ARVAL Connected Car in de leasewagen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 13:06
Ik krijg binnenkort een nieuwe leaseauto via mijn bedrijf en via de "My Arval" app zag ik ineens een extra optie staan genaamd:

Arval Connected Car

Kort door de bocht:
De hardware-box die uw auto een Arval Connected Car maakt, is uitgerust met:

een g-krachtenmeter die gegevens verzamelt over de prestaties en het gebruik van de auto.
een GPS-tracker die inzicht geeft in de totaal gereden kilometers. Deze gegevens worden berekend door middel van de begin kilometerstand en de afgelegde kilometers. Er worden hiervoor geen locatiegegevens verzameld.
een simkaart voor het versturen van data.

Via een beveiligde verbinding worden de verzamelde gegevens verstuurd naar ons datacentrum en gepseudonimiseerd, met uitzondering van de kilometerstand, opgeslagen.
Nou weet ik dat er staat dat er geen locatiegegevens worden gedeeld, maar er zit wel een GPS tracker in die start en einde ziet.

En die kan remote aangezet worden bij diefstal.

Mijn vraag was hier, heeft er iemand ervaring met Arval en dan specifiek de hardware box?
Wat merk je van de gegevens die ze verzamelen?
Krijg je e-mails gebaseerd op de gegevens die ze verzamelen?

Alle vragen hebben een antwoord

Beste antwoord (via mhindrik op 25-02-2020 18:43)

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-05 13:46
VidaR-9 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:55:
Moet dit?
Als ze dat in mijn leaseauto willen zetten lever ik hem gelijk in vermoed ik.
Ligt eraan, als het een leaseauto is die je niet privé rijd (geen bijtelling) die je echt alleen voor het werk rijdt. Zou ik zeggen, veel plezier gooi er maar op.
Doen ze het bij een auto waar ik bijtelling voor betaal, mogen ze hem ook terug hebben :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-05 22:08
Waarom bel je arval niet even ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
geen persoonlijke ervaring, maar ik zou er geen circuit-dag mee doen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:38
Moet dit?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:48

Yucon

*broem*

Je laatste vraag heeft niet weinig betrekking op die box. Het is net wat ze willen doen, en wat ze volgens de gebruikersvoorwaarden mogen doen. Die zeggen dat het gepseudonimiseerd is. In dat geval kun je niet eens mails krijgen. Je zou zuiver op basis van dat criterium dus niets ervan moeten kunnen merken.

Als ergens in de kleine lettertjes staat dat ze eenzijdig de overeenkomst aan mogen passen heb je natuurlijk een andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david19861
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08-2024
hallo
wat ik weet van die boxen is dat ze pas gaan bekijken mocht er ongeluk gebeuren, of mocht het evt uit de beurt een
(voorbeeld) koppeling vv uitkomen terwijl je nog geen bij wijze 20.000 km heb gereden dat ze dan gegevens pakken om te analyseren.
kan ook bij banden zijn die binnen paar maanden op zijn dat ze aan je rijstijl kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
Kijk dat de box in mijn wagen gaat zitten heb ik geen probleem mee. Het enige waar ik mee zit is de uitlezing van gegevens en de eventuele verwerking daarvan.

Maar ja dit hoort bij hun service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Is de gepseudonimiseerde data omkeerbaar? Dat is een vraag om te stellen. Ik zou er niet blij van worden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
Dat is de vraag, zal ik eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
IVIaarten schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:51:
geen persoonlijke ervaring, maar ik zou er geen circuit-dag mee doen :)
Wij kregen van de zaak ooit eens een slipcursus met de leasewagens op een circuit. En dan? :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Moet dit?
Het is niet iets nieuws, verzekeringen bieden het ook al aan (de "goedkope" verzekeringen die korting geven op basis van rijstijl).

Daarnaast, een lease-auto heb je in bruikleen. Je betaalt voor gebruik maar is nooit jouw bezit. Voor de leasemaatschappij zit er een stuk risico in de vorm van de zak vlees tussen stuur en stoel. Bij het bepalen van de lease-prijs gaan ze namelijk uit van een bepaalde restwaarde, maar als de bestuurder zich niet aan de voorschriften houdt, daalt die restwaarde en zit de leasemaatschappij met een financieel risico.

Tracken mogen ze je niet (in Nederland in ieder geval), dat gaat keihard in tegen de AVG. Ze mogen de data wel gebruiken voor rijstijlanalyse of om vast te stellen dat je met de auto op plaatsen bent geweest die volgens de lease-overeenkomst niet toegestaan zijn (buitenland, circuit, offroad).
Heb je onlogische reparaties (motorschade bij lage kilometerstand, versleten koppeling of remmen terwijl je nog geen 100dkm hebt gereden, om 2 dingen te noemen), dan mag daar onderzoek naar gedaan worden.

