En waarom stijgt die munt 70%? Andere mensen die ze koopt om te profiteren van een volgende waardestijging. Uiteindelijk zijn al die cryptocurrency nutteloos en kan je ze enkel gebruiken om andere munten aan te kopen. Er is geen onderliggende waarde.
En dat betekent dat zo'n munt heel eenvoudig weer in kan storten. Doen net teveel munten dat dan gaat iedereen in paniek verkopen en klapt de hele bubbel. Wie wordt er echt rijk van crypto? Doorgaans de mensen die munten lanceren of diensten er omheen leveren. De rest heeft puur geluk.
En ik beleg zelf ook, aandelen en ETF's. Daarnaast nog P2P lending voor een hoger rendement. Echter heb ik wel al een koopwoning met genoeg eigen vermogen geïnvesteerd en een baan die genoeg inkomsten genereert waardoor ik niet afhankelijk ben van dat geld. Ik investeern echt voor de lange termijn. Mijn horizon is 20 jaar, dan is het risico heel anders.
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:06:
[...]
Klopt, maar het gaat natuurlijk imo ook om het opbouwen van wat ervaring, en als ik iets kan vinden wat ook leuk is om te doen dan is het helemaal goed. Zit echter hiermee ook steeds te worstelen over welke belastingen en de hoeveelheid betaald moeten worden, erg leuk hoe je op de middelbare school economie krijgt maar je vervolgens nog weinig weet over hoe het nu echt moet..
Met alle respect, zolang je niet begrijpt hoe de belastingen in elkaar steken moet je ook niet gaan beleggen of investeren. De belastingen zijn namelijk het meest eenvoudige onderdeel
Daarnaast zit in ervaring opbouwen een enorm risico. Wat als je nu wat aandelen koopt en deze stijgen allemaal 20% de komende jaren, heb je het dan echt goed gedaan of geluk gehad? Je bent dan wellicht overtuigd van je eigen kunnen en gaat op dezelfde voet door waarna de eerst komende crisis je financieel volledig de grond in helpt.
Het probleem met beleggen is dat je enorm afhankelijk bent van de marktontwikkelingen. En als part-time belegger is het zeer lastig om de markt te verslaan omdat je veel meer kennis moet hebben dan de rest. Je denkt misschien dat het verstandig is aandelen Tesla te kopen nadat je daar een nieuwsbericht over hebt gelezen dat ze tienduizenden pre-orders hebben, echter ben je dan al veel te laat en is dat nieuws allang meegenomen in de waardebepaling van dat aandeel.
De "veilige" methode van beleggen is ETF's kopen, fondsen waarbij duizenden aandelen zitten. Je beperkt je risico maar ook de maximale winst. Het is een plan voor de lange termijn met een horizon van 10+ jaar. Vergeet niet dat de beurzen nu naar maximale hoogten gaan maar een paar jaar geleden waren er nog aardige dalen. In een maand tijd zo 20% van je vermogen weg, dat zou maar net gebeuren op het moment dat je dit geld wilt gebruiken om een huis te kopen.
Daarnaast zijn ETF's saai, je kiest de goedkoopste partij uit en steekt er elke maand een paar honderd euro in. Je kijkt dan 20 jaar later eens of het wat oplevert of niet.
[
Voor 47% gewijzigd door
Tsurany op 19-02-2020 08:15
]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N