Ik heb een video camera waar ik in de verticale houding verticale objecten film (opneem), vervolgens verwerk ik die op mijn PC in VSDC video bewerking programma. Als ik ze na de bewerking op mijn smartphone ook verticaal over het geheel scherm wil plaatsen, lukt het niet. De opgenomen video verschijnt klein met langs de 4 zijden een zwarte rand. Wat kan ik doen om deze volledig verticaal op mijn smartphone scherm te zien ?
Vraag
Alle reacties
Ik ken VSDC video bewerking programma niet, maar in het algemeen: zorg dat in iedere stap de resolutie en stand gelijk blijft.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Alleen op jouw telefoon?
Dan moet je de resolutie weten
Dan moet je de resolutie weten
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Dank u. De resolutie op de camera, de smartphone en de PC bewerking zijn gelijk 1920x1080. De weergave op de PC na de bewerking is OK maar daar ben ik niets mee want het doel is de volledige verticale weergave op de smartphone.
1920x1080 is natuurlijk geen verticale houding en wanneer je je filmpje op die manier op de computer afspeelt heb je waarschijnlijk een filmpje waarbij links en rechts een zwarte balk van 660 pixels zit.
Wat je eigenlijk op de computer zou moeten hebben is een filmpje met als resolutie 1080x1920.
Wat je eigenlijk op de computer zou moeten hebben is een filmpje met als resolutie 1080x1920.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
exiftool -rotation=0 filmpje.mov
Je kunt de gewenste rotatie opgeven bv 90. 180, 270.
Je kunt de gewenste rotatie opgeven bv 90. 180, 270.
Dank u voor de reeds geboden hulp maar helaas geraak ik er (nog) niet uit of interpreteer ik het verkeerd. Misschien moet ik het anders formuleren, wat ik ook maar doe, ik behaal niet de verwachte resultaten. Ik film op 1920 breed op 1080 hoog maar ik hou mijn camera verticaal aangezien mijn projecten smal en hoog zijn. Ik gebruik VSDC video editor en ik moet het project eveneens in 1920 x 1080 importeren zodat deze zonder afbraak van de scherpte volledig over het scherm verschijnt, weliswaar dan zie- en bewerk ik mijn objecten op zijn kant (niet erg). Bij het in gelijk welk formaat dat ik exporteer, het vult nooit de randen van mijn smartphone. Importeer ik mijn oorspronkelijk project in VSDC 1080 x 1920 dan vult mijn object "niet" mijn scherm hetzij ik deze onscherp vergroot. Het komt op neer dat ik filmkes wil maken dat iedereen op de volledig scherm van zijn smartphone kan zien. Het lijkt mij principieel so simpel als iets toch lukt het mij (nog) niet
Laten we het probleem eens opknippen. Wat gebeurt er als je de ruwe opnames (de video-bestanden voor bewerking in VSDC) afspeelt op je smartphone?
Zie je dan die zwarte randen ook of net niet? Dan kunnen we uitsluiten of net vaststellen dat het probleem op enige wijze door VSDC wordt veroorzaakt.
Zie je dan die zwarte randen ook of net niet? Dan kunnen we uitsluiten of net vaststellen dat het probleem op enige wijze door VSDC wordt veroorzaakt.
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Zou je ons kunnen aangeven wat de oplossing was?Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:10:
Dank u voor jullie hulp, het was te simpel om waar te zijn
Natuurlijk, er bestaan talloze free programma´s om de volledige film te roteren. Mijn advies is, doe het vooraleer al de bewerkingen plaats vinden.
Pagina: 1