Ford focus mk3 uit 2013: motor wil niet uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:10
Een maand geleden werkte start stop niet meer en lichte accu symbool op.

Ik heb er een nieuwe accu in gedaan, BCM gereset en alles werkte weer normaal nadat ik eindelijk een dag met lichten uit kon rondrijden.

Sinds vandaag gaat de motor niet meer uit. Zelfs niet als ik sleutel uit contactslot haal.
Radio en ventilatie stopt, alle icoontjes op display stoppen maar de motor blijft draaien.

Alleen als ik de sleutel zover draai om te starten (hij start dan niet) en gelijk weer helemaal terug draai, stopt de motor.
Dit gaat samen met de melding dat er een fout is opgetreden in het start stop systeem en dat ik handmatig moet starten.

Dat doe ik natuurlijk niet.

Heeft iemand ideeën wat een oorzaak kan zijn? Ik ga morgen wel naar de garage maar ik hoop zelf ook te snappen wat ze gaan bekijken. En ook de vraag of ze tijd hebben om te kijken...

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-05 17:45

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Bij auto's met een start / stop systeem moet je de ECU volgens mij het eea vertellen welke accu er nu in zit (ivm ontladen tijdens start/stop situatie etc).

Verwacht dat je probleem daardoor veroorzaakt wordt.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wtf... Halve hack om een nieuwe accu in een auto te prakken??? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
he.. de garage moet ook wat verdienen he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:25

MLLL

Palm Treo 650

En die Start/stop accu's zijn ook zo heerlijk aan de prijs. Ik was 200euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Er zit een nieuwe start stop in en ik heb de BMS of zoiets gereset met de hack en later met forscan.

Dat zal het niet zijn denk ik

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:14
Op een scooter zou dit gebeuren als de massa niet goed is aangesloten (tussen accu en kabelboom, of tussen chassis en kabelboom, meestal nabij de accu). Contract verbreken is namelijk niet een onderbreking, maar een contact met massa. Maar dan moet er wel massa zijn.
Zou me verbazen als dit in auto's net zo werkt, maar het kan maar gezegd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ze hebben alles losgetrokken blijkbaar en zijn nu 90 procent zeker dat het de PCM is.
Gelijk allemaal vragen of ik de polen van de accu hebt omgedraaid met verwisselen of startkabels heb aangesloten of iets anders is gebeurd...
Dat gaat nog leuk worden als het echt dat ding is. Je gaat mij niet vertellen dat het zomaar kapot kan gaan en ik dat in zijn geheel mag betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Oke. Ik zal het je niet vertellen, ik typ het.

Alles wat electronica is kan stuk/gaat stuk.
En als het stuk is, dan moet het toch vervangen worden?

Ik neem aan dat de auto geen garantie meer heeft?
En je typt dat je er zelf een andere accu in hebt gezet?
Waarom zou jij iets niet in zijn geheel moeten betalen?

Of mis is ergens een stukje tekst tussen de regels door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anoniem: 320788 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:28:
Oke. Ik zal het je niet vertellen, ik typ het.

Alles wat electronica is kan stuk/gaat stuk.
En als het stuk is, dan moet het toch vervangen worden?

Ik neem aan dat de auto geen garantie meer heeft?
En je typt dat je er zelf een andere accu in hebt gezet?
Waarom zou jij iets niet in zijn geheel moeten betalen?

Of mis is ergens een stukje tekst tussen de regels door?
Maar gelukkig is er 50eu bespaard door het niet door een professional die dit dagelijks doet te laten doen :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik heb garantie afgekocht gelukkig die dekt veel behalve iets als een accu. En een accu vervangen is niet iets waar ik mijn hand voor omdraai of de PCM door kapot gaat. Maar tot nu toe hoor ik van hen alleen maar vragen die impliceren dat het mijn schuld is. Aangezien een PCM 1500 euro kan kosten kan ik mij daar wel over opwinden als dat mag.

[ Voor 15% gewijzigd door gr8-jen op 19-02-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
YakuzA schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:32:
[...]

Maar gelukkig is er 50eu bespaard door het niet door een professional die dit dagelijks doet te laten doen :+
Ik twijfel over de professionaliteit aangezien er ook geroepen werd dat er nu geen start stop accu in zit en ze later toch wel zagen dat er de juiste letters op zaten toen ik aangaf dat wel besteld te hebben. Ook hier weer een geval met proberen van afschuiven van de schuld naar mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het onderdeel kan natuurlijk gewoon zonder enkele reden stuk gaan.
Maar kan ook zonder enkele reden gesloopt zijn door de eigenaar (foutje bedankt). Dus ik kan me indenken dat de garagehouder huiverig is.

