Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skywarior
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 01:38
Hoihoi,
Langzaam aan begin ik eindelijk weer geld te hebben voor een nieuwe pc. Echter zijn er nog een paar punten die voor mij twijfel zijn.

Ik kan het allemaal zelf in elkaar zetten maar ben niet de meest ervaren persoon. Dus alvast mijn excuus als ik bepaalde dingen niet begrijp. Alvast heel erg bedankt!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil gaan gamen, speel veel fps, strategy etc. Films kijken of screenshare/talk etc.
Soms wat low quality live-streaming maar niet zeker of dat met games gaat lukken dus zal alleen basis dingen zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik prober zo tot ongeveer 850 te spenderen.(Word mss lastig) Zal ook nog een nieuwe win10pro moeten kopen (eng) dus. Verdere randcomponenten komen langzaam in de maanden er na.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn Oude HDD 7200rpm van 1TB (Die bijna vol zit)
Zal verder alleen mijn displays (Iiyama ProLite2273HDS) en en oudere HD tv mee nemen en mijn mouse/keyboard/headset.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voornamelijk een pc waar ik op kan gamen, die genoeg USB aansluitingen heeft etc.(Alles is usb tegenwoordig) en ik toch wel goed mee vooruit kan voor een tijdje. Wat ruimte in de kast is ook wel fijn. Mijn kamer is in de zomer erg warm.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hoe betrouwbaarder de onderdelen, hoe beter!

Ga je overklokken?
Nee, misschien later, maar ben er niet erg bedreven in

Wat verwacht je van ons?
Voornamelijk wat tips of als er misschien dingen beter kunnen en aanvullingen op wat ik mis.
- Wat te doen met Mobo en de 3600 Gezien het een volledig nieuwe pc word. En ik heb geen idee hoe firmware te flashen? En heb ik nog een aparte koeler nodig? (Sommige zeggen dat hij erg luid is)
- Wat is een goede kast voor redelijke prijs met goede koeling? (i.v.m. warmte)
- Wat is momenteel een goed merk normale HDD om er in te zetten. (2-3TB)
- Sommige reviews spreken van een hoge piep in de PSU, is dit waar? (ben erg gevoelig voor pieptonen)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,50€ 78,50
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 249,-€ 249,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 79,-€ 79,-
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 70,79€ 70,79
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 812,23

[ Voor 7% gewijzigd door skywarior op 20-02-2020 01:43 ]

Beste antwoord (via skywarior op 25-02-2020 23:55)

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
skywarior schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 01:20:
@Inrage

Is de 1TB SSD wat betreft betrouwbaar als de andere of hoe zit daar het verschil? Gezien de prijs zo verschilt dan.

Zie ook veel voorbij komen dat die licenties zo goedkoop en goed te halen zijn dan. Dat trekt wel mijn interesse en zou heel veel schelen als dat ook werkelijk goed werkt. Is dat erg betrouwbaar of niet?

Tevens welke normale HDD's zijn momenteel erg betrouwbaar in de 1-2TB lijst?
SSD's zijn over het algemeen erg betrouwbaar, het type gebruikte chips (QLC vs TLC) maakt een verschil in levensduur en aantal write acties die je kan doen. Maar als je dan eens gaat uitrekenen hoeveel dit is bij "normaal" gebruik, dan spreken we over jaaaaaaaaaren... enkel in een data center zou dat voor problemen kunnen geven. Sommigen worden ook wat trager als ze bijna vol zijn, maar als je dan een 1TB schijf kan kopen voor de prijs van een 500GB, dan kan je net zo goed die laatste 10% leeg laten hé...

Ik heb zelf goede ervaringen met Win10 keys gekocht op keysites... doe er mee wat je wil, Bill Gates gaat er geen Tesla Taycan minder door kopen...

De enige HDD's die ik de laatste tien jaar gebruitk heb waren allemaal Seagate Barracuda drives, zelf nog nooit geen problemen mee gehad. Je gaat online ook enkel verhalen lezen van mensen die problemen hebben, diegene bij wie het gewoon doet wat het moet doen hoor je niet... Er staan enkel foto's/video's op bij mij en worden ook niet echt zwaar belast dus... Daar had ik vast ook een tragere 5400rmp schijf voor kunnen kopen die goedkoper was.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
Volgens mij ben je met dit mobo 100% zeker dat die 3600out of the box werkt...
pricewatch: MSI B450M PRO-VDH Max

Verder ziet je build er goed uit maar zou ik een 1TB SSD overwegen. Intel 660p ofzo, kost amper meer dan die Samsung en is niet merkbaar trager ofzo.

Win10 koop je voor 15€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@skywarior
PSU => pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W
SSD => pricewatch: XPG SX8200 Pro 512GB

evt. kun je after market koeler nemen: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

Koelt beter en is stiller

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 19-02-2020 11:28 . Reden: link werkend ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:20

Umbrah

The Incredible MapMan

Mooie goed gebalanceerde rig met de opmerkingen hierboven. Waar ga je hem in bouwen? Ik mis namelijk een behuizing :) -- Wat is je smaak? Een kast is heel erg snel erg persoonlijk. Gamersnexus heeft vrij goede standaard case reviews, maar uiteindelijk is het ook afhankelijk van je criteria. Persoonlijk vind ik iets als de Lian-Li 011 Dynamic een gouden case voor het geld, maar hij kan/hoeft niet iedereen z'n smaak zijn!

Qua koeling: probeer het eerst uit met de boxed koeler. Misschien valt het je mee. Zonee kan je dat altijd nog vervangen door iets wat bij jou past (tower/AIO/etc...)

