Grohe Cosmopolitan 210 doorstroombegrenzer verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:45
Is iemand van jullie wellicht bekend met de EcoJoy 9,5l/min doorstroombegrenzer van Grohe.
Wij hebben namelijk deze douchekop:
https://pro.grohe.com/nl/...lor=000&material=28373000

En hier zou een doorstroombegrenzer inzitten. Deze zou ik er graag uit willen halen omdat er nu naar onze mening te weinig water uit het systeem komt.
We weten zeker dat het niet aan de aanvoer vanaf de ketel te verwijten is. Dit is warm en koud 16mm en de ketel heeft een water opbrengst van 15L 40graden p/min. Dit komt er zeker niet uit op dit moment.

Ik ben heel benieuwd of iemand dit al eerder heeft gedaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Heb je met afgekoppelde douchekop (alleen de slang) al gekeken hoeveel water eruit komt? Of eventueel bij wastafel en/of badkamerkraan? Hansgrohe heeft ook zo'n bespaarkop die nog veel groter is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:22
Ok, ik ben heel erg geen expert, maar ik heb toch even de plaatjes op die site bekeken.

Als ik kijk naar deze:
Afbeeldingslocatie: https://cdn08-grohe-com.cloud.grohe.com/lib/0/catalogue_p1/explo/1612298.jpg

Is de doorstroombegrenzer dan niet dat tweede dingetje van boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:37

BCC

Is de leiding naar de badkamer ook dik genoeg?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
De aanvoer is 16mm voor koud & warm.

Ik zal ook even kijken hoeveel water eruit komt zonder de douchekop erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-06 19:52
16mm is een buitenmaat van de leiding, dit zal inwendig ongeveer 12mm zijn, voor een regendouch erg karig, helemaal als de afstand van ketel/watermeter ook nog groot is ( = meer weerstand )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-06 15:30
het 3 de dingtje van boven wil ook nog welleens doorstroombegrenzer zijn.
meestal is de doorstoombegrenzen een rubber ringtje. (ten minste in die handouches.)
nummer 2 is enkel een zeefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die zeefjes zijn heel fijnmazig en leveren ook veel weerstand op. En is ook niet nodig. Dus 2 en 3 eruit zou ik doen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Stormcagy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:57:
16mm is een buitenmaat van de leiding, dit zal inwendig ongeveer 12mm zijn, voor een regendouch erg karig, helemaal als de afstand van ketel/watermeter ook nog groot is ( = meer weerstand )
Het is een 16mm uponor. De ketel zelf is ook 16mm dus kan wel een dikkere leiding doen maar daar krijg je niet meer flow van. 😉

Ik denk dat het probleem de ketel zelf is. Wat zonder de douchekop erop heb ik getimed en dat scheelt 5 sec op een emmer van 10 liter dat die eerder vol is zonder douchekop.

Met koud gaat het een stuk vlotter.

Bedankt voor de reacties. Op termijn maar een andere ketel met wat meer capaciteit erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Eens met @Stormcagy. Ik ben op dit moment bezig met verbouwing van mijn badkamer en er kwam 12mm Wicu uit. Dat vond ik met de vorige douche al vrij slapjes qua wateropbrengst.

16x2mm flex is 12mm daadwerkelijke diameter, er gaat namelijk twee keer de wanddikte (2mm) vanaf. Ik heb daarom 20x2,3mm flexibele leiding (Pexfit) gelegd, dat is 15,4mm daadwerkelijke diameter en komt dus overeen met 15mm koperbuis. Eén maatje groter dan wat er bij mij uit kwam dus :)

Wat voor merk & type ketel heb je? Eentje met CW4 wateropbrengst is vaak voldoende voor een regendouche.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-06 19:52
g00gle schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:46:
[...]

Het is een 16mm uponor. De ketel zelf is ook 16mm dus kan wel een dikkere leiding doen maar daar krijg je niet meer flow van. 😉

Ik denk dat het probleem de ketel zelf is. Wat zonder de douchekop erop heb ik getimed en dat scheelt 5 sec op een emmer van 10 liter dat die eerder vol is zonder douchekop.

Met koud gaat het een stuk vlotter.

Bedankt voor de reacties. Op termijn maar een andere ketel met wat meer capaciteit erin.
Dat de aansluiting 16mm is betekend niet dat de rest van het leidingsysteem ook 16mm kan zijn. ligt er allemaal aan hoe ver de aansluitingen van de ketel/douch/watermeter uit elkaar zitten.
Dat wordt ook bevestigd door je constatering dat het met koudwater wel vlotter gaat. die hoeft namelijk niet eerst naar de ketel toe ( lees: minder weerstand)
Pagina: 1