Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 18:30

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Afgelopen dagen kwam de ene na de andere storm voorbij in ons land. Hoewel ik niet altijd even veel tijd over heb, was ik tijdens de laatste storm wel in de gelegenheid om op pad te gaan. Ik woon dicht bij het strand dus spullen in de cameratas, hiking-schoenen aan en op naar Wijk aan Zee.

Onderweg leek het nog wel mee te vallen met de wind maar eenmaal op het strand ging het behoorlijk tekeer. Keiharde storm en horizontale regen. Maar dat weerhield veel mensen er niet van om toch even het strand op te gaan.

Ik heb uiteindelijk een uur rondgelopen. Toen begon mijn jas echt door te lekken. Mijn broek was toen al lang zeiknat maar mijn trouwe oude GX8 en Olympus 40-150 Pro hielden het prima vol. Dus terug naar de auto met een nat pak maar een geheugenkaart vol mooie platen.

1.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49541720353_9e07cbeac3_c.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49542442687_e687e6c506_c.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49542219861_0e6b12fbd7_c.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49542442947_f406dd4524_c.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49542220346_aba95a3065_c.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49542220521_f24e859fa9_c.jpg

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je foto's ogen behoorlijk onderbelicht. De beeldverhouding vind ik ook niet optimaal voor dit type foto's.
Dat is jammer, want ik vind 1 en 5 zeker potentieel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
AlterEgo schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:28:
Je foto's ogen behoorlijk onderbelicht. De beeldverhouding vind ik ook niet optimaal voor dit type foto's.
Dat is jammer, want ik vind 1 en 5 zeker potentieel hebben.
Persoonlijk vind ik de 3:4 verhouding bijna overal mooi voor (waarschijnlijk gewenning door jaren MFT gebruik) en ook hier vind ik het prima. Had je liever 2:3 gezien? Of zelfs 16:9?

De werkelijkheid was ook redelijk onderbelicht toen ik er was ;) Dus de foto's komen wel redelijk overeen met de sfeer en hoeveelheid licht die er toen was. Heb ze nog even wat lichter gemaakt in LR maar vond geen verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
De 4:3 beeldverhouding vind ik juist wel mooi.
Het werkt goed bij foto 4 (mijn favoriet uit de serie).

Naast foto 4 vind ik 1 en 5 ook best geslaagd.
Alleen de compositie van 1 en 5 vind ik niet zo sterk.
Dit komt misschien omdat het onderwerp (en de horizon?) bij deze foto's te veel in het midden zit?
Iets anders bijsnijden kan nog wel helpen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:20

bobcom

Dedicated dabbler

Indrukwekkend, dat geweld aan zee en de surfers en uitwaaiers die dat trotseren. Vind alles ook een beetje donker, vraag me af of shadows ophalen in Lr daar wat aan veranderen kan, of misschien een tikje dehaze. Maar dat is waarschijnlijk meer hoe ik het misschien mooier vind dan hoe het in het echt was.

Heb zelf juist wel moeite met de 4:3 verhouding - maar dat is het gevolg van een levenslange kleinbeeldconditionering. Zou bij bijna allemaal een stukje van de voorgrond willen croppen, omdat je dan dichter op het beeld komt. Enige uitzondering is #6 - daar is zelfs de lucht niet teveel. En natuurlijk valt er altijd wel wat te miesmauzen - zoals dat de surfer in #1 misschien iets meer naar links had gemoegen, of dat dat stukje minder heftige branding voorin #4 er misschien niet op had gehoefd, of dat #5 misschien nog wat closer had gemogen (maar ja, 150mm is 150mm). Maar ik vind het al met al een hele fijne serie. Complimenti!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Grappig hè hoe je went aan het formaat waarop je zelf het meest schiet. Hoogte is juist mooi en als je dichter op het beeld wilt komen, moet je gewoon iets meer inzoomen. 100 fotografen, 100 smaken. Das juist het mooie.

En ik ben het eens dat de compositie in sommige gevallen iets beter had gekund. Vooral die surfer wilde ik iets eerder schieten zodat hij verder bij het paaltje vandaan was. Maar met windkracht 9 in je nek en 300mm (equivalent) was ik al lang blij dat ik op gegeven moment mijn onderwerp überhaupt weer in beeld had. Die collega fotograaf is wel bewust zo geschoten. Paal op 1/3, hij op 2/3 en allebei verticaal in het midden. Tis natuurlijk kwestie van snel kiezen maar ik vind het goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Sfeervolle beelden, waarvan 3 en 4 mijn favorieten zijn.
Degene die nieuwe foto's bekijkt was er meestal niet bij toen ze gemaakt werden, vanuit dat gezichtspunt heb ik toch eens wat zitten shoppen en vind dan, na wat bewerkingen met 'levels', het beeld/de kleuren van b.v. deze foto toch wat sprekender overkomen.
Er is niets mis met 4:3 maar een formaat is maar een formaat en in dit geval heb ik 3:2 eens geprobeerd. Zelf vind ik die uitsnede hier wat beter bij het totaalbeeld passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik vind dat met onderwerpen als storm best lastig. Enerzijds spreekt die van jou inderdaad meer, maar dat is ook omdat de kleuren richting een zonnige zomerdag gaan. Op de grijze lucht na is het storm idee een stuk minder.
In de originelen van @sys64738 is dat een stuk meer, maar die zijn dan ook wel weer erg grauw. Die balans is moeilijk, je wilt ze aantrekkelijk hebben zonder de sfeer te verliezen.

