Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een camera voor het maken van gezins foto's tijdens dagjes uit, in en rondom huis en tijdens vakantie, maar ook om eens mee op pad te gaan om eens lekker te gaan experimenteren met fotograferen. Een camera om hobbymatig foto's mee te maken die zonder nabewerking een goed resultaat geeft.

Zelf zat ik te denken aan een bridge camera. Het voelt echt als een camera en heeft een goed zoombereik. Een snelle camera zou ook wel fijn zijn, om het fotomoment dat zich spontaan voordoet niet te hoeven missen.

Ik zie camera's vanaf 250 euro tot en met de 2000 euro. Het is moeilijk om hier wijs uit te worden. Zelf zat ik te denken aan een budget van 400 tot 500 euro.

Op de bekende elektronica websites worden verschillende camera's aanbevolen binnen die categorie, maar het liefst zou ik wat onafhankelijk advies krijgen van de kenners.

Is er een camera die boven de rest uitspringt in deze categorie? Eentje waarvan je zegt die is het meest waard voor zijn geld?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:45
Er zijn een paar afwegingen die je moet maken.

Die zoom is prettig als je daar veel gebruik van gaat maken maar gaat wel vaak ten koste van de kwaliteit. Even simpel gezegd heb je 2 soorten cameras in die prijsklasse.

De superzoom met een kleine sensor en veel zoombereik. Kwaliteit is iets minder maar heeft meer features. Formaat is ook wat groter en zwaarder. Voorbeeld is de Panasonic FZ300

De kleine camera met grote sensor. Heeft vaak een 1" sensor waardoor in slechte lichtomstandigheden alsnog betere fotos te maken zijn. Formaat is wat kleiner maar mist het grote zoombereik. Voorbeeld is de Sony RX100 serie.

Dan heb je ook nog cameras die van beide wat hebben zoals de Panasonic FZ1000 die wel een grote sensor heeft maar ook flink bereik. Helaas zijn die dan wel weer wat duurder (en groter en zwaarder).

Ik heb persoonlijk slechts ervaring met de FZ300 (en voorgangers) en met systeem en spiegelreflex cameras en ik kan niet wennen aan hoe traag de FZ300 en vergelijkbare cameras opstarten als je ze aan zet en hoe lang het duurt voordat je een foto kan nemen. Ook het zoomen zelf gaat niet heel vlot. Maar ik ben dan ook het vrijwel instantane van een spiegelreflex gewend.

Ik kijk voor goede vergelijking vaak op dpreview.com

Bijvoorbeeld: https://www.dpreview.com/...husiast-long-zoom-cameras
https://www.dpreview.com/...best-compact-zoom-cameras
https://www.dpreview.com/...family-and-friends-photos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 16:27

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Philip Ross schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:48:

De kleine camera met grote sensor. Heeft vaak een 1" sensor waardoor in slechte lichtomstandigheden alsnog betere fotos te maken zijn. Formaat is wat kleiner maar mist het grote zoombereik. Voorbeeld is de Sony RX100 serie.
RX100-serie is geen bridge camera. Sony heeft ook de RX10-lijn, dat zijn bridge camera's met 1" sensor en een flink zoombereik.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:45
SnoeiKoei schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:34:
[...]

RX100-serie is geen bridge camera. Sony heeft ook de RX10-lijn, dat zijn bridge camera's met 1" sensor en een flink zoombereik.
Dat weet ik. Het ging echter meer over het budget. En TS kwam mij nou ook niet over als iemand die per definitie een bridge wil/nodig heeft.

Ik noemde vooral die series omdat dat soort cameras een alternatief zijn voor de genoemde bridge/superzoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-09 09:33
Ikzelf heb nog een FZ300 die ik niet meer gebruik, want binnenshuis maakt ie nou niet echt mooie foto's. Als je die wilt uitprinten op 10x15 zie je best wel wat ruis.

Buiten op een zonnige dag is het wel te doen, wat ik dan weer goed vindt is dat ie over het gehele bereik even lichtsterk is. En 4K video uiteraard.

Ben zelf overgestapt op een Fujifilm X-T20 met de 18-55 lens en het verschil is ontzettend duidelijk.

Je kan nog kijken naar de TZ100/TZ200, 10x zoom en een 1" lens. Binnenshuis zou dat een verschil moeten maken met wat voor soort bridge camera dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Voor dat bedrag zou ik een compactcamera van een paar jaar terug nemen met een 1 inch sensor en een lichtsterke lens met een kort zoombereik.

Canon g7x ii
Sony rx100 iii
Panasonic lx15

Ik heb zelf de laatste en die bevalt me erg goed voor vakanties en stedentrips.
Het is ook een erg scherpe lens.
Op 24mm f1.4 kun je bij weinig licht nog goed uit de hand fotograferen.
Helaas heb ik hem de laatste vakantie in Noorwegen heel vaak zonder bescherming in mijn broekzak gehad en is er toch stof op de sensor in de camera terecht gekomen.

Als je toch liever meer zoombereik wilt kun je denk ik het beste nog even door sparen voor de Panasonic FZ1000 ii (of een tweedehands Sony RX10 iii)

[ Voor 11% gewijzigd door l_c_v op 18-02-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
l_c_v schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:36:

Helaas heb ik hem de laatste vakantie in Noorwegen heel vaak zonder bescherming in mijn broekzak gehad en is er toch stof op de sensor in de camera terecht gekomen.
Dat blijft voor mij één van de grote minpunten van compactcamera's. De lens kan er niet af om te reinigen.
En dan het risico van defecten: lensdefect --> hele camera waardeloos, technisch cameradefect --> hele camera waardeloos!
Met een systeemcamera is slechts de helft waardeloos. Camera of lens blijven ongehinderd bruikbaar. (reparatiekosten overstijgen vaak de economische waarde)
Als je toch liever meer zoombereik wilt kun je denk ik het beste nog even door sparen voor de Panasonic FZ1000 ii (of een tweedehands Sony RX10 iii)
Of een 2e hands FZ1000 i. Die kost waarschijnlijk rond de 300€ in zeer goede staat. (de Sony's zijn flink duurder en vreselijk groot en zwaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 12:08

EXX

EXtended eXchange

Dat die Sony RX10 serie zo groot en zwaar zijn komt door de lens. De wetten van de optica zijn niet te omzeilen: een 8.8-220mm F2.4-4.0 kwaliteitslens is nou eenmaal zwaar en groot, zelfs met de kleinere beeldcirkel voor een 1" sensor.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1