Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1342426

Topicstarter
Mijn vraag

Hoi ik ben 14 jaar en moet binnenkort mijn profielkeuze maken, nu ben ik erg aan het twijfelen of ik N&T moet kiezen of E&M want ik ben vrij slecht in de vakken van N&T en erg goed in de vakken van E&M. Ik wil dus wel een informatica opleiding doen maar vraag me dus af of het mogelijk is met een E&M pakket. Ik weet dat je wel bij verschillende studies binnen kunt komen met E&M op HBO maar is dan wiskunde B niet noodzakelijk? en hoe moeilijk is de wiskunde daar dan want ik heb dan natuurlijk wiskunde a met een E&M pakket.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

ik zag ook oude topics over dit maar die waren zodanig verouderd dat ik me niet afvroeg of er veel is veranderd

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 10:35

DataGhost

iPL dev

Kort door de bocht: ga ervan uit dat er een flinke portie stevige wiskunde in een fatsoenlijke informatica-opleiding zit. Als je slecht bent in de N&T-vakken moet je daar als een gek aan gaan werken om dat te verbeteren, of je moet een andere richting op gaan kijken. Alles kan uiteindelijk, maar de hoeveelheid moeite die het kost en de hoeveelheid moeite die je bereid bent erin te steken gaan de doorslag geven.

Het is niet voor niets dat N&T doorgaans het vereiste is, daar zit een bepaalde denkwijze achter die je nodig hebt en anders gaat het behoorlijk moeilijk worden. Verder kan je als het goed is bij alle opleidingen hun toelatingseisen zien, dus wie weet zijn er bepaalde studies waar je met E&M en eventueel wat keuzevakken aan de slag kan met "informatica", maar let dan op dat het "doel" van de studie misschien niet helemaal overeen komt met jouw idee van "informatica".

Net even opgezocht, aan de TU/e kan het bijvoorbeeld met elk profiel, zolang je maar Wiskunde B gehaald hebt.

[ Voor 41% gewijzigd door DataGhost op 18-02-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
DataGhost schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:52:
Kort door de bocht: ga ervan uit dat er een flinke portie stevige wiskunde in een fatsoenlijke informatica-opleiding zit
Misschien gaat het wel over havo en het hbo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:20
Anoniem: 1342426 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:50:
Mijn vraag

Hoi ik ben 14 jaar en moet binnenkort mijn profielkeuze maken, nu ben ik erg aan het twijfelen of ik N&T moet kiezen of E&M want ik ben vrij slecht in de vakken van N&T en erg goed in de vakken van E&M. Ik wil dus wel een informatica opleiding doen maar vraag me dus af of het mogelijk is met een E&M pakket. Ik weet dat je wel bij verschillende studies binnen kunt komen met E&M op HBO maar is dan wiskunde B niet noodzakelijk? en hoe moeilijk is de wiskunde daar dan want ik heb dan natuurlijk wiskunde a met een E&M pakket.

ik zag ook oude topics over dit maar die waren zodanig verouderd dat ik me niet afvroeg of er veel is veranderd

Alvast bedankt!
Aangezien je niet goed bent in de exacte vakken moet je die dus zeker niet gaan kiezen.
Kies voor E&M en zorg dat je je diploma haalt.

Je vindt informatica interessant maar je bent 14 jaar en wellicht verandert je interesse nog en zo niet is waar een wil is altijd een weg.

Wat je niet moet doen is het jezelf nu onnodig lastig gaan maken.

Dat kan altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als wiskunde je niet ligt, dan moet je imho nog eens heroverwegen of je wel echt (hardcore) informatica wilt doen. Er zijn genoeg studies die opleiden voor een vak die raakt aan informatica, maar waar de wiskunde-component een stuk kleiner is. Als je dus meer 'feeling' hebt met het ene vakkenpakket en minder met het andere, probeer dan je horizon te verbreden ipv te focussen op een omweg waar je mogelijk niet gelukkig en succesvol van wordt :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -World-
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:14
Mijn vraag

Alvast bedankt!
Zou dan E&M met wiskunde B kiezen
had dit achteraf ook zelf moeten doen ipv wiskunde A, want ik had dezelfde twijfel als jij en daardoor een andere studie gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Voor zo ver ik weet word in heel Nederland voor informatica aangehouden dat je wiskunde B moet hebben gedaan. Ik weet niet hoe het op het HBO zit, maar kijk vooral even bij een paar. Waarschijnlijk kan dat of zonder specifieke eisen of met een bepaalde wiskunde vereiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04 12:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vooraf: ik ben al een hele tijd van school af en werk alweer 11 jaar fulltime, dus mijn informatie kan best wel eens achterhaald zijn.