Meestal staat daar ook een korting tegenover in de leaseprijs.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
deepbass909 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:12:
[...]

Het is niet iets nieuws, verzekeringen bieden het ook al aan (de "goedkope" verzekeringen die korting geven op basis van rijstijl).

Daarnaast, een lease-auto heb je in bruikleen. Je betaalt voor gebruik maar is nooit jouw bezit. Voor de leasemaatschappij zit er een stuk risico in de vorm van de zak vlees tussen stuur en stoel. Bij het bepalen van de lease-prijs gaan ze namelijk uit van een bepaalde restwaarde, maar als de bestuurder zich niet aan de voorschriften houdt, daalt die restwaarde en zit de leasemaatschappij met een financieel risico.

Tracken mogen ze je niet (in Nederland in ieder geval), dat gaat keihard in tegen de AVG. Ze mogen de data wel gebruiken voor rijstijlanalyse of om vast te stellen dat je met de auto op plaatsen bent geweest die volgens de lease-overeenkomst niet toegestaan zijn (buitenland, circuit, offroad).
Heb je onlogische reparaties (motorschade bij lage kilometerstand, versleten koppeling of remmen terwijl je nog geen 100dkm hebt gereden, om 2 dingen te noemen), dan mag daar onderzoek naar gedaan worden.

toon volledige bericht
True, maar als dat zo is; zet dat dan in de e-mail. Nu staat er oa;
Via een beveiligde verbinding worden de verzamelde gegevens verstuurd naar ons datacentrum en gepseudonimiseerd, met uitzondering van de kilometerstand, opgeslagen.
Komt op mij over als, we koppelen aan de km stand aan je auto. De rest van de info komt op een grote hoop en kunnen we niet aan een individuele auto/gebruiker koppelen. Dit zal echter niet het geval zijn. Als de banden na 15k versleten zijn komen ze waarschijnlijk met de data van de g-krachtenmeter op de proppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:31
Daar zal vast wel een stekkertje aanzitten die je kan uittrekken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
deepbass909 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:12:
[...]

toon volledige bericht
Dat is het issue. Ik heb geen zin dat de leasemij gaat bepalen wat de definitie van normaal rijden is. Mijn banden/blokken ed zijn er ook redelijk snel aan, maar ik rij niet anders dan met mijn eigen auto. Ik rij graag sportief en pak geen circuit maar wel zeer regelmatig dijkje. Maar ik rij de auto wel altijd netjes warm en rag hem niet af. Durf wel te stellen dat ik er bovengemiddeld zuinig op ben.

Overigens tot op heden nog nooit wat gehoord. Dat is ook het risico van de leasemij toch. De ene verbruikt wat minder onderhoud, de ander wat meer.

Zo’n verzekering zou ik ook niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Boinkie schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:17:
Daar zal vast wel een stekkertje aanzitten die je kan uittrekken ;)
En er zal vast ook een controle in zitten om dat te registreren (incl. boetebepaling) ;)
VidaR-9 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:29:
[...]

Dat is het issue. Ik heb geen zin dat de leasemij gaat bepalen wat de definitie van normaal rijden is. Mijn banden/blokken ed zijn er ook redelijk snel aan, maar ik rij niet anders dan met mijn eigen auto. Ik rij graag sportief en pak geen circuit maar wel zeer regelmatig dijkje. Maar ik rij de auto wel altijd netjes warm en rag hem niet af. Durf wel te stellen dat ik er bovengemiddeld zuinig op ben.

Overigens tot op heden nog nooit wat gehoord. Dat is ook het risico van de leasemij toch. De ene verbruikt wat minder onderhoud, de ander wat meer.

Zo’n verzekering zou ik ook niet willen.
Ik heb gesprekken met mensen aan de andere kant van de tafel gehad en als je dan hoort dat er lease-rijders zijn die het presteren om binnen 100.000km drijfstanglagers te slopen omdat blijkt dat ze met te hoge snelheid bepaalde bochten nemen (en daardoor olie-circulatie verstoren), dan ga je dit soort maatregelen wel meer begrijpen.
Dat jij namelijk snapt hoe je sportief kan rijden zonder je auto te slopen, zegt namelijk helemaal niks over al die andere rijders die dat ook denken te weten. Achter het stuur van iedere auto die afgeragd is zat namelijk iemand die dat claimde. En dan komt big data om de hoek kijken en die zegt heel simpel dat remblokken zoveel kilometer meegaan, banden merk x/type y zoveel kilometer, etc. Ga je daar in negatieve zin teveel van afwijken, dan gebruik je de auto buiten de reguliere parameters. Logisch dat dan een leasemaatschappij bijv. een boete gaat heffen. Maar dat kunnen ze alleen als ze data hebben om te onderbouwen.

