Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoii,
Ik ben nu een paar maanden 18 jaar en heb voor mijn leeftijd al best wat spaargeld (door het gehad hebben van een bedrijf). Dit gaat nu om ongeveer 20 a 25 duizend euro. Ik zit nu alleen met het probleem dat voor mijn gevoel dat geld allemaal aan het wegrotten is (plat).

Ik heb erg weinig uitgaven op dit moment, en door inflatie etc. zal de koopkracht van het geld alleen maar minderen. Ik heb ook best wat geld in cryptocurrencies zitten maar het overgebleven staat nu op mijn rekening niks te doen, en dat vind ik zonde.

Wat is de beste optie om met mijn spaargeld te doen voor iemand rond mijn leeftijd?

Beste antwoord (via Verwijderd op 19-02-2020 08:00)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:09
Mooi dat je al redelijk wat geld hebt op je 18e. Het lijkt alsof je nog geen duidelijk plan hebt voor de komende tien jaar. Dat zou ik eerst uitwerken:
- Studie
- Wonen
- Relatie
- Vermaak

Als je jong bent, kun je het beste investeren in jezelf (studie en/of opwerken). Dat levert de rest van je leven voortdurend iets op en niet alleen geld.

Je kunt op kamers gaan als student of je kunt beginnen aan een eigen woning. Zelf heb ik gekozen om jong te starten met een vrij grote hypotheek. Mijn geld zit dan veel in stenen in verhouding, maar hypotheekvrij op 42 jaar en in bezit van een goed eigen huis (en jij kunt sneller zijn: rond 35 jaar) is erg fijn voor de toekomst. Afhankelijk van je instelling, want sommige mensen hebben liever 30+ jaar een hypotheek om meer te beleggen in aandelen. Ik wou eerst zekerheid.

Als je een relatie hebt of wilt, kun je wel of niet trouwen. Hoeft niet veel te kosten. Misschien wil je single blijven. Kinderen spelen een rol. Tegenwoordig willen sommige mensen dan minder werken, waarbij extra geld handig is.

Hoe mooi moet je auto zijn? Hoeveel vrije tijd wil je hebben? Vakanties of een wereldreis? Ik vind het verspilling van een mooie start, maar voor een ander is een wereldreis op jonge leeftijd een onbetaalbare levenservaring.

Kortom, eerst een plan voor je leven en dan kijken hoeveel geld je voor de onderdelen nodig hebt (op korte termijn). Al het geld wat je voor de lange termijn niet nodig denkt te hebben, zou ik investeren in ETF's (vergelijkbaar met brede selectie aandelen, praktisch en simpel)
Er is op internet genoeg informatie te vinden over beleggen. Je noemde wat bezwaren, maar die zijn eerlijk gezegd na twee jaar ervaring irrelevant. Belastingaangifte kun je simpelweg invullen via een digitaal programma. Komende twee jaar is beleggen met jouw bedrag nog geen punt. Daarna komt er een nieuwe wet waardoor beleggers meer moeten afdragen. Jammer, maar is alsnog maar een deel van de winst.

Zelf beleg ik bij DeGiro. Populair bij mensen die het zelf in de hand willen hebben. Je kunt er een rekening openen en goedkoop handelen.
Voor de rest kun je bijvoorbeeld bij banken terecht die het werk voor jou doen, maar dat heeft dan uiteraard wat extra kosten.

Iedere huidige belegger wou achteraf liever eerder zijn gestart met beleggen. (De meeste beginnen pas na hun 30e met een klein kapitaal). Opbouwen vanaf je 18e met een redelijk bedrag (10k of meer) kan over 20+ jaar heel veel geld opleveren. Er is een financieel onafhankelijk topic over als dat iets voor je is. Geld maakt niet (helemaal) gelukkig, dus FO is niet voor iedereen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hayertjez
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 13:33
Inderdaad beleggen. Beleggen heb je in diverse vormen en met diverse risico’s. Zo heb je fondsen met een gespreide belegging of kun je direct in bepaalde bedrijven zelf beleggen. De vraag is of je altijd toegang wil hebben tot het geld of dat het oké is om je geld pas na een jaar terug te krijgen. Beleggen wordt meestal aangeraden als je het geld pas over 5 jaar nodig hebt. Want een sterke daling in waarde wordt dan wat uitgevlakt.
Goed dat je hierover nadenkt trouwens! Klein advies houd ook zeker wat geld op de spaarrekening of ergens met een zeer laag risico waar je gemakkelijk bij kunt. Want als je een rijbewijs, auto e.d. Moet kopen is het fijn om werkkapitaal te hebben.
Todo linkjes plaatsen naar overige relevante topics.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Op je spaarrekening laten staan, je gaat het straks hard nodig hebben als je een woning wilt kopen. Beleggen op korte termijn is niets anders dan gokken, dat zou ik niet doen als je geen inkomsten hebt om dat bedrag weer aan te vullen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hayertjez schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 06:55:
Inderdaad beleggen. Beleggen heb je in diverse vormen en met diverse risico’s. Zo heb je fondsen met een gespreide belegging of kun je direct in bepaalde bedrijven zelf beleggen. De vraag is of je altijd toegang wil hebben tot het geld of dat het oké is om je geld pas na een jaar terug te krijgen. Beleggen wordt meestal aangeraden als je het geld pas over 5 jaar nodig hebt. Want een sterke daling in waarde wordt dan wat uitgevlakt.
Goed dat je hierover nadenkt trouwens! Klein advies houd ook zeker wat geld op de spaarrekening of ergens met een zeer laag risico waar je gemakkelijk bij kunt. Want als je een rijbewijs, auto e.d. Moet kopen is het fijn om werkkapitaal te hebben.
Todo linkjes plaatsen naar overige relevante topics.
Bedankt voor de hulp! Ik heb mijn rijbewijs al, en een auto kopen zou inderdaad een goeie volgende stap wezen, daarbij heb ik ook nog een lopende studie.

Ik heb idd ook gedacht aan beleggen maar zou ik zonder ervaring geen idee hebben waar ik zou moeten beginnen.. en dan heb ik al helemaal geen idee hoe ik dit moet regelen met koerswinsten, dividendbetaling en belastingen over deze winsten. Hoe begin ik hiermee zonder mijzelf ergens mee in de voeten te schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 06:59:
Op je spaarrekening laten staan, je gaat het straks hard nodig hebben als je een woning wilt kopen. Beleggen op korte termijn is niets anders dan gokken, dat zou ik niet doen als je geen inkomsten hebt om dat bedrag weer aan te vullen.
Ik bedoel de koopkracht daalt al bijna met 2% per jaar, voordat ik een koopwoning zou hebben ben ik zeker een jaar of tien, vijftien verder. Los van het feit dat het niet lang meer gaat duren dat wij allemaal rente moeten gaan betalen aan de banken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:01:
[...]

Ik bedoel de koopkracht daalt al bijna met 2% per jaar, voordat ik een koopwoning zou hebben ben ik zeker een jaar of tien, vijftien verder. Los van het feit dat het niet lang meer gaat duren dat wij allemaal rente moeten gaan betalen aan de banken..
Er is simpelweg geen risicoloos alternatief voor de korte termijn. Wat als je het geld nu gaat beleggen en de beurs zakt flink in? Dan kan je wellicht de helft van dat geld vaarwel zetten en is die koopwoningen nog langer buiten bereik.
Of wat als je alles in cryptocurrency investeert en die bubbel klapt eindelijk eens?

Je hebt vermogen zonder inkomen, dan is dat geld risicovol investeren naar mijn idee vrij onverstandig als je verwacht het op korte termijn nodig te hebben. En korte termijn is dan binnen de vijf a tien jaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

In de markt steken.

Uitkijken met fondsen die teveel kosten.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57
Afhankelijk van je situatie kan je een autootje kopen. Wie betaalt je studie als je gaat studeren? Met 25k kan je aardig schuldenloos een HBO studie door en dat is later heel fijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:25
Een auto is mi het meest slechte advies op di leeftijd. Niet nodig, en 100% verlies. Ik zou het bedrag zo houden op de bank.