Ik heb op de middelbare school E&M gekozen zonder verder enig keuzevak dat me verder zou helpen in een informatica-opleiding. Dit ondanks het feit dat ik Informatica wilde gaan studeren, met dank aan ronduit slecht studieadvies van mijn decaan destijds. Na het halen van mijn VWO-diploma ben ik op HBO-niveau Informatica gaan studeren en dat ging eigenlijk prima. Er was links en rechts wel eens een wat lastiger vak bij maar ik had in principe een prima basis voor de opleiding.

Mocht je echt problemen hebben met technische vakken in het algemeen dan was er in mijn tijd ook een meer op management gerichte tak van Informatica waar je klaargestoomd werd voor het managen van teams die software maken. Zoiets zal nu ook nog wel bestaan, maar geen idee of het net als vroeger nog steeds Bedrijfskundige Informatica heet.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:01
Praat er ook eens over met je mentor, wiskunde , natuurkunde docent en de decaan. Zij kennen je beter dan wij op het forum. Hier krijg je enkel algemene info.

Misschien is het zo dat je bepaalde delen heel leuk en of interessant vindt, daar kunnen zij je bij helpen.

Op het moment dat je onder een 6.5 staat gemiddeld voor wiskunde natuurkunde (en scheikunde) kies dan geen N&T, daar krijg je spijt van. Niemand vindt het leuk om veel onvoldoendes te halen en maar net je jaar te halen.

Programmeren kan je leren, maar wanneer je wiskunde docent je negatief advies geeft voor wi B, vraag waarom. Hij/zij heeft er waarschijnlijk een goede kijk op. Bij wie B leer je veel logisch nadenken en formules gebruiken. Dit is de basis van programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 06:27
Ik had wiskunde A op de havo en kon zo door naar HBO op de HvA met informatica. Rekenkundige vakken zaten mij niet zo dwars, programmeren boeit mij niet zo. Dat was bij mij een probleem, je maakt zelf uit of dat voor jou ook zo is.

(dat ik een luie oetlul was en daarom het niet haalde is een tweede)

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 13:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar PFSL.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41
NMe schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:48:: Zoiets zal nu ook nog wel bestaan, maar geen idee of het net als vroeger nog steeds Bedrijfskundige Informatica heet.
Bim. Business Information Management. Prima studie

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-04 08:53
'Slecht in N&T vakken zijn' kan meerdere oorzaken hebben.

Je kunt simpelweg geen aanleg voor de vakken hebben, dan zou ik er inderdaad niet voor gaan omdat school dan alleen maar lastiger wordt. Maar onthoud ook dat vakken als Wiskunde veel meer 'stapelend' zijn dan een vak als - ik roep maar wat - Geschiedenis. Bij Geschiedenis kun je één vraag individueel goed beantwoorden zolang je dat antwoord maar kan reproduceren. Bij Wiskunde heb je een probleem als je één van de grotere achterliggende concepten niet goed kent, en zijn vragen/antwoorden in principe nooit individueel.

Lang verhaal kort - bij E&M vakken kom je makkelijker weg met een zesjes-mentaliteit dan bij N&T vakken. Daar had ik als jongen van 14 ook last van, en ben toen voor E&M gegaan met de gedachte dat ik toch niet met cijfers overweg kon. 15 jaar later is 90% van m'n werk cijfermatig en blijk ik er echt wel aanleg voor te hebben.

Als je een technische studie wil doen, ga dan gewoon voor een technisch profiel (of in ieder geval Wiskunde B ). Teruggaan kan (kon?) altijd nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-04 14:16
Bulder schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:39:
'Slecht in N&T vakken zijn' kan meerdere oorzaken hebben.

Je kunt simpelweg geen aanleg voor de vakken hebben, dan zou ik er inderdaad niet voor gaan omdat school dan alleen maar lastiger wordt. Maar onthoud ook dat vakken als Wiskunde veel meer 'stapelend' zijn dan een vak als - ik roep maar wat - Geschiedenis. Bij Geschiedenis kun je één vraag individueel goed beantwoorden zolang je dat antwoord maar kan reproduceren. Bij Wiskunde heb je een probleem als je één van de grotere achterliggende concepten niet goed kent, en zijn vragen/antwoorden in principe nooit individueel.

