Tips trap in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 14:25
Ik zie veel foto's langskomen van tuintrappen, maar ben niet bekend met de 'gouden regels' mbt het zelf bouwen van een trap.

Het hoogteverschil in onze tuin (talud) is zo'n 50cm. De trap wordt zo'n 2 tot max 3 meter breed. Exacte breedte hangt af van o.a. de breedte van trapdelen, verdere verhouding en ook een beetje de kosten.

We willen op het terras keramische terrastegels van 80x80cm gebruiken, maar die maat staat (nog) niet vast.

Ergens denk ik eraan om de traptreden van dezelfde stenen te maken. Lijkt me rustiger en ook een mooiere overgang naar het achterste deel van de tuin.

De trap zit aan beide kanten ingesloten door een muurtje (van een plantenbak). Ik heb een ander topic m.b.t. de techniek van de plantenbak, ik plaats hieronder nog even de foto van de gewenste eindsituatie (waar nog een gewone trap met treden in is getekend).

We willen de trap vrij lang maken (in verhouding wel). Ik zie geen treden van 100x30cm ofzo voor me, maar per trede een aantal tegels van hetzelfde type maar in een andere maat (gezaagd of direct gekocht). Bv. 2 'treden' van 60cm ofzo om het hoogteverschil van 50cm op te vangen. Denk aan nr7 hier: https://www.bestratingsweb.nl/inspiratie/trappen-schellevis maar dan natuurlijk kleiner (minder groots :)) en recht tussen de bakken.

Een beetje een zwevend effect zou ook leuk zijn, helemaal als ik daar onder bv nog een lichtbron kan plaatsen (met zwak diffuus licht, geen kermis).

Waar bestaat de ondergrond bij voorkeur uit? Een constructie uit cement en hierop die tegels lijmen? Of een lading oude tegels regelen en dit geheel in de vorm lijmen?

Hebben jullie input?

Afbeeldingslocatie: http://www.vanilya.nl/tmp/plantenbak1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door GustavSan op 19-02-2020 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Als het een trap wordt, hou dit dan aan:
2 optreden + 1 aantrede = 570 - 630 mm

Dat is een fijn beloopbare trap. Sommige openbare ruimtes wijken hier sterk vanaf en dan krijg je een hele vervelende loop met bv een kleine tussenstap.

In principe los je 50cm op met drie treden. Dus 50/3x2 + aantrde = 570-630. Een trede wordt dan 240-300 diep.

Een stap van 25cm is een afstap en geen trede meer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:08
In mijn tuin heb ik een trap met een hoogteverschil van ca. 36 cm. Gebouwd van grindtegels 40x60x6 cm, met 10 cm overlap verschoven gestapeld. Gewoon in een zandbed gelegd met 20 cm hoge opsluitbanden aan de zijkanten.
Dat is heel makkelijk aan te leggen. Nadeel is het onkruid tussen de kiertjes. Dat zou je kunnen verhelpen door te lijmen, maar gezien het oppervlak,van jouw trap, zal dat bij wat zetting toch gaan scheuren.

De optrede is dus 6 cm, de aantrede ca. 30 cm.
Dat loopt prettig en ik kan er ook nog met een kruiwagen overheen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Señor Sjon schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:27:

Dat is een fijn beloopbare trap. Sommige openbare ruimtes wijken hier sterk vanaf en dan krijg je een hele vervelende loop met bv een kleine tussenstap.

In principe los je 50cm op met drie treden. Dus 50/3x2 + aantrde = 570-630. Een trede wordt dan 240-300 diep.

Dank voor je input. Ik twijfel hoe functioneel (en kloppend) het geheel moet zijn. Het is de trap naar het achterste deel van de tuin. Daar zullen we vast wel komen, maar is geen looproute. Die trap is dus vooral mooi en minder logisch, tenzij je zegt dat elke afwijking van de stelregel meteen betekent dat je je er in de praktijk direct aan zult storen.

Op zich vind ik de hoogte van de optrede niet zo heel belangrijk, die kant prima zijn wat er wordt aanbevolen. Echter, we zien het liefst een veel diepere aantrede, denk aan (aan)treden van 60cm, zodat die trap uiteindelijk over een stuk van 1-2mtr is uitgerekt. Is dit wat je juist afraadt? In dat geval wordt het dus vooral een compacte functionele trap....logisch dat wel, maar estetisch weet ik niet of we dat daar wel willen.
JukeboxBill schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:54:
In mijn tuin heb ik een trap met een hoogteverschil van ca. 36 cm. Gebouwd van grindtegels 40x60x6 cm, met 10 cm overlap verschoven gestapeld. Gewoon in een zandbed gelegd met 20 cm hoge opsluitbanden aan de zijkanten.
Dat is heel makkelijk aan te leggen. Nadeel is het onkruid tussen de kiertjes. Dat zou je kunnen verhelpen door te lijmen, maar gezien het oppervlak,van jouw trap, zal dat bij wat zetting toch gaan scheuren.

De optrede is dus 6 cm, de aantrede ca. 30 cm.
Dat loopt prettig en ik kan er ook nog met een kruiwagen overheen.
Lol. Zeker handig dat de kruiwagen er overheen kan :). Zal in ons geval niet nodig zijn. Ook hier dus vooral een functionele trap lijkt het. Is de trap van de grindtegels of heb je daar nog iets overheen (gelijmd)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:08
@GustavSan De grindtegels zijn gewoon, zoals ze zijn. De trap sluit ook aan bij een pad van grindtegels boven en los grindpad onder en geeft daardoor een mooi totaalbeeld (vind ik zelf).

Je hoeft natuurlijk geen grindtegels te nemen. Met elke grote tegel kan je hetzelfde doen, zodat je geen dure trapelementen hoeft te gebruiken.

Een lang uitgerekte trap heeft als nadeel dat je op de trede zelf ook nog een stap moet maken.
Zoals @Señor Sjon al aangeeft, kom je die nog wel eens tegen in de openbare ruimte. Ik vind dat altijd een beetje moeizaam lopen, tenzij de optrede flink lang is, zodat je het aantal passen een beetje daar op kan afstemmen.
Voor een trap in de tuin zal dat minder een bezwaar zijn.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
GustavSan schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:12:
[...]

Dank voor je input. Ik twijfel hoe functioneel (en kloppend) het geheel moet zijn. Het is de trap naar het achterste deel van de tuin. Daar zullen we vast wel komen, maar is geen looproute. Die trap is dus vooral mooi en minder logisch, tenzij je zegt dat elke afwijking van de stelregel meteen betekent dat je je er in de praktijk direct aan zult storen.

Op zich vind ik de hoogte van de optrede niet zo heel belangrijk, die kant prima zijn wat er wordt aanbevolen. Echter, we zien het liefst een veel diepere aantrede, denk aan (aan)treden van 60cm, zodat die trap uiteindelijk over een stuk van 1-2mtr is uitgerekt. Is dit wat je juist afraadt? In dat geval wordt het dus vooral een compacte functionele trap....logisch dat wel, maar estetisch weet ik niet of we dat daar wel willen.
Op een gegeven moment is het natuurlijk geen trap meer. :P ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• GustavSan
Ha. Ja. Klopt. En jullie input is wat dat betreft waardevol. Visueel mooi/passend betekent niet dat het ook prettig loopt in de praktijk. Ga nog even goed rondkijken/testen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Señor Sjon schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:27:

dit is ook een leuke, komt ongeveer op de trapformule neer.

http://www.zhitov.ru/nl/lestnica/

Persoonlijk zou ik voor buiten wel aan de luie kant van de range gaan zitten dan past je hele voet op de trede.
Pagina: 1