Het is te weinig voor de leuk, en je hebt het op termijn nodig voor studie.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:14

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik zou het sparen. Je hebt het straks met een koophuis erg hard nodig. Vooral nu overbieden (en dus zelf betalen) eerder regel dan uitzondering is. Dan ben je blij dat je het geld hebt.

Inversteren in goederen is een slecht idee. Goederen hebben altijd een flinke waardevermindering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:15:
[...]

Er is simpelweg geen risicoloos alternatief voor de korte termijn. Wat als je het geld nu gaat beleggen en de beurs zakt flink in? Dan kan je wellicht de helft van dat geld vaarwel zetten en is die koopwoningen nog langer buiten bereik.
Of wat als je alles in cryptocurrency investeert en die bubbel klapt eindelijk eens?

Je hebt vermogen zonder inkomen, dan is dat geld risicovol investeren naar mijn idee vrij onverstandig als je verwacht het op korte termijn nodig te hebben. En korte termijn is dan binnen de vijf a tien jaar.
Ha, het gaat best goed met de cryptocurrencies (een munt +70% deze maand). Echter begrijp ik wel dat het misschien onverstandig is, ik vind het alleen zo zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:21:
Afhankelijk van je situatie kan je een autootje kopen. Wie betaalt je studie als je gaat studeren? Met 25k kan je aardig schuldenloos een HBO studie door en dat is later heel fijn.
Ik zit erg in de twijfel of ik een auto moet kopen, ik woon ca. 40km van mijn studie en gebruik vaak de auto van mijn ouders om naar college te gaan (voornamelijk omdat ik auto rijden erg leuk vind, maar ook omdat OV verbindingen vaak gewoon bagger zijn). Echter als ik nu een auto koop en ik ga op kamers heb ik dat hele ding niet nodig, in de stad zal ik hem niet kwijt kunnen =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat ook te denken om misschien te investeren in een nieuw eigen BV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 06:59:
Ik heb idd ook gedacht aan beleggen maar zou ik zonder ervaring geen idee hebben waar ik zou moeten beginnen.. en dan heb ik al helemaal geen idee hoe ik dit moet regelen met koerswinsten, dividendbetaling en belastingen over deze winsten. Hoe begin ik hiermee zonder mijzelf ergens mee in de voeten te schieten?
Koerswinsten hoef je niet te regelen, althans, met 20k heb je lang niet genoeg geld om dat te beïnvloeden :P
Dividend is alleen relevant als je een fonds neemt dat dat uitkeert, maar sowieso zal je via een Nederlandse tussenpartij gaan werken en die regelt dat voor je. De belastinginghouding over dat dividend regelt die ook voor je.

En met het jaaroverzicht dat je aan het eind van het jaar krijgt heb je genoeg informatie om bij je belastingaangifte de vermogensrendementsheffing te betalen en de eventueel betaalde dividendbelasting weer terug te krijgen.

Maar hoewel beleggen zeker geen gek idee is, zou ik beginnen met een eenvoudig en heel breed ETF of beleggingsfonds. Dan hoef je ook weinig tot geen moeite te doen voor een van de belangrijkste adviezen rond beleggen: spreiding (ook wel diversificatie genoemd).
Daarnaast zou ik van dat gedrag dat je hebt het overgrote deel in spaargeld houden, eventueel weer deels in een deposito om er iets meer rente over te krijgen.
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:31:
Ha, het gaat best goed met de cryptocurrencies (een munt +70% deze maand). Echter begrijp ik wel dat het misschien onverstandig is, ik vind het alleen zo zonde.
Het lastige van cryptocurrency is dat het - mijns inziens - meer dan andere beleggingen alleen maar wat waard is omdat men vindt dat het wat waard is. Daardoor is het erg volatiel. Maar als je er toch in wilt speculeren; hou weer rekening met dat belangrijkste advies van spreiding. Alles in crypto steken is in ieder geval erg risicovol, zelfs als je het spreidt over diverse munten (die koersontwikkeling beweegt bijna allemaal ruwweg hetzelfde) ;)
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:35:
Je was er blijkbaar succesvol in, dus waarom niet? Hoewel je ook daarbij natuurlijk een risicoinschatting moet zien te maken als je je geld liever meer dan minder waard ziet worden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ACM op 19-02-2020 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:43
Tipje: Probeer reacties in 1 bericht te plaatsen in plaats van 3x achter elkaar te posten. Dan hou je de modjes ook te vriend. :)

Wat is tegen om gewoon te sparen zodat je na je studie een leuk huisje kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:30

Tazzios

..

Om even de inflatie te relativeren: Afhankelijk van welke goederen je afneemt kan je persoonlijke inflatie er totaal anders uit zien. Wat heb je zelf tot dusver gemerkt van de inflatie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +13 Henk 'm!

• Playa del C.
Mooi dat je al redelijk wat geld hebt op je 18e. Het lijkt alsof je nog geen duidelijk plan hebt voor de komende tien jaar. Dat zou ik eerst uitwerken:
- Studie
- Wonen
- Relatie
- Vermaak

Als je jong bent, kun je het beste investeren in jezelf (studie en/of opwerken). Dat levert de rest van je leven voortdurend iets op en niet alleen geld.

Je kunt op kamers gaan als student of je kunt beginnen aan een eigen woning. Zelf heb ik gekozen om jong te starten met een vrij grote hypotheek. Mijn geld zit dan veel in stenen in verhouding, maar hypotheekvrij op 42 jaar en in bezit van een goed eigen huis (en jij kunt sneller zijn: rond 35 jaar) is erg fijn voor de toekomst. Afhankelijk van je instelling, want sommige mensen hebben liever 30+ jaar een hypotheek om meer te beleggen in aandelen. Ik wou eerst zekerheid.

Als je een relatie hebt of wilt, kun je wel of niet trouwen. Hoeft niet veel te kosten. Misschien wil je single blijven. Kinderen spelen een rol. Tegenwoordig willen sommige mensen dan minder werken, waarbij extra geld handig is.

Hoe mooi moet je auto zijn? Hoeveel vrije tijd wil je hebben? Vakanties of een wereldreis? Ik vind het verspilling van een mooie start, maar voor een ander is een wereldreis op jonge leeftijd een onbetaalbare levenservaring.

Kortom, eerst een plan voor je leven en dan kijken hoeveel geld je voor de onderdelen nodig hebt (op korte termijn). Al het geld wat je voor de lange termijn niet nodig denkt te hebben, zou ik investeren in ETF's (vergelijkbaar met brede selectie aandelen, praktisch en simpel)
Er is op internet genoeg informatie te vinden over beleggen. Je noemde wat bezwaren, maar die zijn eerlijk gezegd na twee jaar ervaring irrelevant. Belastingaangifte kun je simpelweg invullen via een digitaal programma. Komende twee jaar is beleggen met jouw bedrag nog geen punt. Daarna komt er een nieuwe wet waardoor beleggers meer moeten afdragen. Jammer, maar is alsnog maar een deel van de winst.

Zelf beleg ik bij DeGiro. Populair bij mensen die het zelf in de hand willen hebben. Je kunt er een rekening openen en goedkoop handelen.
Voor de rest kun je bijvoorbeeld bij banken terecht die het werk voor jou doen, maar dat heeft dan uiteraard wat extra kosten.

