Slimme thermostaat gezocht met inzicht energieverbruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een slimme thermostaat die:
- Draadloos is (kunt verplaatsen in het huis zonder kabel, ook geen stroom kabel).
- Inzicht in verbruik kan geven (zonder hiervoor abonnementskosten te hoeven betalen)
- Bedienbaar via een app is

Ik heb de Honeywell Lyric T6R geprobeerd. Prima thermostaat, ziet er mooi uit en draadloze verbinding met de CV-module alleen de stroomkabel kan er niet uit (dus helaas niet helemaal draadloos). Ook beschikt deze niet over een overzicht van het verbruik helaas.

Ik heb even gegoogled maar ik vond het nogal onduidelijk aangegeven of het daadwerkelijk draadloos is of dat er alsnog een stroomkabeltje in de stopcontact moet zitten ten alle tijden.

Iemand hier misschien ervaring die advies kan geven?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Wat is de gedachte achter draadloze thermosstaat?
Een applicatie op een mobiele telefoon of tablet waarmee je de thermosstaat aanstuurt en uitleest voldoet niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik weet niet of je dit wel gaat vinden. Om iets over verbruik te kunnen zeggen, moet je al je slimme meter gaan uitlezen. Daarnaast ook nog eens echt draadloos? De meeste zijn toch wel verbonden met je CV ketel...

Misschien is een vorm van domotica iets voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Je wilt niet inzichtelijk hebben wat je aan electriciteit verbruikt? Je hebt het over "energie" namelijk.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nest is draadloos te gebruiken, en heeft geen abonnementskosten.
Is uiteraard bedienbaar via een app, maar ik weet niet in hoeverre je (nog) verbruikscijfers met 3rd party tools kunt uitlezen. Volgens was daar onlangs nog iets over te doen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Madshark schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 04:24:
Nest is draadloos te gebruiken (…)
Maar heeft v.z.i.w. altijd een kabeltje nodig voor z'n stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-08 08:21
Volgens mij voldoet de Spider van Itho aan je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Helemaal draadloos in niet mogelijk, de slimme meter is via een kabel aangesloten en het aansturen van de cv ketel gebeurt doorgaans ook via een kabel. Wel kan het zijn dat het bedieningspaneel draadloos gebruikt kan worden, echter als je al een app hebt is het de vraag wat de toegevoegde waarde daarvan is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Osiris schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:56:
[...]

Maar heeft v.z.i.w. altijd een kabeltje nodig voor z'n stroom.
Mijn gen3 thermostaat heeft een accu en een microUSB poort om op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb een nefit easy.. niet draad loos maar wel via de app volledig in te zien.

ps Je thermostaat verplaatsen is niet handig, deze meet hoe "warm" je hoofd vertrek is ..

Ik denk dat je je wens anders moet formuleren/bijstellen, wat je wil kan wel maar niet op de manier dat jij denkt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
vso schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:20:
ik heb een nefit easy.. niet draad loos maar wel via de app volledig in te zien.

ps Je thermostaat verplaatsen is niet handig, deze meet hoe "warm" je hoofd vertrek is ..

Ik denk dat je je wens anders moet formuleren/bijstellen, wat je wil kan wel maar niet op de manier dat jij denkt.
Je thermostaat verplaatsen is juist heel handig. Werk je een dag thuis en zit je alleen in je werkkamer, neem je de thermostaat mee en stook je gericht op die ene kamer, de rest van het huis hobbelt er dan rustig achteraan maar zal altijd kouder blijven dan die ene kamer. Ben je klaar met werken neem je de thermostaat mee terug naar de woonkamer en is dat weer je primaire comfortzone voor de rest van de dag/avond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B-lex schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:05:
[...]

Je thermostaat verplaatsen is juist heel handig. Werk je een dag thuis en zit je alleen in je werkkamer, neem je de thermostaat mee en stook je gericht op die ene kamer, de rest van het huis hobbelt er dan rustig achteraan maar zal altijd kouder blijven dan die ene kamer. Ben je klaar met werken neem je de thermostaat mee terug naar de woonkamer en is dat weer je primaire comfortzone voor de rest van de dag/avond.
juist niet ..

Als je gericht per kamer stookt .. (oftewel zone gestuurd) .. dan kan je veel efficienter met je stook gedrag omgaan.

Als je thuis een werkplek hebt kan je beter die separaat op je CV aansluiten, en apart aansturen ..

