Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:11
Hoi Tweakers,

Ik ben op het moment op vakantie in Mexico. Op mijn Nokia 9 dualsim heb ik data roaming en mobiel dataverkeer uitgeschakeld. Als ik WiFi uit zet zegt de browser en alle andere apps die ik start ook dat ik offline ben en staat er ook geen teken van mobiel internet in de balk boven (daar staat een kruis)
Toch zie ik in de MyVodafone app dat er data verbruik is elke dag en dat Vodafone ook daadwerkelijk elke dag een alles-in-1 op reis wereld dag bundel van 5 euro wegtikt.

Het lijkt heel erg op dit reviews: Roaming uit en toch kosten - Ongewenst dataverkeer in het buitenland alleen dan nu dus bij Vodafone.

Ondertussen contact opgenomen en ze gaan het weer van de factuur halen, maar ik wil weten waar het vandaan komt. Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?
Ik draai Android 10.

Heb ondertussen voor de zekerheid mijn dataverkeer op de 2de Sim gezet van T-Mobile omdat ik 100% zeker weet dat zij pas data toe staan na het zelf kopen van een bundel (anders dan bij Vodafone die het toestaan en dan automatisch een bundel in rekening brengen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AhqB4DyCyvHsGmy3XivN2KG5/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MULC0ivgP3nLSncARApERLdZ/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Zeggen de tijdstippen je iets? Bijv dat je vanaf thuis gaat en daarna weer thuis komt oid?

Ik zit namelijk te denken aan dat mijn telefoon een functie heeft dat hij wifi en 4g kan "combineren" voor als de wifi traag is dat hij dan naar 4g kan gaan en omgekeerd. Alleen dan zal hij toch eerst iets moeten testen qua 4g... En wellicht dat dat net zo'n data blokje van 40 kb is...

En dan zou ik het ook niet raar vinden als hij dit soort verbruik heeft net als je connect/disconnect van wifi (/uit/binnen huis gaat)

Alleen dan ga ik er wel vanuit dat je rond 11:00 uit je hotel gaat en om 02:33 terugkomt oid en dat je dan dus niet ligt te slapen oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
Gomez12 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 01:53:
Zeggen de tijdstippen je iets?
Alleen dan ga ik er wel vanuit dat je rond 11:00 uit je hotel gaat en om 02:33 terugkomt oid en dat je dan dus niet ligt te slapen oid :)
Op 2 dagen ben ik de hele dag op resort geweest, continue op WiFi. Tijdstippen zijn in Nederland (in Mexico zijn ze overdag). Dus kan me er niet direct iets bij bedenken. Hou hier ook niet echt de tijd bij :)
Die had ik zelf ook al in de topicstart gezet. In het artikel wordt echter met geen woord gesproken over Vodafone, die dit dus ook doet. Er is bij Vodafone geen mogelijkheid om data te blokkeren tot je zelf een bundel koopt zoals bij tmobile.
Ook gaat het artikel over enkele bytes, bij mij gaat het om kb’s.

Blijf het allemaal maar vaag vinden. Al het dataverkeer uit en toch verbinding. Lekker geld verdienen zo door Vodafone als grotere provider. Hebben ze dat bij T-Mobile beter voor elkaar (ook in Amerika trouwens waar je een bundel van 5gb voor 20 euro kan kopen).

[ Voor 48% gewijzigd door SunnieNL op 19-02-2020 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Sommige routeplanners hebben telefoon support op de achtergrond om een snellere GPS fix te krijgen, terwijl roaming data uitstaat.... ik had dat met de voorganger van Here We Go op een Nokia e72.
Was toch voor een maand voor ca 100 euro in NZ aan extra kosten....
Het waren allemaal kleine data pakketjes.

Zet je mobiel maar eens op air plane mode en kijk of het dan nog gebeurt.
Loop iig de settings van de route planners na of er zoiets is, als het al configureerbaar is....

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 19-02-2020 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:49
SunnieNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 02:46:
[...]

Op 2 dagen ben ik de hele dag op resort geweest, continue op WiFi. Tijdstippen zijn in Nederland (in Mexico zijn ze overdag). Dus kan me er niet direct iets bij bedenken. Hou hier ook niet echt de tijd bij :)

[...]

Die had ik zelf ook al in de topicstart gezet. In het artikel wordt echter met geen woord gesproken over Vodafone, die dit dus ook doet. Er is bij Vodafone geen mogelijkheid om data te blokkeren tot je zelf een bundel koopt zoals bij tmobile.
Ook gaat het artikel over enkele bytes, bij mij gaat het om kb’s.