Iedere huidige belegger wou achteraf liever eerder zijn gestart met beleggen. (De meeste beginnen pas na hun 30e met een klein kapitaal). Opbouwen vanaf je 18e met een redelijk bedrag (10k of meer) kan over 20+ jaar heel veel geld opleveren. Er is een financieel onafhankelijk topic over als dat iets voor je is. Geld maakt niet (helemaal) gelukkig, dus FO is niet voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 13:32
[...] Ik heb idd ook gedacht aan beleggen maar zou ik zonder ervaring geen idee hebben waar ik zou moeten beginnen.. en dan heb ik al helemaal geen idee hoe ik dit moet regelen met koerswinsten, dividendbetaling en belastingen over deze winsten. Hoe begin ik hiermee zonder mijzelf ergens mee in de voeten te schieten?
Dan zou ik......beginnen :)

Je zegt dat je €20.000 hebt op een spaarrekening, ga daar eens 10% van beleggen. Mocht je door ongelofelijke blunders die €2.000 kwijt raken heb je hopelijk een goede les geleerd, maar als je op je 18e met een eigen bedrijf zo veel geld hebt verzameld ben je niet achterlijk en moet je erg je best doen om dat op de beurs in zijn geheel te laten verdampen.

Beleg 10% en lees je in met de zaken die je tegenkomt. Welke beleggingen zijn er, hoe zit het met risicospreiding, volg een beleggingstopic hier op Tweakers, stel vragen enz.

Er zijn nog meer opties, P2P lenen is iets waar ik afgelopen jaar zelf ingedoken ben en veel plezier aan beleef.

Bedenk dat beleggen een lange termijn strategie is en elk stukje kennis dat je nu opdoet de rest van je leven veel plezier gaat opleveren.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Klinkt goed, maar dan moet je wel en plan hebben. Een BV an zich levert niets op he 😋

Crypto: het risico is heel erg groot. Je kunt er ook ethische vragen bij stellen (klimaatimpact, aantrek van criminaliteit).
Sparen: veilig, klein verlies per jaar.
Beleggen: risicovol, vaak op lange termijn wel winstgevend. De wijze waarop je belegd bepaal je zelf. Www.meesman.nl vind ik wel een uitstekende keuze, dit maakt beleggen erg toegankelijk.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal voortaan mijn reacties editen in plaats van een nieuwe plaatsen, voor de mods =)

Ik heb totaal geen plan voor na mijn studie op moment dus is het waarschijnlijk verstanding om het grootste gedeelte in ieder geval te sparen voor wanneer het nodig is.

Lijkt me dan verstandig om met het geld dat ik niet opzij zet wat aan te kloten met betrekking op beleggen (evt. cryptocurrencies maar heb daar genoeg winst opgemaakt, kan niet altijd omhoog blijven gaan).

In ieder geval iedereen erg bedankt 🙏!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:20

TTLCrazy

Listen to Frankie

kamerplant schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:54:
[...]

[...]
Sparen: veilig, klein verlies per jaar.
[...]
Wat verlies je met sparen ? Er is nog geen bank die negatieve rente rekent aan particulieren tot €100.000,-. En als je het langer vastzet kan je nog best een aardige rente krijgen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
TTLCrazy schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:02:
[...]

Wat verlies je met sparen ? Er is nog geen bank die negatieve rente rekent aan particulieren tot €100.000,-. En als je het langer vastzet kan je nog best een aardige rente krijgen.
Koopkrachtverlies.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:59:

Lijkt me dan verstandig om met het geld dat ik niet opzij zet wat aan te kloten met betrekking op beleggen (evt. cryptocurrencies maar heb daar genoeg winst opgemaakt, kan niet altijd omhoog blijven gaan).

In ieder geval iedereen erg bedankt 🙏!
Ik denk dat je indruk van beleggen niet helemaal klopt. “Kloten met beleggen”. Beleggen is échte niet raar of ongebruikelijk, het is een goed gereguleerd geheel waarbij je het risicoprofiel voor een groot deel zelf bepaald. Crypto, P2P lenen, dát is aankloten.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ACM schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:36:
[...]

Je was er blijkbaar succesvol in, dus waarom niet? Hoewel je ook daarbij natuurlijk een risicoinschatting moet zien te maken als je je geld liever meer dan minder waard ziet worden ;)
Klopt, maar het gaat natuurlijk imo ook om het opbouwen van wat ervaring, en als ik iets kan vinden wat ook leuk is om te doen dan is het helemaal goed. Zit echter hiermee ook steeds te worstelen over welke belastingen en de hoeveelheid betaald moeten worden, erg leuk hoe je op de middelbare school economie krijgt maar je vervolgens nog weinig weet over hoe het nu echt moet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:31:
[...]

En waarom stijgt die munt 70%? Andere mensen die ze koopt om te profiteren van een volgende waardestijging. Uiteindelijk zijn al die cryptocurrency nutteloos en kan je ze enkel gebruiken om andere munten aan te kopen. Er is geen onderliggende waarde.
En dat betekent dat zo'n munt heel eenvoudig weer in kan storten. Doen net teveel munten dat dan gaat iedereen in paniek verkopen en klapt de hele bubbel. Wie wordt er echt rijk van crypto? Doorgaans de mensen die munten lanceren of diensten er omheen leveren. De rest heeft puur geluk.

En ik beleg zelf ook, aandelen en ETF's. Daarnaast nog P2P lending voor een hoger rendement. Echter heb ik wel al een koopwoning met genoeg eigen vermogen geïnvesteerd en een baan die genoeg inkomsten genereert waardoor ik niet afhankelijk ben van dat geld. Ik investeern echt voor de lange termijn. Mijn horizon is 20 jaar, dan is het risico heel anders.
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:06:
[...]

Klopt, maar het gaat natuurlijk imo ook om het opbouwen van wat ervaring, en als ik iets kan vinden wat ook leuk is om te doen dan is het helemaal goed. Zit echter hiermee ook steeds te worstelen over welke belastingen en de hoeveelheid betaald moeten worden, erg leuk hoe je op de middelbare school economie krijgt maar je vervolgens nog weinig weet over hoe het nu echt moet..
Met alle respect, zolang je niet begrijpt hoe de belastingen in elkaar steken moet je ook niet gaan beleggen of investeren. De belastingen zijn namelijk het meest eenvoudige onderdeel ;)

Daarnaast zit in ervaring opbouwen een enorm risico. Wat als je nu wat aandelen koopt en deze stijgen allemaal 20% de komende jaren, heb je het dan echt goed gedaan of geluk gehad? Je bent dan wellicht overtuigd van je eigen kunnen en gaat op dezelfde voet door waarna de eerst komende crisis je financieel volledig de grond in helpt.

Het probleem met beleggen is dat je enorm afhankelijk bent van de marktontwikkelingen. En als part-time belegger is het zeer lastig om de markt te verslaan omdat je veel meer kennis moet hebben dan de rest. Je denkt misschien dat het verstandig is aandelen Tesla te kopen nadat je daar een nieuwsbericht over hebt gelezen dat ze tienduizenden pre-orders hebben, echter ben je dan al veel te laat en is dat nieuws allang meegenomen in de waardebepaling van dat aandeel.

De "veilige" methode van beleggen is ETF's kopen, fondsen waarbij duizenden aandelen zitten. Je beperkt je risico maar ook de maximale winst. Het is een plan voor de lange termijn met een horizon van 10+ jaar. Vergeet niet dat de beurzen nu naar maximale hoogten gaan maar een paar jaar geleden waren er nog aardige dalen. In een maand tijd zo 20% van je vermogen weg, dat zou maar net gebeuren op het moment dat je dit geld wilt gebruiken om een huis te kopen.
Daarnaast zijn ETF's saai, je kiest de goedkoopste partij uit en steekt er elke maand een paar honderd euro in. Je kijkt dan 20 jaar later eens of het wat oplevert of niet.

[ Voor 47% gewijzigd door Tsurany op 19-02-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:07:
[...]

En waarom stijgt die munt 70%? Andere mensen die ze koopt om te profiteren van een volgende waardestijging. Uiteindelijk zijn al die cryptocurrency nutteloos en kan je ze enkel gebruiken om andere munten aan te kopen. Er is geen onderliggende waarde.
En dat betekent dat zo'n munt heel eenvoudig weer in kan storten. Doen net teveel munten dat dan gaat iedereen in paniek verkopen en klapt de hele bubbel. Wie wordt er echt rijk van crypto? Doorgaans de mensen die munten lanceren of diensten er omheen leveren. De rest heeft puur geluk.

