Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 18:48
Oude situatie:
ASRock j1900 moederbord met 1x 4gb ram.
Werd gebruikt als headless systeem en stond eigenlijk 24/7 aan. Afgelopen donderdag reageerde niets meer en na herstart ging ook systeem speaker niet meer af.

Alles leek erop te wijzen dat moederbord en/of ram niet meer goed was (ventilator voeding deed het wel en +5v en +12v waren goed volgens multimeter)

Nieuwe moederbord +ram besteld ASRock J4105B-ITX + HyperX HX424S14IBK2/8

Deze vandaag aangesloten maar nog steeds doet niets het. Ik had ook nog en 2e atx voeding liggen maar ook met deze voeding gebeurd er niets.
Alles zo minimaal mogelijk aangesloten dus geen extra USB apparaten. Alleen power-button en pwr-led erop maar nog steeds geen beeld via vga & HDMI.

Nu bestaat de kans dat het een DOA is maar ik begin de monitor nu ook als verdachte aan te merken maar deze doet het via displayport op via mijn laptop docking station wel gewoon goed.

Zie ik nog iets over het hoofd waar ik nog niet aan gedacht hebt?

Edit: de boot pogingen is met en zonder SSD geprobeerd

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
HDMI kabel vervangen?
Misschien zit er wel een breukje bij één v/d connectoren..

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:29

Nibbz

Postmaster General

batterij eruit / cmos clear geprobeerd?

13:37

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:56
Merk en type van de voedingen?

• The-Source
bierschuit schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 00:16:
HDMI kabel vervangen?
Misschien zit er wel een breukje bij één v/d connectoren..
HDMI niet vervangen maar wel beide systemen met vga en HDMI getest, en dan met 1 kabel maar ook met beide tegelijk getest.
Nibbz schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 00:17:
batterij eruit / cmos clear geprobeerd?
Dat heb ik op beide moederborden gedaan zonder succes.
Deze vul ik straks nog aan, weet wel dat beide voedingen over 250watt zijn en deze moederborden heb ik juist voor hun laag stroom verbruik gekozen ;) dus zou niet eens in de buurt van 60 Watt uit moeten komen.
Edit: 1x fsp300-50glv(pf), 1x ms-tech mn-300
Edit 2: foto's van beide voedingen
Public
Publieke map
Voeding2Mn-300

[ Voor 28% gewijzigd door The-Source op 18-02-2020 10:23 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Op een van de foto's denk ik te zien dat het moederbord niet in een kast gemonteerd is. Je moet het niet op een bureau neerleggen en een stoffen(?) ondergrond, dan is de kans op kortsluiting groot.

Zonder aan/uit knop of zogenaamde paperclip-truuk gaat de computer sowieso niet aan met een normale ATX voeding.

Maak ook eens een reeks foto's van het moederbord, alle aansluitingen en het geheugen.

• Uszka
Die MS-Tech sws niet gebruiken. Dat is een bom 💣
De FSP is niet geschikt voor nieuwe hardware, zeker niet in een systeem met heel laag verbruik echter zou het systeem met die voeding wel op moeten starten (mits de voeding niet defect is natuurlijk)

• The-Source
mrmrmr schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:28:
Op een van de foto's denk ik te zien dat het moederbord niet in een kast gemonteerd is. Je moet het niet op een bureau neerleggen en een stoffen(?) ondergrond, dan is de kans op kortsluiting groot.

Zonder aan/uit knop of zogenaamde paperclip-truuk gaat de computer sowieso niet aan met een normale ATX voeding.

Maak ook eens een reeks foto's van het moederbord, alle aansluitingen en het geheugen.
Moederbord wat buiten de kast ligt niet direct op de tafel en is de oude die uit de kast komt. Binnen en buiten de kast werkt die hetzelfde...

De Aan/uit knop tekst snap ik niet echt want de knop van de behuizing is ook niet meer dan een maak contact welke gesloten is bij het indrukken. De 2 pennen die dan gesloten worden op het moederbord kan je prima even activeren met een schroevendraaier. Als je er lang contact mee maakt gaat je systeem ook uit het zoals lang indrukken van de knop van de behuizing.

Foto's maken kan ik pas thuis weer doen.
Uszka schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:34:
Die MS-Tech sws niet gebruiken. Dat is een bom 💣
De FSP is niet geschikt voor nieuwe hardware, zeker niet in een systeem met heel laag verbruik echter zou het systeem met die voeding wel op moeten starten (mits de voeding niet defect is natuurlijk)
Zou je dat ms-tech gedeelte kunnen toelichten of is dat onderbuik gevoel? Het zou wel kunnen dat deze het nieuwe moederbord misschien gesloopt heeft aangezien de nieuwe eerst volledig is ingebouwd met deze voeding eraan.

• Uszka
Het is een feit dat MS-Tech voedingen slecht zijn. Slechte kwaliteit en hele slechte prestaties. Onstabiel, hoge ripple e.d.

• The-Source
Ik heb maar ook een nieuwe voeding besteld en dan is straks alles vernieuwd ... Als het dan nog niet werkt zal er een DOA tussen zitten.
Volgende voeding besteld: Seasonic Focus Gold 450W

• The-Source
Probleem lijkt nu meer vorm te krijgen.
Oud moederbord+ram combi is niet defect. Oude voeding dus wel.
2e reserve voeding werkt blijkbaar ook niet goed.
En het ziet eruit dat nieuwe moederbord+ram combinatie niet compatibel is (of er zit toch een doa tussen)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

The-Source schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:36:
Probleem lijkt nu meer vorm te krijgen.
Oud moederbord+ram combi is niet defect. Oude voeding dus wel.
2e reserve voeding werkt blijkbaar ook niet goed.
En het ziet eruit dat nieuwe moederbord+ram combinatie niet compatibel is (of er zit toch een doa tussen)
Je kan eerst het RAM omruilen voor een set die op de QVL staat. De kans dat je weer DOA RAM hebt of het spul incompatibel is dan zo goed als nihil. Dan is het bord de volgende verdachte.

https://www.asrock.com/MB/Intel/J4105B-ITX/index.asp#Memory

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• The-Source
Met RAM van de QVL lijst werkt het nieuwe moederbord wel. Wel een foutje gemaakt bij het bestellen van de voeding... Formaat past niet in de behuizing |:( 8)7 aangezien dit systeem in de meterkast staat overleef ik dat wel.
Heb het andere RAM setje maar op de vraag & aanbod gezet. (Verwacht namelijk niet dat 2 stuks allebei doa zouden zijn en dat het eerder compatibiliteit van het moederbord was)

Pagina: 1