Lang verhaal kort - bij E&M vakken kom je makkelijker weg met een zesjes-mentaliteit dan bij N&T vakken. Daar had ik als jongen van 14 ook last van, en ben toen voor E&M gegaan met de gedachte dat ik toch niet met cijfers overweg kon. 15 jaar later is 90% van m'n werk cijfermatig en blijk ik er echt wel aanleg voor te hebben.

Als je een technische studie wil doen, ga dan gewoon voor een technisch profiel (of in ieder geval Wiskunde B ). Teruggaan kan (kon?) altijd nog.
Dit is onzin. Hoezo wegkomen met de zesjes-mentaliteit bij E&M? Jij bent zo iemand die zich superieur voelt omdat je N&T hebt gedaan. N&T is echt niet het moeilijkste profiel, al denken heel wat N&T mensen dat. :F Ik ben er trots op dat ik E&M heb gedaan. Stond gemiddeld een 8 op mijn eindexamen lijst. _/-\o_

Na E&M heb ik Informatica gedaan en met vlag en wimpel de studie afgerond binnen 4 jaar. Het is onzin dat je hiervoor Wiskunde B voor nodig hebt.

Voor de ts: Ga lekker E&M doen. Ik was ook helemaal niet goed in Natuurkunde, Scheikunde en Wiskunde. Het maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:29
Kijk wat de eisen zijn voor je HBO opleiding en waarschijnlijk lukt dat wel met E&M + eventueel wiskunde B. Er zijn ook heel wat leuke alternatieve IT opleidingen zoals de Hogeschool Utrecht met een AI opleiding.

Sowieso al knap dat je weet welke richting je op wil.

Persoonlijk zou ik adviseren; zorg dat je keuze te doen is (niet te hoog inzetten voor je gevoel) en doe datzelfde met HBO, dus wat voor jou het leukste lijkt. Straks op de banenmarkt kijkt bijna niemand naar je Havo pakket en zelfs je HBO richting word vaak globaal genomen. Als in 'hij heeft HBO' en 'HBO in de IT richting'. Bij de meeste banen (tenzij je iets specifieks voor ogen hebt) kan het ze geen worst interesseren of je 'IT ik heb het leuk gehad' opleiding hebt gedaan of 'IT prestigieuze opleiding en heb 4 jaar moeten afzien' opleiding gedaan.

@Bulder Het is inderdaad een beetje uit de hoogte omschreven. Blijft ook een beetje discriminatie op deze manier. Op N&T zitten de 'niet sociale nerds', N&G de 'bomenknuffelaars', E&M 'de mindere rest' en C&M de 'hipsters met een talenknobbel'. Je kunt het ook positief discrimineren in volgorde; Mensen die technische aanleg hebben, geïnteresseerd zijn in het menselijk/dierlijk lichaam, economisch/management aanleg hebben en kunstzinnige creatieve mensen.

Ik ben bijvoorbeeld een E&M sociale dude met een technische aanleg die geïnteresseerd is in reizen (HBO International Tourism management), die met veel moeite zijn HBO heeft gehaald en nu via zelfstudie developer is. Zo gek kan het gaan en zegt wel iets over de hokjes waarin jij mensen lijkt te plaatsen ;)

@_vision
Als de eisen Wiskunde B niet omvatten hoeft het niet he. Het kan je een voorsprong in kennis geven en misschien hoef je dan minder hard te studeren op het HBO voor sommige dingen, maar als de eisen er niet zijn kun je dat feitelijk overbruggen. Ook ben ik van mening dat men op het HBO fijner leert, mede omdat je dan wat ouder bent, er meer discussie word aangemoedigd, je meer moet samenwerken en je dus op die manier ook enorm veel kunt opsteken in korte tijd - ook 3 jaar wiskunde B...

@Widow Inderdaad, je zegt dat je dingen nooit zult doen en 3 jaar later doe je ze toch ;) Inzetten op een leuke school ervaring die ongeveer je keuze richting in gaat zou al goed moeten zijn toch?

[ Voor 48% gewijzigd door Furion2000 op 19-02-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
R20141016 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:53:
[...]

