hoge kwaliteit 49'' TV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-12-2023
Hallo,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een kwalitatief goede 49'' tv(48''-50''), 55'' overwogen alleen echt een stap te groot. Waar ik tegen aan loop is dat de tv industrie schermen van onder de 55'' niet bijzonder interessant vinden. Ik ben meerdere winkels afgegaan maar bijvoorbeeld bij de mediamarkt staat één 49'' tv en de rest is 55'' of groter. Als ik online alle televisie's op een rij zet en ik filter naar 100 Hz blijven er maar een handvol over.

Ook vind ik het erg lastig dat elk merk een eigen manier heeft om motion rate aan te duiden.

Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een zeer goede tv met perfect scherp beeld en mooie kleuren,100 Hz is ook wel een vereiste. Ik beschik al over een goed surround systeem dus de audio mag laag scoren.

Wat is je budget?
Ik zoek tv's tot ongeveer 1300 maar voor de perfecte tv kan ik eventueel rekken tot 1500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik kijk erg veel sport, films en serie's en game zo nu en dan op een playstation. (eventueel gebruik ik mijn playstation voor netflix en disney+ maar volgens mij zijn alle nieuwere tv's al smart)

Wat heb je zelf al gevonden?
LG 49SM9000PLA - 4K TV: Deze tv sprak me erg aan o.a. vanwege zijn NanoCell technologie(is dit terecht?) en 100 Hz. Hij is bijzonder laag geprijsd en komt goed uit tests. Wel heb ik op deze site gelezen dat vooral de donkere tinten niet heel fraai zijn.

Sony KD-49XG9005 - 4K TV: Volgens sommige op deze site is deze een stuk scherper dan de LG en de prijs is ook nog goed te doen.

Samsung The Frame QE49LS03R - 4K QLED TV: Deze vinden we interessant omdat het naast een tv ook anders gebruikt kan worden. Volgens bijna alle site is de 49'' alleen als 50 Hz verkrijgbaar alleen bol.com geeft hem ook als 100 Hz wat ik vervolgens niet helemaal vertrouw. Wat verder de kwaliteit van deze is weet ik niet exact. Het is wel de duurste optie van de drie

En als laatste was er nog niet nieuws..
https://tweakers.net/nieu...mt-met-48-inch-model.html

Klinkt perfect voor mij of mis ik hier ook wat? is er ook al wat bekend over de prijs?

Hopelijk heb ik voldoende uitleg gegeven voor mijn vraag.

Ik hoor graag jullie reacties.

Groet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:25
Je kan wachten tot de LG CX 48" uitkomt inderdaad. De C9 en C8 worden door veel mensen als een van de beste TV's gezien. Alleen als je in een hele lichte ruimte kijkt, is OLED wat onhandig want het kan minder fel dan QLED.

Enige wat mij zou tegenhouden is als de prijs meer dan 1300-1500 zal zijn...

Heb trouwens zelf net een C9 55" gekocht :) (die is trouwens wel precies 1300-1500 nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 07:27

FeaR

In GoT we trust

Hoeveel haast heb je? Kleinere OLED TV's staan op de planning voor dit jaar. Zie bijvoorbeeld nieuws: LG presenteert oled-tv's voor 2020 en komt met 48"-model (OLED48CX) - update. Naast LG zou ook Sony komen met een zelfde formaat model in hun AG9-lijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
FeaR schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:18:
Hoeveel haast heb je? Kleinere OLED TV's staan op de planning voor dit jaar. Zie bijvoorbeeld nieuws: LG presenteert oled-tv's voor 2020 en komt met 48"-model (OLED48CX) - update. Naast LG zou ook Sony komen met een zelfde formaat model in hun AG9-lijn.
Niet veel haast. Ik heb nu een 40'' TV met dikke rand waar ik wel een beetje uitgekeken op ben. Ik zou wel graag in 2020 overstappen naar een grotere tv en het liefst voor de olympische spelen/ EK voetbal / Tour de france etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
Basekid schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:18:
Je kan wachten tot de LG CX 48" uitkomt inderdaad. De C9 en C8 worden door veel mensen als een van de beste TV's gezien. Alleen als je in een hele lichte ruimte kijkt, is OLED wat onhandig want het kan minder fel dan QLED.

Enige wat mij zou tegenhouden is als de prijs meer dan 1300-1500 zal zijn...

Heb trouwens zelf net een C9 55" gekocht :) (die is trouwens wel precies 1300-1500 nu).
Hmm het is wel een ruimte met veel licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Maak je daar maar geen zorgen over.
QLED kan idd feller. Maar heb jaren naar een plasma gekeken in een lichte ruimte en kijk nu al 3 jaar naar een OLED Die doet het meer dan prima.

Zal een QLED dan beter zijn. Waarshijnlijk wel. Maar de meeste mensen kijken s avonds tv en dan is de OLED toch echt fijnen in mijn optiek.

De kleinere modellen komen er idd aan. Dus zou gewoon even wachten.
En anders ook even de fysieke kast van je 40" opmeten. De dikke bezels van je 40" tov de dunne bezels van een 55" oled zal je misschien verrassen dat fysiek hij minder groot is dan je denkt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:25
lsnoeren schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:37:
[...]

