Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Hoi,

Ik ben de broodwinner binnen een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen (dit jaar een 3e)
Mijn vrouw is de komende 4 jaar toch echt nog wel een huismoeder, ze spreekt de nederlandse taal tevens nog niet, we zijn onlangs naar nederland verhuisd.

We hebben onlangs een huis gekocht en ik heb gelijk een overlijdings verzekering afgesloten ter waarde van onze hypotheek. Dus dat beschermt mijn vrouw en kinderen tegen het verlies van huis mocht ik vroegtijdig te komen overlijden.

Deze loopt voor 30 jaar, mijn hypotheek 20 jaar. Dus zodra het huis geheel is afbetaald kan deze verzekering verlopen. Dus dit beschermt ons de komende 20~jaar. kost maar iets van 9 euro per maand.

Ik zit er aan te denken om ook een arbeidsongeschiktheid verzekering (woonlasten verzekering?) af te sluiten. Want ik zit immers nu aan een hypotheek vast.

Ik vroeg mij af hoe jullie voor jullie gezin zorgen als een-verdiener hoe jullie familie financieel verder kan mocht je komen te overlijden of arbeidsongeschikt raakt. Ik wil alles goed regelen voor het geval dat.. ik heb het namelijk 2x mogen mee maken (vader en stiefvader) beide niet alles op zaken... Huis executie verkoop voor habbekrats, schulden etc.

Een spaarpot op bouwen is een must maar zal een pijnlijk langzaam process worden, mijn salaris is namelijk niet onwijs riant en zit meer aan de onderkant. Ik zal mijn best doen (2200 euro netto p/m geen 13e maand)

1: Overlijdings verzekering voor mijn vrouw ter volledig aflossing van de hypotheek. (Komende 30 jaar)
2: Arbeidsongeschiktheid verzekering voor mijzelf voor een stabiele inkomen na een ongeval/ziekte.
3: Een riant spaarpotje < een pleister, gebasseerd op mijn inkomen met 3 kids.
4: Beide volwassenen Inschrijven voor sociale huurwoning.
5: Brand verzekering, inboedel verzekering is meer een luxe plus we hebben oude meuk
6: overlijdings akte opzetten
7: Notaris in de hand nemen om alle gaten op te vullen.
8: overlijdings verzekering nemen voor familie leden

Hoe pakken jullie het als een-verdieners aan?

[ Voor 19% gewijzigd door Wowhead op 18-02-2020 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:49
Laat haar inschrijven voor een sociale huurwoning voor het geval dat. Ik ben zelf ook 12 jaar ingeschreven daarvoor terwijl ik nooit in aanmerking ben gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:52
Wij zijn tweeverdieners, omdat mijn vrouw niet 7 dagen per week thuis wilde zitten (en ik wil dat ook niet, want dan ben ik zo ongeveer de enige die "volwassenpraat" moet doen elke dag). Geen waarde-oordeel over jullie situatie trouwens.

Mijn vrouw hoeft niet te werken, alle vaste lasten kunnen voldaan worden op mijn salaris, dus mocht ze onverhoopt niet meer willen werken, kan dat. Alleen moeten er dan wel écht keuzes gemaakt worden ipv overal maar de pinpas doorheen trekken en 80 abonnementen op betaalservices. ;)

Ik heb het volgende geregeld
- lage maandlasten voor het huis (vrijstaand, goed geïsoleerd en grotendeels nieuw verbouwd) Ook gekocht in een goedkope regio. Netto-maandlasten (huur versus hypotheek) zijn lager dan een sociale huurflat.
- Overlijdensrisicoverzekering ter waarde van de hypotheek. Indien 1 van ons overlijdt, huis afbetaald.
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ter aanvulling van het huidige inkomen.
- Spaarpot ter waarde van 1 netto-jaarinkomen (geen rekening gehouden met wegvallen hypotheek).