Dit is onzin. Hoezo wegkomen met de zesjes-mentaliteit bij E&M? Jij bent zo iemand die zich superieur voelt omdat je N&T hebt gedaan. N&T is echt niet het moeilijkste profiel, al denken heel wat N&T mensen dat. :F Ik ben er trots op dat ik E&M heb gedaan. Stond gemiddeld een 8 op mijn eindexamen lijst. _/-\o_

Na E&M heb ik Informatica gedaan en met vlag en wimpel de studie afgerond binnen 4 jaar. Het is onzin dat je hiervoor Wiskunde B voor nodig hebt.

Voor de ts: Ga lekker E&M doen. Ik was ook helemaal niet goed in Natuurkunde, Scheikunde en Wiskunde. Het maakt niet uit.
Ik denk dat je Informatica op het hbo bedoelt? Dan is wiskunde niet zo'n issue. Maar no way dat je Informatica op de universiteit zonder Wiskunde B kan doorlopen. Daar zit veel hardcore wiskunde in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ik wil dus wel een informatica opleiding doen maar vraag me dus af of het mogelijk is met een E&M pakket.
Allereerst een opa alert: ik ben van de tijd dat die pakketten nog niet bestonden op school. Dus geen idee hoe dat allemaal zit.

Wel weet ik dat "een informatica opleiding" erg breed is. Je hebt software engineering (SE), system and network engineering (SNE), business IT & management (BIM). Ik heb zelf BIM gedaan en daar zit wat statistiek in maar dat is allemaal niet heel moeilijk. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld een proces analyseren, dat je daar allemaal data van hebt, en met behulp van statistiek de pijnpunten uit dat proces weet te achterhalen. Dus weten hoe je bijvoorbeeld standaarddeviatie toepast.

En op zich goed dat je hier nu al over nadenkt. Maar een tip uit eigen ervaring, je zit op een leeftijd waar op je van alles leert, inzichten krijgt, ervaring opdoet. En het kan zomaar zijn dat je interesses de komende jaren nog veranderen op basis van dingen die je meemaakt. Sowieso weet je pas écht of bepaald werk je ligt als je er vijf jaar in gewerkt hebt, en dat is ook een beetje mijn afkeer tegen dat huidige systeem waar je op de 12e al je complete carriere tot je pensioen in kaart moet hebben. Dus lang verhaal kort, goed om die focus te hebben, maar realiseer je dat wat je nú interessant vind, je misschien over 5 of 8 jaar niet meer zo interessant vind. Dingen kunnen veranderen :)

Ik ben daar zelf een mooi voorbeeld van. Op jouw leeftijd dacht ik dat electrotechniek mijn ding was. Dus hele opleiding voor gevolgd, vier jaar mee bezig geweest. En toen ik ging werken kwam ik er achter dat alles wat ik had geleerd op vlak van ontwerpen en berekenen in de praktijk niet gebeurd, omdat bedrijven gewoon kant-en-klare dingen inkopen en dat in elkaar schroeven. Die gaan niet alles zelf zitten ontwikkelen, maar dat had niemand mij verteld. Dus mijn eerste baan was gewoon dingen bestellen en in elkaar schroeven, niks uitdenken of berekenen. Ja, daar zat geen uitdaging in. En toen ben ik via-via de IT ingerold omdat dat mij wel goed lag. Jaren later alsnog BIM gedaan, omdat ik inmiddels een aantal jaar had gewerkt en wist dat die studie echt heel goed aansloot bij wat er in de praktijk speelt, en waar mijn interesses liggen.
Furion2000 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:43:
@Widow Inderdaad, je zegt dat je dingen nooit zult doen en 3 jaar later doe je ze toch ;) Inzetten op een leuke school ervaring die ongeveer je keuze richting in gaat zou al goed moeten zijn toch?
Dat is wel de essentie van het verhaal ja :p ik zou me niet al te druk maken over welke richting je exact gaat volgen. Zolang het maar iets is waar je blij van wordt en waar je later van kan rondkomen. En maak er in de tussentijd wat leuks van op school! Ga op kamers, ga bij een studentenvereniging, zorg dat je leuke herinneringen maakt ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Widow op 19-02-2020 09:16 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-04 08:53
R20141016 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:53:
[...]

Beter lezen - ik heb zelf ook E&M gedaan. Maatschappelijke vakken worden simpelweg vaker getoetst op basis van reproductie (economie is daarbij een uitzondering trouwens), technische vakken op basis van toepassing.

