HD Graphics) :

"Why do you need a HDMI Dummy Plug?

computers don't actually enable their GPU hardware until a monitor is attached.
This is especially true for the Mac Mini and Intel HD graphics.
However, by plugging in a dummy plug into your HDMI port, it can awaken the sleeping giant that is your graphics card and it will simulate a 4K display for you."

Voornamelijk wordt de plug gebruikt voor headless mining computers.
En RDP werkt met de plug in 4K, zonder plug schaalt dit naar een zeer lage resolutie.
Maar het leek me best het proberen waard op een headless ESXi host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
GoldenBatt schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:15:
Passthrough ken ik, dat is echt 1 op 1 een stuk hardware toekennen aan een vm.
Ik dacht met deze plug de Intel GPU optimaal te laten werken zodat alle performance benut wordt van de host naar een vm.
-edit: ik heb gelezen dat passthrough van een GPU niet probleemloos werkt of gedeeltelijk met een paar trucs. Een aparte videokaart werkt wel 100%.

[ Voor 11% gewijzigd door EverLast2002 op 19-02-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 21:43
Wij gebruiken hdmi dummy plugs omdat nvidia's consumenten drivers niet in headless mode willen draaien, of dat in ieder geval niet automatisch doen wat problemen veroorzaakt in sommige software. Dit is puur omdat nvidia graag wil dat we extra betalen voor quadro kaarten, ik zie niet in waarom intel iets vergelijkbaars zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

EverLast2002 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:22:
Passthrough ken ik, dat is echt 1 op 1 een stuk hardware toekennen aan een vm.
Ik dacht met deze plug de Intel GPU optimaal te laten werken zodat alle performance benut wordt van de host naar een vm.
-edit: ik heb gelezen dat passthrough van een GPU niet probleemloos werkt of gedeeltelijk met een paar trucs. Een aparte videokaart werkt wel 100%.
ESXi claimed altijd een gpu voor de eigen errors, heb je geen gpu erbij, gaat doorgeven van iGPU niet werken. Voor de rest is de plug dikke onzin en alleen nodig om soms te kunnen booten, meer niet.
d-snp schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 00:47:
Wij gebruiken hdmi dummy plugs omdat nvidia's consumenten drivers niet in headless mode willen draaien, of dat in ieder geval niet automatisch doen wat problemen veroorzaakt in sommige software. Dit is puur omdat nvidia graag wil dat we extra betalen voor quadro kaarten, ik zie niet in waarom intel iets vergelijkbaars zou hebben.
Kijk even naar nvidia-patch op Github. Aangepaste drivers voor nVidia. ;) Het zorgt als het goed is ook dat GeForce kaarten in vm's hun ding doen. Overigens hiev Quadro kaarten ook niet duur(der) te zijn. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 21-02-2020 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@EverLast2002 ik heb zelf thuis op KVM/xen (linux) een GPU passthrough gedaan, dat resulteerde in fysieke montors (2x2 +1 voor console) aan 1 pc .. (2 desktop pcs dus met 2 scherm ieder) .

Voor 7,- dummy plug ? niet twijfelen kopen ! als het niet werkt is het geen weggegooid geld en kan altijd nog van pas komen ik zou hier niet te lang over nadenken .. buy & try

je krijgt met VDI (Virtual Desktop Infrastructure) .. een verschuiving van je versus "servers aka VM" je zwaarte kracht verschuift van Ram naar Disk en CPU gaat iets belangrijker worden .

Wil je over netwerk (ethernet) je grafische output dan moet je ook nog een "driver" vinden die met multimedia overweg kan . immers streaming beeld kan erg zwaar zijn. hierom heb ik direct via de grafische kaart de monitor aangesloten.

Dit is 2011.. maar niet veel is veranderd denk ik . op hardware performance na (in jou voordeel) .

mijn advies .. kijk goed of je de performance kan meten van je GPU onder esx console.. (dus niet op vm niveau) en je load op netwerk/cpu/ram/disk .. probeer de bottleneck te identificeren .. als er al 1 is . en ga van je bevindingen verder .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 14:37
Ik denk en hoop dat je hier wel wat nuttige informatie uit kunt halen.
Pagina: 1