Je zou hem natuurlijk kunnen uitleggen hoe je wat hebt gedaan.
Of aan de hand van het boekje aantonen dat je de goede volgorde aangehouden hebt.
Je kan hem ook vragen wat en hoe het volgens hem moet gebeuren.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:02
Exact vanwege dit soort dingen doe ik bij mijn auto niks anders meer dan olie bijvullen (met exact hetzelfde spul dat de garage op de factuur zet) en bandenspanning checken.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:46
FastFred schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:38:
Exact vanwege dit soort dingen doe ik bij mijn auto niks anders meer dan olie bijvullen (met exact hetzelfde spul dat de garage op de factuur zet) en bandenspanning checken.
Ik denk niet dat dit iets uitmaakt. Ook al had een garage hem vervangen, dit wordt nadien gezien als een nieuwe storing (immers wie zegt dat het door het vervangen van de accu komt?) en kun je dus gewoon betalen voor een PCM. Lijkt me overigens sterk dat die de schuldige is maar ok.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 16:02
@Jim423 ik doelde meer op de verwoedde pogingen van de garage om de schuld bij de klant te leggen. Daar heb ik echt geen trek in.

Jim423 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:43:
[...]

Ik denk niet dat dit iets uitmaakt. Ook al had een garage hem vervangen, dit wordt nadien gezien als een nieuwe storing (immers wie zegt dat het door het vervangen van de accu komt?) en kun je dus gewoon betalen voor een PCM. Lijkt me overigens sterk dat die de schuldige is maar ok.
In dat geval was het zeker het probleem van de garage ivm de gekochte garantie. Nu zal het denk ik een welles nietus verhaal worden.. waarbij de garage vind dat de rijder hem heeft gesloopt, en de rijder vind dat het gewoon een stuk gegaan onderdeel is dat vervangen moet worden door en in de garantie

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gr8-jen schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:57:
Een maand geleden werkte start stop niet meer en lichte accu symbool op.

Ik heb er een nieuwe accu in gedaan, BCM gereset en alles werkte weer normaal nadat ik eindelijk een dag met lichten uit kon rondrijden.

Sinds vandaag gaat de motor niet meer uit. Zelfs niet als ik sleutel uit contactslot haal.
Radio en ventilatie stopt, alle icoontjes op display stoppen maar de motor blijft draaien.

Alleen als ik de sleutel zover draai om te starten (hij start dan niet) en gelijk weer helemaal terug draai, stopt de motor.
Dit gaat samen met de melding dat er een fout is opgetreden in het start stop systeem en dat ik handmatig moet starten.

Dat doe ik natuurlijk niet.

Heeft iemand ideeën wat een oorzaak kan zijn? Ik ga morgen wel naar de garage maar ik hoop zelf ook te snappen wat ze gaan bekijken. En ook de vraag of ze tijd hebben om te kijken...
Diesel ?
Kan zomaar een gloei/brandstofrelais zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Zebby
  • Laatst online: 12:18
Wij kwamen er laatst bij een beurt achter dat in de Fiat 500 van mijn vrouw (2e hands, oud-lease) een niet-start/stop accu is geplaatst. Die accu was nieuw, waarom je er dan voor kiest om er niet gelijk weer een in te zetten ipv die 50 euro te beknibbelen... Verdien je waarschijnlijk terug in je benzine.
Dus nu krijgen we een motor management lampje iedere keer als de accu volgeladen is omdat de auto het niet snapt... Klinkt toch alsof het bij jou ook iets is in de communicatie tussen accu en je systeem.

• gr8-jen
Het was toch niet de PCM. Na een tweede poging met zoeken kwamen ze er achter dat het ruitensproeier pompje lekte. Dit kwam in de zekeringkast.
Ook weer zoiets wat je niet blij maakt. To be continued

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gr8-jen schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:25:
Het was toch niet de PCM. Na een tweede poging met zoeken kwamen ze er achter dat het ruitensproeier pompje lekte. Dit kwam in de zekeringkast.
Ook weer zoiets wat je niet blij maakt. To be continued
Zekeringkast onder de ruitensproeier? Dat klinkt ook als een aardig ontwerp :D

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Zebby schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:07:
Wij kwamen er laatst bij een beurt achter dat in de Fiat 500 van mijn vrouw (2e hands, oud-lease) een niet-start/stop accu is geplaatst. Die accu was nieuw, waarom je er dan voor kiest om er niet gelijk weer een in te zetten ipv die 50 euro te beknibbelen... Verdien je waarschijnlijk terug in je benzine.
Dus nu krijgen we een motor management lampje iedere keer als de accu volgeladen is omdat de auto het niet snapt... Klinkt toch alsof het bij jou ook iets is in de communicatie tussen accu en je systeem.
Mensen willen gewoon geld besparen en het eventjes zelf doen, maar schijnbaar is dat niet zo eenvoudig bij een auto met Stop-Start systeem.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Pagina: 1