En ik beleg zelf ook, aandelen en ETF's. Daarnaast nog P2P lending voor een hoger rendement. Echter heb ik wel al een koopwoning met genoeg eigen vermogen geïnvesteerd en een baan die genoeg inkomsten genereert waardoor ik niet afhankelijk ben van dat geld. Ik investeern echt voor de lange termijn. Mijn horizon is 20 jaar, dan is het risico heel anders.
Je hebt gelijk dat veel mensen cryptogeld zien als een pure manier van winst op de stijgende (of dalende) koers. Zo is bv. bitcoin een goed middel tegen een corrupt bestuur, of hyperinflatie. Je kunt ook niet zo maar een bitcoin ontvangen. Die zal met gebruik van veel computing power gedolven moeten worden.

Naast puur speculeren kun je op veel websites gewoon betalen met je cryptogeld, ik zie het gewoon als een decentraal betaalmiddel, maar ditmaal zonder dat een overheid ingrijpt op koerswisselingen.

Ik kan je verder niet helemaal ongelijk geven, in munten als deze is vaak veel last van manipulatie en sterk invloed van buitenaf, zo kan een bear/bull de markt beïnvloeden zolang je maar genoeg geld hebt. Zo draagt decentralisatie ook bij aan criminaliteit omdat cryptogeld veel wordt gebruikt km geld weg te sluizen.

Anyhow, het is best leuk om gewoon eens te gebruiken ipv je standaard euro. Nu de trading volume erg hoog ligt blijf ik nog even hangen, maar ben ook van plan binnenkort gewoon mijn winsten te pakken.

Edit: ik bedoel ik heb altijd goeie cijfers gehaald, maar weet niet eens hoe ik belastingaangifte zou moeten doen.. maar gelukkig weet ik wel hoe ik een economische kringloop teken ;)
kamerplant schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:06:
[...]

Ik denk dat je indruk van beleggen niet helemaal klopt. “Kloten met beleggen”. Beleggen is échte niet raar of ongebruikelijk, het is een goed gereguleerd geheel waarbij je het risicoprofiel voor een groot deel zelf bepaald. Crypto, P2P lenen, dát is aankloten.
Ik bedoelde meer om uit te vogelen hoe dat proces in elkaar steekt.. niet roekeloze beleggingen doen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2020 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:28
[...]

Middelbare school economie en diepgaande informatie over ons belastingstelsel (maar ook de kunst om minder belasting te betalen, legaal) strookt natuurlijk ook niet. Anders bestonden Accountants, financieel adviseurs etc. natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ErgoStijn schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:23:
[...]

Middelbare school economie en diepgaande informatie over ons belastingstelsel (maar ook de kunst om minder belasting te betalen, legaal) strookt natuurlijk ook niet. Anders bestonden Accountants, financieel adviseurs etc. natuurlijk niet.
Edit: ik las het verkeerd, ja sure, maar ik doe geen economische studie. Ik zal daar helaas dus niet in doorleren ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2020 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:19:
[...]

Je hebt gelijk dat veel mensen cryptogeld zien als een pure manier van winst op de stijgende (of dalende) koers. Zo is bv. bitcoin een goed middel tegen een corrupt bestuur, of hyperinflatie. Je kunt ook niet zo maar een bitcoin ontvangen. Die zal met gebruik van veel computing power gedolven moeten worden.

Naast puur speculeren kun je op veel websites gewoon betalen met je cryptogeld, ik zie het gewoon als een decentraal betaalmiddel, maar ditmaal zonder dat een overheid ingrijpt op koerswisselingen.
Ga eens kijken naar de cijfers. Hoeveel procent van het aanwezige geld wordt echt gebruikt voor traditionele aankopen? Als je hier verder in duikt zul je zien dat het overgrote deel gebruikt wordt om te speculeren en de koers te manipuleren, daarna criminele zaken en pas op het laatst de standaard transacties tussen consumenten en bedrijven.
Ik kan je verder niet helemaal ongelijk geven, in munten als deze is vaak veel last van manipulatie en sterk invloed van buitenaf, zo kan een bear/bull de markt beïnvloeden zolang je maar genoeg geld hebt. Zo draagt decentralisatie ook bij aan criminaliteit omdat cryptogeld veel wordt gebruikt km geld weg te sluizen.

Anyhow, het is best leuk om gewoon eens te gebruiken ipv je standaard euro. Nu de trading volume erg hoog ligt blijf ik nog even hangen, maar ben ook van plan binnenkort gewoon mijn winsten te pakken.
En dit is precies het risico dat je loopt. Je blijft hangen omdat het trading volume hoog is en pakt later wel de winsten, een enkele verkeerde beweging van crypto en je winsten zijn verdampt. Het is dus puur speculeren. Reken je niet rijk met winsten die je nog niet genomen hebt, dat geld kan zomaar weg zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:24:
[...]
Natuurlijk, maar je zou geen vervolgstudie moeten hoeven doen om te kunnen beleggen.. of zit ik nu mis?
Dat hoeft ook niet, het is zeker met de Nederlandse wetgeving zeer eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:25:
[...]

Ga eens kijken naar de cijfers. Hoeveel procent van het aanwezige geld wordt echt gebruikt voor traditionele aankopen? Als je hier verder in duikt zul je zien dat het overgrote deel gebruikt wordt om te speculeren en de koers te manipuleren, daarna criminele zaken en pas op het laatst de standaard transacties tussen consumenten en bedrijven.

[...]

En dit is precies het risico dat je loopt. Je blijft hangen omdat het trading volume hoog is en pakt later wel de winsten, een enkele verkeerde beweging van crypto en je winsten zijn verdampt. Het is dus puur speculeren. Reken je niet rijk met winsten die je nog niet genomen hebt, dat geld kan zomaar weg zijn.

[...]

Dat hoeft ook niet, het is zeker met de Nederlandse wetgeving zeer eenvoudig.
Ik bedoel alles wat in cryptogeld zit kan ik me veroorloven om te verliezen, zolang het omhoog gaat, of het nu door puur speculatie en media-aandacht is of omdat er echt een toekomst voor is maakt mij niet heel veel uit, pure FOMO.

Anyhow, ik zal vandaag nog wat meer research doen in het beleggen met kleinere bedragen voor wat ervaring opdoen en kijken of het wat voor me is, ik had ook gehoord dat je namaak websites hebt waar je met nepgeld kan beleggen, zijn die services een goede weerspiegeling van de realiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Maar dat is op zich ook maar beperkt, met 20.000 euro gaat het om een paar honderd euro per jaar, een slechte dag op de beurs kan dan met kosten (net als een goede dan weer meer op kan leveren).

Mijn advies aan TS: ik zou het meeste gewoon laten staan en als je wil beleggen dat met een zeer beperkt deel doen (max 20%). Hoewel jouw lasten nu nog laag zijn, zijn jouw inkomsten dat nu ook, en jouw uitgavepatroon zal de komende jaren flink veranderen en dan is spaargeld heel fijn (naast het niet hoeven verkopen van aandelen op een ongunstig moment). Wat als je over een paar jaar op kamers wil of een vervolgstudie gaat doen, dan is een buffer heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Transportman schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:31:
[...]

Maar dat is op zich ook maar beperkt, met 20.000 euro gaat het om een paar honderd euro per jaar, een slechte dag op de beurs kan dan met kosten (net als een goede dan weer meer op kan leveren).

