Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Hallo allen :)

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar zonnepanelen voor mijn huis, en ik denk dat ik er nu bijna uit ben.

Enkele specs van mijn huis:
*Zowel plat dak + schuin dak (45 graden). Ik wil beide gebruiken voor zonnepanelen, met het idee om het dak zo vol mogelijk te leggen.
*Huis staat ongeveer zzw, zie ook plaatje hier beneden inclusief legplan. Panelen op plat dak worden zoveel mogelijk naar zuid gedraaid, en onder een hoek van 13 graden gelegd.
*Zeer weinig schaduwvorming van bomen. Mogelijk in voor- en najaar in de ochtend een heel klein beetje schaduw van een boom van de buren (staat niet op de foto), maar dat zal marginaal zijn.
*Dakkappelen die mogelijk voor iets van schaduw gaan zorgen.
Zonnepanelen
Op het plaatje zie je in het legplan twee L-vormen; dit is het platte dak. De rest (in het midden) ligt op plat dak.

Na een aantal aanbieders opties te hebben laten uitwerken, lijkt dit de beste optie te zijn:
27x Q Cells Q Peak Duo G6 335WP
Solaredge SE8K-omvormer
Solaredge Optimizers P370
Incl. montage (Flatfix Fusion & Clickfit Evo)

Prijs: 8870 excl. BTW. Ofwel 0.98 euro per WP (totaal 9045WP).

Het nut van optimizers is nog even ter sprake gekomen en ik heb me daar ook een beetje over in proberen te lezen. Ik ben niet 100% zeker dat het zinnig is, maar een aantal argumenten kwamen naar voren in de gesprekken:
1. "met zoveel panelen zou ik niet voor een installatie zonder optimizers gaan"
2. ik heb mogelijk toch *iets* schaduw van de dakkappelen, ondanks dat daar qua legplan redelijk omheen te werken moet zijn.
3. het kost ongeveer 800 euro excl. BTW meer, en vroeg of laat haal ik dat er toch wel uit. Dan maar een iets langere TVT
4. langere garantie dan een doorsnee omvormer
5. beter voorbereid op de toekomst, als je bijvoorbeeld een elektrische auto koopt en die als thuisaccu inzet (dit argument vond ik moeilijk te checken).

Hoe valide elk argument is weet ik niet, maar bij elkaar opgeteld lijkt mij de keuze voor optimizers de beste. De gekozen panelen lijken mij ook prima. Uit de tests die ik heb kunnen vinden komt Q Cells er goed uit.

Aangezien mijn verbruik momenteel nog maar 3500KWh is, ga ik eerst behoorlijk wat terugleveren. Ik ga er wel vanuit dat in de toekomst mijn verbruik nog aanzienlijk toe gaat nemen, bijvoorbeeld door een elektrische auto, gezinsuitbreiding en/of elektrisch verwarmen. Met de huidige setup zal mijn terugverdientijd waarschijnlijk wat hoger zijn dan als ik puur mijn huidige verbruik zou coveren, maar dat neem ik voor lief.

Wat denken jullie hiervan? Kloppen mijn redenaties? Maak ik ergens een denkfout of zien jullie iets dat beter kan?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@RoD
platdak en schuin dak.
dat is best wel cool om te gebruiken. ;)
schuindak(45 graden) werkt beter als de zon laag staat. (lente en hefst)
platdak(+/-10 graden) werkt beter als de zon hoog staat. (zomer)
dus die 2 combineren op 1 omvormer, betekend dat je meer Wp op een omvormer kunt hangen als hij aan W heeft. >:)
(ik heb zelf het nog extremer, 3 verschillende hoeken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (6430Wp)
oost-west en oost ook nog 2 hoeken.
dit geeft mij dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
en dit alles op een maar 4000W omvormer. >:)
oke jij kunt niet zo extreem doen, maar hebt wel een leuke mogelijkheid om toch een stuk hier van mee te pikken. een stuk van het plat dak zou je kunnen draaien naar een andere richting b.v.
dat combineren met een stuk dak van 45graden en andere richting, is wel leuk ;) )

je vragen:
1. "met zoveel panelen zou ik niet voor een installatie zonder optimizers gaan"
wat een b.s., dit is een kleine instalatie, en geen probleem om gewoon op de normale manier te doen.