Blijf het allemaal maar vaag vinden. Al het dataverkeer uit en toch verbinding. Lekker geld verdienen zo door Vodafone als grotere provider. Hebben ze dat bij T-Mobile beter voor elkaar (ook in Amerika trouwens waar je een bundel van 5gb voor 20 euro kan kopen).
lekker geld verdienen?

je moet dit probleem in je telefoon zoeken niet bij je provider.

dus dont blame vodafone
blame nokia

komt bij meerdere nokia toestellen voor en het is bekend van nokia dat in hun android modellen deze bugs vaker voorkomen

bijv:

https://community.phones....aming-after-update-to-pie

dus pas je topic maar even aan van (VODAFONE) naar (NOKIA)

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 19-02-2020 05:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Heb hetzelfde gehad. Aanvankelijk ontkent Vodafone het probleem. Heb toen gevraagd wat ik er aan kon doen om het de volgende keer te voorkomen. Standaard data uit was het antwoord, wat ik 100% zeker had gedaan. Toen kwam het antwoord dat er dan vast nog een app was zoals Whatsapp die door die instelling geen gingen. Heb gezegd dat dat praktisch onmogelijk was, dat heel Nederland in het buitenland er last van zou hebben als dat het geval was wat men bevestigde ook niet het geval was.

Uiteindelijk mezelf dom op gesteld en me laten doorverbinden met iemand van "netwerken", zelfde verhaal gedaan, "Data uit? Niet toevallig even aangezet?". "Nee, nee, dataverkeer was om 3 uur s nachts, dan pit ik". Verwezen naar artikel van Tweakers. Toen kon het opeens "uit coulance" vergoed worden.

Heb zo'n vermoeden dat ze van het probleem afweten maar dat niet toe willen geven omdat iedereen dan gaat claimen er last van te hebben. Een echt antwoord heb ik nooit ontvangen. Hebben wel per ongelijk twee keer coulance toegepast, dus heb er winst op gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:27

4POX

Everybody is wired

boyette schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 05:00:
[...]

dus dont blame vodafone
blame nokia
Had hetzelfde met een iPhone en tele2. Alles stond uit. Maar tele2 gaf mij de schuld. Het heeft te maken dat de provider jouw een packetje stuurt. Jouw telefoon reageert er niet op maar het telt toch mee. Heb van ellende maar mijn simkaart in een tien euro Nokia burner gestopt. Probleem was over.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Stomme vraag wellicht, maar heb je je telefoon al eens helemaal uitgezet?

Aangezien ze in het artikel praten over openstaande verbindingen... Die wel afgekapt worden als je in het vliegtuig je toestel uitzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
4POX schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:14:
[...]

Had hetzelfde met een iPhone en tele2. Alles stond uit. Maar tele2 gaf mij de schuld. Het heeft te maken dat de provider jouw een packetje stuurt. Jouw telefoon reageert er niet op maar het telt toch mee. Heb van ellende maar mijn simkaart in een tien euro Nokia burner gestopt. Probleem was over.
ja dus in jouw geval kwam het allemaal door tele2 want toen je je simkaart in een andere telefoon stopte was het probleem opgelost..

kan toch niet zoiets
is ook zo simpel als iets

telecomproviders verzinnen geen dataverbruik
aparten verbruiken data..

het is geen bananenrepubliek hier

dat zouden we weten als dat zo was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Anoniem: 604938 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:01:
Heb hetzelfde gehad. Aanvankelijk ontkent Vodafone het probleem. Heb toen gevraagd wat ik er aan kon doen om het de volgende keer te voorkomen. Standaard data uit was het antwoord, wat ik 100% zeker had gedaan. Toen kwam het antwoord dat er dan vast nog een app was zoals Whatsapp die door die instelling geen gingen. Heb gezegd dat dat praktisch onmogelijk was, dat heel Nederland in het buitenland er last van zou hebben als dat het geval was wat men bevestigde ook niet het geval was.

Uiteindelijk mezelf dom op gesteld en me laten doorverbinden met iemand van "netwerken", zelfde verhaal gedaan, "Data uit? Niet toevallig even aangezet?". "Nee, nee, dataverkeer was om 3 uur s nachts, dan pit ik". Verwezen naar artikel van Tweakers. Toen kon het opeens "uit coulance" vergoed worden.

