Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Plaatsen opstelling speakers ? Tienercarnaval

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arie26
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-03 10:51
Mijn vraag
Hoe kan ik het beste deze set speakers plaatsen voor tienercarnaval ?
Ik mag van uit mijn werk altijd een geluidsset lenen 4xbas 4xtop, hoe kan je deze nu het beste plaatsen ?
Links / rechts is uiteraard gelijk.
2 bassen op elkaar en dan hier boven 2 toppen dat je een hoge toren krijgt ?
Of naaste elkaar Bas en een top met een stang/staaf er tussen ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Type en vermogen heb ik zo eventjes niet, maar dit is de set

Set

Teteringen

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 01:00
@Arie26 Hoe gebruiken ze de set op je werk? Is het niet mogelijk om gewoon hetzelfde te doen, als dat op je werk al goed werkt?

• Arie26
Jorgen schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:28:
@Arie26 Hoe gebruiken ze de set op je werk? Is het niet mogelijk om gewoon hetzelfde te doen, als dat op je werk al goed werkt?
Dat weet ik helaas niet, deze worden zelden gebruikt hoog uit 1x per jaar, en dan ook nog als enkele set 2bassen en 2 toppen.
In het verleden werkte er een collega die veel mee deed, maar die is weg.

Teteringen

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 01:00
Lijkt mij in elk geval dat het het mooiste klinkt als net als bij vrijwel elke normale speaker de lage tonen onder zitten de hoge tonen boven. Dat is puur op gevoel, want ik heb verder geen verstand van PA-sets.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 02:10

franssie

Save the albatross

hoeveel mensen, zaal of open? welke typenummers? En tienercarnaval = kinderdisco?

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Subjes naast elkaar onder het podium (als dat mogelijk is). Topjes hebben hoogte nodig, bijv. op elkaar op het pdium of liever nog op een verhoging. Hogere tonen moet je richten. Lagere tonen hebben dat niet speciaal. Kijk maar eens naar een speakersetje voor thuis. De sub je daar ook verbergen.

Verder is het een kwestie van:
- Wat is er mogelijk met de ruimte die je hebt
- Hoe breed is de ruimte
- Hoe diep is de ruimte

Zoek eens naar afbeeldingen van opstellingen om een idee op te doen. Dat helpt ook vast veel.

Leuk setje trouwens. HK is een heel fijn en goed merk. Dat je bedrijf dat heeft staan voor één keer per jaar?

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• Arie26
franssie schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:57:
hoeveel mensen, zaal of open? welke typenummers? En tienercarnaval = kinderdisco?
Betreft ongeveer 220 tieners in een zaal van 15 breed bij 25 meter.
Type nummers is snollebollekes tot beetje moderne top 40 muziek?
wolly_a schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 00:14:
Subjes naast elkaar onder het podium (als dat mogelijk is). Topjes hebben hoogte nodig, bijv. op elkaar op het pdium of liever nog op een verhoging. Hogere tonen moet je richten. Lagere tonen hebben dat niet speciaal. Kijk maar eens naar een speakersetje voor thuis. De sub je daar ook verbergen.

Verder is het een kwestie van:
- Wat is er mogelijk met de ruimte die je hebt
- Hoe breed is de ruimte
- Hoe diep is de ruimte

Zoek eens naar afbeeldingen van opstellingen om een idee op te doen. Dat helpt ook vast veel.

Leuk setje trouwens. HK is een heel fijn en goed merk. Dat je bedrijf dat heeft staan voor één keer per jaar?
Onder podium van de dj past helaas niet, dus is 50cm hoog en ongeveer 3 / 4 meter breed.

De sets zijn destijds aan gekocht om ergens te plaatsen als sponsoring ongeveer 10 jaar geleden, maar het evenement stopte na 5 jaar.
5 bij behorende versterkers
10 x bass
10 x top 15
8 x top 12
En dan nog 2 kisten met steunen / stastieven en een hele boel meters kabel en dergelijke.
Naast mijn lenen er nog meer met carnaval de apparatuur.

