Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-11 21:38
Kort vraagje! Vandaag heb ik mijn 2e hands Gigabyte Z390 Gaming X binnen gekregen. Deze heb ik via Marktplaats (jaja!) gekocht bij een gebruiker vol goede beoordelingen. Echter bij het uitpakken bij het moederbord viel me op dat 2 pins volledig de andere kant opgebogen zijn. Zie ook foto's (het gaat om de pin linksboven en linkssonder op de foto, fotos zijn bij het plaatsen op Tweakers een kwartslag gedraaid, dus in het echt links- en rechtsonder):

1/2

2/2

Verkoper komt gewoon geloofwaardig over en de pins zijn wel zo mooi precies de andere kant op gebogen, terwijl er omheen niets te zien is, dat ik bijna denk dat dit fabrieks af aan al zo is.

Iemand hier ervaring mee? Wat is jullie mening?

Heb trouwens mijn geheugen nog niet binnen, dus simpelweg testen kan nog niet.. Dit stel ik ook liever even uit tot ik wat meer zekerheid heb voor ik boel frituur!

[ Voor 8% gewijzigd door mouzetc op 18-02-2020 17:33 ]

Signature

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:25
Lijkt me niet echt standaard, die linksonder maakt gewoon contact met een andere pin.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lijkt er op alsof iemand lomp de CPU er in heeft proberen te stoppen en op die manier tegelijk 2 pins heeft geraakt. Ze horen zo in ieder geval niet te zitten, dus terug buigen of niet gebruiken.

• mouzetc
Thanks voor de replies. Kan me niet voorstellen dat je met een cpu zo netjes 2 pins kan ombuigen.. Dat moet dan met iets heel kleins gebeurd zijn. Ombuigen wacht ik nog even mee, handel het dan liever af met de verkoper..

Snap niet dat de rest van de pins niet aangetast zijn..

Signature

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
Never assume malice when stupidity will suffice

Denk je dat iemand voor de lol die pinnetjes aan het ombuigen was?

Ze zullen hem waarschijnlijk eerst in die hoek neergelegd, in plaats van hem er recht in te laten vallen. En toen nog een keer aan de andere kant. Of ze hebben gewoon die platte kant van de cpu er eerst in gelegd.

[ Voor 19% gewijzigd door WEBGAMING op 18-02-2020 18:05 ]

• Nielson
Was er een cpu socket cover geplaatst toen je het bord ontving?

• mouzetc
Nielson schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:23:
Was er een cpu socket cover geplaatst toen je het bord ontving?
Yes, zat verder netjes ingepakt.

Stel dat ik er niet uitkom met de verkoper, wat ik wel van harte hoop, dan zal ik toch moeten gaan buigen. Neem aan dat de kans op breken goed aanwezig is door de enorme beweging die er al ingezeten heeft?

Signature

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-11 16:56
Dit is niet tijdens transport gebeurd denk ik? In dat geval is de verkoper nalatig geweest. Hij had dit voor verkoop moeten melden, dan had jij kunnen beslissen of je het wilde proberen en of de prijs dan nog redelijk is.

Normaal heb je natuurlijk geen garantie op tweedehands artikelen, maar iemand hoort niet iets te verkopen wat defect is zonder dat te melden in de advertentie. Terug naar de verkoper, dus.

• Nielson
mouzetc schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:25:
Stel dat ik er niet uitkom met de verkoper, wat ik wel van harte hoop, dan zal ik toch moeten gaan buigen. Neem aan dat de kans op breken goed aanwezig is door de enorme beweging die er al ingezeten heeft?
Ja, die kans is best aanwezig. Hoeft nog niet het einde te betekenen, globaal de helft van de pinnen wordt voor de voeding van de cpu gebruikt en daar kun je er best een paar van missen, maar dan moet je net geluk hebben. Zou je eigenlijk de pinout van de socket even moeten opzoeken en kijken wat deze pin precies doet.