Heb zo'n vermoeden dat ze van het probleem afweten maar dat niet toe willen geven omdat iedereen dan gaat claimen er last van te hebben. Een echt antwoord heb ik nooit ontvangen. Hebben wel per ongelijk twee keer coulance toegepast, dus heb er winst op gemaakt.
Het probleem dat gebruikers buggy toestellen gebruiken en dat men dan uit coulance dingen vergoed maakt niet dat de oorzaak bij de provider ligt.

maar dan kan het nog wel een probleem vormen..

daarom noemt men het ook coulance wat het ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
Bij tmobile heb ik het probleem niet. Ik zit hele dagen op het resort, geen Navi aan staan. WiFi heeft altijd bereik.
Het probleem is er alleen als de Vodafone simkaart de data heeft. Dan is er verbruik terwijl alles uit staat en over WiFi kan lopen. Althans Vodafone meet verbruik.

Of even gekeken onder uitzonderingen dataverkeer en daar staat alles uit behalve carrier services (die moet wel aan staan anders doet de simkaart helemaal niets meer)

De providers hebben hier wel degelijk ook iets mee te maken dus. Vodafone zou ook gewoon alles kunnen blokkeren tot je zelf een bundel koopt net als kpn en tmobile doen ipv gewoon automatisch een bundel activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zelf ook meegemaakt met Vodafone, hebben mij dit ook vergoed. Lijkt inderdaad iets buiten de EU.

@boyette je hebt ook een wijzig knop als je meer wil reageren ipv achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:09
Heb je toevallig gebeld of gesmst? Dan wordt de bundel namelijk ook geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

boyette schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:14:
[...]

Het probleem dat gebruikers buggy toestellen gebruiken en dat men dan uit coulance dingen vergoed maakt niet dat de oorzaak bij de provider ligt.

Ik draaide op het moment van het incident stock Android met de laatste patches van Google. Als de fout bij het toestel lag, dan hadden daar meer Pixel gebruikers last van gehad. De minimale hoeveelheden data (paar kB) gepaard met het feit dat het verkeer om half vier 's nachts werd opgezet maken het ook aannemelijk dat het ergens anders aan lag. Zeker omdat er overdag met gebruik nergens last van was.

En als Vodafone alsnog weet dat het aan mijn toestel lag mogen ze me ook wel inlichten als ik vraag waar het aan ligt en hoe ik het kan voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:22
De optie "mobiele data altijd actief" staat niet toevallig aan in de Ontwikkelaarsopties?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
ff Gekeken, maar die staat uit daar.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:27

4POX

Everybody is wired

[...]

Ik ben die Nokia gaan gebruiken het makkelijker bewijzen is dat ik geen data gebruik.

Een oplossing zou zijn dat providers niet elke verdwaalde UDP packet in rekening gaan brengen. breng niets in rekening als er minder als 10 KB data is. Justitie heeft toch ook een correctie in hun boetes.

Kan me voorstellen wat de providers verdienen als 100.000 Nederlands in het buitenland zitten en die als makke koeien steeds maar een kwartje betalen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:16
4G uitzetten helpt altijd want daar wordt soms data over verstuurd, ook als het uit staat.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Dit ja.
Jassy schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:48:
4G uitzetten helpt altijd want daar wordt soms data over verstuurd, ook als het uit staat.
Dat schijnt niet zo te zijn. Ik weet vrij zeker dat het bij mij uit stond in de VS op m'n iPad maar toch rekende KPN er 0,01 euro aan datakosten :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
Ondertussen daadwerkelijk gezien dat 4g aanspringt en gelijk weer stopt als ik heel even WiFi verlies. Ik denk toch echt dat dat dan meer een Android probleem is dan dat het aan het toestel zelf ligt.
Viel me toevallig op t vliegveld. WiFi valt even weg, 4G icoon verschijnt ipv de kleine x ten teken dat mobiel data uit staat. Seconde erna komt de x weer in beeld en heb ik weer WiFi.

Vraag blijft waar het aan ligt. Het uiteindelijke probleem (kosten) is 2-ledig naar mijn idee. Het probleem komt van het toestel, maar Vodafone blokkeert verkeer niet en brengt direct een bundel in rekening vanaf de eerste byte. De andere dagen dataverkeer via tmobile laten lopen en dan heeft het toestel dus blijkbaar nog wel het probleem, maar omdat tmobile het verkeer afkapt omdat je geen bundel hebt, loop je ook niet tegen kosten aan. Dat principe zou Vodafone natuurlijk ook kunnen gebruiken of mij de keuze geven om automatisch een bundel te starten of dat je dat handmatig moet doen om dataverkeer te krijgen.