Mocht ik komen te overlijden kan mijn gezin het hopelijk wel een tijdje redden op deze manier me dunkt.
Al besef ik me dat ik dan nog wel wat meer de financiële zaken aan mijn vrouw moet uitleggen, die laat dat soort dingen uit puur gemak bij mij liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Prosac op 18-02-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
com2,1ghz schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:37:
Laat haar inschrijven voor een sociale huurwoning voor het geval dat. Ik ben zelf ook 12 ingeschreven daarvoor terwijl ik nooit in aanmerking ben gekomen.
Dankje voor de tip, we zijn in principe verzekerd zodat zij niet in een andere woning hoeft als ik kom te overlijden want het dekt de gehele hypotheek. Echter is het wel een goede tip bij een scheiding of als het huis afbrandt. Ik zal het bij mijn rijtje van actie punten zetten, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Prosac schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:37:
Wij zijn tweeverdieners, omdat mijn vrouw niet 7 dagen per week thuis wilde zitten (en ik wil dat ook niet, want dan ben ik zo ongeveer de enige die "volwassenpraat" moet doen elke dag). Geen waarde-oordeel over jullie situatie trouwens.

Mijn vrouw hoeft niet te werken, alle vaste lasten kunnen voldaan worden op mijn salaris, dus mocht ze onverhoopt niet meer willen werken, kan dat. Alleen moeten er dan wel écht keuzes gemaakt worden ipv overal maar de pinpas doorheen trekken en 80 abonnementen op betaalservices. ;)

Ik heb het volgende geregeld
- lage maandlasten voor het huis (vrijstaand, goed geïsoleerd en grotendeels nieuw verbouwd) Ook gekocht in een goedkope regio. Netto-maandlasten (huur versus hypotheek) zijn lager dan een sociale huurflat.
- Overlijdensrisicoverzekering ter waarde van de hypotheek. Indien 1 van ons overlijdt, huis afbetaald.
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ter aanvulling van het huidige inkomen.
- Spaarpot ter waarde van 1 netto-jaarinkomen (geen rekening gehouden met wegvallen hypotheek).

Mocht ik komen te overlijden kan mijn gezin het hopelijk wel een tijdje redden op deze manier me dunkt.
Al besef ik me dat ik dan nog wel wat meer de financiële zaken aan mijn vrouw moet uitleggen, die laat dat soort dingen uit puur gemak bij mij liggen.
Dankje, ik zie dat jij zoeizo de arbeidsongeschiktheid verzekering hebt, ik ga gelijk informeren bij mijn hypotheek adviseur of dit nog onder ons hypotheek kan vallen/ bij verzekerd kan worden, dan ga ik dit ook direct in orde maken. Want dit is voor mijn gevoel nog een groot risico op het moment.

Een spaarpot dat een jaar inkome dekt zal mijn de komende jaren niet gaan lukken, ik zal mijn best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-06 19:59
Wowhead schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:41:
[...]

[...] Echter is het wel een goede tip bij een scheiding of als het huis afbrandt. Ik zal het bij mijn rijtje van actie punten zetten, dankje!
Je bent toch tegen brand verzekerd met je woonverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
meridin schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:45:
[...]

Je bent toch tegen brandt verzekerd met je woonverzekering?
Nee nog geen brand en inboedel verzekering afgesloten,we krijgen pas de 28e de sleutels. Dat moet ik ook nog regelen inderdaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Wowhead schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:41:
[...]

Dankje voor de tip, we zijn in principe verzekerd zodat zij niet in een andere woning hoeft als ik kom te overlijden want het dekt de gehele hypotheek. Echter is het wel een goede tip bij een scheiding of als het huis afbrandt. Ik zal het bij mijn rijtje van actie punten zetten, dankje!
Mjah...of niet. Ik schrijf mij uit principe niet in want daarvoor is het systeem niet bedoeld, en houd de wachttijden onnodig lang.

