Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 18:32
Mijn tijdelijk contract verloopt bijna. Tot nu toe lees ik alleen de verplichtingen van een werkgever (1maand van tevoren aangeven of ze het verlengen).

Maar hoe zit dit voor een werknemer. Moet dat ook een maand van tevoren worden aangegeven, of kan ik over een contractverlenging nadenken en bijvoorbeeld 2 weken van tevoren aangeven dat ik liever ergens anders ga werken?

Ik hoop ook een officiële bron te vinden waar dit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dat staat meestal gewoon in je contract en/of cao.
Ik denk trouwens dat je niet vast contract bedoelt, maar tijdelijk contract? Een vast contract loopt namelijk pas af als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Een vast contract ("arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur") verloopt niet vanzelf.

Ik neem aan dat je een termijncontract ("arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur") bedoelt. Hier heeft de werkgever sinds kort wel een aanzegverplichting, maar de werknemer niet. Je kunt het dus laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Tijdelijk contract inderdaad. Maar staat dit ook ergens vermeld op de website van een officiële instantie of staat dit dus in het contract, zoals ewk aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:38
stefan212 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:12:
Tijdelijk contract inderdaad. Maar staat dit ook ergens vermeld op de website van een officiële instantie of staat dit dus in het contract, zoals ewk aangeeft?
Heb je het contract al nagelezen of het er in staat?
Sommige werkgevers zetten het er in, andere niet. Wanneer het er niet in staat dan gelden de wettelijke termijnen met bijbehorende regels.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Er staat in:

Artikel 8: u kunt de arbeidsovereenkomst met inachtneming van 2 maanden opzegtermijn ontbinden.

Uw bestaande arbeidsovereenkomst blijft bestaan waarbij deze brief onderdeel wordt van de arbeidsovereenkomst. De omschrijving van artikel 8 in de overeenkomst wordt in deze vervangen door bovenstaande afspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20
Die twee maanden zal gelden tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst. In dit geval loopt de overeenkomst gewoon tot zijn eind. Hoeveel bedenktijd de werkgever je zal geven om te tekenen voor het aanhouden van werk of niet zal onwaarschijnlijk vastgelegd zijn. Maar de vraag is overigens wel een beetje, waarom wil je het weten?

Indien je al een andere baan aangeboden hebt gekregen waar je een overstap naar toe kunt maken, dan kan ik het begrijpen. Indien daar geen sprake van is, pas op dat je jezelf niet in de vingers snijdt. Zo ben je namelijk bij weigeren van contractverlenging mogelijk verwijtbaar werkloos en bestaat er de kans dat je recht op eventueel WW verliest.

Wat je motivatie ook is, neem dit mee in de overweging en indien er wens tot overbruggend WW bestaat, bespreek mogelijk reeds vooraf met het UWV of het weigeren van verlenging van de arbeidsovereenkomst als verwijtbaar beschouwd zal worden in jouw situatie of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Ik heb geen intentie om een uitkering aan te vragen. Ik wil kijken of ik bij een andere werkgever meer kan verdienen en leuker werk kan krijgen. Ook wil ik de tijd beperken dat ik geen intentieverklaring kan aanvragen voor het kopen van een huis.

Het gaat er mij om dat ik me niet hoef te houden aan de 2 maanden opzegtermijn.

Mijn contract verloopt 1 april. Kan ik bijvoorbeeld op 3 maart aangeven dat ik niet akkoord ga en 1 april ergens anders gaan werken, of moet ik me houden aan 1 óf 2 maanden opzegtermijn, net zoals de werkgever dat moet doen met het doorgeven of ik een nieuw contract krijg?

[ Voor 4% gewijzigd door stefan212 op 17-02-2020 22:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Ontbinden is het voortijdig uit elkaar halen van de partijen van een contract. Een arbeidsovereenkomst BD verloopt van rechtswege aan het eind van de looptijd. Geen opzegtermijn van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:47
stefan212 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:27:
Er staat in:

Artikel 8: u kunt de arbeidsovereenkomst met inachtneming van 2 maanden opzegtermijn ontbinden.

