Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhoebe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 14:06
Binnen ons bedrijf zijn een aantal aanpassingen aan de gang en 1 daarvan is een wijziging in het lease gebruik van de auto. Tot nu toe hebben wij gewoon een lease auto mogen uitkiezen met tankpas en geen restricties in prive kilometers.

Echter willen ze binnenkort daar een aanpassing in maken en de benzinepas innemen. Wij moeten dan onze zakelijke kilometers gaan declareren en de prive kilometers zelf betalen.

Mag dit zomaar? En mag ik die kosten van de prive kilometers dan aftrekken van de bijtelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:42
Nee, da's een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. Bovendien legt het een niet onaanzienlijke financiële en administratieve last op je.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als je een leasecontract hebt lijkt het me niet dat ze dit zomaar mogen veranderen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Als je al lange tijd privé gebruik mocht maken van de auto lijkt mij dit als een verworven recht niet meer zomaar afgepakt kan worden.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
Ze mogen niet zomaar iets voor jou verslechteren.
Check je contract..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Inderdaad dit mag niet zomaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij mag dit niet zomaar. Je hebt een contract voor X-jaar /X-Kilometers.
Die wordt nu gewijzigd.

Wat volgens mij wel kan is dat na aflopen contract de nieuwe voorwaarden ingaan.

Ook heb je iets als geworven recht. Maar dat is niet altijd zomaar toepasbaar (IANAL dus moet iemand anders wat over vermelden_

Wat nog zou kunnen is dat je iets van een bedrijfsbusje hebt. En dat ze dat nu alleen zakelijk willen doen.

Ik vraag me trouwens ook af hoe die lease regeling er uit ziet.
Want je moet een X-bedrag betalen. Dan zelf bezine voorschieten (hoe wordt dit terugbetaald)
Ik tank elke week bv. Maar als het 4 weken duurt voordat het geld terug is, zou ik niet akkoord mee gaan.

En dan heb je ook nog extra administratie over je prive kilometers.
Wat gebeurt er als je 800km op een tank kan rijden. Je tankt hem zakelijk vol.
Dan rijd je 100km zakelijk. En daarna 150 km prive. Daarna weer 500 km zakelijk en ga je weer tanken

Hoe verreken je dan je prive kosten?

Prive wordt alleen een issue in de vakantie zo te zien.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Zonder te weten wat er in je arbeidsovereenkomst en eventuele leaseovereenkomst/handboek personeel staat is er geen antwoord te geven op je vraag...

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het eerlijk gezegd nogal gek dat werkgevers ook de benzine betalen, die je privé verbruikt terwijl je volgas op de Duitse autobahn naar de wintersport rijdt. Maar de vraag is dan eigenlijk staat letterlijk in je contract, dat de werkgever je de benzine betaald?

Want ik drink bijvoorbeeld gratis koffie op het werk, echter nergens in mijn contract staat dat ik recht op gratis koffie heb. Dus het lijkt mij helemaal niet zo'n simpele vraag. Al ben ik natuurlijk wereldvreemd: aangezien je als supermarkt medewerker natuurlijk geen leaseauto krijgt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:54:
Ik vind het eerlijk gezegd nogal gek dat werkgevers ook de benzine betalen, die je privé verbruikt terwijl je volgas op de Duitse autobahn naar de wintersport rijdt.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal gek dat dit soort aannames gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
hyptonize schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:07:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd nogal gek dat dit soort aannames gedaan worden.
Dat is geen aanname... Zat gevallen gezien, waaronder mijzelf. Sinds ik geen leasebak met tankpas heb rijdt ik ook geen 180 op de autobahn, maar eerder 110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:54:
Ik vind het eerlijk gezegd nogal gek dat werkgevers ook de benzine betalen, die je privé verbruikt terwijl je volgas op de Duitse autobahn naar de wintersport rijdt. Maar de vraag is dan eigenlijk staat letterlijk in je contract, dat de werkgever je de benzine betaald?

Want ik drink bijvoorbeeld gratis koffie op het werk, echter nergens in mijn contract staat dat ik recht op gratis koffie heb. Dus het lijkt mij helemaal niet zo'n simpele vraag. Al ben ik natuurlijk wereldvreemd: aangezien je als supermarkt medewerker natuurlijk geen leaseauto krijgt :X
Zo kom je wel over met dit soort aannames.

Een tankpas zit bij de meeste leaseauto's gewoon in het contract. Er zijn genoeg werkgevers die onderscheid maken tussen privé en zakelijke kilometers, en zelfs werkgevers die zuinig rijden belonen en dus volgas op de autobahn effectief doorberekenen aan de leaser. Ik zou het vrij vreemd vinden als ik een zakelijke auto krijg, om zakelijk mee te rijden, waar ik vervolgens zelf de brandstof voor moet betalen. 8)7

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBvB schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:11:
[...]