Waarom zou je de plekken verwarmen waar je zelden bent zoals lopen met schoenen aan / slapen? woonkamer en werkplek en soms slaapkamer(s) hebben verwarming nodig .. maar alleen als je er actief bezig bent .. (lees actief als passieve bezigheden.,.)

Dus de rest van het huis hoeft ook niet extreem koud maar ook niet optimaal verwarmt .. gewoon niet te koud..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

B-lex schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:05:
Werk je een dag thuis en zit je alleen in je werkkamer, neem je de thermostaat mee en stook je gericht op die ene kamer,.
Oftewel om de koude zolder kamer op 21 graden te krijgen wordt je woonkamer 28 graden ?

Lijkt mij niet echt gunstig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Madshark schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:13:
[...]

Maar hoe lang gaat 'ie mee dan op z'n accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
vso schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:49:
[...]

juist niet ..

Als je gericht per kamer stookt .. (oftewel zone gestuurd) .. dan kan je veel efficienter met je stook gedrag omgaan.

Als je thuis een werkplek hebt kan je beter die separaat op je CV aansluiten, en apart aansturen ..

Waarom zou je de plekken verwarmen waar je zelden bent zoals lopen met schoenen aan / slapen? woonkamer en werkplek en soms slaapkamer(s) hebben verwarming nodig .. maar alleen als je er actief bezig bent .. (lees actief als passieve bezigheden.,.)

Dus de rest van het huis hoeft ook niet extreem koud maar ook niet optimaal verwarmt .. gewoon niet te koud..
Mee eens dat een zonesysteem beter is, altijd. Maar weet je wat dat kost?

Maar wat jij hier beschrijft kan je prima doen door de thermostaat te verplaatsen. Immers zal die kleine werkkamer snel warm zijn waardoor de rest van het huis (woonkamer) lauw blijft.
Op een slaapkamer ga ik er vanuit dat alles dicht staat, daar hoor je niet te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
DukeBox schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:55:
[...]

Oftewel om de koude zolder kamer op 21 graden te krijgen wordt je woonkamer 28 graden ?

Lijkt mij niet echt gunstig.
Als je aanneemt dat de zolder slecht geïsoleerd is gaat het niet op. Maar een werkkamer met vaak een overbemeten radiator is vaak sneller warm dan de rest van het huis. Dan werkt het dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
- dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door B-lex op 18-02-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
- dubbel, dit gaat mis... excuus.

[ Voor 95% gewijzigd door B-lex op 18-02-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B-lex schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:32:
[...]

Mee eens dat een zonesysteem beter is, altijd. Maar weet je wat dat kost?
Dat hangt af van hoe geschikt je huidig systeem is ik weet dat het niet extreem duur is . paar honder euro kan je een retrofit doen .. dan heb je niet 100% maar je kan 80% wel benaderen ..
Maar wat jij hier beschrijft kan je prima doen door de thermostaat te verplaatsen. Immers zal die kleine werkkamer snel warm zijn waardoor de rest van het huis (woonkamer) lauw blijft.
Op een slaapkamer ga ik er vanuit dat alles dicht staat, daar hoor je niet te stoken.
Dan ga je er vanuit dat je huidige systeem al zone geschikt is ..

Hoezo hoor je niet op een slaapkamer te stoken ? wil je -10 daar hebben dan ? ik neem aan dat je een min en max temp door je huis heen hebt en vervolgens varieert op de locaties waar je zit ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
vso schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:39:
[...]

Dat hangt af van hoe geschikt je huidig systeem is ik weet dat het niet extreem duur is . paar honder euro kan je een retrofit doen .. dan heb je niet 100% maar je kan 80% wel benaderen ..

[...]

Dan ga je er vanuit dat je huidige systeem al zone geschikt is ..

Hoezo hoor je niet op een slaapkamer te stoken ? wil je -10 daar hebben dan ? ik neem aan dat je een min en max temp door je huis heen hebt en vervolgens varieert op de locaties waar je zit ..
Als jouw slaapkamer -10 wordt als je daar niet stookt woon je echt in een plaggenhut.
Wij stoken nooit op de slaapkamer. Als je daar bent lig je onder de dekens neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B-lex schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:44:
[...]
Als jouw slaapkamer -10 wordt als je daar niet stookt woon je echt in een plaggenhut.
Wij stoken nooit op de slaapkamer. Als je daar bent lig je onder de dekens neem ik aan?
Erhm vraag je nu of water vloeibaar is (ben je serieus?)