Mijn advies aan TS: ik zou het meeste gewoon laten staan en als je wil beleggen dat met een zeer beperkt deel doen (max 20%). Hoewel jouw lasten nu nog laag zijn, zijn jouw inkomsten dat nu ook, en jouw uitgavepatroon zal de komende jaren flink veranderen en dan is spaargeld heel fijn (naast het niet hoeven verkopen van aandelen op een ongunstig moment). Wat als je over een paar jaar op kamers wil of een vervolgstudie gaat doen, dan is een buffer heel fijn.
Ja, miss heb je gelijk, en daarbij zou het misschien niet het beste moment zijn om te beginnen met beleggen, de hoogconjunctuur zal niet eeuwig aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Ik ben het eens met diverse mensen hier die aangeven dat gezien je levensfase nog even doorsparen wellicht het beste is. Er komen waarschijnlijk allerlei kosten aan voor je in de komende jaren (studie, woning, auto etc), dus in dat geval is beleggen nu niet de meest voor de hand liggende optie. Maar het hangt allemaal wel af van je verdere situatie (je schrijft nu alleen over het spaargeld dat je hebt, maar wat zijn bijvoorbeeld je inkomsten verder?) en van je verder toekomstplannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:30:
Anyhow, ik zal vandaag nog wat meer research doen in het beleggen met kleinere bedragen voor wat ervaring opdoen en kijken of het wat voor me is, ik had ook gehoord dat je namaak websites hebt waar je met nepgeld kan beleggen, zijn die services een goede weerspiegeling van de realiteit?
Lees mijn posts nog eens over ervaring opdoen. Beleggen met losse aandelen is voor het overgrote deel speculatie. Je gokt op aandelen waarvan je verwacht dat ze het goed gaan doen, gok je een paar keer juist denk je misschien dat je er verstand van hebt tot je een keer verkeerd gokt en al je geld verdampt.

Beleggen met nepgeld is in mijn ogen het domste wat je kan doen, je loopt namelijk geen enkel risico waardoor je enkel naar de theoretische winsten kijkt en de pijn van de praktische verliezen niet voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:37:
[...]

Lees mijn posts nog eens over ervaring opdoen. Beleggen met losse aandelen is voor het overgrote deel speculatie. Je gokt op aandelen waarvan je verwacht dat ze het goed gaan doen, gok je een paar keer juist denk je misschien dat je er verstand van hebt tot je een keer verkeerd gokt en al je geld verdampt.

Beleggen met nepgeld is in mijn ogen het domste wat je kan doen, je loopt namelijk geen enkel risico waardoor je enkel naar de theoretische winsten kijkt en de pijn van de praktische verliezen niet voelt.
Ja je hebt volkomen gelijk, ik denk dat ik gewoon eerst content moet zijn met het spaargeld dat ik nu heb :p
Citroentjuh schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:35:
Ik ben het eens met diverse mensen hier die aangeven dat gezien je levensfase nog even doorsparen wellicht het beste is. Er komen waarschijnlijk allerlei kosten aan voor je in de komende jaren (studie, woning, auto etc), dus in dat geval is beleggen nu niet de meest voor de hand liggende optie. Maar het hangt allemaal wel af van je verdere situatie (je schrijft nu alleen over het spaargeld dat je hebt, maar wat zijn bijvoorbeeld je inkomsten verder?) en van je verder toekomstplannen.
Ik heb geen officiële inkomsten, werkte eerder altijd bij een supermarkt, maar het uurloon dat je daar ontving ging niet op tegen het geld dat ik online verdiende. Nu is dit niet langer, en verdien ik hier en daar nog wel wat bij met ruilhandel in online goed, niks extreems verder. En toekomstplannen vind ik allemaal zo lastig, wist ik het maar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:19
@Verwijderd Ik zou 5-10K gebruiken om je bedrijf verder uit te bouwen. Wat voor online bedrijf heb je, webshop of iets dergelijks?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:30:
[...]

Ik bedoel alles wat in cryptogeld zit kan ik me veroorloven om te verliezen, zolang het omhoog gaat, of het nu door puur speculatie en media-aandacht is of omdat er echt een toekomst voor is maakt mij niet heel veel uit, pure FOMO.

Met nepgeld spelen is technisch een goede weerspiegeling van de realiteit. Het neemt echter wel een belangrijk onderdeel weg: emotie. Je reageert anders als het om echt geld gaat.
Ik zou beginnen met een klein bedrag (10%, in jouw geval 2k). Dat kun je inleggen in een wereldindex (bijv. iShares World ETF) en dan zie je wat elke dag (elke seconde) met je bedrag doet. Op dit moment is het vooral Trump, handelsoorlog met China en Coronavirus. Op lange termijn is het echter kapitalistische groei. Na een aantal jaar zal de wereldindex altijd hoger staan dan nu, tenzij er een groot wereldprobleem is, zoals tientallen jaren oorlog of uitroeiing van de mensheid. In die gevallen kan de 2000 euro investering jou weinig meer uitmaken, dus is in principe zo'n investering in een grote ETF veilig. Truc is om een dip uit te zitten. Buy and hold. Tijdens een dip is het beste moment om extra bij te kopen, maar niet om te verkopen.
Na wat ervaring ga je vanzelf je eigen weg en koop je ineens een los aandeel ergens of een Turbo voor de grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:43:
@Verwijderd Ik zou 5-10K gebruiken om je bedrijf verder uit te bouwen. Wat voor online bedrijf heb je, webshop of iets dergelijks?
Bedrijf bestaat niet meer, we werkten vanuit een ander bedrijf, een dom concept als je het mij vraagt maar dat ander bedrijf had een systeem waar men goederen kon kopen en online kon ruilen. We hadden een geautomatiseerd systeem gemaakt dat men direct geld gaf voor een producten en die wij vervolgens doorverkochten via derde partijen, met een redelijke winstmarge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Playa del C. schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:45:
[...]

Met nepgeld spelen is technisch een goede weerspiegeling van de realiteit. Het neemt echter wel een belangrijk onderdeel weg: emotie. Je reageert anders als het om echt geld gaat.
Ik zou beginnen met een klein bedrag (10%, in jouw geval 2k). Dat kun je inleggen in een wereldindex (bijv. iShares World ETF) en dan zie je wat elke dag (elke seconde) met je bedrag doet. Op dit moment is het vooral Trump, handelsoorlog met China en Coronavirus. Op lange termijn is het echter kapitalistische groei. Na een aantal jaar zal de wereldindex altijd hoger staan dan nu, tenzij er een groot wereldprobleem is, zoals tientallen jaren oorlog of uitroeiing van de mensheid. In die gevallen kan de 2000 euro investering jou weinig meer uitmaken, dus is in principe zo'n investering in een grote ETF veilig. Truc is om een dip uit te zitten. Buy and hold. Tijdens een dip is het beste moment om extra bij te kopen, maar niet om te verkopen.
Na wat ervaring ga je vanzelf je eigen weg en koop je ineens een los aandeel ergens of een Turbo voor de grap.
Er zijn toch ook van die verzamelingen van grote tech bedrijven? Zou dat niet een goede investering zijn? Ik bedoel technologie is altijd de toekomst.

Ik weet nu nog niet precies of ik wil beginnen met beleggen, maar zie wel als ik begin dat ik eerst beter veilig kan spelen.

Edit: sorry voor double post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Verwijderd Wat doe je nu precies, aangezien je zegt te werken vanuit een ander bedrijf. Ik zou zeggen; schoenmaker blijf bij je leest en doe waar je goed in bent, dus bedrijf groter maken en niet eens denken aan beleggen etc.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:52:
@Verwijderd Wat doe je nu precies, aangezien je zegt te werken vanuit een ander bedrijf. Ik zou zeggen; schoenmaker blijf bij je leest en doe waar je goed in bent, dus bedrijf groter maken en niet eens denken aan beleggen etc.
Het was meer dat we afhankelijk waren van dat andere bedrijf, alles ging online dus, er ging hier en daar wel eens wat mis maar het verdiende lekker bij. Dit andere bedrijf ging echter failliet dus hebben wij ook de deuren moeten sluiten.. shit happens I guess.

Zat wel te denken om iets nieuws te beginnen met het geld dat ik daarmee heb verdiend.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:50:
[...]

Er zijn toch ook van die verzamelingen van grote tech bedrijven? Zou dat niet een goede investering zijn? Ik bedoel technologie is altijd de toekomst.

