Tesla Long range overnemen na zakelijke lease

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RektByMemes
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-05 16:53
Hallo,

Binnenkort is het zover dat ik mijn model 3 kan gaan bestellen. Ik heb volgend weekend een proefrit met de long range, en dan kan ik hem hopelijk 1 maart gaan bestellen(als ons leaseportaal dan eindelijk weer online is).

De lease(mijn eerste lease) is een zakelijke lease van 48 maanden. Mijn idee hierbij is dat ik dan een long range pak en de auto na de 48 maanden:
- of de auto overneem van de lease maatschappij
- of de auto nog eens 12 maanden verleng en hem daarna overneem

Mijn redenering voor de overname is namelijk dat de lage bijtelling dan is afgelopen en het niet zeker is dat er dan een andere auto zo interessant is als deze(financieel en tochnologisch). Na 4/5 jaar zou de range namelijk nog ruim voldoende moeten zijn. Bij de standard range ben ik hiervan minder overtuigd en dan vooral in de winter.

Ik vind het namelijk wel een fijn idee om eerste eigenaar te zijn van zo'n auto. Ik heb gerekend dat een long range mij per jaar 2000 euro extra kost ten opzichte van de standard range. Dat is natuurlijk 10k na 5 jaar, maar ik heb wel het gevoel dat een long range dat waard is tegenover een standard range+. Tevens kan het zijn dat na 3 jaar deze kosten dalen vanwege promotie binnen het bedrijf en dus een hoger lease budget, echter zal dat niet schrikbarend veel zijn.

Een vriend van mij gaf ook aan dat de verbeteringen binnen elektrische auto's zeer snel gaan waardoor het natuurlijk alle kanten op kan:
- Snelle waarde daling doordat tesla goede verbeteringen heeft doorgebracht op gebied van batterijen etc.
- Weinig waardedaling want: Tesla.
- Interessante nieuwe auto's die hetzelfde bieden als de dan "oude" tesla.

Wat denken jullie dat de restwaarde van de model 3 long range zal zijn na 48/60 maanden?
Zal het interessanter zijn om de standard range te leasen en na de 48 maanden dan een 2e hands long range te kopen?
Hoe zit het normaal met de restwaarde van een lease? Is dit een beetje interessant?

Ik ben benieuwd!

Beste antwoord (via RektByMemes op 25-02-2020 10:04)

• Stappieterug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:12
Dabbel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:48:
[...]
De LM weet, als de auto kuren heeft, dat jij het niet zou overnemen. De leaserijder neemt de auto alleen over, als hij/zij 100% tevreden is. Als er gebreken zijn, dan had de berijder het al in de leaseperiode aangekaart. Stel er is 3-4k verschil. Is het dan nog waard?
Dit is precies de reden dat het slechts in enkele gevallen interessant is om de auto over te nemen.
Ik heb 2x een offerte opgevraagd aan het eind van mijn lease periodes, en beide waren ver boven de 2de hands marktprijs. Vergeet niet dat er elk jaar veel oude leasewagens op de 2de hands markt komen.
Je kan nog beter kijken naar de 'vrije verkoop' van diezelfde lease maatschappij. Betekent wel dat je niet je 'eigen' lease wagen koopt, maar dat scheelt vaak al enkele k's ten opzichte van het overname aanbod van je eigen wagen.

Overigens, als je nu al over nadenkt om 12 maanden langer te leasen (60maanden ipv 48) dan zou ik eerder neigen om direct een contract te nemen van 60 maanden.
Het maandelijkse lease bedrag scheelt over het algemeen flink tussen een contract van 48 of 60 maanden (bij mij was het makkelijk enkele 10tjes per maand).
Aan het eind van het contract verlengen (met 12 maanden) kost je dan behoorlijk wat extra geld, want je kan er zeker van zijn dat je dat maandelijkse verschil (maandbedrag bij 48m vs 60m) niet gaat terug zien in die verlenging.

Ik zou pas tegen het einde van de looptijd gaan overwegen of het interessant is om de auto over te nemen. Momenteel zit iedereen alleen maar glazen-bol-te-kijken, en kan niemand met enige zekerheid zeggen hoe de 2de markt er in 2024/2025 uitziet, of hoe de technische staat van M3's over 5 jaar is (er is een reden dat Tesla geen ~10 jaar garantie geeft...).

Voor mij persoonlijk was het altijd (over een periode van 15 jaar) interessanter om een nieuwe lease contract aan te gaan (zowel technologisch als financieel).
Edit: technologisch, want nieuwere auto en dus van de nieuwste techniek voorzien. Financieel, omdat het budget omhoog was gegaan ivm promoties, waardoor luxere auto's binnen bereik kwamen (en niet specifiek omdat het onder aan de streep minder kostte).