Dat is geen aanname... Zat gevallen gezien, waaronder mijzelf. Sinds ik geen leasebak met tankpas heb rijdt ik ook geen 180 op de autobahn, maar eerder 110.
Ik bedoelde het puur als voorbeeld, waarom ik het gek vind dat sommige werkgevers de brandstof van privé km's betalen. Natuurlijk zal niet iedereen dat doen en zakelijke ritten is iets anders dan privé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:29:
[...]

Ik bedoelde het puur als voorbeeld, waarom ik het gek vind dat sommige werkgevers de brandstof van privé km's betalen. Natuurlijk zal niet iedereen dat doen en zakelijke ritten is iets anders dan privé.
Is gewoon onderdeel van arbeidsvoorwaarden. Vaak staat er iets in van leasebudget van zoveel euro met brandstof en tankpas, en het aantal privé kilometers dat je er mee mag maken. En of dat nou in Nederland is of niet, dat interesseert mn baas niet zo.

Op die manier heb ik afgelopen zomer een roadtrip door Zweden gemaakt. Bij terugkomst was mn baas alleen geïnteresseerd in de foto’s :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38

Rmg

[...]

Sowieso betaal je voor privégebruik bijtelling, heeft zoveel begrote kilometers invloed op de leasekosten en looptijd van je leasecontract en zit er ook nog eens vaak een eigen bijdrage privé gebruik bij.

Dat privé gebruik betaal je dik voor of je nou 900 kilometer met 180 doet of hij stilstaat voor je deur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Afhankelijk wat er in je contract en/of het auto reglement van het bedrijf staat. Zonder te weten wat daarin staat, kunnen wij alleen maar gissen.

Bij ons mag het auto reglement eenzijdig worden aangepast, ook als dit een verslechtering betekend voor de werknemers!
Echter kan je wel vragen aan je werkgever om dit pas later in het jaar door te voeren, zodat je de keuze hebt om per 1 januari (2021) de lease auto alleen zakelijk te gebruiken. Het is namelijk wel een beetje flauw van je werkgever om dit in het begin van een nieuw jaar in te voeren en dat iedereen hiermee dus wordt opgezadeld en je gedurende het jaar niet meer kan switchen naar alleen zakelijk gebruik (waardoor je bijtelling komt te vervallen).

Overigens haalt je werkgever zich wel een hoop administratie op de hals! Hoe gaat de werkgever vaststellen welk deel van de (reeds getankte) brandstof nu zakelijk verbruikt is en welke privé.
Het klinkt meer als dat iedere werknemer straks een rittenregistratie dient bij te houden en dat er wordt uitgegaan van een (gemiddeld) normverbruik van de auto. Maar wat als jij een stuk (on)zuiniger rijdt? Voor wie is het voor-/nadeel?

Bij ons hebben ze dat anders opgelost. Voor iedereen die de lease auto prive gebruikt, wordt er een vast bedrag per maand gerekend, afhankelijk van je functieschaal. Zit je in schaal 1 (laagste schaal) dan betaal je bijvoorbeeld 10 euro voor prive gebruik. Zit je in schaal 6 (hoogste schaal) dan betaal je 125 euro voor prive gebruik. Is het fair om zo te rekenen? Ik vind van niet, want wie zegt dat iemand in schaal 1 weinig / niet privé rijdt en iemand in schaal 6 wel? Tuurlijk zijn de kosten voor een auto van iemand in schaal 6 hoger (hogere belasting, hogere verzekering, vaak meer verbruik, etc.) maar het is wel krom om iemand af te rekenen omdat hij/zij hoger in de boom zit. Maar het scheelt wel een hoop administratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
BastaRhymez schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:56:
maar het is wel krom om iemand af te rekenen omdat hij/zij hoger in de boom zit. Maar het scheelt wel een hoop administratie :)
Andere kant op kan je ook bedenken dat de mensen hoger in de boom eerder in een Tesla rijden en dus weer voordelen hebben ;-)

Ik denk dat we met de vragen die al gesteld zijn eerst wat meer info van TS nodig hebben voordat er een advies kan komen… Of het netjes is van de werkgever, zelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
[...]

Wat ik vager vindt is dat wij niet mogen tanken in het buitenland. Ik mag contractueel 15.000km per jaar privé rijden (en daar dus ook voor tanken). Dat is dan gewoon een artbeidsvoorwaarde. Alleen het kromme is dan dat het betaald wordt op moment dat ik 15x op en neer van Leeuwarden naar Maastricht rijd, maar niet als ik naar Italië rijd. Levert de werkgever natuurlijk geen BTW voordeel op, maar in omliggende landen is benzine met BTW goedkoper dan in NL zonder BTW :'(

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1