Ik heb nog de foto gevonden hoe de set vroeger, voor heen wordt geplaatst.
Denk dat ik dit maar volg ? Wat is jullie mening ?

https://tweakers.net/ext/f/BJHfm18De4q3pczBwiWL8NQl/thumb.jpg

[Voor 8% gewijzigd door Arie26 op 18-02-2020 06:21]

Teteringen

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 11:57

bonzz.netninja

business analist

als dat omlazert heb je een platte peuter

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Geensnor.nl kluswebsite | | Omloop de Snor 2019

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
De stapel uit je foto is geluidstechnisch best ok, maar je moet inderdaad wel oppassen dat de boel niet omvalt, zoals @bonzz.netninja zegt. Vaak wordt er een grote sjorband om het geheel gedaan (door de handvaten).

Je foto is een beetje fuzzy, dus ik kan het niet goed beoordelen, maar het lijkt alsof de linker stapel anders is, dan de rechter. Aan beide zeiden moet natuurlijk wel hetzelfde staan. Subje(s) onder, topjes er op.

Edit: foto nogmaals geladen, nu doet ‘ie wel goed. De opstelling is toch aan beide zijden hetzelfde!

[Voor 10% gewijzigd door wolly_a op 18-02-2020 07:58]

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01:32
wolly_a schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:57:
De stapel uit je foto is geluidstechnisch best ok, maar je moet inderdaad wel oppassen dat de boel niet omvalt, zoals @bonzz.netninja zegt. Vaak wordt er een grote sjorband om het geheel gedaan (door de handvaten).
Dit inderdaad.

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19:47
Zit er niets van statief bij?
Vaak kan je een staaf in de baskast steken waarop je dan de top kan zetten.

enne, moet je geen decibelmeter hebben om alles in 't oog (oor) te houden?
In BE is dat denk ik zelfs verplicht.

[Voor 35% gewijzigd door cadsite op 18-02-2020 08:39]

• GeleFles
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Als je veel spreiding (brede zaal) nodig hebt, dan is het beter om per kant de tops naast elkaar te zetten.
Dan zul je al snel de tussenpaaltjes nodig hebben, je wilt de tops wel boven het publiek uit laten komen.

Voor de subs maakt het niet zoveel uit hoe je ze neerzet, als je ze maar naast elkaar of op elkaar zet zodat het kan koppelen.

Is het een lange ruimte en sta je op de korte kant, dan zou ik een mooi torentje maken.

Sjorbandjes zijn inderdaad geen overbodige luxe, ik heb een tijd een dynacord set gehad met 2 subs en 1 top per kant, daar moest ik elk half uur de tops weer goed op hun plek zetten als ik op een beetje volume aan het knallen was ;)

• WalnootX
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 01-04 14:43
Ideaal zou zijn om de tops boven de subs te plaatsen met een statief. Tops iets boven hoofdhoogte voor het beste geluid.
Opstelling zoals de laatste foto kan inderdaad ook en dan met een spanband vastzetten.

Je kan de tops iets naar binnen draaien als je een soort van dansvloer effect wil hebben. Er is dan een punt in het midden van de zaal waar de muziek het beste te horen is en aan de muurkant kunnen ze dan lekker praten. Het volume hoeft dan ook niet zo hard te staan om de hele zaal te voorzien van muziek. Beter voor de oortjes ;)

Zorg dat je de speakers niet kaasrecht tegenover een vlakke muur plaatst als je ook een microfoon gaat gebruiken. Dit zorgt sneller voor feedback (hoge toon door speaker)

• raze88
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 01-04 14:06
Wat ik met de huidige set zou doen is per kant 2 subjes naast elkaar en daar de toppen met tussen paaltjes boven op. Wat je hiermee kunt doen is de binnenste 2 toppen wat indraaien om een betere spreiding te krijgen. Daarmee is meteen het risico dat de boel omvalt wat kleiner dan alles te gaan stacken.

[Voor 16% gewijzigd door raze88 op 18-02-2020 10:02]

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:02
Lekker op elkaar stapen en de onderste top niet aansluiten.

• Arie26
jadjong schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:05:
Lekker op elkaar stapen en de onderste top niet aansluiten.
waarom iets niet aan sluiten ?

