Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tornado1.0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:38

Tornado1.0

Work in progress

Topicstarter
Hallo allemaal,

Een maand terug heb ik van een vriend een upgradeset overgenomen met o.a. een pricewatch: Gigabyte G1.Sniper Z97. Het moederbord werkt prima, alleen heb ik het aparte geval dat over de speakers een luide plop is te horen zodra de pc aan en uit gaat. De speakers (een bejaard Creative 2.1 setje) zijn op de jack poort achterin aangesloten. Op Google zie ik een aantal mensen met diverse audioproblemen met hetzelfde moederbord / de Sniper familie, maar geen die mijn probleem hebben. Het geluid doet het verder prima, geen ruis of gekraak.

Mijn vraag is dus; wat zou de plop kunnen veroorzaken (iets met een spanningspiek, but why), en is het iets ernstigs?

Alvast bedankt.

If at first you don’t succeed, call an airstrike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Niets ernstigs wel irritant. Herken het van vroeger toen ik mijn speakertjes op dezelfde stekkerdoos had als bureaulamp. Dat gaf ook plopjes.
Probeer eens of je de pc rechtstreeks in de muur kan steken, misschien dat dat al helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Heb jij een externe versterker tussen je audio jack en speakers zitten, wat je vaak hebt met surround set.

Vaak goedkopere surround sets hebben hier wel eens last van, als het bord word uitgeschakeld er een korte piek op de audiojack word ontladen en als de surroundset hier niet op beveiligd is en nog aanstaat voor het bord word uitgeschakeld, hoor je een Plop.

Opzich kan het geen kwaad, maar kan wel irritant zijn

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tornado1.0

Tornado1.0

Work in progress

Topicstarter
99ruud99 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:01:
Niets ernstigs wel irritant. Herken het van vroeger toen ik mijn speakertjes op dezelfde stekkerdoos had als bureaulamp. Dat gaf ook plopjes.
Probeer eens of je de pc rechtstreeks in de muur kan steken, misschien dat dat al helpt.
De speakers zijn inderdaad hetzelfde stekkerblok aangesloten, ik zal het vanavond eens proberen.
ArranChace schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:06:
Heb jij een externe versterker tussen je audio jack en speakers zitten, wat je vaak hebt met surround set.

Vaak goedkopere surround sets hebben hier wel eens last van, als het bord word uitgeschakeld er een korte piek op de audiojack word ontladen en als de surroundset hier niet op beveiligd is en nog aanstaat voor het bord word uitgeschakeld, hoor je een Plop.

Opzich kan het geen kwaad, maar kan wel irritant zijn
Nee geen externe versterker, maar misschien zit in het setje zelf ergens een versterker.

Wel fijn dat het dus geen kwaad kan. Ergens is het ook wel handig: ik kan dan op 'afsluiten' klikken en aan de klop vanuit de woonkamer horen of mijn pc wel uit is gegaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Tornado1.0 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:14:
Wel fijn dat het dus geen kwaad kan. Ergens is het ook wel handig: ik kan dan op 'afsluiten' klikken en aan de klop vanuit de woonkamer horen of mijn pc wel uit is gegaan :+
Elk nadeel heeft z'n voordeel :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:12

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Tornado1.0 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:56:
Hallo allemaal,

Een maand terug heb ik van een vriend een upgradeset overgenomen met o.a. een pricewatch: Gigabyte G1.Sniper Z97. Het moederbord werkt prima, alleen heb ik het aparte geval dat over de speakers een luide plop is te horen zodra de pc aan en uit gaat. De speakers (een bejaard Creative 2.1 setje) zijn op de jack poort achterin aangesloten. Op Google zie ik een aantal mensen met diverse audioproblemen met hetzelfde moederbord / de Sniper familie, maar geen die mijn probleem hebben. Het geluid doet het verder prima, geen ruis of gekraak.

Mijn vraag is dus; wat zou de plop kunnen veroorzaken (iets met een spanningspiek, but why), en is het iets ernstigs?

Alvast bedankt.
Wat je hoor is de interne relais van het mobo die de geluidsuitgang afkoppelt bij uitschakelen. Een beetje zichzelf respecterende mobo fabrikant legt alle contacten met een ontstoorspoel aan de GND. Vermoedelijk hebben ze de ontstoorspoel wegbezuinigd. :P

Zoals gezegd, kan geen kwaad, is alleen irritant.

Je kan dat soort dingen vaak verminderen door op de juiste manier te grounden. Zit de PC aan randaarde?

[ Voor 52% gewijzigd door Blaat op 19-02-2020 12:41 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tornado1.0

Tornado1.0

Work in progress

Topicstarter
Blaat schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:41:
[...]

Je kan dat soort dingen vaak verminderen door op de juiste manier te grounden. Zit de PC aan randaarde?
De PC zit op een stekkerblok met randaarde. De speakerset zit op hetzelfde stekkerblok maar heeft volgens mij geen aarde. Misschien dat het daar mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Tornado1.0 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:02:
[...]

De PC zit op een stekkerblok met randaarde. De speakerset zit op hetzelfde stekkerblok maar heeft volgens mij geen aarde. Misschien dat het daar mis gaat.
Grote kans. De schuld ligt alsnog bij Gigabyte hoor, daar niet van. Maar als al je apparaten fatsoenlijk gegaard zijn mogen dit soort dingen in principe niet voor komen.

Helaas ook een nadeeltje van goedkope creative setjes. :)

Maar ik zou eerder aanraden om een losse geluidskaart op de kop te tikken dan om je speakers te vervangen. Je bent dan echt veel goedkoper uit. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tornado1.0

Tornado1.0

Work in progress

Topicstarter
Blaat schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:10:
[...]

Maar ik zou eerder aanraden om een losse geluidskaart op de kop te tikken dan om je speakers te vervangen. Je bent dan echt veel goedkoper uit. :P
Dan zal ik daar eens naar kijken. De speakers zijn al flink oud en werken niet 100% meer dus misschien juist een goede reden om te vervangen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Tornado1.0 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:21:
[...]

Dan zal ik daar eens naar kijken. De speakers zijn al flink oud en werken niet 100% meer dus misschien juist een goede reden om te vervangen :*)
pricewatch: Edifier M3600D (Grijs, Zwart)

Deze bijvoorbeeld kan je optisch aansluiten. Dan ben je gegarandeerd van het probleem af. :)

Pagina: 1