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:53
Mocht je gaan buigen - eerst de pinnetjes goed verwarmen, dan buigen ze soepeler. Goede föhn kan hier helpen. Check of deze recentelijk is gebruikt zodat je niet een berg stof je socket in blaast :P ;)

Of hebben andere Tweakers hier betere ideëen voor?

[ Voor 11% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 18-02-2020 18:43 ]

Team anti-scalp - wauw..

• mouzetc
PhilipsFan schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:31:
Dit is niet tijdens transport gebeurd denk ik? In dat geval is de verkoper nalatig geweest. Hij had dit voor verkoop moeten melden, dan had jij kunnen beslissen of je het wilde proberen en of de prijs dan nog redelijk is.

Normaal heb je natuurlijk geen garantie op tweedehands artikelen, maar iemand hoort niet iets te verkopen wat defect is zonder dat te melden in de advertentie. Terug naar de verkoper, dus.
Nee, het plastic beschermkapje zat er op, dus lijkt me niet mogelijk. Geeft aan werkend te hebben gehad voor verkoop.. Zou natuurlijk met of zonder kapotte pinnen geweest kunnen zijn. Al met al durf ik het iig niet aan. Bericht gestuurd naar verkoper met verzoek van terugname, verzendkosten neem ik wel op me dan.
Nielson schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:35:
[...]
Ja, die kans is best aanwezig. Hoeft nog niet het einde te betekenen, globaal de helft van de pinnen wordt voor de voeding van de cpu gebruikt en daar kun je er best een paar van missen, maar dan moet je net geluk hebben. Zou je eigenlijk de pinout van de socket even moeten opzoeken en kijken wat deze pin precies doet.
Heb idd al een beetje zitten kijken, maar kom er nog niet helemaal uit. Heb nu geen pc, dus op de telefoon is het een beetje priegelwerk. Het zou AW 37 en B 38 moeten zijn, maar zie nog niet 1 2 3 waar die voor staan.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/10/Intel-Coffee-Lake-LGA-1151-Pin-Configuration-740x740.jpg
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:42:
Mocht je gaan buigen - eerst de pinnetjes goed verwarmen, dan buigen ze soepeler. Goede föhn kan hier helpen. Check of deze recentelijk is gebruikt zodat je niet een berg stof je socket in blaast :P ;)

Of hebben andere Tweakers hier betere ideëen voor?
Thanks, hoop niet dat het hoeft, maar ill keep it in mind!

Signature

• WEBGAMING
Klopt. Dat is best een groot risico. Maar dan heb ik liever dat ze afbreken dan dat ze tegen elkaar aan liggen. Zoals hierboven ook al gezegd word, je hebt kans dat je de pinnen niet eens nodig hebt.

Maar als er 2, of in dit geval zo te zien 4 tegen elkaar aan liggen gaat het nooit werken, en heb je een goede kans dat je de boel beschadigt.

Als je ze recht buigt, buig ze in een keer terug, zo min mogelijk heen en weer bewegen. Logisch, maar ja zal het toch maar zeggen. Makkelijker gezegd als gedaan natuurlijk.
Beetje verhitten vind ik inderdaad ook geen slecht idee.

AW 37 is het blauwe vakje links bovenin. Ik kan ook met geen mogelijkheid lezen wat daar moet staan. De afbeelding is gewoon niet goed genoeg. Neem aan dat er op de website waar je dat vandaan hebt ook meer uitleg staat?
B38 VSS.

Je weet zeker dat de orientatie hetzelfde is?

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 18-02-2020 18:51 ]

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:53
Geheim level voor mijnenveger?

Succes ermee!

Team anti-scalp - wauw..

