glennosk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:46:
Beste Tweakers,
Sinds vorige week ben ik overgestapt naar t-mobile en heb daarbij 1 gb internet. Het is niet makkelijk om kabels te trekken in mijn woning, dus zoek in een powerline adapter die via het lichtnet minimaal 1gb kan realiseren boven op mijn zolderkamer (man cave

).
Eisen:
- 1 GB natuurlijk
- 3 stuks. 1 voor in de meterkast natuurlijk, 1 voor op zolder en 1 voor de tv.
- liefst rond de 100 euro.
- eventueel wifi, geen harde eis
Met vriendelijke groet,
Glenn
Als je 1
gb hebt en
1 GB verwacht zit je er sowieso een factor erg groot uit elkaar. Begin met scherp te krijgen waar je het over hebt.
Ik vermoed dat je wilt zeggen dat je een 1Gbps (let op grote G en kleine b, Giga en bit) internetverbinding hebt. Je gaat dan nooit 1GBps (Byte met grote

kunnen realiseren buitenhuis aangezien dat 8 keer zoveel is. Sowieso worden netwerksnelheden altijd in bits per seconde gemeten. Als jij 1GBps wilt vervoeren van je meterkast naar je mancave, dan kan dat met 10GbE (want 10Mbps > 1GB=8Gbps), maar je hebt er verder niets aan tenzij je een erg snelle NAS hebt.
Dan PLC:
HomePlug AV2.0 en G.hn hebben een protocol overhead van ongeveer 50%. Als het lukt om de volle 1200Mbps link rate te halen kun je - nipt - netto throughput van 600Mbps halen. Moet je wel exact 0,0 interferentie hebben, en inderdaad, ik heb onder laboratoriumomstandigheden (met diezelfde Devolo dLAN1200+ apparaten) ook nooit boven de 450Mbps gehaald.
Gelukkig hebben we voor dit soort kwestie statistiek. Ik heb cijfers van zo'n 70k apparaten met vergelijkbare specs met die dLAN1200+. Gemiddelde link rate is 110Mbps, wat netto dus 55Mbps is. Enige significante factor waar je op voorhand op kunt filteren is wel/geen randaarde. Met randaarde kom je uit op ~240Mbps gemiddelde link rate, dus zo'n 120Mbps netto gemiddeld. Verdeling is redelijk normaal, dus veruit de meeste zitten + of - 40Mbps van die 120Mbps geclusterd, en er zijn zowaar meer uitschieters naar beneden toe dan die ene 600Mbps.
Volledig eens met degenen die zeggen: gebruik de oude telefoonkabel om een goede CAT6 kabel naar boven te trekken. Neem stugge kabel en monteer het af met wandcontactdozen. Probleem duurzaam opgelost - voor een fractie van het budget.