Je noemt overigens Win10 Pro, is er een specifieke reden (domain join/HyperV ipv andere hypervisors) waarom je Pro wilt hebben? Home volstaat heel erg snel. Kost in een OEM licentie (geen support via Microsoft!) ongeveer €105, en is 100% veillig:

categorie: Besturingssystemen

Er zijn grijze keys, maar dat kán minder legaal zijn (doorverkochte edu/volume licenses met het risico dat ze uitgezet worden...). Persoonlijk zal ik dit nooit kopen, ik draai nog liever een alternatief OS. Uiteraard op eigen risico. Een Retail niet-OEM (OEM = hardware gebonden) key koop je voor €145 maar daarvoor heb je wel support via Microsoft zelf

offtopic:
gefeliciteerd met je verjaardag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:11
Ik kan uit ervaring vertellen van de Asrock B450(m) pro4 die ik heb ontvangen allemaal Ryzen 3xxx series ready waren. (Via Megekko)

Indien niet, dat kan je of de winkel vragen hem te updaten, of AMD heeft een programma lopen waarbij je een leen CPU toegestuurd kan krijgen om je moederbord te updaten.

Qua kasten zie ik de laatste tijd vaak de pricewatch: Fractal Design Meshify C voorbij komen in builds. Mooie kast en goed om in te bouwen. Ook qua keuze in dichte kast en TG.

[ Voor 30% gewijzigd door TECHcrime op 19-02-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Waarvoor heb je Windows 10 pro nodig? Windows 10 home is eigenlijk in de meeste gevallen voldoende en scheelt je 114 euro. Tenminste voor een retail-licentie betaal je 145 euro VS 259 euro. Als je een OEM-licentie neemt, zal het weinig schelen. Het is alleen een zeer grijs gebied wanneer OEM-licentie gebruikt mogen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:11
W10Pro is met de grijze OEM licenties vaak goedkoper dan W10Home. Dus waarom iets duurders nemen terwijl je veel minder opties krijgt (Die je wellicht niet gebruikt, maar he.. :P )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, een grijze Win 10 Pro is goedkoper dan Win 10 Home. Zie o.a. hrkgame.com : werkt perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:13

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Gewoon een licentie van 10 euro of minder halen. Microsoft denkt er 100 euro voor te kunnen vragen, maar dat betekent niet dat dit het meest gebruikt wordt.

• skywarior
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 01:38
@Inrage thanks voor de tip! is een extra om dan over na te denken. wat betreft Mobo.

Is de 1TB SSD wat betreft betrouwbaar als de andere of hoe zit daar het verschil? Gezien de prijs zo verschilt dan.

@TECHcrime Dat is zeer goed te weten als ze dat inderdaad zijn. Zou daar wss ook het onderdeel kopen. Maar dat opent wel de optie daar verder mee te gaan! ^^ Thanks.

De kast zag ik ook gister avond een paar keer en lijkt mij een goede mogelijkheid. Denk dat daar nu op dit moment wel mijn voorkeur naar gaat. Zonder raam dan gezien ik dat alleen maar vind afleiden haha. Thanks!
Voor nu voeg ik hem toe!

@Hackus zal zeker die koeler ook nog eens bekijken! Zeker als deze stil en koeler is dan de anderen. ^^

@Umbrah
Voor mij is de case voornamelijk nog iets waar ik veel over na denk. het hoeft niet mooi te zijn. Als de koeling maar zo goed mogelijk is en niet te luid word. Kan nog zeker even kijken naar de review ook. En thanks! ^^

Zal het proberen met de cooler. En in de tussentijd de temperatuur wat in de gaten houden. Zeker gezien sommige wel zeggen dat die bij de 3600 iets minder is dan de voorganger.

Ik heb eigenlijk altijd de pro licenties gebruikt. Sommige hadden wat kleine functies die ik gebruikte of prettig vond. Gebruik het allemaal niet vaak maar als inderdaad klopt dat de licenties redelijk close kunnen zijn betreft prijs en degelijk betrouwbaar. Dan is dat misschien nog wel een optie.

-

Zie ook veel voorbij komen dat die licenties zo goedkoop en goed te halen zijn dan. Dat trekt wel mijn interesse en zou heel veel schelen als dat ook werkelijk goed werkt. Is dat erg betrouwbaar of niet?

[ Voor 14% gewijzigd door skywarior op 20-02-2020 01:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
skywarior schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 01:20:
@Inrage

SSD's zijn over het algemeen erg betrouwbaar, het type gebruikte chips (QLC vs TLC) maakt een verschil in levensduur en aantal write acties die je kan doen. Maar als je dan eens gaat uitrekenen hoeveel dit is bij "normaal" gebruik, dan spreken we over jaaaaaaaaaren... enkel in een data center zou dat voor problemen kunnen geven. Sommigen worden ook wat trager als ze bijna vol zijn, maar als je dan een 1TB schijf kan kopen voor de prijs van een 500GB, dan kan je net zo goed die laatste 10% leeg laten hé...

Ik heb zelf goede ervaringen met Win10 keys gekocht op keysites... doe er mee wat je wil, Bill Gates gaat er geen Tesla Taycan minder door kopen...

De enige HDD's die ik de laatste tien jaar gebruitk heb waren allemaal Seagate Barracuda drives, zelf nog nooit geen problemen mee gehad. Je gaat online ook enkel verhalen lezen van mensen die problemen hebben, diegene bij wie het gewoon doet wat het moet doen hoor je niet... Er staan enkel foto's/video's op bij mij en worden ook niet echt zwaar belast dus... Daar had ik vast ook een tragere 5400rmp schijf voor kunnen kopen die goedkoper was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@skywarior Voor deze prijs een goede optie tov de meegeleverde.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1