Hmm het is wel een ruimte met veel licht
Kijk anders hier even: https://www.avsforum.com/...read-21.html#post57908486

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Hoe ver zit je van de TV af? Hoe zeker ben je dat 55" echt te groot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
EnigmaNL schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:44:
Hoe ver zit je van de TV af? Hoe zeker ben je dat 55" echt te groot is?
3,5m Ik zou zeker kunnen wennen aan een 55'' tijdens het kijken maar wanneer de tv uit staat vinden we hem echt een maat te groot.
De kleinere modellen komen er idd aan. Dus zou gewoon even wachten.
En anders ook even de fysieke kast van je 40" opmeten. De dikke bezels van je 40" tov de dunne bezels van een 55" oled zal je misschien verrassen dat fysiek hij minder groot is dan je denkt.
Ik heb al meerdere keren met een meetlint tegen de muur gestaan:). Met de 49'' schilt het niet heel veel inderdaad maar de 55 is echt nog een stukje groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:54

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Heb een paar jaar geleden dezelfde situatie gehad. Uiteindelijk heb ik de Samsung QE49Q6F gehaald. Ook omdat we een felle woonkamer hebben en 3,5m kijkafstand.

Hele goede TV met hoge helderheid. Kleuren spatten er ook vanaf. Echter, 60Hz heb ik me wel op verkeken (online stond vaak dat hij 120Hz zou zijn). Mijn ouweheer heeft een Samsung KU8000 (eerste gen. QLED) met 120Hz en dat is een wereld van verschil in motion handling. Vooral sport en films zijn zichtbaar soepeler/scherper bij beweging.
Ik zou, zeker gezien je budget, kijken naar een TV met 120Hz. Films van 24fps passen in deze verversing (120/24=5), de Playstation op 60 fpps pas er 2 keer in (120/60). Dit zorgt toch voor een rustiger kijkbeeld. In hindsight had ik de Sony XF9 moeten halen, maar die viel toen buiten mijn budget.

Als je keuze hebt tussen de LG, Sony en Samsung dan zou ik de Sony aanraden. Maar kijken in de winkel is altijd beter!

Je kan ook op Rtings kijken voor meer info/reviews.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
The GUI schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:31:
Heb een paar jaar geleden dezelfde situatie gehad. Uiteindelijk heb ik de Samsung QE49Q6F gehaald. Ook omdat we een felle woonkamer hebben en 3,5m kijkafstand.

Hele goede TV met hoge helderheid. Kleuren spatten er ook vanaf. Echter, 60Hz heb ik me wel op verkeken (online stond vaak dat hij 120Hz zou zijn). Mijn ouweheer heeft een Samsung KU8000 (eerste gen. QLED) met 120Hz en dat is een wereld van verschil in motion handling. Vooral sport en films zijn zichtbaar soepeler/scherper bij beweging.
Ik zou, zeker gezien je budget, kijken naar een TV met 120Hz. Films van 24fps passen in deze verversing (120/24=5), de Playstation op 60 fpps pas er 2 keer in (120/60). Dit zorgt toch voor een rustiger kijkbeeld. In hindsight had ik de Sony XF9 moeten halen, maar die viel toen buiten mijn budget.

Als je keuze hebt tussen de LG, Sony en Samsung dan zou ik de Sony aanraden. Maar kijken in de winkel is altijd beter!

Je kan ook op Rtings kijken voor meer info/reviews.
bedankt! goede tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Al die tv's hebben dezelfde resolutie en zijn dus qua scherpte gelijk. Motion rate van de fabrikant kan je negeren. Native 100/120Hz op 49'' zijn er niet veel. Wat zijn mooie kleuren? Natuurgetrouw of juist verzadigd? NanoCell = Triluminos = QLED = Wide Color Gamut = Breedkleurenbereik en is in deze prijsrange niet bijzonder.

De LG SM90 of SM86 heeft een IPS-paneel met een redelijke kijkhoek maar (inderdaad) een slecht(e) contrast en donkere kamer/scène prestaties. Mede hierdoor ook meer een SDR tv dan een capabele HDR tv. De Sony XG83 (XF85) heeft mindere kijkhoeken, maar een 3-4x hoger contrast (dan de LG's) door het het VA-paneel. Hij mist FALD en een hele hoge helderheid. Hierdoor een zeer goede SDR tv en een minder capabele HDR tv. De XG90 (XF90) is met afstand de beste LCD tv in dit formaat. Je maakt voornamelijk stappen in HDR-prestaties door de hogere helderheid en FALD.

Wachten op de 48CX OLED kan het waard zijn indien je een goed contrast wilt inclusief goede kijkhoeken. Momenteel zou ik voor de XG83 gaan als je veel SDR content gaat kijken en de XG90 als je de beste 49-incher wilt. Je huidige 40'' tv beschikt overigens over een VA-paneel, dus verwacht ongeveer dezelfde kijkhoeken bij de Sony's. De Samsung Frame 2019 is vergelijkbaar met de XG83 van Sony, maar dan met 60Hz paneel.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 20:49
lsnoeren schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:49:
[...]

3,5m Ik zou zeker kunnen wennen aan een 55'' tijdens het kijken maar wanneer de tv uit staat vinden we hem echt een maat te groot.
Ik zou dat nog eens heel goed overwegen. 49" is echt niet ruim voor 3,5m kijkafstand. Ik zit zelf 4m vanaf een 55" model en die kan rustig 65" zijn. In mijn nieuwe huis zit ik ca 3meter vanaf de tv, dus dat weerhoud mij de aankoop van een 65" model nog.

Voor een LCD zou ik blind voor de Sony XF/XG9 serie gaan. Alles wat lager is dan de 9 serie van Sony LCD's links laten liggen. Anders gaan voor een OLED. Dat die LG 49SM9000PLA donkere tinten niet fraai weer kan geven is omdat er een IPS paneel in zit. Ik zou altijd gaan voor een LCD met VA paneel, omdat die een veel hoger contrast (verschil tussen licht en donker) hebben dan IPS panelen. Contrast is king bij tv's, omdat het menselijk oog gevoeliger is voor contrast dan voor kleur. Daarom zijn OLED's, door het perfecte contrast, ook zo prettig om naar te kijken.

[ Voor 38% gewijzigd door Hulleman op 20-02-2020 11:00 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1