Uw bestaande arbeidsovereenkomst blijft bestaan waarbij deze brief onderdeel wordt van de arbeidsovereenkomst. De omschrijving van artikel 8 in de overeenkomst wordt in deze vervangen door bovenstaande afspraak.
Wat voor brief gaat dat om? Eentje waarbij je tijdelijke contract wordt omgezet in een vast contract?

Want als dat het geval is, kan je misschien beter even blijven zitten, woning kopen en hypotheek regelen als het inkomen dat toelaat en dan pas van baan wisselen in plaats van ergens anders weer op 0 te beginnen (met mogelijk weer een tijdelijk contract en geen intentieverklaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Ik heb op dit moment geen vast contract. Het is een tijdelijk contract. Met de nieuwe regel die dit jaar is ingegaan kan hij me nog een jaar tijdelijk contract geven mocht hij dat willen.

Maar goed, als ik het gewoon kan opzeggen voor 1 april heb ik genoeg vrijheid om een keuze te maken voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
stefan212 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:28:
Ik heb op dit moment geen vast contract. Het is een tijdelijk contract. Met de nieuwe regel die dit jaar is ingegaan kan hij me nog een jaar tijdelijk contract geven mocht hij dat willen.

Maar goed, als ik het gewoon kan opzeggen voor 1 april heb ik genoeg vrijheid om een keuze te maken voor de toekomst.
Waarom wil je opzeggen als in jouw huidige contract staat dat jouw laatste werkdag op 31 maart is? Als je werkgever een nieuw contract wilt aanbieden, staat het je ook vrij om op dat moment te weigeren. Het gaat pas iets anders worden als je een nieuw contract aangeboden krijgt en je deze tekent, dan krijg je wel met een opzegtermijn te maken (tenzij je weggaat aan het eind van de looptijd van het contract, dan is er dus geen opzegtermijn).

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
Je hoeft niet op te zeggen, je contract verloopt gewoon. Je werkgever dient aan te geven dat ze niet gaan verlengen en wel uiterlijk 1 maand van tevoren, als jij niet wil verlengen, pak je op de 31e je spullen in, loop je weg en kom je de dag erop niet meer. Niet netjes, maar wel gewoon wat mag. Netter is het om iets eerder aan te geven dat je niet meer door gaat. Netter is het ook van de werkgever om je eerder een aanbieding te doen (en voor hemzelf ook handiger, omdat hij dan meer zekerheid heeft). Maar het hoeft dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@stefan212 Een tijdelijk contract is, zoals de naam al aangeeft, tijdelijk. Deze eindigt automatisch, oftewel 'van rechtswege'. Een werkgever heeft daarnaast een aantal plichten, waaronder minimaal 1 maand van te voren aangeven (de aanzegtermijn) of ze je een nieuw contract aanbieden. Uitzonderingen zijn contracten met een duur korter dan 6 maanden, daar is geen aanzegtermijn.
Ongeacht of je wel of niet een nieuw contract krijgt, als jij de (werk)dag na afloop van je contract gaat werken en niet naar huis wordt gestuurd, wordt je contract automatisch (tegen dezelfde voorwaarde, mits je volgende contract een vast contract zou zijn) verlengd. Ga jij dus werken en wordt je niet naar huis gestuurd, dan heb je een opzegtermijn van 2 maanden.

