Toon posts:

Subaru Forester eerste auto op naam

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakerleden,

Ik ben nieuw op deze forumsite dus wellicht dat ik wat dingen niet of wel doe die niet gebruikelijk zijn, waarvoor excuses. Eerder zag ik dat mensen hier goed en serieus geholpen werden, dus waarom niet proberen. Verder ben ik geen extreme autokenner, wel in geinteresseerd maar niet heel technisch onderlegd.

Ik ben een 26-jarige net afgestudeerde WO'er met een voltijdbaan en ik zou graag een Subaru Forester als eerste auto willen kopen. Het gaat vooral om modellen tot en met 2008. Het budget is maximaal 8k. Hiervoor heb ik altijd gereden in een Peugeot 206 SW van mijn ouders.

Wellicht niet het eerste waar je aan denkt bij een eerste auto, maar ik wilde graag een wat grotere auto hebben die niet te patserig is (niks daartegen, maar simpelweg niet mijn type auto). Ook is dit voor een grotere auto relatief goedkoop in wegenbelasting en verzekering. Qua onderhoud zijn naar mijn weten Japanners goedkoper dan bijvoorbeeld Duitsers. Dat ie dan wat brandstof lust, neem ik op de koop toe. Ook wil ik jaarlijks 1500 euro aan de kant houden voor onderhoud.

De auto wil ik gebruiken voor woon-werkverkeer en jaarlijks een roadtrip door Europa (Noordkaap onder andere). Ik schat in dat ik jaarlijks rond de 20 a 25k kilometers zal zitten. Overigens staar ik mij niet blind op de kilometertellerstand. Onderhoud is naar mijn weten een stuk belangrijker.

Mijn vraag is waar ik op dien te letten bij aankoop van dit model. Heeft iemand hier ervaring mee? Hebben jullie misschien suggesties voor andere modellen die ik over het hoofd heb gezien. Ook algemene tips krijg ik graag aangereikt. Mochten jullie nog verdere vragen hebben, beantwoord ik deze graag.

Gegroet,

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-04-2020 19:17)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als ik interesse heb in een bepaalde auto zoek ik altijd naar merk + model + "problems" in Google, bv
"Subaru Forester SG problems"
Of "... buying guide"

Dan krijg je nuttige artikelen zoals:
https://www.pistonheads.c...h-used-buying-guide/37775

[ Voor 12% gewijzigd door Juup op 17-02-2020 23:41 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als ik interesse heb in een bepaalde auto zoek ik altijd naar merk + model + "problems" in Google, bv
"Subaru Forester SG problems"
Of "... buying guide"

Dan krijg je nuttige artikelen zoals:
https://www.pistonheads.c...h-used-buying-guide/37775

[ Voor 12% gewijzigd door Juup op 17-02-2020 23:41 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:59
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:26:
Beste Tweakerleden,

Ik ben nieuw op deze forumsite dus wellicht dat ik wat dingen niet of wel doe die niet gebruikelijk zijn, waarvoor excuses. Eerder zag ik dat mensen hier goed en serieus geholpen werden, dus waarom niet proberen. Verder ben ik geen extreme autokenner, wel in geinteresseerd maar niet heel technisch onderlegd.

Ik ben een 26-jarige net afgestudeerde WO'er met een voltijdbaan en ik zou graag een Subaru Forester als eerste auto willen kopen. Het gaat vooral om modellen tot en met 2008. Het budget is maximaal 8k. Hiervoor heb ik altijd gereden in een Peugeot 206 SW van mijn ouders.

Wellicht niet het eerste waar je aan denkt bij een eerste auto, maar ik wilde graag een wat grotere auto hebben die niet te patserig is (niks daartegen, maar simpelweg niet mijn type auto). Ook is dit voor een grotere auto relatief goedkoop in wegenbelasting en verzekering. Qua onderhoud zijn naar mijn weten Japanners goedkoper dan bijvoorbeeld Duitsers. Dat ie dan wat brandstof lust, neem ik op de koop toe. Ook wil ik jaarlijks 1500 euro aan de kant houden voor onderhoud.

