Kan mijn laptop een extern scherm aansturen op 144hz?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcopannenkoek
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-02 11:01
Ik heb een pricewatch: Asus ROG Strix GL531GV-AL112T in mijn bezit.

Op dit moment gebruik ik deze laptop (met 120hz scherm) voornamelijk als mobiele desktop waar ik mijn randapparatuur aan hang (toetsenbord, muis, 1080p 60 hz scherm).

Nu wil ik graag een pricewatch: AOC CU34G2X/BK Zwart aanschaffen en deze standaard er op aansluiten. Komt de vraag echter in me op: kan ik de kwaliteiten daarvan gebruiken?

Het is een ultrawide scherm met een hogere resolutie en refreshrate en mijn laptop heeft alleen een HDMI aansluiting.

Als ik onderzoek kom ik eigenlijk overal tegenstrijdige berichten tegen of het nou wel of niet via een HDMI kabel ondersteund wordt. Heeft iemand hier ervaring en kennis mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-05 08:29
Marcopannenkoek schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:48:
Ik heb een pricewatch: Asus ROG Strix GL531GV-AL112T in mijn bezit.

Op dit moment gebruik ik deze laptop (met 120hz scherm) voornamelijk als mobiele desktop waar ik mijn randapparatuur aan hang (toetsenbord, muis, 1080p 60 hz scherm).

Nu wil ik graag een pricewatch: AOC CU34G2X/BK Zwart aanschaffen en deze standaard er op aansluiten. Komt de vraag echter in me op: kan ik de kwaliteiten daarvan gebruiken?

Het is een ultrawide scherm met een hogere resolutie en refreshrate en mijn laptop heeft alleen een HDMI aansluiting.

Als ik onderzoek kom ik eigenlijk overal tegenstrijdige berichten tegen of het nou wel of niet via een HDMI kabel ondersteund wordt. Heeft iemand hier ervaring en kennis mee?
Ligt geheel aan de kabel en je laptop.
Wat wordt er ondersteund en welke kabel ga je gebruiken.
EDIT: Je laptop ondersteund HDMI 2.0b, dus tot 4k 60hz. Alleen de juiste kabel erbij gebruiken.

Hieronder een overzichtje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IhbKFpojqex82j6CXnfyZxXl/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door NightRaven88 op 18-02-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:11
Je laptop moet hiervoor wel over HDMI 2.1 beschikken en dan pas verder kijken zoals naar een 2.1 kabel enzo.
Maar als je laptop dit niet heeft, houd het natuurlijk op tenzij je bereid bent die ook up te graden.

Het beste is om 4K aan te houden, dit is waar het meest over te vinden is (en uiteraard als die 4K kan kan die ook 3440x1440 aan, de bandwidth zit er net onder namelijk)

https://www.techspot.com/...rt-8k10k-resolutions.html

kabel info: https://www.hdmi.org/spec21Sub/UltraHighSpeedCable

Edit:
Ik zie nu dat die AOC HDMI 2.0 heeft, beetje lackluster dus, betekent waarschijnlijk dat die op HDMI gelimiteerd. Gevoelsmatig gok ik dat die wellicht 100hz nog wel kan maar dan moet je even de bandwidth zelf berekenen.

[ Voor 42% gewijzigd door Turismo op 18-02-2020 17:02 ]

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 15:11
https://www.notebookcheck...but-Cheaper.428247.0.html

Laptop heeft HDMI 2.0.

https://aoc-pim.s3.amazon...CU34G2X/English%20(1).pdf

Daar spreken de teksten elkaar wat tegen, op pag 25 staat Max 100hz voor HDMI, maar ook weer 144 voor de g2x, maar op de volgende pagina staat ook weer 144hz. Maar in ieder geval 100hz.

Bandbreedte van HDMI is helemaal niet toereikend voor 144 Hz.

https://k.kramerav.com/support/bwcalculator.asp geeft aan dat bij 3440x1440@100hz 14.86 Gbit/s aan data is. HDMI gaat tot 14.4 (beide bruto snelheden). Dus heel officieel zou het niet kunnen, maar veel kaarten gaan iets verder dan de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcopannenkoek
Bedankt voor de reacties iedereen, veel nuttige stukjes info opgedaan :)

Echter dit topic toont eigenlijk toch ook wel waar ik moeite mee heb. De fabrikant spreekt zichzelf dus tegen door in opeenvolgende pagina's te melden dat het werkt op '3440x1440@144Hz (HDMI/DP)', maar vervolgens '3440x1440@144HZ ONLY DP' neer te zetten.
Misschien is het allemaal logisch wat er staat, maar voor mij toch vrij onduidelijk.

De laptop heeft een HDMI 2.0b aansluiting, maar de monitor HDMI 2.0. Dan neem ik aan dat de 2.0 de relevante bandbreedte beperking bepaalt?

Als dat het geval is, zou deze monitor inderdaad een nutteloze versie zijn met mijn huidige setup en kan ik net zo goed voor de 100hz versie gaan.

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Marcopannenkoek schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:22:
Bedankt voor de reacties iedereen, veel nuttige stukjes info opgedaan :)

Echter dit topic toont eigenlijk toch ook wel waar ik moeite mee heb. De fabrikant spreekt zichzelf dus tegen door in opeenvolgende pagina's te melden dat het werkt op '3440x1440@144Hz (HDMI/DP)', maar vervolgens '3440x1440@144HZ ONLY DP' neer te zetten.
Misschien is het allemaal logisch wat er staat, maar voor mij toch vrij onduidelijk.