Verzeker elkaar (kruislings verzekeren https://weblog.independer...en/kruislings-verzekeren/), zorg voor een normale inboedel en opstal, en regel ff iets met een samenleefovereenkomst/trouwens/testament. Dan ben je er wel.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:13
Je hebt al één ding op orde. Het huis is vrij zeker (tenzij je zelfmoord pleegt).
Arbeidsongevallen zijn normaal (alvast in België) riant verzekerd. Als je op het werk (of de weg naar het werk bij ons) betrokken bent in een ongeval en je overlijdt of je bent werkonbekwaam, dan zijn er normaal geen financiële zorgen.

Wat veel moeilijker (en veel duurder) te verzekeren is, dat is ziekte. Als je door ziekte werkonbekwaam wordt of overlijdt, dan is er geen gegarandeerd inkomen. In mijn pensioenverzekering wordt er dan een kapitaal uitgekeerd waarvan je met wat moeite nog een 10-tal jaar kan leven, maar dan is het ook voorbij.
Dat is op zich niet slecht, maar als je meer wil, dan kost dat maandelijks ook een hoop extra geld.

Je kan dan beter investeren in een opleiding voor je vrouw zodat ze minstens deeltijds kan gaan werken, en eventueel kan overschakelen op voltijds als er iets met jou zou gebeuren. Zelfs met een beperkt inkomen is een afbetaald huis en wat spaargeld een betere optie dan levenslang steuntrekker zijn.

Reken niet te veel op bijstand. Zo lang je een huis in eigendom hebt, mag je dat eerst gaan opeten voor je een bijstandsbedrag krijgt. Als je niet gewerkt hebt, krijg je ook geen werkloosheidsvergoeding, en normaal is die ook tijdelijk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:58
Heb nog niks gelezen over begrafenisverzekering? Bij ons wordt er ten tijde van overlijden van mij of mijn vrouw of 1 van mijn kinderen (per incident zoals ze dat noemen) 10k beschikbaar gesteld voor een begravenis (verdeelt als 7k voor begrafenis en 3k vrij te besteden).

Dit voorkomt misschien niet draagbare kosten voor de overblijvende partij ten tijden van overlijden.

Verder inkomensbeschermingsverzekering (arbeidsongeschikheids/ziekte) die ons loon aanvult met een X bedrag wat berekend was op ons loon van 9 jaar geleden. Wat nu dus inhoudt dat we ten tijden van ziekte iig 2 jaar zeker zijn van inkomen wat nu meer is dan 9 jaar geleden. Bij arbeidsongeschiktheid is dit iets anders want het eerste jaar moet je het doen van je inkomen wat dus terug kan lopen naar 70% na x maanden maar na het eerste jaar wordt met terugwerkende kracht de vergoeding uitgekeerd en daarna maandelijks voor de looptijd van onze hypotheek.

En zoals iedereen denk ik met een hypotheek een overlijdensrisico verzekering gekoppeld aan me hypotheek. In ons geval was meer dan 69% niet betaalbaar vanwege het hebben van diabetes (mijn vrouw) en elke 10% meer ons 50 euro de maand meer ging kosten.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:19
@Joenino Wat kost zon inkomensbeschermingsverzekering uberhaupt?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wowhead schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:47:
[...]

Nee nog geen brand en inboedel verzekering afgesloten,we krijgen pas de 28e de sleutels. Dat moet ik ook nog regelen inderdaad :P
Volgens mij dekt een opstalverzekering brand van de woning, inboedel verzekering is alleen voor je spullen, wat niet direct vast zit aan de woning.
Opstal verzekering is volgens mij verplicht. Dit omdat het huis onderpand is voor de hypothecaire lening en bij eventuele schade zou deze wegvallen.