Voor verzekeringen geldt hetzelfde. Er is namelijk een keiharde correlatie tussen "sportief" rijden en het risico op schade en ongevallen. Dat dit voor een kleine groep niet opgaat, wil niet zeggen dat dit voor het grote geheel niet opgaat.

Bij het afsluiten van een autoverzekering heb ik deze verzekeringen overigens ook genegeerd, om de simpele reden dat ik van vlot optrekken hou (zeg sneller dan 90% van het overige verkeer) en ook graag wat sportiever rij. En alleen als ik maximale korting kreeg was een dergelijke verzekering voor mij ook voordeliger. Dus negeer ik hem verder.

Overigens betekent het echt niet dat je als een slak moet gaan rijden bij dit soort systemen, maar wel meer bewust van je rijstijl.

@mhindrik
Wat betreft jouw vraag. Waarschijnlijk krijgt je werkgever korting voor deze optie en zal het een simpel geval van take it or leave it zijn.

Ik keek even op de site van Arval, en mijn oog valt gelijk hierop:
rijstijl aan de hand van scores (veiligheid en zuinig rijden), waarbij het gebruik van de auto wordt gemonitord (remmen, bocht aansnijden, acceleratie en snelheid).

Verder wordt het niet aan de persoon gekoppeld, maar aan de auto en dus indirect weer aan de hoofdbestuurder. Grote kans dat de werkgever de scores te zien krijgt en hier mogelijk wel terugkoppeling over gaat geven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-05 21:15
Ik denk dat zo'n box alleen maar in je nadeel kan werken, dus dat de leasemaatschappij bepaalde data erbij kan halen om te 'bewijzen' dat je niet naar behoren reed. Maar ik vind dat je zelf mag rijden zoals je wilt, wat heeft de leasemaatschappij te maken met hoe ik rijd? Misschien rijd ik mijn banden op in 3 maanden op, of ga ik hard door de bochten waardoor de drijfstang niet meer 100 is. Maar dat zit allemaal in de risico van de leasemaatschappij. Anders moeten ze maar harde regels op gaan stellen (wat onmogelijk is). Want er bestaat geen geen definitie van hard rijden of sportief rijden.

Hetzelfde met verzekeringen die een box in je auto willen stoppen, wat is hun definitie van veilig rijden? Ik weet zeker dat ik harder en vlotter rijdt dan menig ander autobestuurder EN veiliger rijd. Dus waarop baseren ze veilig rijden?

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 18:18
VidaR-9 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:29:
[...]

Dat is inderdaad het risico van de leasemij en dat risico proberen ze op deze manier zo ver mogelijk te beperken.

Daarbij zal de registratie van de totaal gereden kilometers ook zijn bedoeld om fraude tegen te gaan.
Het zal je vast niet verbazen dat er mensen zijn die de kilometerstand terug laten draaien zodat ze die meer dan 500km prive aan de belastingdienst hoeven op te geven. Of juist de teller verder laten draaien zodat het niet opvalt dat de prive auto ook wordt volgetankt op kosten van de leasemij.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Jaapio_B schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:59:
[...]
Of juist de teller verder laten draaien zodat het niet opvalt dat de prive auto ook wordt volgetankt op kosten van de leasemij werkgever.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Jaapio_B schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:59:
[...]

Dat is inderdaad het risico van de leasemij en dat risico proberen ze op deze manier zo ver mogelijk te beperken.

Daarbij zal de registratie van de totaal gereden kilometers ook zijn bedoeld om fraude tegen te gaan.
Het zal je vast niet verbazen dat er mensen zijn die de kilometerstand terug laten draaien zodat ze die meer dan 500km prive aan de belastingdienst hoeven op te geven. Of juist de teller verder laten draaien zodat het niet opvalt dat de prive auto ook wordt volgetankt op kosten van de leasemij.
Het risico van tellerfraude lijkt me echt heel minimaal eerlijk gezegd en bovendien kunnen de meeste dealers direct zien.

Dat is nogal een risico wat je neemt nl. Als ik dat zou doen sta ik direct op straat - en terecht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Denk dat TS even zijn leasecontract met zijn werkgever moet doorlezen.
Dan weet je ook wat je kan verwachten vanuit je werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 08:48

Yucon

*broem*

HhK1907 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:57:
Ik denk dat zo'n box alleen maar in je nadeel kan werken, dus dat de leasemaatschappij bepaalde data erbij kan halen om te 'bewijzen' dat je niet naar behoren reed. Maar ik vind dat je zelf mag rijden zoals je wilt, wat heeft de leasemaatschappij te maken met hoe ik rijd? Misschien rijd ik mijn banden op in 3 maanden op, of ga ik hard door de bochten waardoor de drijfstang niet meer 100 is. Maar dat zit allemaal in de risico van de leasemaatschappij. Anders moeten ze maar harde regels op gaan stellen (wat onmogelijk is). Want er bestaat geen geen definitie van hard rijden of sportief rijden.