Wel zou het netjes zijn, als jij van te voren aangeeft niet het contract met je werkgever te willen verlengen. Dat geeft je werkgever de tijd en ruimte om een vervanger te regelen of iemand die jouw werkzaamheden overnemen. Verplicht ben je het niet, maar afhankelijk van in welke branche je werkt, kan het een klein wereldje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
BastaRhymez schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:16:
Wel zou het netjes zijn, als jij van te voren aangeeft niet het contract met je werkgever te willen verlengen. Dat geeft je werkgever de tijd en ruimte om een vervanger te regelen of iemand die jouw werkzaamheden overnemen. Verplicht ben je het niet, maar afhankelijk van in welke branche je werkt, kan het een klein wereldje zijn.
Anderzijds kan een werkgever natuurlijk ook gewoon zorgen dat hij, als hij iemand behouden wilt, tijdig een contract aan gaat bieden in plaats van in de laatste week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Er staat in:

Bovenstaande is niet rechtsgeldig : De opzegtermijn van de werkgever moet minimaal het dubbele zijn (4 maand dus), en dat moet er eveneens instaan. Als dat niet het geval is is de hele bepaling nietig, en geld de standaard opzegtermijn : 1 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pizza_Boom schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:37:
[...]
Anderzijds kan een werkgever natuurlijk ook gewoon zorgen dat hij, als hij iemand behouden wilt, tijdig een contract aan gaat bieden in plaats van in de laatste week.
Precies dit. Zodra WG met een contract aankomt zul je wel moeten aangeven dat je deze niet gaat verlengen, maar als de WG dit zelf pas in de laatste week doet dan denk ik dat je de goede keuze hebt gemaakt om ander werk te gaan zoeken. Ik ben niet anders gewend dan dat er 6 weken voor het einde al over wordt gesproken, zodat je een tweetal weken hebt om er samen uit te komen, en zo niet dan heeft de werkgever 4 weken de tijd om vervanging te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Pizza_Boom dat doen ze ook, want een werkgever heeft de aanzegtermijn. Een werkgever dient (minimaal) 1 maand van te voren kenbaar te maken wel of geen nieuw contract aan te bieden. Doen ze het niet, dan is de werkgever het aantal dagen / weken dat hij te laat is, verplicht te betalen aan werknemer.

En overigens staat dit ook los van wat TS wilt weten. Hij is benieuwd of er een (officiële) bron te vinden is dat zijn verhaal bekrachtigd / bevestigd.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:43:
[...]

Precies dit. Zodra WG met een contract aankomt zul je wel moeten aangeven dat je deze niet gaat verlengen, maar als de WG dit zelf pas in de laatste week doet dan denk ik dat je de goede keuze hebt gemaakt om ander werk te gaan zoeken. Ik ben niet anders gewend dan dat er 6 weken voor het einde al over wordt gesproken, zodat je een tweetal weken hebt om er samen uit te komen, en zo niet dan heeft de werkgever 4 weken de tijd om vervanging te zoeken.
Waarom zou een werkgever al 2 weken eerder dan nodig communiceren?
Als hij gewoon die 4 weken / 1 maand van te voren aangeeft wel of niet te willen verlengen, kan je altijd nog met elkaar in overleg treden over de inhoud als de verwachtingen niet met elkaar matchen.

[ Voor 48% gewijzigd door BastaRhymez op 18-02-2020 08:48 . Reden: voorkomen dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
BastaRhymez schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:43:
Waarom zou een werkgever al 2 weken eerder dan nodig communiceren?
Als hij gewoon die 4 weken / 1 maand van te voren aangeeft wel of niet te willen verlengen, kan je altijd nog met elkaar in overleg treden over de inhoud als de verwachtingen niet met elkaar matchen.
Omdat dat voor iedereen duidelijkheid geeft. Ik heb de laatste keer zelfs geëist dat er 3 maanden vooraf duidelijkheid zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Pizza_Boom we gaan nu even totaal off topic, maar ik wil toch even reageren.
Waarom zou je eisen dat er 3 maanden van te voren al duidelijkheid zou komen? Ben je zo onzeker over jezelf? Had je moeite om aan een baan te komen? Want dan begrijp ik dat je wellicht "langer" de tijd nodig hebt om een nieuwe baan te zoeken.
Maar het biedt je helemaal geen voordelen! Je kan beter zo kort mogelijk van te voren je contract krijgen en dan met je werkgever om de tafel zitten. Voor hem is het namelijk dan ook "kort dag" om een eventuele vervanger te zoeken. Wil jij er x euro bij, dan is dat makkelijker te regelen als je werkgever "maar" een maand de tijd krijgt om eventueel een ander te zoeken. Als hij daar 3 maanden voor krijgt, heb je best kans dat je werkgever tegen jou zegt: bekijk het maar, er zijn nog tig andere voor je.