Houdt er rekening mee dat je vrouw de overlijdensrisico verzekering afsluit op jou en ze zelf ook de premie betaalt van haar rekening. Bij discussie kan er onduidelijkheid ontstaan en als je pech hebt betaal je erf belasting.
Tevens is het zo dat je vrouw een smak geld ontvangt, kijk even in je hypotheek voorwaarde dat je dit boetevrij mag gebruiken om af te lossen.
Dan heb je geen hypotheek meer maar je vrouw heeft ook geen inkomsten meer. Dus die zal moeten gaan werken en hoe zit het dan met de kinderen.
Je zou een wat hogere levensverzekering kunnen nemen om ook eventueel andere kosten te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
CryptoNL schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:23:
@Joenino Wat kost zon inkomensbeschermingsverzekering uberhaupt?
In ons geval kost dit voor 2 personen 38 euro de maand totaal hier wordt dan 30% inkomen bijgestort. Weet niet wat de bedragen tegenwoordig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Wowhead schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:25:
We hebben onlangs een huis gekocht en ik heb gelijk een overlijdings verzekering afgesloten ter waarde van onze hypotheek. Dus dat beschermt mijn vrouw en kinderen tegen het verlies van huis mocht ik vroegtijdig te komen overlijden.
Hoe heb je geregeld dat het huis bij je vrouw terecht komt bij overlijden? Ben je getrouwd, samenleefcontract, testament? Indien niet (of ten dele) laat je dan adviseren door een goede notaris. Die stelt allerlei vragen waar je waarschijnlijk nog nooit over hebt nagedacht maar die wel van belang zijn, van "wat als jij en je vrouw gelijktijdig komen te overlijden en de kinderen nog minderjarig zijn en..." Ook zaken als erfbelasting moet je goed naar kijken. Je wilt niet hebben dat je vrouw het huis erft maar er alsnog een sloot erfbelasting over moet betalen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Widow schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:05:
[...]

Hoe heb je geregeld dat het huis bij je vrouw terecht komt bij overlijden? Ben je getrouwd, samenleefcontract, testament? Indien niet (of ten dele) laat je dan adviseren door een goede notaris. Die stelt allerlei vragen waar je waarschijnlijk nog nooit over hebt nagedacht maar die wel van belang zijn, van "wat als jij en je vrouw gelijktijdig komen te overlijden en de kinderen nog minderjarig zijn en..." Ook zaken als erfbelasting moet je goed naar kijken. Je wilt niet hebben dat je vrouw het huis erft maar er alsnog een sloot erfbelasting over moet betalen.
Dankjewel, ik zal inderdaad een notaris moeten gaan inschakelen om dit goed voor ons uit te zoeken, ik ga namelijk af op een aaname.

Ik ben tevens wel getrouwd en we zijn beide opgenomen in de overlijdingsrisico verzekering. ik voor het volledige bedrag zij voor ongeveer 100.000 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Met een (netto) inkomen van 2.200 euro / maand, zou ik toch kritisch kijken naar zaken waartegen jij je wilt verzekeren. Geen idee hoe hoog je hypotheeklasten (en andere vaste lasten) zijn, maar 2.200 euro is niet echt een vetpot voor 2 volwassen en 2 (en bijna 3) kinderen.

Het belangrijkste is inderdaad de overlijdensverzekering, zodat je vrouw en kinderen in principe in een afbetaald huis kunnen wonen. Wellicht trouwens de moeite waard om nog uit te zoeken of dat je een "vrije uitkering" hebt, zodat je vrouw kan kiezen om het huis volledig af te lossen, of dat ze 80% aflost en 20% "cash" achter houdt.

Dat er geen inkomen meer is, mocht jij komen te overlijden is vervelend. Echter zal je ook nog iets van een nabestaanden pensioen hebben (zal flink minder zijn dan 2.200 euro netto / maand). Maar misschien dat je vrouw ook aan het werk kan... Ook al beheerst ze de Nederlandse taal wellicht nog niet, Nederland is best multi cultureel (afhankelijk van waar je woont).

Verder zou je kunnen kijken, of je een klein bedrag vast kan gaan sparen / beleggen om een potje op te bouwen. Ieder 50 euro, zijn er toch weer 50.

Verder zou je nog informatie in kunnen winnen bij een notaris o.i.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Viper® schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:31:
[...]

Volgens mij dekt een opstalverzekering brand van de woning, inboedel verzekering is alleen voor je spullen, wat niet direct vast zit aan de woning.
Opstal verzekering is volgens mij verplicht. Dit omdat het huis onderpand is voor de hypothecaire lening en bij eventuele schade zou deze wegvallen.

Houdt er rekening mee dat je vrouw de overlijdensrisico verzekering afsluit op jou en ze zelf ook de premie betaalt van haar rekening. Bij discussie kan er onduidelijkheid ontstaan en als je pech hebt betaal je erf belasting.
Tevens is het zo dat je vrouw een smak geld ontvangt, kijk even in je hypotheek voorwaarde dat je dit boetevrij mag gebruiken om af te lossen.
Dan heb je geen hypotheek meer maar je vrouw heeft ook geen inkomsten meer. Dus die zal moeten gaan werken en hoe zit het dan met de kinderen.
Je zou een wat hogere levensverzekering kunnen nemen om ook eventueel andere kosten te dekken.
hmm dankje, daar moet ik inderdaad verder op in, ik ga zoals hier word aangeraden een notaris aan de hand nemen om dit samen me ons uit te pluizen. Want ik wil niet mocht het geval aanbreken ik er niet meer ben mijn vrouw niet in staat is voor 3 kinderen te zorgen op financieel gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
we zijn onlangs naar nederland verhuisd.
Weet je al of je vrouw in geval van overlijden hier wilt blijven? Mijn vrouw komt uit een ander gedeelte van Nederland en we gaan er van uit dat ze gaat verhuizen naar een plek waar ze meer familie heeft wonen.

Wij hebben, op een nederlandse manier, de 7 baby steps gevolgd van Dave Ramsey.

In geval van overlijden
Als mijn vrouw + kind het willen kunnen ze het afbetaalde huis en andere investeringen liquideren. Hiervan kunnen ze 15-20 jaar leven. Daarna zoeken ze het zelf maar uit.

in geval van arbeidsongeschiktheid
Verzekerd. Mijn vrouw krijgt er dan waarschijnlijk meer zorg van mij bij + ik besteed meer geld dan dat ik overleden ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:17
Hoi,

Ik ben de broodwinner binnen een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen (dit jaar een 3e)
Mijn vrouw is de komende 4 jaar toch echt nog wel een huismoeder, ze spreekt de nederlandse taal tevens nog niet, we zijn onlangs naar nederland verhuisd.

Deze loopt voor 30 jaar, mijn hypotheek 20 jaar. Dus zodra het huis geheel is afbetaald kan deze verzekering verlopen. Dus dit beschermt ons de komende 20~jaar. kost maar iets van 9 euro per maand.

Ik zit er aan te denken om ook een arbeidsongeschiktheid verzekering (woonlasten verzekering?) af te sluiten. Want ik zit immers nu aan een hypotheek vast.

Ik vroeg mij af hoe jullie voor jullie gezin zorgen als een-verdiener hoe jullie familie financieel verder kan mocht je komen te overlijden of arbeidsongeschikt raakt. Ik wil alles goed regelen voor het geval dat.. ik heb het namelijk 2x mogen mee maken (vader en stiefvader) beide niet alles op zaken... Huis executie verkoop voor habbekrats, schulden etc.

Een spaarpot op bouwen is een must maar zal een pijnlijk langzaam process worden, mijn salaris is namelijk niet onwijs riant en zit meer aan de onderkant. Ik zal mijn best doen (2200 euro netto p/m geen 13e maand)

1: Overlijdings verzekering voor mijn vrouw ter volledig aflossing van de hypotheek. (Komende 30 jaar)
2: Arbeidsongeschiktheid verzekering voor mijzelf voor een stabiele inkomen na een ongeval/ziekte.
3: Een riant spaarpotje < een pleister, gebasseerd op mijn inkomen met 3 kids.
4: Beide volwassenen Inschrijven voor sociale huurwoning.
5: Brand verzekering, inboedel verzekering is meer een luxe plus we hebben oude meuk
6: overlijdings akte opzetten
7: Notaris in de hand nemen om alle gaten op te vullen.
8: overlijdings verzekering nemen voor familie leden

Hoe pakken jullie het als een-verdieners aan?
Je hebt enkele risico's:

* werkloosheid
* arbeidsongeschiktheid
* overlijden

Werkloosheid los je het best op door jezelf superaantrekkelijk te houden op de arbeidsmarkt. Continu werken aan het verbeteren en moderniseren van je skills dus. Verder heb je als werknemer recht op WW. De rest van het risico is niet goed verzekerbaar. Hooguit kan een woonlastenbeschermer hier iets betekenen, maar check wel goed de polisvoorwaarden. Ze staan namelijk niet goed bekend.

Voor AO moet je kijken bij AOV voor werknemers.

Overlijdensrisico heeft meerdere kanten:
1. ORV om je hypotheek in te lossen bij je overlijden
2. inkomen voor je partner (nabestaandenpensioen + eventuel ook ORV)
3. cash voor de korte termijn. uitvaart en een aantal andere kosten die in de eerste 1 a 2 maanden op het pad van je partner komen. Beetje spaargeld is handig en eventueel een uitvaartverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:33

de Peer

under peer review

Joenino schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:37:
[...]

In ons geval kost dit voor 2 personen 38 euro de maand totaal hier wordt dan 30% inkomen bijgestort. Weet niet wat de bedragen tegenwoordig zijn.
Oef, dat vind ik toch wel héél erg veel geld voor volgens mij maar een beperkte uitkering op het moment dat je het nodig hebt.

Ik zou een beetje uitkijken met dat oververzekeren.
Je bent beschermd tegen allerlei zaken op de lange termijn, maar het neemt echt een flinke hap uit je maandelijkse inkomen, wat je juist weer kwetsbaarder maakt.

Ik zou alleen 1 of 2 verzekeringen kiezen met optimale prijs/dekking of prijs/uitkering verhouding

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 19-02-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:22

mwa

Naast de standaard zaken die boven zijn genoemd, hebben wij beide een levensverzekering afgesloten van (uit mn hoofd) 500k.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het risico op oververzekeren ligt op de loer. Wij hebben in ieder geval een periode van 5 jaar in het hoofd gehouden voor na overlijden van een van ons. Na vijf jaar is de situatie van de achterblijver niet meer te vergelijken (huis verkocht, verhuisd, nieuwe relatie, kids uit huis, etc) en een stukje zelfredzaamheid mag dan wel weer. Dat was in ieder geval onze afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
Ga werken bij een werkgever met een pensioenfonds dat een ruim arbeidsongeschiktheids- / nabestaandepensioen kent.

Stimuleer de vrouw / moeder toch om de arbeidsmarkt z.s.m. te betreden.

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 19-02-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:07

Basszje

Reisvaap!]

- Goede taalcursus en opleiding voor je vrouw (of opleiding van afkomst legaliseren)
- Zorg dat paspoort / onbepaalde verblijfsvergunning zsm geregeld is waneeer dat mogelijk is.

Ik ken je situatie natuurlijk niet, maar huismoeder zijn lijkt mij trouwens geen goede opstap naar snel meekunnen in de maatschappij. Goed om eens te kijken hoe je blijvend in contact kan staan met andere mensen. Dat helpt enorm met leren (spreek uit ervaring)

[ Voor 4% gewijzigd door Basszje op 19-02-2020 10:39 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:47
desmond schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:26:
Het risico op oververzekeren ligt op de loer. Wij hebben in ieder geval een periode van 5 jaar in het hoofd gehouden voor na overlijden van een van ons. Na vijf jaar is de situatie van de achterblijver niet meer te vergelijken (huis verkocht, verhuisd, nieuwe relatie, kids uit huis, etc) en een stukje zelfredzaamheid mag dan wel weer. Dat was in ieder geval onze afweging.
Eens, maar onthoud ook de periode bij pensioen leefdtijd indien de man overlijd.
Als de vrouw niet heeft gewerkt heeft zij ook geen pensioen opgebouwd en mist zij een groot deel van de pensioensuitkering. Die wordt namelijk gekort bij overlijden man.
Zelf weer gaan werken is bijna ook geen optie gezien de leefdtijd.

Het is al grotendeels gezegd maar ter herhaling:
Man leeft nog maar raakt langdurig ziek:
Arbeidsongeschiktheid verzekering

Man overlijd vroegtijdig of na pensioen:
Hypotheek verzekeren door b.v. overlijdensrisicoverzekering
Uitvaartverzekering
Eventueel vrijwillige pensioenverzekering afsluiten op vrouws naam.

De bedragen moet je uiteraard zelf uitrekenen, dat is maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Rukapul schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:26:
Ga werken bij een werkgever met een pensioenfonds dat een ruim arbeidsongeschiktheids- / nabestaandepensioen kent.

Stimuleer de vrouw / moeder toch om de arbeidsmarkt z.s.m. te betreden.
Dit inderdaad, ik heb een zeer royale weduwe en wezen vergoeding in mijn pensioendeel van mijn huidige werkgever. Dat neemt zo'n beetje de noodzaak af voor begrafenisverzekeringen en aanvullende verzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:17
Hoewel maandelijks inkomen niet geheel vergelijkbaar is met one-off uitgaven. Als verse weduwe/weduwnaar is het niet fijn om meteen betalingsregelingen te moeten treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
de Peer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:15:
[...]

Oef, dat vind ik toch wel héél erg veel geld voor volgens mij maar een beperkte uitkering op het moment dat je het nodig hebt.

Ik zou een beetje uitkijken met dat oververzekeren.
Je bent beschermd tegen allerlei zaken op de lange termijn, maar het neemt echt een flinke hap uit je maandelijkse inkomen, wat je juist weer kwetsbaarder maakt.

Ik zou alleen 1 of 2 verzekeringen kiezen met optimale prijs/dekking of prijs/uitkering verhouding
Dit is 1 verzekering en kost me totaal 38 euro in de maand voor mij en me vrouw samen. Vindt dat best meevallen mocht ik hem nodig hebben heb ik gewoon 100% loon ipv 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:33

de Peer

under peer review

Joenino schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:13:
[...]

Dit is 1 verzekering en kost me totaal 38 euro in de maand voor mij en me vrouw samen. Vindt dat best meevallen mocht ik hem nodig hebben heb ik gewoon 100% loon ipv 70%.
Tsja. In 10 jaar is het 4500 euro, en 20 jaar 9000 euro.
De kans dat jullie beiden iets overkomt is nogal klein. en 1 x 100% en 1 x 70% is waarschijnlijk best te overzien.
Daarnaast staan dit soort verzekeringen niet zo best bekend vanwege de kleine lettertjes. Er zijn nogal wat uitzonderingen waarbij niet uitgekeerd wordt.

mijn strategie zou eerder zijn: als we dan allebei op 70% komen te zitten, dan passen we daar onze levensstijl wel op aan.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 19-02-2020 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:55
Ook nog iets om over na te denken, wat als er met je vrouw iets gebeurt? Kun jij dan nog financieel voor je gezin zorgen?

Bij ons thuis 3 kids en mijn vrouw werkt 3 dagen, ik werk fulltime. Als mij iets overkomt wordt het huis afgelost, wordt via mijn pensioen van mijn werkgever een deel van mijn salaris doorbetaald ( ook bij arbeidsongeschiktheid).

Echter als mijn vrouw iets overkomt moeten alle kinderen meer naar de opvang, moet ik ander werk zoeken waarbij ik dagelijks 3 kids kan halen en brengen.

Ik realiseerde me dat overlijden van mijn vrouw mogelijk een grotere impact op de financiën van ons gezin heeft dan andersom.

Heb jij of hebben anderen hier over nagedacht? En hebben jullie hier maatregelen voor getroffen? Want dit hoort in mijn ogen ook bij het zorgen voor je gezin.

[ Voor 14% gewijzigd door peter13579 op 20-02-2020 07:17 ]

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:53
2200 euro netto is volgens mij zo'n 3500 euro bruto salaris per maand. Op zich niet echt de onderkant van de salarissen toch?
Wat zijn je woonlasten?
Pagina: 1