2. ik heb mogelijk toch *iets* schaduw van de dakkappelen, ondanks dat daar qua legplan redelijk omheen te werken moet zijn.
je hebt harde schaduw (schoorsteen/dakkapel) en zachte schaduw (bomen met of zonder bladeren).
met harde schaduw helpt geen optimizer tegen, schaduw blijft schaduw.
(er zitten ook nog diode in het paneel die er voor zorgen dat het geen probleem is.)
met zachte schaduw helpt een optimizer wel aardig.
(door dat de schaduw een beetje vlekkerig is kan een omvormer wel eens niet zijn juiste punt vinden.
maar dit is oplosbaar door meer systemen. denk aan tigo/hosola, dan hoef je niet ieder paneel te voor zien van een optimizer.)

3. het kost ongeveer 800 euro excl. BTW meer, en vroeg of laat haal ik dat er toch wel uit. Dan maar een iets langere TVT
je haalt met de huidige prijzen alles er wel uit, heeft alleen met tijd te maken.
maar de kosten is flink meer als 800€ extra, dat gaat naar een ruime >1000€. ;)
2x deze omvormer:
https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe
(je kunt ook gewoon 2x een 1fase op een 3fase aansluiting hangen, no prob.)
vs
1x deze omvormer:
https://www.winkelman-zon...app/49776/?display=detail
+ 27x deze optimizer
https://www.winkelman-zon...zer/50002/?display=detail

4. langere garantie dan een doorsnee omvormer
dat is leuk, moet ook wel want je hebt dan wel 28 onderdelen die kapot kunnen gaan.
in plaats van maar 2. >:)

5. beter voorbereid op de toekomst, als je bijvoorbeeld een elektrische auto koopt en die als thuisaccu inzet (dit argument vond ik moeilijk te checken).
dat is bs.
de accu van de auto wil je gebruiken om mee te rijden.
(mensen klagen over het beperkte bereik van de elektra auto, dus gebruik hem ook daar voor.
niet om daar elktra uit te halen voor het huis.
het opladen van de auto als je opbrengst hebt, is wel slim natuurlijk, maar dat kan elk systeem, niks speciaal aan.)

ik denk zelf dat je een veel beter plan kunt maken.
en het solaredge plan je gewoon gegeven word omdat ze te lui zijn om iets te gaan verzinnen. ;)

denk je dat je iets kunt met de verschillende hoeken en richtingen dit ik je al als voorbeeld gaf?
en kun je dat aangeven welke panelen dan anders komen te staan.
dan kunnen we kijken wat we hier kunnen verzinnen.
(maar dit kan zeker beter. ;) )

edit:
vind het wel een goed plan om in overproductie te gaan. d:)b
denk aan de toekomst. ;)

maar er is een tussen weg.
je zou ook nu kunnen gaan voor een 1fase omvormer van +/-3 tot 4kW.
daar mee wek je nu een 3500kWh op, met gemak.
en dan voeg je later nog een 1fase omvormer bij als het nodig is.
(of later zelfs nog een 1fase omvormer.)
een 3fase meter telt alles bij elkaar op, en maakt niet uit op welke fase je levert en gebruikt.
(zelfs niet met ene software update te veranderen in slimme meters. ;) )

dit geeft je wel een leuke methode om rustig uit te bouwen zonder dure kosten.
en neemt een hoop besluit stress weg ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 19-02-2020 11:40 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Dank voor je uitgebreide reactie :) Dat zijn toch weer een heel aantal opties waar ik niet bij had stilgestaan :P Wat betreft het eventueel draaien van de panelen, ik denk dat er een paar zijn waarbij ik dat eventueel zou kunnen doen, maar ik weet niet of dat echt zoden aan de dijk gaat zetten.

Ook vind ik het niet erg om meteen het dak vol te gooien met bijbehorende stevige omvormer. Ik snap dat ik daar dan nu in principe extra voor betaal, maar dan ben ik wel direct klaar, en dat geeft wel een beetje rust. Niet per se het meest kostenefficiënt, dat besef ik me :)

Wat betreft SolarEdge, daar moet ik dan nog maar even over nadenken... Het alternatief zou een string voor het schuine dak en een aparte string voor het platte dak zijn.