Het één is overigens niet moeilijker of beter dan de ander, maar bij technische vakken ga je sneller onderuit als je niet consistent bijblijft bij de stof omdat er vaker wordt voortgeborduurd op eerder geleerde stof. Omdat een beetje puber vaak met van alles en nog wat bezig is behálve huiswerk, wordt er vaak ten onrechte vanuit gegaan dat iemand geen aanleg heeft voor wiskunde, terwijl het gewoon een mismatch is tussen onderwijsmethode en levensfase.

Mocht TS z'n studiecarrière later op universitair niveau willen doorzetten, dan word je wel echt tegengehouden zonder Wiskunde B. Ik heb jarenlang studievoorlichting gegeven, en honderden scholieren gesproken die spijt hadden van hun keuze voor Wiskunde A/C.

Ik zeg niet dat je er sowieso voor moet gaan, maar vraag jezelf af; ben je er écht slecht in of denk je dat maar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-04 16:41
Ik heb E&M gekozen met wiskunde A (vwo) omdat ik die vakken leuk vond en goed in was. Geen idee nog welke opleiding ik precies wilde doen. In de jaren daarna werd duidelijk dat ik ICT heel leuk vond en uiteindelijk Informatica gedaan op HBO. Ik heb geen moeite gehad met de wiskundigere vakken, was soms even iets meer studie dan iemand die wisB had gedaan maar zeer goed te doen. Uni was ander verhaal: ik kon zonder wisB geen informatica doen op de TU. Als je voor HBO wilt gaan zou ik me niet te druk maken over wisA/B!

[ Voor 13% gewijzigd door Mitchell-CWD op 19-02-2020 10:42 ]

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:07
Ik heb het even voor je opgezocht en bij de Hogeschool Leiden, Hogeschool Utrecht, Haagse Hogeschool kan je met elk havo profiel terecht. Dus het lijkt met niet dat andere scholen daar heel veel van afwijken.
Je kan het ook makkelijk zelf vinden door de toelatingseisen van een opleiding te zoeken. Daar staat altijd bij of er speciale eisen zijn zoals een bepaald profiel of dat gewoon een havo diploma voldoende is.
Ik heb zelf overigens Informatica gestudeerd aan de hogeschool leiden en ik vond het wiskunde gehalte heel erg meevallen. Dat was namelijk ook nooit mijn sterkste punt op de Havo, terwijl ik op HBO juist wel goed erin was omdat het veel beter was toe te passen ipv theoretische berekeningen doen.
Als het goed is heb je op school ook een loopbaanbegeleider ofzoiets die als het goed is alle actuele eisen weet voor verschillende opleidingen dus daar kan je ook mee overleggen wat verstandig is om te doen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-04 14:16
_vision schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:43:
[...]

Ik denk dat je Informatica op het hbo bedoelt? Dan is wiskunde niet zo'n issue. Maar no way dat je Informatica op de universiteit zonder Wiskunde B kan doorlopen. Daar zit veel hardcore wiskunde in.
Klopt. Op het HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Ik zou eigenlijk sowieso aanraden om te kijken of je een universitaire bachelor informatica kan doen. In mijn tijd ('98) was voor HBO Informatica (toen Hoger Informatica Onderwijs) in ieder geval Wiskunde B nodig, en zat er in de opleiding eigenlijk alle 'wiskunde' die je op de universiteit ook kreeg (Hogeschool Enschede had een samenwerking met Universiteit Enschede). Tegenwoordig hebben ze dat nogal losgelaten en veel HBO informatica opleidingen zijn een heel stuk oppervlakkiger geworden en leren je vaak 1 truukje in 3-4 verschillende talen, wat complete tijdsverspilling is.

Dit betekent inderdaad wel dat je, als je nu moeite hebt met exacte vakken, er erg hard aan moet gaan trekken. Of je dat wil moet je zelf beslissen. Met een 'gewone' simpeler HBO opleiding krijg je ook vast wel een baan, maar ik merk in ieder geval dat het niveau van HBO informatica studenten immens achteruit gegaan is, terwijl het landschap eigenlijk alleen maar complexer is geworden.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 16:55

OverloadOfRed

Bla, blabla

Allemaal leuke adviezen maar het is sterk afhankelijk van de precieze opleiding (en vaak ook school) of je de opleiding mag gaan volgen met X studie of X pakket op zak. Ik zou dit vooral bespreken met je SLB'er of wie er dan ook op je school is aangewezen om je met je studieloopbaan te helpen.