Niet stoken op je slaapkamer is niet echt slim .. maar goed zoek eens verder op GOT bv grote CV tune topic .. en lees dat eens helemaal door ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
vso schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:54:
[...]

Erhm vraag je nu of water vloeibaar is (ben je serieus?)

Niet stoken op je slaapkamer is niet echt slim .. maar goed zoek eens verder op GOT bv grote CV tune topic .. en lees dat eens helemaal door ..
Off-topic

Ik ben serieus ja. Waarom zou de slaapkamer warmer dan 17/18 graden moeten zijn als je daar onder een warme deken ligt en de rest vd dag niet bent? En als je slaapkamer verder afkoelt dan dat moet je maar eens beginnen met isoleren van je woning i.p.v. je cv-ketel tunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sytrusze
[...]
De nest gen 3 heb je het hier over? Moet deze altijd gevoed worden met microUSB of kun je geheel draadloos werken totdat de accu leeg is? Zo ja, dan zou dat ideaal zijn. De nest voldeed al eigenlijk aan al mijn eisen behalve de stroomkabel. Als jij zegt dat er een accu in zit, dan is wordt dat hem :)
B-lex schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:13:
Is inderdaad een mooie! Alleen twee keer zo duur als de Nest, maar toch bedankt!

Verder ben ik het wel eens met @B-lex. Mijn werkruimte is op zolder. Ik ben weinig beneden, dus ik draai alles in het huis dicht behalve op zolder en dan wil ik mijn thermostaat meenemen naar boven. Als ik dan savonds met vrouwlief op de bank zit, neem ik de thermostaat mee naar beneden en draai ik de verwarming boven dicht. Zo heb ik altijd een accuraat inzicht in de temperatuur, zonder zonesysteem (is niet echt nodig voor mij).

En ja, het klopt dat de Nest niet realistische cijfers over het verbruik zal weergeven. Hiervoor zul je toch echt meters op de meterkast moeten aansluiten die dat bijhouden maar dat hoeft voor mij niet. Ik vind het gewoon een leuke "luxe" toevoeging om ongeveer te kunnen tracken wat ik verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@sytrusze Wat ik op het internet lees is dat de Nest het maar een paar uurtjes doet op z'n accu:
Yes, it would remain operational; all thanks to the battery backup that comes to the rescue. The Nest Learning Thermostat comes with a rechargeable lithium-ion battery that keeps it functioning typically for one to two hours during power outages before it completely shuts down.
Ben dus ook wel erg benieuwd hoe @Madshark z'n Nest gebruikt qua accu. Je kunt 'em misschien tijdelijk even ergens heenbrengen, maar als ik het zo lees helpt het niet eens om hem bijv. dagelijks op te laden: dan is 'ie allang leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
sytrusze schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:56:
[...]

De nest gen 3 heb je het hier over? Moet deze altijd gevoed worden met microUSB of kun je geheel draadloos werken totdat de accu leeg is? Zo ja, dan zou dat ideaal zijn. De nest voldeed al eigenlijk aan al mijn eisen behalve de stroomkabel. Als jij zegt dat er een accu in zit, dan is wordt dat hem :)

[...]
Ja, ik heb het inderdaad over de Nest Thermostat V3/Gen3. Als deze aan de muurhouder zit, krijgt hij zijn voeding via de 2 draden die uit het 'basisstation' bij de CV komen. Klik je hem uit de muurhouder, gaat hij direct over op de interne accu, en kun je hem bijladen via een micro USB poort.
Osiris schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:23:
@sytrusze Wat ik op het internet lees is dat de Nest het maar een paar uurtjes doet op z'n accu:

[...]

Ben dus ook wel erg benieuwd hoe @Madshark z'n Nest gebruikt qua accu. Je kunt 'em misschien tijdelijk even ergens heenbrengen, maar als ik het zo lees helpt het niet eens om hem bijv. dagelijks op te laden: dan is 'ie allang leeg.
Ik gebruik hem zeker niet doorgaans op de accu, hij hangt hier gewoon aan de muur. Ik weet alleen dat het werkt, omdat de unit ooit eens vanwege stuc en schilderwerk een aantal dagen hier op een bijzettafeltje gestaan heeft. Ik weet niet precies hoe lang de accu meegaat, maar sowieso heeft hij hier een volle dag (20 a 24uur) volgehouden voordat ik er een USB lader aan hing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59

Sabbi

je denkt aan mij.