Over de foto's wil ik nog niet oordelen, wil ze dan eerst op groot scherm zien. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Gonadan schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:48:
In de originelen van @sys64738 is dat een stuk meer, maar die zijn dan ook wel weer erg grauw. Die balans is moeilijk, je wilt ze aantrekkelijk hebben zonder de sfeer te verliezen.
Dat is zo en voor de duidelijkheid: het was zeker niet negatief bedoeld maar het valt me wel vaker op dat de sensor bij bepaalde lichtomstandigheden zoiets als 'de realiteit' anders weergeeft dan hoe onze ogen het zien en beleven. Het oog interpreteert ook de context, een sensor kennelijk niet.
Laatst zag ik dat op DPReview ook al in heel andere en op zich vrij simpele samples uit een review van de nieuwe Nikon D780, hier het origineel, ook wat regenachtig en bewolkt weer, en dan hier de versie 'Edited to taste in Adobe Camera Raw' zoals het daar heet. Ook hier zou je kunnen zeggen dat je een stukje sfeer verliest door de bewerking. Waar je dan voor kiest is idd best lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:20

bobcom

Dedicated dabbler

@Walker78 Net wat je zegt: best lastig, al is de keus in jouw voorbeeld niet moeilijk (als in "edited to taste is not my taste"). Tegelijk blijft het idee rondwaaien dat er toch wat nabewerking nodig is. Hoe vaker ik naar de serie van @sys64738 kijk, hoe minder ik vind dat ze "te grauw zijn": de bewerking van @Walker78 vind ik ook een beetje teveel "aprilstorm" in plaats van februari. Tegelijk vraag ik me af hoe ik het zou doen (eens proberen als mijn Lightroom bijgekomen is van zijn crash en resuscitatie)

Camera's hebben denk ik niet voor niets "picture styles" - zoiets als confectiematen voor je kleren. Als het je past, prima, maar als je het echt helemaal naar je eigen smaak wilt hebben dan pak je Lightroom of een ander naaimandje en ga je zelf aan het handwerken. Met de kans dat iemand zegt dat het resultaat voor geen meter staat.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoQue.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 13:43
Je hebt de storm mooi in beeld gebracht @sys64738. Foto 1 en 5 zijn daarbij mijn favorieten. De weinig scherptediepte separeert de surfer en fotograaf mooi van de voor en achtergrond. Het zand dat over het strand vliegt, de branding in de verte en de grauwe aanblik van de foto's maakt het dat de sfeer goed op me wordt overgebracht. De foto's zijn wat donker, maar ik snap het wel dat je de foto's niet te licht heb gemaakt, het maakt het verschil tussen een bewolkte en een echte stormachtige dag kleiner. Ook ik zit me te bedenken hoe ik de foto's zou hebben bewerkt. Misschien toch wat lichter en wat meer met levels en de curve hebben gewerkt om er iets meer drama in te brengen?

Over smaak valt niet te twisten en zoals je het zelf al zegt, de beeldverhouding waarmee je werkt, is voor jezelf normaal. Omdat ik altijd met 3:2 werk, ligt mijn voorkeur ook bij deze beeldverhouding. Desalniettemin vind ik je 4:3 verhouding interessant. Al met al vind ik dat je een mooie serie hebt gemaakt van de storm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
Ik vind het een leuke serie, de sfeer van de storm komt mooi over.
Zelf zou ik meer contrast gebruiken, maar kan deze keuze wel waarderen. 1 en 3 zijn wat mij de beste, daar zie je goed het gevecht tegen de elementen.

Bij de eerste had ik wel de paal op de achtergrond weggecloned, zo heb je een 'cleanere' compositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:46
Mooie serie! De kleuren, of het wat gebrek aan, vind ik goed erbij passen. Soms had van mij wat minder grijze lucht gemogen, omdat dat het geheel wel erg kleurloos maakt. Ik weet het, ik spreek mezelf wat tegen. Mijn favorieten zijn 1,3,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@MattiB Ik denk dat die less-is-more aanpak alleen werkt als je lekker veel negative space hebt, zoals in jouw bovenste testcase plaat. Dan krijg je inderdaad dat cleane gevoel. Hier zou het er denk ik alleen maar saaier op worden. Maar zoals ik eerder al aangaf, had ik de ruimte tussen de surfer en paal liever iets groter gezien.

Verder is het mooi om te zien dat ieder zijn eigen smaak en interpretatie heeft. En ja, 1, 3 en 5 zijn ook mijn eigen favorieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Niet slecht!
Pagina: 1