Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:49
Mijn vraag
Hallo,
Ik wil een nieuwe SSD installeren in mijn oude Acer Travelmate laptop.
Ik hoef geen inhoud te behouden dus wilde een clean install doen.
Hiervoor heb ik een bootable USB stick adhv de Windows tool aangemaakt. Van zodra ik de SSD installeer, wordt de harde schijf herkend (zie ik in BIOS) en kan ik het installatieprogramma uitvoeren vanop de USB.
Dit loopt goed, tot het installatieprocess zelf. De laptop blijft dan hangen bij "bestanden kopieren 0%", en dit gedurende zeker 2u. De cursor beweegt niet meer, dus het lijkt erop dat alles bevroren is.
Vreemd genoeg heb ik daarna de SSD eens kort ingebouwd in een oude desktop, en lukt hetzelfde process met dezelfde USB stick wel, wat me doet vermoeden dat de combinatie SSD & USB het toch doet. Wat kan het verschil verklaren in gedrag tussen laptop en desktop?
Kan ik na installatie van W10 op de desktop deze eventueel ombouwen in de laptop, of geeft dat hardware conflicten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Acer Travelmate
Zelfbouw desktop
Sandisk 500GB SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zou een probleem met formatteren kunnen zijn, maar zelfs na het installeren van W10 via de desktop en het opnieuw formatteren als NTFS lukt het nog niet om via de laptop

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13
Acer Travelmate zegt weinig, wat is het type/versienummer?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndigoX
Oeps - had dit ingegeven bij relevante producten maar dat wordt blijkbaar niet zichtbaar.

ACER TravelMate 8573T

pricewatch: Acer Travelmate TimelineX 8573T-2314G32MTkk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 16:25
Mogelijk gaat er iets mis met de rest van je hardware. (CPU, moederbord, geheugen). Is het met jouw laptop mogelijk om een zelftest uit te voeren? Dit kan hier misschien duidelijkheid in geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker0180
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-01 22:35
De laptop kan wel gewoon opstarten vanaf een HDD/SSD als Windows eenmaal is geïnstalleerd? (Via HDD die er eerst in zat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:52

TheVMaster

Moderator WOS
IndigoX schreef op Wednesday 19 February 2020 @ 08:35:
Mijn vraag
Hallo,
Ik wil een nieuwe SSD installeren in mijn oude Acer Travelmate laptop.
Ik hoef geen inhoud te behouden dus wilde een clean install doen.
Hiervoor heb ik een bootable USB stick adhv de Windows tool aangemaakt. Van zodra ik de SSD installeer, wordt de harde schijf herkend (zie ik in BIOS) en kan ik het installatieprogramma uitvoeren vanop de USB.
Dit loopt goed, tot het installatieprocess zelf. De laptop blijft dan hangen bij "bestanden kopieren 0%", en dit gedurende zeker 2u. De cursor beweegt niet meer, dus het lijkt erop dat alles bevroren is.
Vreemd genoeg heb ik daarna de SSD eens kort ingebouwd in een oude desktop, en lukt hetzelfde process met dezelfde USB stick wel, wat me doet vermoeden dat de combinatie SSD & USB het toch doet. Wat kan het verschil verklaren in gedrag tussen laptop en desktop?
Kan ik na installatie van W10 op de desktop deze eventueel ombouwen in de laptop, of geeft dat hardware conflicten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Acer Travelmate
Zelfbouw desktop
Sandisk 500GB SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zou een probleem met formatteren kunnen zijn, maar zelfs na het installeren van W10 via de desktop en het opnieuw formatteren als NTFS lukt het nog niet om via de laptop
Als het installeren in de desktop werkt, dan zou je de disk eruit kunnen halen (na de installatie) en dan in de laptop stoppen. Desnoods voer je dan vanuit je Windows 10 installatie in de laptop een 'Reset' uit (via het Settings scherm), dan heb je dezelfde uitgangspositie als een 'schone installatie met usb stick'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndigoX
dukejan schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:17:
Mogelijk gaat er iets mis met de rest van je hardware. (CPU, moederbord, geheugen). Is het met jouw laptop mogelijk om een zelftest uit te voeren? Dit kan hier misschien duidelijkheid in geven.
Hoe zou ik dit precies kunnen doen?
tweaker0180 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:39:
De laptop kan wel gewoon opstarten vanaf een HDD/SSD als Windows eenmaal is geïnstalleerd? (Via HDD die er eerst in zat)
Ja hoor, de HDD die er eerst in zat draaide al Windows 10. Ik heb die dan uitgebouwd en proberen te vervangen door de SSD.
Toen dat niet lukte de HDD terug ingebouwd en dat werkte opnieuw prima.
JackSparrow schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:53:
[...]

Als het installeren in de desktop werkt, dan zou je de disk eruit kunnen halen (na de installatie) en dan in de laptop stoppen. Desnoods voer je dan vanuit je Windows 10 installatie in de laptop een 'Reset' uit (via het Settings scherm), dan heb je dezelfde uitgangspositie als een 'schone installatie met usb stick'.
Ok, straks eens proberen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-05 16:15
@IndigoX Ik denk dat een Bios reset (terug naar default) al veel kan helpen, evt kijken of er een firmware update is.
(Ook het device helemaal stroomloos maken (batterij eruit, als dat kan) voordat je begint met een nieuw os te installeren, doet ook wonderen.))
punt 2
Laat hem daarna idd maar doorstampen, want het kan ook zijn dat hij de SSD helemaal wist en niet alleen een format doet.

[ Voor 25% gewijzigd door Mel33 op 19-02-2020 11:21 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndigoX
Stroomloos reeds geprobeerd.
BIOS reset beetje terughoudend, wegens risico dat ik ook via de HDD niet meer aan de slag kan.

Ik hou jullie op de hoogte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 23:12
De HDD uit de laptop klonen naar de SSD? Daarvoor heb je wel een geschikt adapter (externe behuizing) voor de SSD nodig. Dan met een softwarepakket zoals het gratis Macrium Reflect een kloon maken.
Na klonen de HDD uitwisselen met de SSD.

Nog niet zo lang geleden gedaan met een Acer Aspire 6935G. Werkt perfect. Je kan dan eventueel nog een schone installatie er achter aan doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Masimo op 19-02-2020 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndigoX
Nog lang geprobeerd - uiteindelijk W10 geinstalleerd op SSD terwijl die verbonden was met de desktop.

Toen ingebouwd in de laptop en na een rondje drivers opdaten helemaal up & running!

De oorzaak dus nooit gevonden maar nu wel waar ik wilde zijn.

_/-\o_
Pagina: 1