1 GB Powerline

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennosk
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-10 10:13
Beste Tweakers,

Sinds vorige week ben ik overgestapt naar t-mobile en heb daarbij 1 gb internet. Het is niet makkelijk om kabels te trekken in mijn woning, dus zoek in een powerline adapter die via het lichtnet minimaal 1gb kan realiseren boven op mijn zolderkamer (man cave _/-\o_ ).

Eisen:
- 1 GB natuurlijk
- 3 stuks. 1 voor in de meterkast natuurlijk, 1 voor op zolder en 1 voor de tv.
- liefst rond de 100 euro.
- eventueel wifi, geen harde eis

Met vriendelijke groet,

Glenn

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:19

Kraz

Saving the world

En wat heb je zelf al kunnen vinden?
Op Tweakers verwachten we enigzins wat eigen input. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:23
Hoewel PowerLine mooi is in theorie, is het in de praktijk vaak minder stabiel dan gehoopt. Ook de snelheid kan vele malen lager liggen dan geadverteerd. Neemt niet weg dat er wel mensen met goede ervaringen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

1Gbit over Powerline kan in de specificaties wel staan, maar om dat werkelijk te realiseren heb je wel heel, heel veel geluk nodig.

Een kabel trekken mag dan meer werk zijn, maar is zeker aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennosk
Hi Kraz,

pricewatch: Devolo dLAN 1200+ Multiroom wifi 3 adapters

Alleen is deze best prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En in werkelijkheid zal je rond de 300mbps halen, als je mazzel hebt.

https://www.techadvisor.c...hat-is-powerline-3491484/

Investeer in plaats daarvan in UTP bekabeling en bespaar jezelf de moeite, het geld en de irritatie van het feit dat je nooit 1Gbit uit je powerline gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Heb je wifi nodig? Anders kan je net zo goed af met een versie zonder wifi :)

Ik weet niet of je fan bent van 2e hands, anders zou ik via Marktplaats.nl op zoek gaan naar de 'DVS 1200'. Dit is onderhuids een Devolo Powerline adapter zonder wifi met KPN-logo er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennosk
Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld 80% van de snelheid wel okee vinden. Als ik een kabel wil trekken kan dit alleen via mijn trap. Heb namelijk geen telefoonlijn of iets anders dat richting de zolder loopt.

Zijn er andere opties om een kabel te trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

glennosk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:53:
Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld 80% van de snelheid wel okee vinden. Als ik een kabel wil trekken kan dit alleen via mijn trap. Heb namelijk geen telefoonlijn of iets anders dat richting de zolder loopt.

Ook 800Mbit ga je niet halen. Als je huis oud genoeg is om geen kabelgoten te hebben naar de zolder, ga ik er vanuit dat de electrabekabeling ook niet super nieuw is.

300mbit, als je geluk hebt, met een 2000mbit set.

Opties: Gaatje boren, andere doe het zelf oplossing om je kabel boven te krijgen, kijken hoe je electra ligt, is er daar nog ruimte? etc.

Hier kan je de test lezen van je Devolo set:
https://www.techadvisor.c...e-adapter-review-3581669/

375Mbps als de adapter naast elkaar in het stopcontact zitten.

126Mbps als hij 2 verdiepingen hoger zit (zoals jou situatie)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

glennosk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:53:

De kans dat je 80% haalt is erg klein. Zelfs wanneer je de adapters in twee stopcontacten naast elkaar op dezelfde groep zet haal je vaak de 80% lang niet. Powerline geniet eigenlijk nooit de voorkeur wanneer er andere opties zijn. De snelheid en betrouwbaarheid valt vaak (erg) tegen. Moet je een groep overbruggen dan is het helemal drama vaak. Daarbij valt soms ook de stabiliteit van de verbinding tegen doordat het gevoelig is voor storing op de lijn door andere apparaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 19-02-2020 09:05 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennosk
Ik ga vanavond even kijken hoe mijn elektra ligt, hier nooit aan gedacht. Het is misschien ook mogelijk om een kabel te trekken richting mijn slaapkamer(telefoonlijn) en vanuit daar een gat boren naar zolder. Het idee voor een powerline adapter is out of the picture.