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

SambalBij

We're all MAD here

WEBGAMING schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:47:

Je weet zeker dat de orientatie hetzelfde is?
Zo te zien is de foto op zijn kop t.o.v. het plaatje?
(Zie de pinloze A32-40 en AY32-40; die zitten op het plaatje links, en op de foto rechts)

Dit zijn dan eerder B4 en AY4 die verbogen zijn?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-11 02:59

auto660

1991 240 GL Brick

Met betrekking tot het verbuigen van pins... Ik heb net 30+ cpu's op socket 1151 getest en daarbij per ongeluk 1 cpu in de socket laten vallen. En geloof het of niet, maar ik had 1 pin in de socket die plat naar beneden was gedrukt. Alle pins er omheen waren nog 100% goed. Gelukkig kon ik hem weer terug buigen, maar die van jou ziet er iets meer verbogen uit, die is gewoon helemaal de andere kant op geknikt.

Niet te veel kracht op de pin zetten bij het terug buigen want ze breken relatief makkelijk. ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mouzetc schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:44:
Heb idd al een beetje zitten kijken, maar kom er nog niet helemaal uit. Heb nu geen pc, dus op de telefoon is het een beetje priegelwerk. Het zou AW 37 en B 38 moeten zijn, maar zie nog niet 1 2 3 waar die voor staan.
Het plaatje is omgekeerd aan jouw foto, dus die nummers kloppen niet.

Ik zie 1 pin die compleet de andere kant op is platgedrukt (1e foto linksboven, op de tekening rechtsonder). Op de andere foto linksonder zie ik nog 1 pin die ook de andere kant op is platgedrukt.

De foto's zijn niet scherp genoeg om te zien of pins elkaar raken. Op de eerste foto lijkt dat niet het geval te zijn, de tweede foto is niet uit de juiste hoek genomen om dat vast te stellen.

Heb je al een cpu erin gehad?

• WEBGAMING
SambalBij schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:52:
[...]

Zo te zien is de foto op zijn kop t.o.v. het plaatje?
(Zie de pinloze A32-40 en AY32-40; die zitten op het plaatje links, en op de foto rechts)

Dit zijn dan eerder B4 en AY4 die verbogen zijn?
Mee eens, je kan zien aan de rijen van 5 pinnen.

En dat klopt volgens mij ook.

@mouzetc
B4 is een groene rechtsonderin, ook niet leesbaar.
AY4 is weer een blauwe met zwarte tekst.
Ik heb even gekeken voor een betere afbeelding, of een uitleg wat er in die blokken staat, maar ik kan zo snel ook even niets vinden.

• mouzetc
Ow shit, thanks guys haha. Ben nog een betje duf van een flinke griep en niet echt scherp.

Ondertussen wel reactie:

"Ik ben zelf ook een hardware enthousiasteling. Maar je hebt wel iets gekocht van marktplaats. Ik ben geen winkel. Daar gelden dus ook niet dezelfde Garantie voorwaarden.Dit is niet om de boel af te doen, maar je hebt er ook een bon bij gekregen. Je kan dit product als je wilt dus gewoon terugsturen naar de webshop. En daarbij melden dat het product niet functioneert."

Zit denk niet veel anders op dan maar te gaan proberen. Ook idd even kijken wat groen en zwart inhoud. Wel erg jammer hoor!

Signature

• PilatuS
  • Niet online
Terug sturen naar de webshop gaat je zeer waarschijnlijk niet helpen. Dit is gewoon gebruikersschade en dus geen garantie.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Blijft natuurlijk lastig te bewijzen dat de verkoper het mobo zo heeft opgestuurd maar ik zou me zeker niet zomaar neerleggen bij 'klop maar aan bij de webshop en zoek het maar uit'.
Heb je hier iets aan? https://www.juridischloke...open/miskoop-marktplaats/

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• mouzetc
Na wat berichten heen en weer heeft de verkoper aangeboden de helft te vergoeden. Voor mij een prima oplossing. Ik geloof dat de koper niet wist van het mankement en ik kwam er direct na het verwijderen van het plastic beschermkapje achter.