Hetzelfde met verzekeringen die een box in je auto willen stoppen, wat is hun definitie van veilig rijden? Ik weet zeker dat ik harder en vlotter rijdt dan menig ander autobestuurder EN veiliger rijd. Dus waarop baseren ze veilig rijden?
.. en als je hem tegen een lantaarnpaal aan wil rijden is het zeker ook het probleem van de leasemaatschappij dat er een nieuwe bumper op moet?

In vrijwel elk contract staat zoiets als 'voor de auto zorgen als een goed huisvader'. Je banden in drie maanden oprijden valt daar niet onder. Dus om antwoord te geven op je vraag: nee, je mag niet zelf weten hoe je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
HhK1907 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:57:
Maar ik vind dat je zelf mag rijden zoals je wilt, wat heeft de leasemaatschappij te maken met hoe ik rijd? Misschien rijd ik mijn banden op in 3 maanden op, of ga ik hard door de bochten waardoor de drijfstang niet meer 100 is.
Heel simpel, het is niet jouw auto. Het is een auto van een ander die je een tijdje (tegen betaling) mag gebruiken.

Als je wilt rijden zoals jij wilt rijden dan moet je een eigen auto kopen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:49
Yucon schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:09:
[...]

In vrijwel elk contract staat zoiets als 'voor de auto zorgen als een goed huisvader'. Je banden in drie maanden oprijden valt daar niet onder.
Hoezo niet? Ik zorg hiermee toch altijd dat er super vers rubber onder zit zodat ik voldoende grip heb. O-)
Allemaal in het belang voor de auto. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb een auto van mijn werkgever met de Arval Connected Car optie. Ik heb hier ook navraag over gedaan en kreeg te horen dat het afhankelijk is van wat je werkgever qua pakket afneemt wat voor data ze verzamelen. Bij mij verzekerden ze dat alleen de kilometerstand bij starten (en uitzetten geloof ik) van m'n auto wordt doorgestuurd. Dit omdat het een elektrische auto is en ik dus geen kilometerstand kan invoeren bij het laden. Mijn werkgever heeft dus geen uitgebreid pakket genomen met allerlei data verzameling. Ik heb er verder ook nog nooit wat van gehoord qua rijstijl of iets dergelijks.

• mhindrik
@deepbass909 Ik denk inderdaad dat dit een optie is van mijn bedrijf. I kheb namelijk geen inzicht in het contract tussen mijn bedrijf en de leasemaatschappij.

Tja anti fraude en anti asociaal rijgedrag kan ik mij goed voorstellen met de box.

Alleen nog weinig ervaringen tot nu toe.

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:22
Inspired schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:27:
Is de gepseudonimiseerde data omkeerbaar? Dat is een vraag om te stellen. Ik zou er niet blij van worden.
Dat is het hele idee van pseudonimiseren. Anonimiseren kan je niet meer terugdraaien.

Memento mori

• Inspired
  • Nu online
Bob-B190 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:07:
[...]

Dat is het hele idee van pseudonimiseren. Anonimiseren kan je niet meer terugdraaien.
Kan beide. Je kunt ook pseudonimiseren maar dit onomkeerbaar doen.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:12

Videopac

Rommelt wat aan.

Men zal in ieder geval vooraf de berijder moeten informeren welke data er verzameld wordt, wat daar mee gedaan wordt en welke gevolgen bepaalde interpretaties van die data voor de berijder kan hebben.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:22
Inspired schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:09:
[...]

Kan beide. Je kunt ook pseudonimiseren maar dit onomkeerbaar doen.
Nee dat kan niet want dan anonimiseer je het, maar dat is een andere discussie die niet hier hoeft.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wel eens vaker van dit soort fratsen gehoord. Mijn insteek zou zijn: kan het ook uit? Nee? Dan haal hem er maar uit, of ik ontmantel hem zelf. Ik rij ook prive met dat ding en wat ik in mijn privetijd doe heeft mog leasemij, noch werkgever ook maar ene fluit mee te maken.
Als leasemij begint te piepen mogen ze bij mijn werkgever terecht en die kan niet amders dan me gelijk geven, want prive is prive.

Snap prima dat ze zoiets willen vanuit de leasemij, maar dit gaat simpel een stapje te ver.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-05 13:46
Moet dit?
Ligt eraan, als het een leaseauto is die je niet privé rijd (geen bijtelling) die je echt alleen voor het werk rijdt. Zou ik zeggen, veel plezier gooi er maar op.
Doen ze het bij een auto waar ik bijtelling voor betaal, mogen ze hem ook terug hebben :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Pagina: 1