De auto wil ik gebruiken voor woon-werkverkeer en jaarlijks een roadtrip door Europa (Noordkaap onder andere). Ik schat in dat ik jaarlijks rond de 20 a 25k kilometers zal zitten. Overigens staar ik mij niet blind op de kilometertellerstand. Onderhoud is naar mijn weten een stuk belangrijker.

Mijn vraag is waar ik op dien te letten bij aankoop van dit model. Heeft iemand hier ervaring mee? Hebben jullie misschien suggesties voor andere modellen die ik over het hoofd heb gezien. Ook algemene tips krijg ik graag aangereikt. Mochten jullie nog verdere vragen hebben, beantwoord ik deze graag.

Gegroet,
Ik vraag me af waarom je specifiek voor dit merk en model gaat. Want je vraagt wel om suggesties voor andere modellen maar dan is het wel handig om te weten wat voor jou belangrijk is.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Het is een heel erg specifieke vraag op merk en model. Ik zou zeggen probeer het hier eens:
https://www.subaruclub.nl/forum/

Edit: Bij een Subaru is het over het algemeen belangrijk dat die goed onderhouden is in het verleden. De boxers zijn oerdegelijk, maar je moet er wel lief voor zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door TheBrut3 op 20-02-2020 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Tja, an sich zijn dat hele geinige auto's. Het interieur is vaak wat minder mooi maar kwalitatief goed. Als ik het goed heb is de 2-liter boxer betrouwbaarder dan de 2.5-liter. Verkijk je verder niet op:
de kosten van benzine ( hoog)
onderhoud ( maar met 1500 per jaar kom je er wel)
afschrijving ( minder belangrijk met een auto van 8k)
verzekering ( heb je schadevrije jaren? Even checken hoe duur het is.)

En, met 25kKM p/j, dan kan je diesel overwegen, maar dan zit je weer met milieuzones en onzekerheid.

Wat mij betreft helemaal geen slechte keuze als eerste auto voor een WO'er.

Hypocrites must die

Verwijderd

Vergeet de wegenbelasting niet. Dat ding is zwaar.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:00
Investeer met die kilometers ook in een LPG installatie, juist omdat het dorstige auto's zijn. Met het aantal km's dat je gaat rijden heb je in 1 jaar je installatie terugverdiend. Daarna alle jaren gratis onderhoud van de winst LPG vs benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-10 18:21
Wegenbelasting valt mee (niet t.o.v. van een Peugeot 107, maar voor een grotere auto is ie niet zwaar), onderhoud valt mee. Onze tweede is een Forester 2.5 XT, waanzinnig fijne auto.

Er zijn in die generatie wat problemen met de koppakking (head gasket), vooral de 2.5 non-turbo meen ik.
https://carfromjapan.com/...-knowledge/tsb-vs-recall/

De 2.5 XT gaat als een malle, terwijl hij drinkt als een tempelier. Veel beter dan 1:7 a 1:8 rijd ik er niet mee. 2.0 X (= non-turbo) zal iets van 1:11 a 1:12 halen, schat ik zo. 2.0 XT is wellicht ook interessant. De non-turbo's klinken iets beter echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Is een best grote bak om maar met 1 persoon in rond te rijden. Is een Auris niet iets voor je? Ook heel goed qua onderhoud maar wel 2x zo zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jancob
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-08 17:07
Zijn hele fijne auto's.
Die 2.5 liter heeft alleen wat vaker langs van koppakking problemen. Bij de aanschaf van een auto kan het geen kwaad om even de oliedop los te draaien en te kijken of er geen ''milkshake'' achtige residu onder de dop zit.

En je moet er goed opletten dat de voor en achter as beiden de zelfde bandenmaten hebben, die beiden ongeveer evenveel afgesleten zijn. Zelfs met nieuwe banden op bijvoorbeeld de vooras en afgesleten banden op de achteras kan je al schade krijgen aan de visco koppeling.

Als je toch een wat lichtere auto wilt hebben kan je ook kijken naar een Subaru Legacy. Qua ruimte doen die niet veel onder een Forester maar deze schelen wel in gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34

Speedmaster

Make my day...

En kijk even op gaspedaal.nl, daar kan je filteren naar gelang je wensen
Pagina: 1