Beste tweakers,
Ik overweeg een upgrade van mijn 8 jaar oude systeem, dat overigens nog prima werkt. Bedoeling is dat het nieuwe systeem een belangrijke upgrade is in performantie voor machine learning/deep learning. Qua toepassingen ben ik momenteel het meest bezig met computer vision (CNN's) maar met time-series processing en NLP zal ik wellicht ook experimenteren. Ik ben geen hard-core deep learning practitioner, het is een hobby waarvoor ik een degelijke setup wens die weer wat jaren meekan maar het moet geen mega setup zijn met meerdere GPU's of zo. Zie ook de rubriek budget
Daarnaast moet het systeem goed presteren voor fotobewerking (Lightroom en On1 Photo RAW). Hardcore gamen zal ik op dit systeem niet doen, hoewel ik niet kan uitsluiten dat zoonlief over enkele jaren wel eens een goede PC game zal willen spelen. In elk geval is gaming performance geen doel.
Ik zoek een?
De upgrade betreft voornamelijk CPU en GPU, maar dat brengt natuurlijk ook een nieuw moederbord met zich mee, nieuw geheugen en wellicht een nieuwe koeling. Ik hoop toch enige componenten van mijn huidige setup te kunnen behouden, zoals bijvoorbeeld de case, de harddisks, SSD, voeding.
Wat is je budget?
Ik denk aan een budget tussen 1000 en 1500 EUR.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor deep learning lijkt Intel + Nvidia de combo die het meeste software-support heeft: geoptimaliseerde versies van Tensorflow, scikit-learn en pytorch. Ook zie ik meldingen van driverproblemen (stabiliteit) bij AMD, hoewel ik niet kan verifiëren wat de impact zou zijn voor mijn toepassingen. Ik sta zeker open voor AMD-suggesties. De AMD Ryzen Threadripper 2920X intrigeert me bijvoorbeeld wel.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het wordt wellicht een dual-boot systeem met Windows 10 en Ubuntu.
Hier mijn huidige setup:
De case en de voeding zijn in mijn ogen nog steeds top dus zie ik geen reden om ze te vervangen. Het moge duidelijk zijn dat ik niet op zoek ben naar een flashy systeem met allerlei fancy verlichting.
Mijn 2 harddisks staan in RAID en zijn nog OK. Ook hier zie ik geen reden om ze te vervangen.
De SDD werkt prima, mag voor mij ook blijven.
Qua vervanglijstje heb ik volgende sneuvelversie.
Waarom deze setup?
Alvast bedankt!
Ik overweeg een upgrade van mijn 8 jaar oude systeem, dat overigens nog prima werkt. Bedoeling is dat het nieuwe systeem een belangrijke upgrade is in performantie voor machine learning/deep learning. Qua toepassingen ben ik momenteel het meest bezig met computer vision (CNN's) maar met time-series processing en NLP zal ik wellicht ook experimenteren. Ik ben geen hard-core deep learning practitioner, het is een hobby waarvoor ik een degelijke setup wens die weer wat jaren meekan maar het moet geen mega setup zijn met meerdere GPU's of zo. Zie ook de rubriek budget
Daarnaast moet het systeem goed presteren voor fotobewerking (Lightroom en On1 Photo RAW). Hardcore gamen zal ik op dit systeem niet doen, hoewel ik niet kan uitsluiten dat zoonlief over enkele jaren wel eens een goede PC game zal willen spelen. In elk geval is gaming performance geen doel.
Ik zoek een?
De upgrade betreft voornamelijk CPU en GPU, maar dat brengt natuurlijk ook een nieuw moederbord met zich mee, nieuw geheugen en wellicht een nieuwe koeling. Ik hoop toch enige componenten van mijn huidige setup te kunnen behouden, zoals bijvoorbeeld de case, de harddisks, SSD, voeding.
Wat is je budget?
Ik denk aan een budget tussen 1000 en 1500 EUR.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor deep learning lijkt Intel + Nvidia de combo die het meeste software-support heeft: geoptimaliseerde versies van Tensorflow, scikit-learn en pytorch. Ook zie ik meldingen van driverproblemen (stabiliteit) bij AMD, hoewel ik niet kan verifiëren wat de impact zou zijn voor mijn toepassingen. Ik sta zeker open voor AMD-suggesties. De AMD Ryzen Threadripper 2920X intrigeert me bijvoorbeeld wel.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het wordt wellicht een dual-boot systeem met Windows 10 en Ubuntu.
Hier mijn huidige setup:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7 2600K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Asus P8Z68-V PRO | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Black (2010, SATA-600), 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Silverstone PS02 (SST-PS02B-W) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Casemodding | Silverstone 140mm fan grille and filter kit | € 4,99 | € 4,99 |
| 1 | Processorkoeling | Zalman CNPS9900 MAX (Blue led) | € 62,23 | € 62,23 |
| 1 | Ventilatoren | Noiseblocker PL2, 120mm | € 23,51 | € 23,51 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9 | € 89,05 | € 89,05 |
| 1 | Voedingen | Corsair AX760 | € 182,99 | € 182,99 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 250GB | € 134,38 | € 134,38 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 497,15 | ||
De case en de voeding zijn in mijn ogen nog steeds top dus zie ik geen reden om ze te vervangen. Het moge duidelijk zijn dat ik niet op zoek ben naar een flashy systeem met allerlei fancy verlichting.
Mijn 2 harddisks staan in RAID en zijn nog OK. Ook hier zie ik geen reden om ze te vervangen.
De SDD werkt prima, mag voor mij ook blijven.
Qua vervanglijstje heb ik volgende sneuvelversie.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i9-9900K Boxed | € 535,05 | € 535,05 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z390 UD | € 115,05 | € 115,05 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2060 Gaming OC Pro 6G (rev. 1.0) | € 360,- | € 360,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 79,- | € 79,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.089,10 | ||
Waarom deze setup?
- CPU
- Laat ik maar beginnen met de component waar ik het minst zeker over ben. De typische deep learning software tools (tensorflow, pytorch, scikit-learn, numpy,...) lijken wel degelijk hun voordeel te halen uit parallelisme op de CPU, vandaar de keuze voor een processor met hyperthreading en "voldoende" cores. Intel omdat deze tools geoptimaliseerde versies hebben voor Intel CPU's.
- GPU
- Ik zie in benchmarks (deep learning, niet gaming) een hogere performantie voor de RTX serie in verhouding tot de prijs (zie bijvoorbeeld de vergelijking op https://timdettmers.com/2019/04/03/which-gpu-for-deep-learning/"). Dit wel op voorwaarde dat je kan werken in 16-bit precisie. Dit lijkt al makkelijk te gaan in libraries zoals fastai (bovenop pytorch) en ik vermoed dat support voor 16 bit mainstream gaat worden. De Gigabyte GeForce RTX 2060 Gaming OC Pro 6G is haalbaar geprijsd, hoewel dit revision 1 betreft. Andere heat pipes in rev 2? Is het een goed idee om een rev 1 te kopen (prijsverschil is toch significant)?
- Moederbord
- Ik vermoed dat menig wenkbrauw gefronst zal worden bij de keuze van een "low end" moederbord voor deze setup. Eerlijk gezegd vraag ik me af of dit een goede keuze is, maar qua features doet dit bord alles wat ik nodig heb, degelijke chipset, en qua VRM temperatuur doet dit MB niet onder voor duurdere "higher-end" moederborden zoals de MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon en de Asus PRIME Z390-A (bron: hardware.info). Zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt!