Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaudio.
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-05 22:04
Ik heb een vraagje over een build die ik momenteel maak.

Specs:

Aorus X570 mini ITX moederbord
RTX 2060 Super
AMD Ryzen 3600x CPU
NZXT H210 case
NZXT X63 Kraken

De H210 case heeft een top en rear exhaust met beide een 120mm fan en aan de voorkant heb ik een X63 kraken gemonteerd met 2x een 140mm fan. Het enige probleem is van dit moederbord... Hij heeft 2 SYS_FAN aansluitingen, waarvan er 1 wordt gebruikt voor de chipset fan... Dus ik heb er 1 over voor 4 fans :)

Ik heb 1 3-way splitter die ik altijd gebruikte, maar ik kom er dus 1 te kort.

Mijn vraag: Wat is de beste manier om alle 4 (2x de 140mm van de Kraken en 2x de 120mm van de case) aan te sluiten? Ik dacht zelf:

- Extra 2-way splitter kopen: aansluiten op de SYS_FAN1 aansluiting en daar de 2 140mm fan van de Kraken op

- de 3-way splitter aansluiten op de CPU_FAN en daar de 2 case fans + de connector van de pomp van de kjraken op aansluiten.

ik hoor of ik goed zit of dat ik zoi de boel opblaas en iemand een beter antwoord heeft :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannozels
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07-2022
Pwm splitters geven alleen het rpm signaal door van de 1e fan/pomp uit de serie dus dat is iets waar je rekening mee kunt houden.

Wil je het een beetje overzichtelijk en controleerbaar houden zou ik de pump in de SYS header pluggen en een extra 2 weg splitter kopen voor de exhaust of intake fans en dan dat hele zooitje in de CPU header pluggen. Dan kan je de snelheid van het pompje apart van de set fans instellen wat mij zelf het fijnst lijkt maar voorkeuren verschillen uiteraard.

*Zorg er wel voor dat je een splitter hebt die een losse voeding stekker heeft, 4 fans is iets teveel power om van 1 moederbord header te vragen. Misschien overbodig om te melden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:51
In zo'n situatie doe ik het altijd als volgt: de pomp met een verloop rechtstreeks op een sata of molex connector van de voeding, radiatorfans met een splitter op de cpu_fan header en de casefans met een splitter op sys_fan.