Nieuw leven voor oude laptop.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag!

Na een aantal jaar in de kast te hebben gelegen, heb ik mijn laptop weer eens te voorschijn getoverd. Het gaat hierbij om een Acer Aspire 8930g.
Ik wil hem, indien mogelijk, weer nieuw leven in blazen door hem met wat kleine upgrades te gebruiken voor tekstbewerking.
Nu blijf ik echter met één probleem zitten, en dat is dat de laptop meerdere malen (met soms lange onderbrekingen) uit valt om zich vervolgens gelijk weer op te starten.
Ik heb in het logboek gekeken en deze geeft aan dat het om de Kernel-Power 41 gaat. Na wat research lijkt het voor de hand liggend dat het de voeding is.
Maar wat ik mij dan afvraag, waarom valt de laptop uit terwijl de accu nog vol is?

Ook heb ik naar de temperaturen gekeken. Maar daar wordt ik niet veel wijzer van.
Zelf wanneer ik Prime95 gebruik, blijven de temperaturen verdacht exact hetzelfde!

Ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan vertellen.

MVG.

M. deJager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een hoop wat ik tegen gekomen ben, heb ik al geprobeerd. Heb de cmos batterij vervangen. (Handig gedaan bij Acer). Drivers geupdated in apparaatbeheer. Heb een schoone installatie van (nog niet volledig) windows 10 gedaan. Er stond nog Vista op, maar daar had ik het probleem ook al.
Het enige wat nog niet gelukt is, is de memtest. Op een of andere manier boot de laptop niet vanaf de Usb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Als ik bij de specificaties kijk zit er wel een Geforce 9000 (9600m) in, en in die periode stonden die chips bekend (of berucht) om hun nogal korte levensduur (geforce 8 en 9000, en vooral de mobiele varianten).

Kernel-Power 41 is overigens een hele generieke foutmelding, en hoeft niet eens wat met de voeding te maken hebben. Als je op je reset knop mept (laptops hebben die vaak niet, maar even bij een gewone PC) krijg je die melding ook al. Een harde crash kan zoiets ook al veroorzaken en kan door wat anders komen dan door je voeding. Als het ding uitvalt door oververhitting krijg je die Kernel power melding waarschijnlijk ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

De mogelijke oplossing die in mijn link staat heb je dus niet gedaan.

[ Voor 49% gewijzigd door PcDealer op 18-02-2020 10:55 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:04
Ik heb dezelfde laptop gerepareerd / ge-upgrade vanwege problemen met de power connector /aansluiting (gebroken verbinding) waardoor de laptop ook resette en/of niet meer aan ging.
Misschien iets soortgelijks?
Notebookreview.com: Acer Aspire 8930G sudden random power loss and shutdown[solved]

Upgrade Acer 8930G
Aspire 8930G CPU INTEL CORE2DUAL T9600 PGA 2.8G 6M 1066

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PcDealer schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:55:
[...]

De mogelijke oplossing die in mijn link staat heb je dus niet gedaan.
Ik heb gedaan wat er in jouw laatste link stond. Het resetten van de batterij d.m.v. de power knop voor langere tijd ingedrukt te houden? Ik dacht in eerste instantie dat dit effect had. maar terwijl ik dit aan het typen was, viel ie weer uit (aan het netsnoer).
Heb het tot nu toe nog niet gehad wanneer ik alleen de batterij gebruik. maar dat is omdat deze behoorlijk snel leeg is (verouderd).

iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicAddict
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 14:48
Zoals je het omschrijft is het waarschijnlijk voeding gerelateerd. Heb het vorig jaar zelf gehad met de 16'' versie van dezelfde laptop, viel ook spontaan uit en niks bleek te helpen. Bleek namelijk te liggen aan slechte capacitors op het moederbord, was nog al een dingetje bij Acer rond die tijd. Had geen zin om die caps te vervangen, maar het kan wel. Uiteindelijk maar gewoon helemaal gerecycled. Heb wel van de CPU een sleutelhanger gemaakt, na 10 jaar goede dienst :)

Bij het opstarten houden die caps namelijk nog nét voldoende stroom vast om in windows te komen, en na 10 jaar is dat bij slechte caps niet heel gek. Bij teveel inspanning krijgt de CPU niet voldoende stroom en valt hij zomaar uit, dus dat kan random gebeuren zoals jij ook ervaart. Je zou ze kunnen vervangen, maar of dat je tijdsinvestering waard is... :P

[ Voor 38% gewijzigd door MusicAddict op 18-02-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The_Doman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:15:
Ik heb dezelfde laptop gerepareerd / ge-upgrade vanwege problemen met de power connector /aansluiting (gebroken verbinding) waardoor de laptop ook resette en/of niet meer aan ging.
Misschien iets soortgelijks?
Notebookreview.com: Acer Aspire 8930G sudden random power loss and shutdown[solved]
Ik neig er naar dat het inderdaad de connector/aansluiting is. heb zojuist even de adapter doorgemeten. hier blijft constant 19 V uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een rare suggestie.
Bestaat er een mogelijkheid dat het aan de HDD ligt?
Ik heb hem een aantal weken naar een ict-winkel gebracht om te kijken of de HDD beschadigd was. Dit was niet het geval, maar de medewerker kon mij we vertellen dat hij erg traag was.
Telkens als de laptop zomaar afsluit hoor ik een tik op de plek waar de HDD zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 20:31
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:33:
Misschien een rare suggestie.
Bestaat er een mogelijkheid dat het aan de HDD ligt?
Ik heb hem een aantal weken naar een ict-winkel gebracht om te kijken of de HDD beschadigd was. Dit was niet het geval, maar de medewerker kon mij we vertellen dat hij erg traag was.
Telkens als de laptop zomaar afsluit hoor ik een tik op de plek waar de HDD zit.
Die tik is de leeskop van de HDD die zichzelf 'hard' terugzet naar zijn startpositie. Als dit te vaak gebeurt is dit meestal funest voor je HDD (leeskop niet meer gecalibreerd, krasjes op de platters enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Must020
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-06-2024
Beste tweakers,

Ik heb mijn laptop toshiba satellite c670-15f geupgrade. Ik heb mijn hdd veranderd naar een samsung ssd kaart en heb ik het werkgeheugen uitgebreid naar 8GB. Hierbij heb ik een clone uitgevoerd met samsung software. Nadat ik dit heb gedaan, heb ik win10 geinstalleerd. Hiervoor had ik win7.Nu stuit ik op het volgende probleem. Mijn laptop start niet goed op. Bij het eerste keer opstarten krijg ik een zwart scherm, waarbij ik wel de fan hoor draaien. Hierna sluit ik mijn laptop door op aan en uit knop te drukken. Na weer op aan en uit knop te drukken start de laptop wel normaal op? Ik heb de snel opstart heb ik uitgeschakeld ook in bios heb ik middels boot mijn ssd kaart op eerste plaats gezet. Dit heeft helaas niet geholpen. Wie kan mij helpen alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CuBras schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:38:
[...]

Die tik is de leeskop van de HDD die zichzelf 'hard' terugzet naar zijn startpositie. Als dit te vaak gebeurt is dit meestal funest voor je HDD (leeskop niet meer gecalibreerd, krasjes op de platters enz).
Ah! Weer wat wijzer! Dus dit zou dus niet de oorzaak kunnen zijn voor het spontaan uitvallen. Mocht ie het ooit goed gaan doen. Dan wou ik er sowieso een nieuwe SSD in doen.
Pagina: 1