Goed dat je nu al serieus bezig bent met je vervolgopleiding, hoewel het vanzelfsprekend klinkt gebeurt dat lang niet altijd.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Hier hbo informatica gedaan met wiskunde A, wiskunde B lag mij totaal niet. In de opleiding zat een klein gedeeltelijk wiskunde (5 weken), maar dat was te halen (met een 5,5) door overal de helft van de vergelijkingen op te lossen. Dus je hoefde niet de hele som goed te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrostNixon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 12:22
Bulder schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:35:
[...]

Ik zeg niet dat je er sowieso voor moet gaan, maar vraag jezelf af; ben je er écht slecht in of denk je dat maar?
Ik ben het hier 100% mee eens. Ik heb zelf een Master Econometrie gedaan met een vrij mager wiskundige basis (vmbo-kader - mbo - hbo) en ik was ervan overtuigd dat wiskunde echt totaal niks voor mij was. Echter, na een tijd kwam ik achter dat mijn manier van studeren compleet verkeerd was of dat ik eigenlijk te snel opgaf. Dus vraag je jezelf inderdaad af: ben je er echt slecht in of steek je eigenlijk niet genoeg tijd erin/leer je op een verkeerde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-04 06:57
FrostNixon schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:54:
[...]

Ik ben het hier 100% mee eens. Ik heb zelf een Master Econometrie gedaan met een vrij mager wiskundige basis (vmbo-kader - mbo - hbo) en ik was ervan overtuigd dat wiskunde echt totaal niks voor mij was. Echter, na een tijd kwam ik achter dat mijn manier van studeren compleet verkeerd was of dat ik eigenlijk te snel opgaf. Dus vraag je jezelf inderdaad af: ben je er echt slecht in of steek je eigenlijk niet genoeg tijd erin/leer je op een verkeerde manier.
Eens. Zojuist ook mijn calculus op master-niveau gehaald en ik was er ook echt slecht in. Gewoon veel uren erin stoppen en dan valt het prima te leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:29
Ik ben in 2012 geslaagd voor mijn havo-diploma op de middelbare school. Ik was totaal niet goed in exacte vakken. Biologie een 3, wiskunde een 4 en natuurkunde een 5 toen ik havo-2 deed.

Toen ben ik eerst afgestroomd naar het vmbo. Daar heb ik spreekwoordelijk de Martinitoren gebouwd van neuspulkjes. Het was mij veel te makkelijk en ik heb dat diploma ook zonder enige inspanning gehaald.

Ik heb toen getwijfeld tussen Informatica of Journalistiek. Want ik vind schrijven en nieuws geweldig. Maar ik programmeer ook graag en was junior systeembeheerder op de middelbare school.

Wiskunde heb ik meteen uit mijn pakket gegooid. Dat was bij maar één profiel mogelijk: Cultuur & Maatschappij. Ik koos Duits in plaats van Wiskunde en Frans in plaats van Tekenen. Dat mocht toen nog. Je kon je examen halen zonder enige wiskunde.

Ondanks mijn interesse voor Informatica ben ik toch Journalistiek gaan studeren. Het was notabene de Informatica-docent die me naar Journalistiek stuurde.

Nu ben ik tekstschrijver en los ik freelance op afstand serverproblemen op, zonder dat ik voor dat laatste enige papieren heb. Ik heb het mezelf allemaal geleerd. Volledig autodidactisch.

Vraag jezelf dus af wat je precies zo leuk vindt aan Informatica. Als het bijvoorbeeld om serverbeheer gaat, dan kun je dat meestal ook prima af zonder wiskunde. Datzelfde geldt voor bash scripting en dergelijke.

Als je echt geen wiskunde kunt, kies dan liever een andere vervolgopleiding. Je kunt altijd nog wel apart aan de hand van cursussen het een en ander aan papierwerk halen.

Maar goed. De tijd van een diploma halen zonder wiskunde is geloof ik al jaren voorbij. Ik heb overal mazzel mee gehad. Ik zat nog net in het cohort waar wiskunde niet verplicht was. En op het hbo kreeg je nog basisbeurs en aanvullende beurs, die toen nog werd omgezet in een gift. Alleen het studeren duurde langer door een chronische ziekte.

Als je 14 bent heb je nog even de tijd om jezelf te ontplooien. Ik zou inderdaad eens met wat docenten praten. Pak je cijferlijst er eens bij en kijk welke vakken je boeien. Ik ben immers dan wel gediplomeerd journalist, maar programmeer ook gewoon en ben ook serverbeheerder. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ook niet als je geen wiskundig Einstein bent.
Pagina: 1