Teteringen

• MonkeyJohn
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22:21
Volgens mij is alles qua plaatsing wel gezegd dus nu in echte tweakers stijl een ongevraagde tip (of een semi rant in dit geval) ;)

- zorg dat bij de DJ's niet alle ledjes op hun mixertje in het rood staan te knipperen, dat is funest voor de kwaliteit van het geluid maar DJ's snappen dat niet (want 'harder is beter heeeuujjj'). Wat dat betreft ben je de hele avond vooral een babysitter voor de DJ's..
Nog even een passive aggressive plaatje ter illustratie:
http://djmochalove.com/djmlcontent/uploads/2017/03/Attention-DJs-Pioneer-DJM800-Mixer.png
Als het goed is (hopelijk) heb je er ook een 'eind mixer' bij waar het Links Rechts signaal van de DJ mixer binnenkomt zodat jij uiteindelijk het algemene volume kan bepalen, met dat in het achterhoofd moet je DJ's soms wat chagrijnig aankijken als je op hun dj mixer de master volume zachter draait als alles constant in het rood staat te knipperen, jij kan het immers altijd nog harder (of zachter) zetten. De nuance is natuurlijk wel dat heel af en toe (hoogtepunt van het nummer bijv.) het rood aantikken geen probleem hoeft te zijn, als ze maar niet constant blijven branden :p

• elhopo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:18

elhopo

nemo sine cruce

Geluidstechnisch gezien kan je het beste van de subs een blokje maken die je in het midden, voor het podium zet. Als je van de basspeakers een dergelijk blokje maakt versterken de bassen zich en gedragen ze zich als het ware als 1 grote speaker. Voor de bass maakt het niet zoveel uit waar die staat, aangezien je niet kan waarnemen uit welke richting de lage frequenties komen. Kijk wel even hoe en of er een crossoverr is ingesteld, ideaal zou je niets boven de 80 Hz. over je subs moeten doen. Nadeel als je ze onder de main speakers zet is dat, omdat ze niet-directioneel zijn, je rare pieken of dalen kan krijgen in de zaal. Op de ene plek is het heel bassig, op de andere weer niet. Dat voorkom je door zo'n blok.

De andere speakers moet je dan links en rechts neerzetten, zodat je een mooi stereobeeld krijgt. Zet ze op een podium op een tafel ofzo, zodat de bovenkant boven de hoofden van je publiek uit komt, zo kan iedereen het goed horen. Beetje naar binnen gedraaid voor het beste resultaat.

Nog wat leesvoer misschien:
https://www.presonus.com/...rticles/configure-your-pa

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:02
Arie26 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:42:
[...]

waarom iets niet aan sluiten ?
Omdat het ding op die hoogte totaal niet tot zijn recht komt. Je kan de top ook thuis laten en er een kistje tussen doen.

• Arie26
MonkeyJohn schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:50:
Volgens mij is alles qua plaatsing wel gezegd dus nu in echte tweakers stijl een ongevraagde tip (of een semi rant in dit geval) ;)

- zorg dat bij de DJ's niet alle ledjes op hun mixertje in het rood staan te knipperen, dat is funest voor de kwaliteit van het geluid maar DJ's snappen dat niet (want 'harder is beter heeeuujjj'). Wat dat betreft ben je de hele avond vooral een babysitter voor de DJ's..
Nog even een passive aggressive plaatje ter illustratie:
[Afbeelding]
Als het goed is (hopelijk) heb je er ook een 'eind mixer' bij waar het Links Rechts signaal van de DJ mixer binnenkomt zodat jij uiteindelijk het algemene volume kan bepalen, met dat in het achterhoofd moet je DJ's soms wat chagrijnig aankijken als je op hun dj mixer de master volume zachter draait als alles constant in het rood staat te knipperen, jij kan het immers altijd nog harder (of zachter) zetten. De nuance is natuurlijk wel dat heel af en toe (hoogtepunt van het nummer bijv.) het rood aantikken geen probleem hoeft te zijn, als ze maar niet constant blijven branden :p
uiteindelijk bepaald de eindversterkers (2 stuks) het maximaal volume in de zaal, en het blijven kids dus een beetje gepast is zeker op zijn plaats.

wel dank allemaal, ik ga toch voor de optie link / rechts 2 bassen naast elkar met hier tussen de stangen zodat deze op hoogte zitten.

Teteringen

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True