Nieuwe build hapert tijdens gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0x8B4DF00D
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-09 13:27
Beste techies,

Sinds een maand of twee heb ik een zelfgebouwde battlestation staan, die mij prima bevalt. Hij heeft echter één klein (maar zeer hinderlijk) probleempje, namelijk dat hij tijdens het gamen nog weleens een seconde of 2 wilt blijven hangen. Als dit zich voordoet gebeurt het vaak enkele keren achter elkaar en moet ik het systeem rebooten om het probleem te verhelpen. Wanneer het probleem zich niet voordoet blijft mijn FPS stabiel en draai ik de games (waar mogelijk) op 1440p 144Hz resolutie met G-Sync enabled. Komt dit probleem iemand bekend voor, en kan iemand mij op weg helpen deze op te lossen? Onderstaand de specs van mijn pc en de geprobeerde oplossingen:
  • MSI MPG X570 GAMING PLUS (geflashed met nieuwste firmware)
  • AMD Ryzen 7 3700X met bijbehorende Wraith Prism cooler (EZ OC naar 4.2GHz, probleem deed zich al voor, voor de OC)
  • 2x 16GB DDR4-3200 Corsair Vengeance RGB Pro (in eerste instantie herkend door mobo als zijnde 2400 MHz RAM, dit met XMP opgehoogd naar 3200 MHz)
  • MSI GeForce RTX 2070 SUPER GAMING X (geen OC)
  • Intel 660p 1TB M.2 SSD (boot drive, 100% OK getest)
  • Seagate FireCuda 2TB SSHD (100% OK getest)
  • Corsair RM850 Plus gold (850W)
  • Windows 10 Pro (ver. 1909 osbuild. 18363.657)
  • Alle drivers en firmware zijn geïnstalleerd en up-to-date
  • 'Above 4G memory' optie geenabled in de BIOS ter ondersteuning van de 8G DDR6 geheugen
  • XMP profile gebruikt om RAM compatibility aan te passen
  • Drives getest, deze zijn in orde
  • CPU & GPU usage gemonitord, deze lijken niet het probleem te zijn
Mocht iemand mij uit de brand kunnen helpen, dan hoor ik het graag. Alle ideeën worden op prijs gesteld! _/-\o_

Met competatieve groet,

0x8B4DF00D

Veilige cybergroet!

Beste antwoord (via 0x8B4DF00D op 20-02-2020 13:48)

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:15

menonv

Beunhazerij?

Wil je eventueel iets specifieker aangeven welk spel je speelt? Tijdens multiplayer? Want is het echt de pc die vasthangt of Lagg dat je de verbinding met de server verliest en dat ie "vasthangt" en dan weer verder gaat.

Anyway, het kunnen meerdere dingen zijn... CPU die throttled omdat ie te warm wordt ofzo, of denkt dat die te warm is, of de videokaart juist, maar ik heb het ook wel eens meegemaakt dat een SSD / HDD mukke had dat die niet of moeizaam gelezen kon worden op sommige momenten, waardoor ook de hele pc vasthing.

Controlleer eens met MSI Afterburner of tijdens het gamen de GPU ventilator wel aangaat? Sommige videokaarten hebben zo'n gare "fan stop" zodat ze pas aangaan als ze warm worden, check dat ook even. :)

Eventueel zelfs nog ff checken > Event Viewer > Systeem en daar eens kijken of je wat raars ziet. Vooral eens kijken of je WHEA-Logger meldingen tegenkomt, dan ben je namelijk je CPU aant schnirken met je overclock. :9~

Maar inderdaad, zoals hierboven al werd aangegeven, ff op zoek naar een tweede scherm, en daarop aflezen met MSI Afterburner, HWInfo64.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

0x8B4DF00D schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:14:
Beste techies,

Sinds een maand of twee heb ik een zelfgebouwde battlestation staan, die mij prima bevalt. Hij heeft echter één klein (maar zeer hinderlijk) probleempje, namelijk dat hij tijdens het gamen nog weleens een seconde of 2 wilt blijven hangen. Als dit zich voordoet gebeurt het vaak enkele keren achter elkaar en moet ik het systeem rebooten om het probleem te verhelpen. Wanneer het probleem zich niet voordoet blijft mijn FPS stabiel en draai ik de games (waar mogelijk) op 1440p 144Hz resolutie met G-Sync enabled. Komt dit probleem iemand bekend voor, en kan iemand mij op weg helpen deze op te lossen? Onderstaand de specs van mijn pc en de geprobeerde oplossingen:
  • MSI MPG X570 GAMING PLUS (geflashed met nieuwste firmware)
  • AMD Ryzen 7 3700X met bijbehorende Wraith Prism cooler (EZ OC naar 4.2GHz, probleem deed zich al voor, voor de OC)
  • 2x 16GB DDR4-3200 Corsair Vengeance RGB Pro (in eerste instantie herkend door mobo als zijnde 2400 MHz RAM, dit met XMP opgehoogd naar 3200 MHz)
  • MSI GeForce RTX 2070 SUPER GAMING X (geen OC)
  • Intel 660p 1TB M.2 SSD (boot drive, 100% OK getest)
  • Seagate FireCuda 2TB SSHD (100% OK getest)
  • Corsair RM850 Plus gold (850W)
  • Windows 10 Pro (ver. 1909 osbuild. 18363.657)
  • Alle drivers en firmware zijn geïnstalleerd en up-to-date
  • 'Above 4G memory' optie geenabled in de BIOS ter ondersteuning van de 8G DDR6 geheugen
  • XMP profile gebruikt om RAM compatibility aan te passen
  • Drives getest, deze zijn in orde
  • CPU & GPU usage gemonitord, deze lijken niet het probleem te zijn
Mocht iemand mij uit de brand kunnen helpen, dan hoor ik het graag. Alle ideeën worden op prijs gesteld! _/-\o_