Tijdsdruk (in hoeverre die er is, met een maand aanzegtermijn) werkt twee kanten op. Ja, je moet zelf ook bereid zijn om weg te lopen bij de onderhandelingen. Maar ook je werkgever zit er niet op te wachten om een deal te laten klappen op een paar procent meer salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59

Standeman

Prutser 1e klasse

stefan212 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:28:

Je hoeft niet op te zeggen. Als je op 1 April gewoon niet op komt dagen is dat voldoende.

Of dat netjes is, is een tweede :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
stefan212 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:08:
Maar hoe zit dit voor een werknemer. Moet dat ook een maand van tevoren worden aangegeven, of kan ik over een contractverlenging nadenken en bijvoorbeeld 2 weken van tevoren aangeven dat ik liever ergens anders ga werken?
In principe heb je geen verplichting als werknemer. Het contract verloopt, en je kunt dat uitdienen. Het is aan je werkgever om daar voortzetting aan te geven.

Daar zitten wel een paar kleine mitsen- en maren aan vast. Zoals gezegd heeft de werkgever natuurlijk wel een termijn van een maand, waarvoor het bekend moet maken hoe ze de verbintenis wil voortzetten. Impliciet betekent dat natuurlijk wel dat wanneer je een aanbod ontvangt, je ook binnen termijn zult moeten reageren. Er kan je natuurlijk in dat aanbod worden gevraagd binnen een bepaalde termijn te reageren. Daarmee is er dus impliciet wel een verplichting tot het melden van intentie ingesteld.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat wanneer je een aanbod wordt gedaan dat niet slechter is dan je huidige contract, en je er voor kiest dat te weigeren, dat je dan geen recht hebt op WW. Naar de inzichten van het UWV ben je dan verwijtbaar werkloos.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Ik denk dat ik de informatie zo verder wel duidelijk heb. Iedereen bedankt voor het reageren. Ik ga proberen een andere werkgever te zoeken, en mocht dat niks worden, kan ik (vermoedelijk) nog ja zeggen tegen mijn huidige werkgever.

Super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
stefan212 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:06:
Ik heb geen intentie om een uitkering aan te vragen. Ik wil kijken of ik bij een andere werkgever meer kan verdienen en leuker werk kan krijgen. Ook wil ik de tijd beperken dat ik geen intentieverklaring kan aanvragen voor het kopen van een huis.

Het gaat er mij om dat ik me niet hoef te houden aan de 2 maanden opzegtermijn.

Mijn contract verloopt 1 april. Kan ik bijvoorbeeld op 3 maart aangeven dat ik niet akkoord ga en 1 april ergens anders gaan werken, of moet ik me houden aan 1 óf 2 maanden opzegtermijn, net zoals de werkgever dat moet doen met het doorgeven of ik een nieuw contract krijg?
Sterker nog: Wanneer jouw op1 april afloopt kun je bij een volgende werkgever al op 2 april beginnen. Hierbij maakt het niet uit of de huidige werkgever je verlenging gaat geven of niet. Er staat immers een einddatum op het contract, na die datum heb je geen verplichtingen meer naar je huidige werkgever.

Mijn advies zou zijn, zeker wanner je zelf elders wilt werken, om nu al te gaan solliciteren en ander werk te regelen per 2 april. Kun je zo van de ene naar de andere werkgever en heb je geen gat in je CV en in je inkomsten.

