Waar moet je op letten bij het kopen van een Autoradio?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
Ik zoek een?
Auto radio voor mijn Volvo V50 uit 2004
Wat er nu in zit ziet er ongeveer zo uit (negeer het blauwe vakje):
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Ab4.JXXXXXX.apXXq6xXFXXXm/222991994/HTB1Ab4.JXXXXXX.apXXq6xXFXXXm.jpg

Ik weet eigenlijk niks van autoradio's. Ik zou graag wel willen dat de mediaknoppen in m'n auto blijven werken. Ik vind navigeren via google maps op m'n telefoon ook prima werken, maar ik zie dat sommige autoradio's Android integratie bieden.
Houdt dit dan in dat ik google maps op mijn autoradio heb? Kan ik die vanaf google maps op m'n telefoon ook naar m'n autoradio sturen dan? Want dat lijkt me wel heel chill! Of is het alleen dat ik de muziek op pauze kan zetten via de autoradio?

Ik zie ook twee plekken waar ik 'm zou kunnen installeren, in het gewone 2DIN slot, of bovenop. Hebben jullie hier nog advies over?

Wat is je budget?
200 euro

[ Voor 12% gewijzigd door aufbakanleitung op 18-02-2020 15:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb geen advies, maar je hebt ook stuurbediening denk ik? Moet dat blijven werken?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Ja precies. Zijn die aansluitingen universeel, of moet je dan een Volvo specifieke hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02:00

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Er zijn maar weinig fabrikanten van autoradio’s die hun modellen geschikt maken voor een bepaald type auto, het moet allemaal wel universeel blijven. Geluid is vaak wel te standaardiseren, maar alle interfaces met navigatie, boordcomputer en stuurbediening is een crime. Zelfs tussen verschillende modeljaren kunnen ontzettend veel verschillen zitten, dus daar is eigenlijk geen beginnen aan.

Ik ben bang dat je niks gaat vinden dat aan je wensen voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:31
Ik heb zelf ook een V50 uit 2004... Vergeet het maar. Hier ga je geen aftermarket radio in krijgen. Deze auto heeft geen klassieke ISO stekkers, maar alles gaat via een glasvezelring.

Er zijn wel modules die je in je CD speler kan inbouwen, en die geven jou dan Bluetooth of AUX.. meer doen die niet. Handsfree bellen kan je met deze optie dan ook niet.

Een ander alternatief is de MMMI+. Deze bouw je in de V50 in, en daar sluit je een Parrot op aan waardoor je handsfree kan bellen maar ook via Bluetooth kan streamen. Parkeersensoren en stuurwielbediening blijft dan werken.

Als je interesse hebt, ik heb een MMMI en bijpassende Parrot (MKI9200) in de aanbieding...

[ Voor 4% gewijzigd door Jassy op 18-02-2020 16:10 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je gewoon je telefoon over de autoradio wilt horen heb je ook van die FMtransmitters die je in de sigarettenaanstekeraansluiting (heet dat nog zo zo? bij mijn auto zat er niet eens meer een aansteker in :p ) kunt steken. Het geluid gaat dan met bluetooth van je GSM naar die transmitter en die stuurt het naar een frequentie op je autoradio. En dan kun Google Maps en Spotify over je autospeakers spelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 18-02-2020 16:22 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Aii, ik had gehoopt dat dit soort media aansluitingen universeel waren. Goed dat ik het hier even gevraagd heb in ieder geval. Dan maar m'n audio old-skool aansluiten via een mini-jack kabeltje (als die aansluiting er wel in zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
aufbakanleitung schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:44:
Aii, ik had gehoopt dat dit soort media aansluitingen universeel waren. Goed dat ik het hier even gevraagd heb in ieder geval. Dan maar m'n audio old-skool aansluiten via een mini-jack kabeltje (als die aansluiting er wel in zit).
Waarschijnlijk in de 2004 V50 niet...

• aufbakanleitung
Jassy schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:27:
[...]

Waarschijnlijk in de 2004 V50 niet...
Oh nee... Ik heb 'm gisteren pas opgehaald, en hij heeft idd geen mini-jack aansluiting! :-(
Dit probleem is ernstiger dan ik had gedacht.
Jassy schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:10:
Ik heb zelf ook een V50 uit 2004... Vergeet het maar. Hier ga je geen aftermarket radio in krijgen. Deze auto heeft geen klassieke ISO stekkers, maar alles gaat via een glasvezelring.

Er zijn wel modules die je in je CD speler kan inbouwen, en die geven jou dan Bluetooth of AUX.. meer doen die niet. Handsfree bellen kan je met deze optie dan ook niet.

Een ander alternatief is de MMMI+. Deze bouw je in de V50 in, en daar sluit je een Parrot op aan waardoor je handsfree kan bellen maar ook via Bluetooth kan streamen. Parkeersensoren en stuurwielbediening blijft dan werken.

Als je interesse hebt, ik heb een MMMI en bijpassende Parrot (MKI9200) in de aanbieding...
Ik blijk dus helemaal geen stuur bediening te hebben; en ook geen parkeersensoren. Dus wat dat betreft zou ik dus wel een andere radio erin kunnen zetten. Alleen er wordt wel het een en ander in de auto geconfigureerd via die radio, hoe lang de lampen aanblijven nadat ie op slot is bijv. Ik ben dus een beetje bang dat al die intelligentie van de auto in de radio zit. Weet iemand hier of dat klopt of niet?