Met competatieve groet,

0x8B4DF00D
Kan je uitzoeken met monitoring software zoals MSI afterburner of HWInfo64 wat de load op je videokaart, CPU, RAM en SSD precies doen wanneer je deze freezes mee maakt? Daarmee kan je achterhalen waar het probleem ongeveer ligt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0x8B4DF00D
Blaat schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:24:
[...]

Kan je uitzoeken met monitoring software zoals MSI afterburner of HWInfo64 wat de load op je videokaart, CPU, RAM en SSD precies doen wanneer je deze freezes mee maakt? Daarmee kan je achterhalen waar het probleem ongeveer ligt.
Dit heb ik initieel geprobeerd met de statistieken vanuit task manager, die lieten niets bijzonders zien. Zal het vanavond nog eens proberen met Afterburner en HWInfo64 en de resultaten hier posten!

Nu maar hopen dat we daar wijzer van worden...

Veilige cybergroet!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

Wil je eventueel iets specifieker aangeven welk spel je speelt? Tijdens multiplayer? Want is het echt de pc die vasthangt of Lagg dat je de verbinding met de server verliest en dat ie "vasthangt" en dan weer verder gaat.

Anyway, het kunnen meerdere dingen zijn... CPU die throttled omdat ie te warm wordt ofzo, of denkt dat die te warm is, of de videokaart juist, maar ik heb het ook wel eens meegemaakt dat een SSD / HDD mukke had dat die niet of moeizaam gelezen kon worden op sommige momenten, waardoor ook de hele pc vasthing.

Controlleer eens met MSI Afterburner of tijdens het gamen de GPU ventilator wel aangaat? Sommige videokaarten hebben zo'n gare "fan stop" zodat ze pas aangaan als ze warm worden, check dat ook even. :)

Eventueel zelfs nog ff checken > Event Viewer > Systeem en daar eens kijken of je wat raars ziet. Vooral eens kijken of je WHEA-Logger meldingen tegenkomt, dan ben je namelijk je CPU aant schnirken met je overclock. :9~

Maar inderdaad, zoals hierboven al werd aangegeven, ff op zoek naar een tweede scherm, en daarop aflezen met MSI Afterburner, HWInfo64.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:36
En of je ram op de QVL voorkomt, haperingen is lastig te bepalen, maar als je onderdelen hebt die daar op voorkomen dan heb je al wat semi-gegarandeerde stabiliteit zal maar zeggen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0x8B4DF00D
menonv schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:36:

Op het moment zijn het voornamelijk Escape From Tarkov en Squad. Hoewel beide best resource intensief zijn ze vrij rustig wat betreft de internet breedband. Ik heb tijdens beide spellen de netwerk connectivity en verkeer bijgehouden, ook hier niets bijzonders. Met snelheden rond de 250 Mbps down en 50 Mbps up en een stabiele internetverbinding heb ik die vector dus afgestreept.

Het is echt een complete freeze die complete delen skipt. Het is dus ook niet zo dat de computer moeite heeft met renderen en na de lagg zichzelf probeert in te halen, het hele geskipte deel valt dus compleet weg. Wat misschien wel een boosdoener kan zijn is inderdaad de fan. Mijn GPU heeft namelijk inderdaad zo'n 'idle mode' waarbij de fans uit gaan totdat er een bepaalde temp gemeten word. Misschien dat deze iets agressiever ingesteld mag worden!

Ik zal vanavond meteen de event log bekijken en wat gamen met Afterburner en HWInfo64 ernaast houden. I'll keep you posted.

Veilige cybergroet!

• 0x8B4DF00D
Zoals beloofd bij deze de update:

Tijdens de game sessies van gisterenavond heb ik task manager, Afterburner en HWInfo64 open gehouden met een verrassend resultaat. Hoewel task manager aangaf dat de load op mijn GPU ~65% was, wist Afterburner mij te vertellen dat dit eerder rond de 100% lag. Daarbij deden de 'hiccups' zich voor op de momenten dat de GPU rond de 105% zat.

Met dit gegeven heb ik de videokaart iets overclocked en de game iets omlaag geschroefd, wat resulteerde in een steady 85% usage. Hierna verder ook geen problemen meer gehad!

Bedankt voor de tips en hopelijk tot nooit meer ziens..!
In ieder geval niet als het om problemen gaat dan ;)

Veilige cybergroet!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

@0x8B4DF00D
Goed om te horen, ja wellicht even wat rondspelen met Vsync / framelimiter en een tikkie terug in settings. :)

Pagina: 1