Tado met een extensiekit voldoet volgens mij aan al je eisen.

- draadloos (de kamerthermostaat doet een half jaar met zn batterijen, de extensiekit sluit je op de ketel aan)
- bedienen met app
- geeft inzicht over verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Madshark schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:12:
[...]

Ik gebruik hem zeker niet doorgaans op de accu, hij hangt hier gewoon aan de muur. Ik weet alleen dat het werkt, omdat de unit ooit eens vanwege stuc en schilderwerk een aantal dagen hier op een bijzettafeltje gestaan heeft. Ik weet niet precies hoe lang de accu meegaat, maar sowieso heeft hij hier een volle dag (20 a 24uur) volgehouden voordat ik er een USB lader aan hing.
Ik vraag me dus af hoe @sytrusze het draad-loze idee precies in gedachten had. Hoe lang moet 'ie 't vol kunnen houden? Uren of dagen?

• sytrusze
Osiris schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:35:
[...]

Ik vraag me dus af hoe @sytrusze het draad-loze idee precies in gedachten had. Hoe lang moet 'ie 't vol kunnen houden? Uren of dagen?
Idealiter zo lang mogelijk natuurlijk, maar met ongeveer een volle dag (20 tot 24-uur) neem ik al zeker genoegen (zoals @Madshark aangeeft) want ik neem de thermostaat iedere dag mee naar boven en beneden. Beneden vind ik het geen punt dat deze in de oplader moet, maar boven wil ik het liefst geen kabels.

Maar als @Sabbi zegt dat de Tado een half jaar! mee kan op batterijen, dan heb je al direct mijn aandacht :) ik ga even wat informatie over de Tado opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
[...]

@Madshark Misschien een rare vraag, maar hoe is jou Nest precies gekoppeld? Op Bol.com staat dat de Nest geen draadloze koppeling met de CV-ketel heeft en ook alle filmpjes die ik vind op Youtube wordt de Nest gekoppeld aan de bedrading van/naar de CV.

Momenteel heb ik een draadloze module, gekoppeld (bedraad) aan mijn CV-ketel (op zolder) waarmee mijn Honeywell T6R (staat beneden) weer verbinding maakt waardoor ik beneden geen kabels heb lopen naar de CV-ketel.

ps. veel thermostaten hebben een vakantie modus. Oftwel: schakel het stoken uit van x tot x. Maar beschikt de nest ook over een functie dat je bijvoorbeeld kunt instellen om aanstaande Vrijdag tussen 14:00-18.00 te laten stoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
@sytrusze
Een basisstation is fysiek gekoppeld aan je CV ketel, vandaaruit gaan er dan weer 2 draden naar de thermostaat display waar ook de voeding overheengaat.

Maar als ik het zo lees wat je er eigenlijk mee van plan bent, ben je dan niet vele male beter af met een systeem dat je radiatoren individueel kan regelen ?

Zoals Honeywell Evohome of dat systeem van Tado.
Of mocht je al iets van Domotica met ZWave hebben, er zijn ook ZWave thermostaat knoppen. Zoiets heb ik hier in gebruik om bepaalde ruimtes op bepaalde tijden te verwarmen of juist koud te houden.
Met zoiets heb je de hele vrijheid om je verwarming per ruimte helemaal te regelen, en zijn allemaal goed te bedienen met een app.

Zo'n Nest is volgens mij niet bedoeld om steeds verplaatst te worden naar een andere ruimte, het zal wellicht ook de sensor+algoritme van aanwezig/afwezig in de war kunnen schoppen ;)
Tevens vind ik de Nest verbruiksmeter toch wel erg summier, omdat het geen rekening houd met een modulerende ketel. Als mijn ketel 8 uur lang op 15% gebrand heeft, geeft Nest dat aan als 8 uur aktief (dus vol vermogen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nanke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-08 17:16
B-lex schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:13:
Ik zou dit niet doen. Ik heb het opgegeven met de Spider en heb net een review geschreven:
https://tweakers.net/prod...derop-spider-connect.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
@Madshark Oke bedankt! Ja ik heb inderdaad ook wel nagedacht over zoneregeling maar is voor nu gewoon nog te prijzig.

Ik weet voor nu voldoende, hartelijk bedankt allemaal voor het meedenken!

[Closed]
Pagina: 1