De laptop heeft een HDMI 2.0b aansluiting, maar de monitor HDMI 2.0. Dan neem ik aan dat de 2.0 de relevante bandbreedte beperking bepaalt?

Als dat het geval is, zou deze monitor inderdaad een nutteloze versie zijn met mijn huidige setup en kan ik net zo goed voor de 100hz versie gaan.
Je hebt gewoon USB-C met dp alt mode in je laptop hoor. Dus je kan een USB-C naar displayport adapter gebruiken om het scherm in 3440x1440 144hz aan te sturen met displayport. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcopannenkoek
Waar zie je dat dan? Ik zie geen USB-C aansluiting in de specs en ook als ik mijn laptop bekijk zie ik er geen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Marcopannenkoek schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:55:
Waar zie je dat dan? Ik zie geen USB-C aansluiting in de specs en ook als ik mijn laptop bekijk zie ik er geen zitten.
Nee, redelijk bizarre laptop idd, wél een 2060, maar géén DP, géén USB-C, géén TB3.... (heeft mijn laptop uit 2017 met 1070 zelfs gewoon allemaal).
dan zit je al snel vast aan een actieve HDMI2.0b > DP converter, en die zijn bepaald niet gratis (en werken ook lang niet altijd probleemloos begrijp ik (nooit zelf mee gewerkt).

[ Voor 5% gewijzigd door zion op 02-03-2020 11:17 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 15:11
zion schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:13:
[...]

Nee, redelijk bizarre laptop idd, wél een 2060, maar géén DP, géén USB-C, géén TB3.... (heeft mijn laptop uit 2017 met 1070 zelfs gewoon allemaal).
dan zit je al snel vast aan een actieve HDMI2.0b > DP converter, en die zijn bepaald niet gratis (en werken ook lang niet altijd probleemloos begrijp ik (nooit zelf mee gewerkt).
Niets bizar aan. De Alienware is juist de uitzondering.

Normaliter gebruiken de dgpu’s in laptops de framebuffer en aansluitingen van de Intel gpu. Ze kunnen ook wisselen tussen de Intel en dgpu (dat heet Optimus bij NVidia) en zijn daardoor aanzienlijk zuiniger bij ieder gebruik waarbij de dgpu niet gebruikt hoeft te worden, dan laptops die dat niet doen: https://www.notebookcheck...ptop-Review.214918.0.html
Despite the dense battery, runtimes on the Alienware 17 R4 are below average even for a gaming notebook.
Nadeel is dat Intel in het jaar 2103 is blijven hangen en daardoor bij HDMI maximaal versie 1.4 ondersteunt. Ik heb nog geen laptops gezien die gebruik maken van Optimus en een Displayport-aansluiting hebben.

TB wordt tot nu toe vooral op zakelijke laptops gebruikt, omdat daar dure Intel controller-chips voor nodig zijn. Sinds begin 2019 mag iedereen TB3 chips maken. Als het goed is gaat Intel TB3 binnenkort in de chipset verwerken en kan de fabrikant dit dus veel gemakkelijker in een laptop verwerken. Ieder chip neemt namelijk weer plek in en je moet er maar plaats voor hebben. (Wat natuurlijk prima kan in een 17” R4, die grofweg 20% breder, 20% dieper en 20% dikker is, dus 70% meer inhoud heeft dan de Asus).

Maar op een gaming-laptop uitgebracht in aug 2019 had inderdaad wel usb-c met Alternate Mode mogen zitten (zodat hij een Displayport-signaal kan versturen).

Helaas heeft Asus binnen een serie vele varianten en zijn daarbij flinke afwijkingen tussen de aansluitingen: https://dlcdnets.asus.com..._G531GW_GV_GU_GT_V3_A.pdf (pag 24)
USB 3.1 Gen 2 Type-CTM/DisplayPort combo port (on selected models)
Je moet bij Asus dus echt 100% hetzelfde typenummer hebben als in een test, omdat je anders niet helemaal zeker weet welke aansluitingen er wel of niet op zitten.

Ik heb overigens mijn twijfels over de ondersteuning voor HDMI 2.0b die bij Tweakers in de specs staan. Meestal is dat de genoemde 1.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
White Feather schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:48:
Niets bizar aan. De Alienware is juist de uitzondering.

Normaliter gebruiken de dgpu’s in laptops de framebuffer en aansluitingen van de Intel gpu. Ze kunnen ook wisselen tussen de Intel en dgpu (dat heet Optimus bij NVidia) en zijn daardoor aanzienlijk zuiniger bij ieder gebruik waarbij de dgpu niet gebruikt hoeft te worden, dan laptops die dat niet doen: https://www.notebookcheck...ptop-Review.214918.0.html

Nadeel is dat Intel in het jaar 2103 is blijven hangen en daardoor bij HDMI maximaal versie 1.4 ondersteunt. Ik heb nog geen laptops gezien die gebruik maken van Optimus en een Displayport-aansluiting hebben.
Nouja, bij een ROG laptop zou ik het toch wel verwacht hebben, was waarschijnlijk net zo duur als mijn laptop (goed, ik heb mijne dan ook wel iets goedkoper dan de normale prijs, maar dat doet verder niet ter zake ;))
Ik kan overigens per applicatie gewoon aangeven of hij mijn iGPU, mijn GTX1070 óf mijn GTX1070TI (ext-GPU op TB3) wil gebruiken hoor (niet tegelijkertijd btw, óf mijn 1070, of mijn 1070TI)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Pagina: 1