Ik weet nu nog niet precies of ik wil beginnen met beleggen, maar zie wel als ik begin dat ik eerst beter veilig kan spelen.

Edit: sorry voor double post
En daar gaat het dus echt mis. Jij denkt dat technologie de toekomst is, denk je niet dat alle andere beleggers dat ook wel weten? Dat soort "informatie" is dus al in de koers verwerkt lang voordat jij op het idee komt. Daarnaast is een uitspraak als "technologie is altijd de toekomst" ook veel te simplistisch. Over welke technologie hebben we het dan? Welke bedrijven zitten daar achter? Simpelweg in tech investeren werkt niet.

Lees je eens in over de dot-com bubble en je ziet waarom simpelweg investeren in tech niet altijd verstandig is. Bedrijven als Cisco en Qualcom die enorme klappen kregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

[...]

Bedankt voor de hulp! Ik heb mijn rijbewijs al, en een auto kopen zou inderdaad een goeie volgende stap wezen, daarbij heb ik ook nog een lopende studie.

Het is een hoop geld voor iemand van 18, laat ik dat voorop stellen en heel knap gedaan. Echter als je straks een eigen woning wilt gaan kopen (of huren) of een auto wilt gaan aanschaffen dan vliegt het geld je portomonee uit. Voor een huis van 2 ton ben je alleen aan overdrachtsbelasting en notariskosten al snel meer dan 10.000 euro kwijt. Dan wil je nog wat meubels en misschien een auto en je geld is op voor je er erg in hebt.

Mijn advies zou dan ook zijn: Lekker laten staan en gebruiken voor als je straks het huis uit gaat.
Als je nu gaat beleggen en over 1 of 2 jaar ligt de beurs op zijn gat dan zit je. Ga je dan met fors verlies alles verkopen of wacht je 5 tot 10 jaar voor alles weer op het oude niveau is?

Is dat de paar honderd euro per jaar die je potentieel kan verdienen met beleggen het waard?
Ik denk van niet gezien je leeftijd en de fase van je leven waar je in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Metro2002 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:03:
[...]

Het is een hoop geld voor iemand van 18, laat ik dat voorop stellen en heel knap gedaan. Echter als je straks een eigen woning wilt gaan kopen (of huren) of een auto wilt gaan aanschaffen dan vliegt het geld je portomonee uit. Voor een huis van 2 ton ben je alleen aan overdrachtsbelasting en notariskosten al snel meer dan 10.000 euro kwijt. Dan wil je nog wat meubels en misschien een auto en je geld is op voor je er erg in hebt.

Mijn advies zou dan ook zijn: Lekker laten staan en gebruiken voor als je straks het huis uit gaat.
Als je nu gaat beleggen en over 1 of 2 jaar ligt de beurs op zijn gat dan zit je. Ga je dan met fors verlies alles verkopen of wacht je 5 tot 10 jaar voor alles weer op het oude niveau is?

Is dat de paar honderd euro per jaar die je potentieel kan verdienen met beleggen het waard?
Ik denk van niet gezien je leeftijd en de fase van je leven waar je in zit.
Ja ik denk toch dat ik de meerderheid hier gelijk moet gaan geven, laten staan dus.
Tsurany schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:00:
[...]

En daar gaat het dus echt mis. Jij denkt dat technologie de toekomst is, denk je niet dat alle andere beleggers dat ook wel weten? Dat soort "informatie" is dus al in de koers verwerkt lang voordat jij op het idee komt. Daarnaast is een uitspraak als "technologie is altijd de toekomst" ook veel te simplistisch. Over welke technologie hebben we het dan? Welke bedrijven zitten daar achter? Simpelweg in tech investeren werkt niet.

Lees je eens in over de dot-com bubble en je ziet waarom simpelweg investeren in tech niet altijd verstandig is. Bedrijven als Cisco en Qualcom die enorme klappen kregen.
Ja kijk daarom is beleggen misschien niet echt iets voor mij, ik maak te snel overhaaste beslissingen en ben nou ook niet echt iemand met extreem veel geduld =p - een maat vertelde me dat zoiets een goede investering moest zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2020 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 14:11
Ik ben het met @Playa del C. en @Tsurany eens.

Als je echt wilt weten wat je er mee moet doen zou ik eerst eens plannen maken. Hoewel €20.000,- voor je leeftijd natuurlijk een mooie hap geld is verdampt dit als je bijvoorbeeld een huis gaat koopt.
Wanneer wil je op jezelf wonen? Wil je eerst gaan huren, wat in principe weggegooid geld is of wil je direct de mogelijkheid hebben om iets te kopen.

Ik begrijp dat je het jammer vindt dat het geld nu op de bank staat en dat je er geen rente of dergelijke op krijgt. Maar het is wel direct beschikbaar. En omdat je nog jong bent en vast niet nog 10 jaar bij je ouders zit heeft het beleggen dan wel nut? Hoeveel winst ga je verwachten te maken voor de komende 5 jaar?

Een gedeelte beleggen is natuurlijk altijd mogelijk, maar ik zou het lekker op de bank houden en kijken wat je de komende jaren van plan bent. Je bent blijkbaar al met cryptocurrency bezig en daar zou ik lekker mee bezig blijven, maar het grootste gedeelte lekker op de bank laten en gewoon lekker leven en door gaan waar je mee bezig bent. Geen stress dat je geen geld hebt en je hebt altijd wat achter de hand. Ik denk dat er velen op je leeftijd graag in jou positie zouden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:03:
[...]

Ja ik denk toch dat ik de meerderheid hier gelijk moet gaan geven, laten staan dus.

[...]

Ja kijk daarom is beleggen misschien niet echt iets voor mij, ik maak te snel overhaaste beslissingen en ben nou ook niet echt iemand met extreem veel geduld =p - een maat vertelde me dat zoiets een goede investering moest zijn.
Ik vind het nogal grappig: je bedrijf was handelen in online producten. Je handelt in crypto maar een paar standaard aandelen kopen vind je risicovol.

Weet je trouwens zeker dat je al die inkomsten uit je bedrijven goed heb aangeven bij de belasting? Aangezien je aangeeft dat je niet teveel snapt van de Belastingdienst?

Je bent nu 18 dus financieel zelfstandig dus als je gaat beleggen zal de belastingdienst ook om de hoek komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Barrycade schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:09:
[...]

Ik vind het nogal grappig: je bedrijf was handelen in online producten. Je handelt in crypto maar een paar standaard aandelen kopen vind je risicovol.

Weet je trouwens zeker dat je al die inkomsten uit je bedrijven goed heb aangeven bij de belasting? Aangezien je aangeeft dat je niet teveel snapt van de Belastingdienst?

Je bent nu 18 dus financieel zelfstandig dus als je gaat beleggen zal de belastingdienst ook om de hoek komen kijken.
Bedrijf stond op de naam van de eigenaar in Amerika, en daar werd de belasting betaald, voor het geld dat ik heb ontvangen wat onder de 9K was per jaar valt onder inkomstenbelasting waarvan vgm bijna alles onder de heffingskorting valt, dus ik neem aan dat ik dat goed gedaan heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:48
Let ook op als je op 31 dec 2018 nog Bitcoin had je de dagwaarde moet opgeven bij eigen vermogen. Dat ze daarna gekelderd zijn maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is hier al gezegd, maar; een deel beleggen (bijvoorbeeld 10k) en de rest op je spaar laten staan.
De Giro is een prima aanbieder. Je wel eerst even inlezen en risico's spreiden, bijvoorbeeld zorg, olie, goud, bouw, bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:11

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Vooral rustig beginnen, en niet gokken met het grootste deel van je vermogen. Ik heb zelf meer geleerd van 200 euro investeren in 'random' aandelen dan van een paar jaar economie op de middelbare... Sinds ik een beetje de eerste stormen (2008-2009 enzo) overleefd heb heb ik uitgebreid, maar nog steeds, risico loopt evenredig op met rendement...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Als je kiest om te beleggen kan je er ook voor kiezen om dat gewoon beheerd te doen via je bank bijvoorbeeld. Dan hoef je niet zelf aandelen te kopen maar regelt de bank dat gewoon voor je. Je bepaald zelf met de bank het risico profiel af waar jij je comfortabel bij voelt en hoeveel geld je wil inleggen. Zo heb ik het met een deel van ons spaargeld gedaan omdat ik zelf totaal geen zin heb om me (uitgebreid) te verdiepen in aandelen. Het rendement is tot nu toe erg goed en de kosten die wij betalen aan de bank zijn vrij laag.