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-10 18:31
En geen idee wat je woonsituatie is, maar eventueel via buiten een optie? Als in een kabelgoot tegen de buitenmuur.

[ Voor 22% gewijzigd door FoxLenny op 19-02-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glennosk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:13:
Het idee voor een powerline adapter is out of the picture.
Hou ook in het achterhoofd dat de kosten van apparatuur zoals PLC adapters wel door veel mensen wordt geaccepteerd, maar het uitbesteden van kabels trekken om een of andere reden niet.

M.a.w. je kan het ook laten doen (als het moeilijk is, of moeilijk voor jou is). Een prijsopgave is vaak gratis en vrijblijvend (niet altijd, dus wel even nagaan vooraf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het blijft een beetje proberen of het stabiel werkt. In Breda in Nederland werkte het bij mij niet zo snel maar heel stabiel. Daarna in een woning in Belgie werkte het niet stabiel maar wel heel snel. Het kan ook best dat het wel goed werkt, kun je niet een setje lenen van iemand voor een paar dagen?

Nu heb ik een wifibridge, zit alweer in een andere woning maar heb nog steeds de wifibridge. Die is heel stabiel en dat is voor mij het belangrijkste vanwege voipgesprekken. Een kabel zou ik niet weten hoe ik dat netjes weggewerkt krijg.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:11
Ik heb een Devolo set van 1200Mbit waar ik ongeveer 600Mbit over haal. Het is bij mijn weten belangrijk dat je stopcontacten geaard zijn, zodat het signaal over 2 kanalen gespreid kan worden (fase-nul en aarding-nul).
Maar een kabel is altijd wel beter natuurlijk :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup. Kabel of niks. Je zou naar MOCA kunnen kijken maar zelfs daar is 1gbit best lastig (en je kan dan beter je COAX buis met een ethernet kabel verrijken...).

De praktijk is dat dit soort snelheden met radio én muren nog steeds lastig is (en laten we wel zijn: powerline ís radio en gevoelig voor storing), en bovendien én niet full-duplex is, én een shared medium (waar ethernet switched is...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:57

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik gebruike al best een tijdje powerline. Recent is 1 powerline adapter uitgevallen (voeding probleem) en heb een Devolo 2400 set gekocht. Hoewel mijn vorige powerline 1200 specs had en deze het dubbele, zijn de snelheden in de praktijk gelijk. Ik ga dan ook nu maar over naar een WIFI verbinding omdat kabels trekken bij mij best lastig gaat worden.

Maar zoals eerder gezegd, als het ook maar even kan is een ethernet kabel verreweg het beste voor stabiliteit en snelheid. Al het overige zijn eigenlijk maar tussen oplossingen (ook bij mij, ik ga/laat die kabel echt wel een keer trekken)

edit: overigens is de connectie van mijn powerline aansluiting bijzonder stabiel te noemen. Ik heb eigenlijk nooit problemen zowel qua snelheid als ping/stabiliteit.

[ Voor 12% gewijzigd door TTLCrazy op 19-02-2020 11:04 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Afrader, ik haalde met een 1gb set 150 mbt van meterkast naar huiskamer. Beter gewoon wifi te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Malantur schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:44:
Ik heb een Devolo set van 1200Mbit waar ik ongeveer 600Mbit over haal. Het is bij mijn weten belangrijk dat je stopcontacten geaard zijn, zodat het signaal over 2 kanalen gespreid kan worden (fase-nul en aarding-nul).
Maar een kabel is altijd wel beter natuurlijk :)
600Mbit? Dan ben je echt de eerste en enige die dat haalt. Die benchmarks zou ik wel eens willen zien..