Die Parrot is een oplossing maar wel echt last resort. Ik heb liever goeie geluidskwaliteit.

FYI: dat dashboard vakje heb ik ook niet trouwens.

• Jassy
aufbakanleitung schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:10:
[...]

Oh nee... Ik heb 'm gisteren pas opgehaald, en hij heeft idd geen mini-jack aansluiting! :-(
Dit probleem is ernstiger dan ik had gedacht.

[...]

Ik blijk dus helemaal geen stuur bediening te hebben; en ook geen parkeersensoren. Dus wat dat betreft zou ik dus wel een andere radio erin kunnen zetten. Alleen er wordt wel het een en ander in de auto geconfigureerd via die radio, hoe lang de lampen aanblijven nadat ie op slot is bijv. Ik ben dus een beetje bang dat al die intelligentie van de auto in de radio zit. Weet iemand hier of dat klopt of niet?

Die Parrot is een oplossing maar wel echt last resort. Ik heb liever goeie geluidskwaliteit.

FYI: dat dashboard vakje heb ik ook niet trouwens.
Ook zonder stuurbediening en parkeersensoren kan je geen andere radio inbouwen.. Alles is via glasvezel aangesloten dus er zit geen reguliere bedrading achter. En inderdaad wordt de kachel bediend via de radio en een aantal andere opties.

De parrot klinkt met de MMMI+ geweldig, want deze hangt in de glasvezelring en gaat dus via de versterker.

• aufbakanleitung
Ooh, ik dacht dat ie via zo'n FM signaal werkte. Oke, in dat geval ben ik wel geïnteresseerd. Wat is het, hoe installeer je het, en wat kost het?

edit: Tis een behoorlijke klus lees ik al. Levert die MMMI+ unit dan ook het bluetooth signaal, of alleen een aux aansluiting?
OK, so I managed to figured out how to get the boxes behind the headunit.
Took longer than actually installing the MMMi + Parrot in the first place!

I ended up taking out the AC unit and display unit (leaving in the CD changer) just to see what space there was - I was hoping I could put them down below, above the SatNav CPU box. But in the end, I put them above (basically behind the vents above head unit), I used double sided tape and put Parrot box on first, and then MMMi box. I also hooked the MMMi up to the MOST optic ring form the display unit, not the CD changer (which is what it says in manual). I found the MOST cable running to the CD changer was too short to reach the MMMi box if it was above head unit.

So anyway, all installed.

My only issues now are:
1) There's a quiet whine coming over speakers that matches current RPM of car - suspect I might to clean the incoming +12v power line somehow. I have a memory you can do it with a capacitor or something, will have to research it. I may have to get my permanent 12v from somewhere else.

2) I have to turn the volume up on stereo to about 3/4 of max in order to have decent volume from phone/bluetooth music. But then when I switch back to radio, volume is deafening.
I have to see if I can boost volume from Parrot device. Might be a setting somewhere, otherwise I'll contact Volvotech.
Or maybe I just have to live with it... :-).

3) Stereo needs to be on to hear music/receive calls.
Makes sense, but with original Parrot wiring, it just uses it's own internal amplifier and just uses the speakers, so it works even if stereo is off. Not a biggie, but got to remember to turn on stereo as soon as I get in car!

En dit is die bluetooth cd-wisselaar connector die je bedoelde zeker?

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/3/6/7/6/9200000107436763.jpg

[ Voor 116% gewijzigd door aufbakanleitung op 20-02-2020 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Je enige optie is via de CD wisselaar aansluiting een media box, BT/USB box te hangen.

Eigenlijk is je oorspronkelijke vraag een beetje krom: beter kun je je afvragen waar je op moet letten bij de aankoop van een auto ;)

• aufbakanleitung
Tis allemaal zo duur en moeilijk dat ik toch eerst maar even de lelijke Bluetooth-to-FM parrot oplossing van 10 euro ga proberen. Als het geluid te dof is ga ik me hard maken voor een directe glasvezel aansluiting.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
aufbakanleitung schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:01:
Tis allemaal zo duur en moeilijk dat ik toch eerst maar even de lelijke Bluetooth-to-FM parrot oplossing van 10 euro ga proberen. Als het geluid te dof is ga ik me hard maken voor een directe glasvezel aansluiting.
Wanneer je iets bespaart had op de auto, was dat minder een probleem geweest :+

Ik heb ooit zo'n kastje voor 100 euro in een Avensis geknald. Dikke SD kaart er in en knallen. Inbouwen voor mensen met 2 linkerhanden zoals ik, duurde ongeveer een uurtje, ben je handig dan zal een half uurtje wel voldoende zijn.

De radio moest er eerst uit, AUX kabeltje naar het dashboard kastje gelegd, moest ik wel verlengen. USB + SD van het kastje heb ik toen links bij de knie gemonteerd met fatsoenlijke klittenband in het zekeringskastje. Zorg wel dat je de kabeltjes dan achter de stuurkolom + knie airbag leidt, maar dat spreekt voor zich en is kinderlijk eenvoudig en ook geen extra werk of zo.

Voor het demonteren van de radio moet je gewoon online zoeken naar de inbouw instructies van de CD wisselaar van je auto. Daar zie je exact hoe je de radio eruit en er weer in krijgt, welke aansluiting je moet hebben en vaak worden er meerdere mogelijke locaties aangegeven voor de wisselaar. In geval van de Avensis kwamen ze met of onder de bijrijdersstoel (had ik geen zin in) of in het handschoenenkastje aan.
Pagina: 1