Doordat Android ook nog eens niet meer een selectie kan maken in het data verbruik/app overzicht maar alleen dropdown boxen van een hele maand heeft, kan ik ook niet meer inzoomen in de dagen erom te zien welk app Deze dagen daadwerkelijk de mobiele data verbruikt en dit mogelijk veroorzaakt dat 4g ineens aan springt. Ik verdenk echter gewoon het OS ervan dit te doen. De enige app die op de ‘onbeperkt data’-lijst staat is de carrier service. Volgens de tijdstippen van Vodafone, omgerekend naar Mexico, kwam dit het meeste midden in de nacht voor.

[ Voor 11% gewijzigd door SunnieNL op 21-02-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:22
Dit is de reden dat ik altijd met lokale sims werk of een bundel van worldmobile. Gewoon onbezorgd internetten zonder vage/krappe wereldbundels. Als mensen me moeten bereiken doen ze dat maar via WhatsApp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

Sorcerer8472

Mens sana?

@SunnieNL , je kunt bij Vodafone de bundels wel uitzetten trouwens, dan betaal je afhankelijk van het land 1 euro per MB (behalve uitzonderingslanden). Afhankelijk van je abonnement is dat ook een veel goedkopere optie als je alleen verwacht soms kort gebeld te worden.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:10:
@SunnieNL , je kunt bij Vodafone de bundels wel uitzetten trouwens, dan betaal je afhankelijk van het land 1 euro per MB (behalve uitzonderingslanden). Afhankelijk van je abonnement is dat ook een veel goedkopere optie als je alleen verwacht soms kort gebeld te worden.
Ja, dan rond Vodafone elke sessie van een paar kb af naar 1mb (die in Mexico overigens een stuk duurder is dan 1 euro). Dat is ook geen oplossing.
Vodafone brengt dus altijd kosten in rekening en geeft niet eens de mogelijkheid om in buitenland geen dataverkeer te hebben. Daarnaast kun je het limiet in buitenland alleen uit, op 60 of op 90 euro zetten. Dat is gewoon niet van deze tijd. Waarom mag ik dat allemaal zelf niet bepalen?
Maargoed, heb er van geleerd.. voortaan in buitenland alleen tmobile aan en Vodafone uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
SunnieNL schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:20:
Ondertussen daadwerkelijk gezien dat 4g aanspringt en gelijk weer stopt als ik heel even WiFi verlies. Ik denk toch echt dat dat dan meer een Android probleem is dan dat het aan het toestel zelf ligt.
Viel me toevallig op t vliegveld. WiFi valt even weg, 4G icoon verschijnt ipv de kleine x ten teken dat mobiel data uit staat. Seconde erna komt de x weer in beeld en heb ik weer WiFi.

Vraag blijft waar het aan ligt. Het uiteindelijke probleem (kosten) is 2-ledig naar mijn idee. Het probleem komt van het toestel, maar Vodafone blokkeert verkeer niet en brengt direct een bundel in rekening vanaf de eerste byte. De andere dagen dataverkeer via tmobile laten lopen en dan heeft het toestel dus blijkbaar nog wel het probleem, maar omdat tmobile het verkeer afkapt omdat je geen bundel hebt, loop je ook niet tegen kosten aan. Dat principe zou Vodafone natuurlijk ook kunnen gebruiken of mij de keuze geven om automatisch een bundel te starten of dat je dat handmatig moet doen om dataverkeer te krijgen.

Doordat Android ook nog eens niet meer een selectie kan maken in het data verbruik/app overzicht maar alleen dropdown boxen van een hele maand heeft, kan ik ook niet meer inzoomen in de dagen erom te zien welk app Deze dagen daadwerkelijk de mobiele data verbruikt en dit mogelijk veroorzaakt dat 4g ineens aan springt. Ik verdenk echter gewoon het OS ervan dit te doen. De enige app die op de ‘onbeperkt data’-lijst staat is de carrier service. Volgens de tijdstippen van Vodafone, omgerekend naar Mexico, kwam dit het meeste midden in de nacht voor.
Juist
Pagina: 1