Zelfs in een testomgeving in stopcontacted naast elkaar halen ze nog geen 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:58

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Loopt er toevallig ook ergens coax naar boven?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennosk
Hi Falcon,

Nee helaas niet. Alleen een telefoonlijn richting mijn slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:09

Umbrah

The Incredible MapMan

glennosk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:07:
Hi Falcon,

Nee helaas niet. Alleen een telefoonlijn richting mijn slaapkamer.
Dat is juist een verbinding die doorgaans erg eenvoudig door een CAT5e/CAT6 kabel vervangen kan worden. Vooral omdat ze zo lekker compatible zijn (analoge telefoon plugs kunnen aan de kabel, en in theorie zal zelfs ethernet over een telefoonkabel tot 100mbit mogelijk zijn mits er twee paar aanwezig is). Ook qua topologie lijkt het heel erg op elkaar. Als die kabel er ligt, dan kan er ook ethernet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Umbrah schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:24:
Als die kabel er ligt, dan kan er ook ethernet in.
Moet het natuurlijk wel netjes in een PVC buisje zitten. Als ze net zoals in mijn recente gekochte huis de kabels in de granol hebben zitten, zal vervangen ook niet mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

glennosk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:46:
Beste Tweakers,

Sinds vorige week ben ik overgestapt naar t-mobile en heb daarbij 1 gb internet. Het is niet makkelijk om kabels te trekken in mijn woning, dus zoek in een powerline adapter die via het lichtnet minimaal 1gb kan realiseren boven op mijn zolderkamer (man cave _/-\o_ ).

Eisen:
- 1 GB natuurlijk
- 3 stuks. 1 voor in de meterkast natuurlijk, 1 voor op zolder en 1 voor de tv.
- liefst rond de 100 euro.
- eventueel wifi, geen harde eis

Met vriendelijke groet,

Glenn
Als je 1gb hebt en 1 GB verwacht zit je er sowieso een factor erg groot uit elkaar. Begin met scherp te krijgen waar je het over hebt.

Ik vermoed dat je wilt zeggen dat je een 1Gbps (let op grote G en kleine b, Giga en bit) internetverbinding hebt. Je gaat dan nooit 1GBps (Byte met grote B) kunnen realiseren buitenhuis aangezien dat 8 keer zoveel is. Sowieso worden netwerksnelheden altijd in bits per seconde gemeten. Als jij 1GBps wilt vervoeren van je meterkast naar je mancave, dan kan dat met 10GbE (want 10Mbps > 1GB=8Gbps), maar je hebt er verder niets aan tenzij je een erg snelle NAS hebt.

Dan PLC:
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:36:
[...]

600Mbit? Dan ben je echt de eerste en enige die dat haalt. Die benchmarks zou ik wel eens willen zien..

Zelfs in een testomgeving in stopcontacted naast elkaar halen ze nog geen 400
HomePlug AV2.0 en G.hn hebben een protocol overhead van ongeveer 50%. Als het lukt om de volle 1200Mbps link rate te halen kun je - nipt - netto throughput van 600Mbps halen. Moet je wel exact 0,0 interferentie hebben, en inderdaad, ik heb onder laboratoriumomstandigheden (met diezelfde Devolo dLAN1200+ apparaten) ook nooit boven de 450Mbps gehaald.

Gelukkig hebben we voor dit soort kwestie statistiek. Ik heb cijfers van zo'n 70k apparaten met vergelijkbare specs met die dLAN1200+. Gemiddelde link rate is 110Mbps, wat netto dus 55Mbps is. Enige significante factor waar je op voorhand op kunt filteren is wel/geen randaarde. Met randaarde kom je uit op ~240Mbps gemiddelde link rate, dus zo'n 120Mbps netto gemiddeld. Verdeling is redelijk normaal, dus veruit de meeste zitten + of - 40Mbps van die 120Mbps geclusterd, en er zijn zowaar meer uitschieters naar beneden toe dan die ene 600Mbps.