Alleen als ik in jouw schoenen zou staan zou ik het lekker laten staan op je spaarrekening. Huizen zijn heel erg duur momenteel in Nederland en je mag tegenwoordig maximaal 100% van de woningwaarde lenen. Alle bijkomende kosten moet je dus zelf betalen. Als je dus een huis wil kopen van 200.000 euro moet je sowieso 2% aan overdracht belasting zelf betalen. Dus dat is al 4.000,- euro. Daarnaast heb je nog andere kosten zoals makelaarskosten en notaris kosten. Daar ben je ook zo minimaal 2.000 euro aan kwijt.
Je heb dan dus minimaal al 6.000 euro eigen geld nodig voor een huis van 200k. De gemiddelde huizenprijs in NL is momenteel 340k dus dan ben je al 6.800 kwijt aan overdrachtbelasting.
Als je daarna ook nog wat meubels, gordijnen e.t.c wil kopen voor in je nieuw gekochte huis ben je zo door je spaargeld heen. Dat is dan nu even 'zonde' dat het op een spaarrekening staat, maar het daadwerkelijke verlies wat je heb is uiteindelijk vrij laag.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
[...]

Mag ik vragen op welke middelbare school jij dan hebt gezeten waar je wel hebt geleerd om een eigen bedrijf op te zetten en daar enkele tienduizenden euro's mee te verdienen voor je achtiende? Want ook al geef je aan dat je best wel wat shortcuts hebt kunnen nemen, is dat ook echt niet iets waar je geen risico mee neemt.

De belastingtelefoon, ook al is dat niet de beste hulplijn voor exotische zaken, kan jou prima uitleggen hoe dat werkt qua belastingen. Beleggen is helemaal niet zo bijzonder. Als je die niet vertrouwd, vraag het dan aan je beleggingsmaatschappij, die weten dat ook wel en leggen jou graag alles uit wat je nodig hebt om klant bij hun te worden ;)

Vergeet niet, je hebt behoorlijk veel geld. Als je 'safe' speelt met beleggen en dus niet al je geld in 1 risicovolle belegging stopt, kan je gemakkelijk 10-20% investeren die echt niet plotseling verdampt tenzij er hele gekke dingen gebeuren. Zoals je zelf al zegt heb je weinig uitgaven en wordt dat geld alleen maar minder waard, dus kan je maar het beste er gewoon mee investeren juist nu je geen uitgaven hebt. Al zou je nu al je geld in de open haard gooien, dan heb je (ervanuitgaande dat je nog bij je ouders woont) nog steeds een dak boven je hoofd, een opleiding die je af kan maken en dagelijks 3 maaltijden per dag. Over 10 jaar komt dat allemaal uit je eigen zak. Op jouw leeftijd, in jouw situatie, ben je echt in een fantastische positie om bepaalde risico's te nemen met je geld zonder dat je er echt op achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Ik snap werkelijk niet waarom mensen TS richting de aandelen duwen. De beste man is een ondernemer en verdient alle lof voor zijn opgebouwde resultaten. Wat dachten jullie ervan dat hij het niet in aandelen ging stoppen, maar in uitbreiding van zijn bedrijf? Dat is veel veiliger, dan aandelen waar TS geen kaas van heeft gegete en van ondernemerschap schijnbaar wel.

@Stoelpoot Iedereen kan een succesvolle onderneming runnen > mindset van een ondernemer hebben en een goed idee.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:56
Ozzie schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:20:
Alleen als ik in jouw schoenen zou staan zou ik het lekker laten staan op je spaarrekening. Huizen zijn heel erg duur momenteel in Nederland en je mag tegenwoordig maximaal 100% van de woningwaarde lenen.
[...]
De gemiddelde huizenprijs in NL is momenteel 340k dus dan ben je al 6.800 kwijt aan overdrachtbelasting.
Wie zegt dat TS "morgen" een gemiddeld huis gaat kopen? TS moet eerst nog studeren en daarna een vaste baan met voldoende inkomen zien te krijgen (een huis van 340k€ koop je niet met een startersalaris). TS is net 18. Voordat TS aan een eigen huis toe is is hij minimaal 5 jaar verder. Tegen die tijd, als hij een beetje handig blijft doen met zijn bedrijfje en naast zijn studie een bijbaan heeft en niet op al te grote voet leeft (liefst bij z'n ouders), heeft hij vast al weer flink meer gespaard.

Jouw suggestie om voor beheerd beleggen te gaan is denk ik prima. Zet 15k€ op zo'n rekening en kijk er niet meer naar om. In het nogal onwaarschijnlijke geval dat tegen de tijd dat TS aan een huis toe is de beurs met 50% is ingestort, is hij €7.500 kwijt. Dat zou érg vervelend zijn, maar ook niet onoverkomelijk. Misschien veel geld voor een 18-jarige, maar tegen de tijd dat je toe bent aan een eigen huis is het bij wijze van spreken het verschil tussen een leren en een stoffen bank.

@CryptoNL Het bedrijf van TS bestaat niet meer. Hij zou het geld dan investeren in een geheel nieuw bedrijf, maar hij heeft totaal geen inzicht gegeven in wat dat bedrijf zou gaan doen of waarvoor de investering dan zou zijn. Als hij een goed idee heeft om (opnieuw) te gaan ondernemen en daar een investering voor nodig heeft zou ik dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Tom-Z schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Wie zegt dat TS "morgen" een gemiddeld huis gaat kopen?
Geen idee? Ik in ieder geval niet? Het was ter indicatie welke kosten erbij komen bij het kopen van het huis en dat het een uitgave is om rekening mee te houden bij de keuze om te blijven sparen of te gaan beleggen.
Iedereen kan wel roepen dat OP moet gaan beleggen, maar als die vervolgens dat geld binnen redelijke termijn wil gebruiken is dat een slecht advies.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

2 dingen : een auto moet je alleen kopen wanneer je die echt nodig hebt. In de randstad en als student is er geen noodzaak. Daarnaast is een auto de slechtste investering die je kunt doen, het rendement is altijd negatief.

Over beleggen : wanneer je dit redelijk veilig wilt doen kijk je bijvoorbeeld eens bij Meesman. Relatief veilig, afhankelijk van de risico's die je wilt lopen, mijn rendement (en ik heb niet zoveel spaargeld als jij) was dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 12:18
Een andere minder controversiele optie is voor een deel je geld omzetten in goud, of andere edelmetalen. Ik doe dat al zo'n 5 jaar, waarbij mij doel vooral is: behouden wat je hebt. (Bescherming tegen inflatie).

De afgelopen jaren gaf dat zo'n 25% stijging, maar dat is voor mij niet het doel; het mag niet minder worden dan ik had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:46:
Ik snap werkelijk niet waarom mensen TS richting de aandelen duwen. De beste man is een ondernemer en verdient alle lof voor zijn opgebouwde resultaten. Wat dachten jullie ervan dat hij het niet in aandelen ging stoppen, maar in uitbreiding van zijn bedrijf? Dat is veel veiliger, dan aandelen waar TS geen kaas van heeft gegete en van ondernemerschap schijnbaar wel.

@Stoelpoot Iedereen kan een succesvolle onderneming runnen > mindset van een ondernemer hebben en een goed idee.
Omdat TS is gestopt met zijn zakelijke activiteiten?
En hij ondanks niet heel duidelijk vermeldt ook nog voor een bepaald bedrag in crypto zit maar vraagt wat hij met zijn spaargeld moet doen? Dan blijven er redelijk weinig andere opties over toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 09:10
Kun je het voor langere tijd missen? Investeer het dan ergens in, het liefst nog iets waar jouw passie ligt (onderzoek naar medicijnen, duurzame energie, ontwikkelingshulpprojecten).