Zal de proberen te pins te gaan buigen nu de financiele gevolgen wat minder groot zijn. (en nog even uitzoeken wat de kleuren betekenen :/ )

Signature

• WEBGAMING
mouzetc schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:19:
Na wat berichten heen en weer heeft de verkoper aangeboden de helft te vergoeden. Voor mij een prima oplossing. Ik geloof dat de koper niet wist van het mankement en ik kwam er direct na het verwijderen van het plastic beschermkapje achter.

Zal de proberen te pins te gaan buigen nu de financiele gevolgen wat minder groot zijn. (en nog even uitzoeken wat de kleuren betekenen :/ )
Ik was net aan het typen, wat een l.l zeg, het afdoen op garantie enz. Je hebt natuurlijk geen garantie bij gebruikersschade.
En een kapot product opsturen kan natuurlijk gewoon niet. (ook wettelijk niet) En met dat bericht heb ik ook het gevoel dat het gewoon bewust was.

"Hardware enthousiasteling". ;(

Ik vind de helft eigenlijk nog steeds geen prima oplossing, maar dat ben ik. Ik zou gewoon mijn geld terug willen. Ik wil het bord misschien voor 2 tientjes wel houden.
Je hebt nu gewoon kans dat je de helft betaalt voor een kapot bord.

Maar goed, het is tenminste iets.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 18-02-2020 20:26 ]

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Mmm vind het maar een vreemd verhaal van de verkoper, maar goed als jij tevreden met de oplossing :)

Let er bij het buigen wel op dat teveel en te lang buigen uiteindelijk een lamme pin en vervolgens een afgebroken pin betekent.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• mouzetc
Het blijft vreemd idd. Maar gezien de beoordelingen van de verkoper en het verder goede contact geloof ik wel dat hij eerlijk is. Voor hem voelt het natuurlijk dat ik ze verbogen heb en voor mij andersom. Ik hoop gewoon dat hij straks goed werkt!

Signature

• PilatuS
  • Niet online
Gewoon een slechte verkoper. Voordat je iets verzend zorg je er voor dat je weet dat het goed is. Iedereen met een beetje verstand kijkt dan ook naar de socket pinnen.

Wat betreft terug buigen heb ik dit zelf voor andere mensen meerdere keren gedaan met een punt van een stanleymesje.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:44

rdejongjr

Gnome

Verkoper heeft bij het inpakken eerst geprobeerd om de protector in het socket te rammen (775/1366 tijdperk)

• Sieb8
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-04 09:50
Goed, dan maar een bericht van de verkoper hier, aka l.l, noob, etc. Waarom nemen alle forum borstkloppertjes per definitie het verhaal aan van de koper?( is iets waarheid als ik een actief forum lid ben, en lieg ik per definitie als ik dat niet ben?) Als ik een werkend moederbord uit mijn pc haal, etc, de pinnen controleer en (geloof me, ook al wil je dat niet) de beschermkap OP de socket zet (en niet ram) om het bord te beschermen tijdens transport, waarom ben ik dan nalatig geweest? (heb koper een foto van de socket gestuurd)
Ik heb goed contact met de koper, heb netjes gereageerd en niet als de gemiddelde marktplaats kloothommel niks laten horen als het om mijn verantwoordelijkheid gaat. Ik kan niet aantonen dat koper de pinnen zelf heeft verbogen en visa versa. Als we dan afspreken dat ik de helft vergoed van het aankoop bedrag en we zo beide het verlies nemen, vind ik dat een redelijk bod. Kijk nu eens heel eerlijk naar jezelf en denk goed na wat jij zo doen als jij een goed product verstuurd en het is beschadigd bij aankomst. Wat doe jij voor de koper. De eerste steen... etc

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:44

rdejongjr

Gnome

Dan is dat inderdaad erg netjes opgelost, sorry, heb de rma afdeling gedaan bij een webshop ik ben verpest door teveel kneuzen 8)7
Pagina: 1