Volledig eens met degenen die zeggen: gebruik de oude telefoonkabel om een goede CAT6 kabel naar boven te trekken. Neem stugge kabel en monteer het af met wandcontactdozen. Probleem duurzaam opgelost - voor een fractie van het budget.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:11
dion_b schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:34:
[...]

Als je 1gb hebt en 1 GB verwacht zit je er sowieso een factor erg groot uit elkaar. Begin met scherp te krijgen waar je het over hebt.

Ik vermoed dat je wilt zeggen dat je een 1Gbps (let op grote G en kleine b, Giga en bit) internetverbinding hebt. Je gaat dan nooit 1GBps (Byte met grote B) kunnen realiseren buitenhuis aangezien dat 8 keer zoveel is. Sowieso worden netwerksnelheden altijd in bits per seconde gemeten. Als jij 1GBps wilt vervoeren van je meterkast naar je mancave, dan kan dat met 10GbE (want 10Mbps > 1GB=8Gbps), maar je hebt er verder niets aan tenzij je een erg snelle NAS hebt.

Dan PLC:

[...]

HomePlug AV2.0 en G.hn hebben een protocol overhead van ongeveer 50%. Als het lukt om de volle 1200Mbps link rate te halen kun je - nipt - netto throughput van 600Mbps halen. Moet je wel exact 0,0 interferentie hebben, en inderdaad, ik heb onder laboratoriumomstandigheden (met diezelfde Devolo dLAN1200+ apparaten) ook nooit boven de 450Mbps gehaald.

Gelukkig hebben we voor dit soort kwestie statistiek. Ik heb cijfers van zo'n 70k apparaten met vergelijkbare specs met die dLAN1200+. Gemiddelde link rate is 110Mbps, wat netto dus 55Mbps is. Enige significante factor waar je op voorhand op kunt filteren is wel/geen randaarde. Met randaarde kom je uit op ~240Mbps gemiddelde link rate, dus zo'n 120Mbps netto gemiddeld. Verdeling is redelijk normaal, dus veruit de meeste zitten + of - 40Mbps van die 120Mbps geclusterd, en er zijn zowaar meer uitschieters naar beneden toe dan die ene 600Mbps.

Volledig eens met degenen die zeggen: gebruik de oude telefoonkabel om een goede CAT6 kabel naar boven te trekken. Neem stugge kabel en monteer het af met wandcontactdozen. Probleem duurzaam opgelost - voor een fractie van het budget.
Ik heb toch echt wel rond de 600Mbit, maar dit zal link rate zijn want ik spreek van wat er in de Devolo app van snelheid wordt aangegeven. Hierover haal ik zeker rond de 22 MBps voor 200Mbit internet. Vanavond eens kijken of ik dit kan benchmarken :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-10 20:30
ik zou checken of die telefoonlijn van je 1e verdiep netjes in pijp ligt

zoja, dubbel cat6 eraan (1 voor 1e verdiep en een 2e die je naar zolder kan doortrekken)
kost je 3 tientjes aan kabel en iemand een krat bier voor is een klein gaatje te boren naar zolder toe , en een tientje voor 3 afwerkingslatjes ... hou je nog centjes over voor een redelijk ap via marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Malantur schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:35:
[...]

Ik heb toch echt wel rond de 600Mbit, maar dit zal link rate zijn want ik spreek van wat er in de Devolo app van snelheid wordt aangegeven.
Dat is inderdaad de link rate. Met overhead van ~50% mag je uitgaan van zo'n 300Mbps netto TCP throughput. Nog steeds erg netjes, dik in de top 1e percentiel :)
Hierover haal ik zeker rond de 22 MBps voor 200Mbit internet. Vanavond eens kijken of ik dit kan benchmarken :)
Iperf3 vind ik zelf makkelijkst, server draaien op ene kant van PLC-verbinding (iperf3 -s) en client aan andere kant draaien met minstens 5 paralelle threads (iperf -c IP_VAN_SERVER -P5)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1