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Finder schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:25:
Een andere minder controversiele optie is voor een deel je geld omzetten in goud, of andere edelmetalen. Ik doe dat al zo'n 5 jaar, waarbij mij doel vooral is: behouden wat je hebt. (Bescherming tegen inflatie).

De afgelopen jaren gaf dat zo'n 25% stijging, maar dat is voor mij niet het doel; het mag niet minder worden dan ik had.
Waar / via welke weg doe je dit als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:29
Rente op rente (lees: rendement op rendement) is het achtste wereldwonder.

De markt proberen te 'timen' kost eigenlijk altijd meer dan tijd in de markt. Mijn advies is om met 25% van je vermogen een gespreid fonds of ETF te kopen, bij eigen bank of bij DeGiro. Genoeg over te vinden, bijv. Northern Trust World of iShares World. Zie dit als de moderne spaarrekening waar je wel rente/rendement op krijgt.

Laat je niet bang maken door het risico, iedereen vermeld deze terecht.... maar als er echt stront aan de knikker is en er verdampt 20% staat dit in het niet tegen de 4 jaar (noem even wat) aan 8% rendement die je hebt gehaald. En het corrigeert zeker. Zo'n wereld verspreid fonds zorgt ervoor dat je zelf zeer weinig tot geen kennis nodig hebt, je diversiveert namelijk gigantisch. Actief laten beleggen door een fondsmanager of bank levert zelden meer op dan passief beleggen in een fonds of ETF. Valt genoeg over te lezen. Zie dit wel echt als een spaarrekening, en niet een speeltje als cryptocurrencies. Je laat dit minimaal 5 jaar staan, maar eigenlijk wil je hier je hele leven in blijven groeien. Hoe vroeger je begint, hoe meer profijt later. En door de andere 75% procent op de bank te houden, kun je zowel rustig slapen 's avonds alsmede grote financiële uitgaven doen.

Huis kopen is terecht aangehaald, maar verwacht niet dat je met een startsalaris (en zelfs modaal salaris) veel kunt kopen. Zeker in de randstad. Uiteraard is dit positief of negatief aan verandering onderhevig de komende jaren. Echter heb je het grootste gedeelte van je spaargeld nog beschikbaar, mocht er zit een kans voordoen.

Vergeet ook niet dat naast je uitgaven, ook je inkomsten gaan stijgen de komende vijf jaar. Dit vergeten sommigen te vermelden in dit topic.

Verder: geniet. Ontplooi jezelf als persoon door op kamers te gaan, maak je studie af en zie wat van de wereld (kan goedkoop, budget vlucht naar lageloonland buiten seizoen). Ga uit eten, hobbyen en sporten, maak nieuwe vrienden en vriendinnen. Investeer in jezelf. En laat ondertussen die 5.000 lekker renderen ;)

Dit is mijn persoonlijke mening en advies.

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mastermind-- schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:06:
Laat je niet bang maken door het risico, iedereen vermeld deze terecht.... maar als er echt stront aan de knikker is en er verdampt 20% staat dit in het niet tegen de 4 jaar (noem even wat) aan 8% rendement die je hebt gehaald. En het corrigeert zeker.
De vraag is of je de tijd hebt om het te laten corrigeren. Je komt nu met cijfers die je eigen argument mooi onderbouwen maar je kan ook prima 30% verliezen en slechts 4 jaar lang 5% groei hebben gezien, dan sta je er opeens niet zo mooi voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:29
Tsurany schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:34:
[...]

De vraag is of je de tijd hebt om het te laten corrigeren. Je komt nu met cijfers die je eigen argument mooi onderbouwen maar je kan ook prima 30% verliezen en slechts 4 jaar lang 5% groei hebben gezien, dan sta je er opeens niet zo mooi voor.
Je hebt zeker gelijk dat de cijfers anders kunnen zijn (of eigenlijk: zullen zijn). Vandaar de 'ik noem maar even wat'. Het argument dat ik echter wilde aanhalen is dat een daling wel wordt gecompenseerd door eerdere winsten, en correctie na het verlies. Het argument tijd om te laten corrigeren hoor ik vaak, en is ook zeker terecht. Daarom spreken veel mensen over een beleggingshorizon van minimaal 20 jaar.

Mijn mening echter is dat je altijd tijd hebt om te laten corrigeren, mits je je geïnvesteerde vermogen op deze leeftijd procentueel laag houd. Als je een huis wilt kopen en je zit voor 75% in aandelen is dat een ander verhaal dan wanneer je er voor 25% in zit. Daarnaast geef je nooit al je geld uit, en wil je altijd wat op de spaar of in buffer houden. Als TS spaart voor een huis spreekt hij daarvoor zijn spaartegoeden aan, en laat hij deze (nu) 25% staan. Mijn inziens.

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:17
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. zegt men ook wel eens.
Dus de posts die suggereren dat het altijd wel weer goedkomt na een daling kunnen feitelijk de kliko in.
In theorie kun je zelfs je gehele inleg verliezen.

Beleggen brengt altijd risico's met zich mee en daarom ga je ook enkel beleggen met geld dat je nu en in een aanzienlijke verre toekomst niet nodig hebt, laten we zeggen minimaal 10 jaar.
Normaal gesproken kon je ook nog wel op een verantwoorde manier beleggen voor de kortere termijn, met veelal obligaties ( leningen ), maar door de negatieve ( markt ) rente is ook dat vrijwel zinloos geworden.
Die 0,01% rente die je ontvangt bij de grootbanken is dan alsnog beter dan die -0,3% op dit moment voor een Nederlandse staatslening ;)
Met een deposito kun je overigens nog wel een redelijke rente krijgen die wel een groot gedeelte van het inflatieaspect goedmaakt.
Door de nieuwe VRH regels vanaf 2022 zit dat ook voordeliger in elkaar dan beleggen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Even een knuppel in het hoenderhok gooien, omdat het kan.

Op basis van de volgende stelling: Als je gaat studeren koop je relatief gezien meer geluk voor je geld dan wanneer je werkt.

Even concreet: die € 200-400 p/m extra kan je erg veel mogelijkheden en leuke ervaringen opleveren.

Niet alleen het voorkomen van een studieschuld, maar ook het oppakken van zaken die geld kosten. Dit alles op het spectrum van zuipavonden/-reizen tot aan onbetaalde stages die je baankansen vergroten. Voor beide zaken zou je anders een lening aan moeten gaan of meer moeten werken (wat soms tot vertraging kan leiden).

Wat genuanceerder zou ik vooral zeggen dat je het niet direct uit hoeft te geven, maar dat je met dit bedrag wel in staat bent om zonder grote gevolgen risico's te nemen tijdens je studie. Dus vooral liquide houden, methinks.

Ik spreek uit ervaring: zowel buitenlandstage als veel alcohol met een soortgelijk bedrag (en toch nog een lening :X) betaald.

[ Voor 7% gewijzigd door finsdefis op 19-02-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:58

Saven

Administrator

Ja en wat ga je doen dan? En waarom een BV? Een BV gaat je alleen maar geld kosten tenzij je meteen veel verwacht om te zetten, meteen personeel in dienst neemt (maar goed, met 25k ga je weinig kunnen) of enorm veel risico denkt te gaan nemen. Van die 25k gaat er al meteen een paar k af voor oprichting van een BV, laat staan de hoge maandelijkse kosten voor je administratie.

Gooi het lekker in ETF's op de beurs en niet naar omkijken de komende 30 jaar. Je kunt online best goede voorbeeldportefeuilles vinden voor het risico dat bij je past.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Je kunt ook een jaar lang een wereldreis maken en dan gaan/verder gaan met studeren.
Pagina: 1