Mocht de huidige werkgever je intussen een verlenging aanbieden dan kun je daar op een nette manie voor bedanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:56

SkyStreaker

Move on up!

Ben je een flex werker? ABU of NBBU spelen er iets andere krachten.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
BastaRhymez schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:14:
@Pizza_Boom we gaan nu even totaal off topic, maar ik wil toch even reageren.
Waarom zou je eisen dat er 3 maanden van te voren al duidelijkheid zou komen? Ben je zo onzeker over jezelf? Had je moeite om aan een baan te komen? Want dan begrijp ik dat je wellicht "langer" de tijd nodig hebt om een nieuwe baan te zoeken.
Maar het biedt je helemaal geen voordelen! Je kan beter zo kort mogelijk van te voren je contract krijgen en dan met je werkgever om de tafel zitten. Voor hem is het namelijk dan ook "kort dag" om een eventuele vervanger te zoeken. Wil jij er x euro bij, dan is dat makkelijker te regelen als je werkgever "maar" een maand de tijd krijgt om eventueel een ander te zoeken. Als hij daar 3 maanden voor krijgt, heb je best kans dat je werkgever tegen jou zegt: bekijk het maar, er zijn nog tig andere voor je.

Tijdsdruk (in hoeverre die er is, met een maand aanzegtermijn) werkt twee kanten op. Ja, je moet zelf ook bereid zijn om weg te lopen bij de onderhandelingen. Maar ook je werkgever zit er niet op te wachten om een deal te laten klappen op een paar procent meer salaris.
Waarom zou je jezelf niet wat meer tijd gunnen. Ik heb een hekel aan onnodig ergens tijd in steken, als de WG niet door wil, prima, maar dan wil ik dat graag op tijd weten. Als hij wel door wil en een goed aanbod gaat doen, kan ie dat ook 3 maanden vooraf doen. Bevalt het mij niet, dan heb ik voldoende tijd nog wat te regelen. Bevalt het wel, hoef ik niet onnodig tijd te steken in solliciteren. Het is als werknemer ook makkelijker om in 3 maanden tijd wat anders te vinden dan voor een WG. Die lukt dat, over het algemeen, toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 21:35
@stefan212 Hou er rekening mee dat je tegenwoordig ook bij een tijdelijk contract recht hebt op een transitievergoeding. Dat kan een paar honderd euro zijn of - in mijn geval - ruim 1500 euro. Dus het loont de moeite om even het gesprek met je werkgever aan te gaan.

Normaliter moet je werkgever uiterlijk een maand vooraf aangeven of ze de intentie hebben om je contract te verlengen. Als ze dat niet doen en je bent bijvoorbeeld al een jaar in dienst, dan kun je direct de transitievergoeding cashen. Als ze dat wel doen, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om het contract beter uit te onderhandelen of om op te zeggen.

Dus, geduld hebben loont in dit geval zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05
Je kan een contract gewoon weigeren als ze je die aanbieden, het is aan jou om die te accepteren,

je kan ook zeggen, ik wil er een euro per uur meer voor hebben, dan is het aan hun om te zeggen als ze er mee akkoord gaan of niet.

Gaan ze er niet mee akkoord, dan stopt gewoon je dienstverband. Want contractduur is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Er staat in:

Dit lijkt op een eenzijdige wijziging van je arbeidsovereenkomst? Lijkt me niet echt toegestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:14

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Houd er ook rekening mee dat je nieuwe werkgever je hoogstwaarschijnlijk ook gewoon een jaarcontract geeft met als gevolg dat je weer opnieuw begint met jaarcontracten en daar dus nog langer mee bezig bent dan wanneer je bij je huidge werkgever blijft.

Helaas zijn veel werkgevers niet geneigd zich meteen te binden

Ninety percent of everything is crap.

Pagina: 1