Daarom zou ik me slechts beperken tot de afweging: 4 of 5 jaar leasen, en het overnemen voorlopig uit je hoofd zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Stappieterug op 19-02-2020 16:55 ]

"I would like to cancel my subscription to your problems"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 10:45
RektByMemes schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:48:

Tevens kan het zijn dat na 3 jaar deze kosten dalen vanwege promotie binnen het bedrijf en dus een hoger lease budget, echter zal dat niet schrikbarend veel zijn.
Ik neem aan dat dit gaat over een stukje vergoeding wat je krijgt als je onder je leasebudget blijft of eigen bijdrage als je er overheen gaat?

Heb je dit al gecontroleerd bij de betreffende mensen op je werk? want het zou zomaar kunnen zijn je gedurende de looptijd van je leasecontract dezelfde vergoeding krijgt (of eigen bijdrage blijft betalen), ook al zou je in een hogere leasecategorie komen. Evt. zou het wel zo kunnen zijn dat als je besluit direct 60 maanden te leasen (weet niet of dit kan) de leasekosten lager zijn en je direct dat voordeel hebt ipv over 3 jaar.

Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat je jouw eigen leaseauto niet mag overkopen aan het einde van het leasecontract (ook handig om af te stemmen mocht je graag je eigen auto terug willen kopen)

Wat de restwaarde van een Model 3 gaat worden is natuurlijk nogal glazenbol kijken, maar qua range geeft Tesla garantie tot 8 jaar en 160/185k km (SR/LR) met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit.

Ga je echter een beetje zoeken dan zie je bv bij de Model S voorbijkomen dat er auto's met 250k km op de teller staan die nog 90% van de capaciteit hebben.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RektByMemes
Puc van S. schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:34:
[...]
Wat de restwaarde van een Model 3 gaat worden is natuurlijk nogal glazenbol kijken, maar qua range geeft Tesla garantie tot 8 jaar en 160/185k km (SR/LR) met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit.

Ga je echter een beetje zoeken dan zie je bv bij de Model S voorbijkomen dat er auto's met 250k km op de teller staan die nog 90% van de capaciteit hebben.
Bedankt voor je antwoord. Dat dit glazenbol kijken is snap ik heel goed. Wat is de ervaring met de huidige auto's rond die prijsklasse? Moet ik dan denken aan een restwaarde van 40%/50%/60%?

De hoge overgebleven range van de Model S heb ik inderdaad al vaker voorbij zien komen.Die cijfers zijn natuurlijk zeer knap en ik denk dat dit met de model 3 wellicht beter kan worden omdat deze weer wat nieuwer zijn. Dat maakt de standard range wel iets interessanter, zeker omdat 160k voor mij redelijk veel km's zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Dat hangt echt van zoveel zaken af, dat kun je onmogelijk nu bepalen... Dat er in één jaar 30.000 zijn besteld, is wel in jouw voordeel!

Overigens is het verschil in range tussen de SR+ en LR niet zo groot. De SR+ is veel efficiënter dan de LR. Als je ziet wat voor verbruik de SR+ rijders halen, daar ben ik jaloers op met de LR!

Maar gelukkig hoef je nu nog niet te kiezen voor overname. Er kan zo veel veranderen in 4/5 jaar. Tesla heeft in april (dacht ik) een accu event. Wie weet kondigen ze wel nieuwe technieken aan, dan is de 3 in één klap een stuk verouderd!

Wie weet heb je wel een maandagmorgen model. Tot nu toe heeft het de schijn ervan dat mijn accu sneller dan gemiddeld degradeert. Misschien is het balanceren tussen cellen, misschien ook niet... Maar mocht het écht zo zijn en doorzetten, dan wil je hem niet eens overnemen!

Ga hem eerst lekker rijden en ervaren!

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:41

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat weet niemand, wat je wel weet is dat de long range zeer breed inzetbaar is door de range en laadsnelheid. Die bruikbaarheid zal niet veranderen. In combinatie met de voorsprong voor Tesla op de concurrentie en het update beleid verwacht ik een hoge restwaarde voor de LR.

Onzekere factoren:
- Fiscaal klimaat (in hoeverre is een EV over 5 jaar aantrekkelijk voor een particulier)
- Wat voor sentiment hangt er over 5 jaar rond Tesla.
- Wat gaat de impact zijn als al die tienduizenden Model 3's straks de markt op komen.
- Hoe goed zijn betaalbare B/C segment auto's die op moment op de markt komen.

Ik hoop op een grove afschrijving :P ik ben namelijk voornemens mijn SR+ over te nemen na de leasetermijn. Het is voor mij een fantastische auto O+, best kans dat de SR+ wat harder gaat afschrijven door de kleinere accucapaciteit :9~

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 19-02-2020 09:59 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-05 10:09
Wat is het nut om hier nu over na te denken? Dat zie je over 3,5 jaar wel toch..

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 96% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Squ1zZy schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:04:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens :+

- Dual motor met all wheel drive.
- Matten voor + achter.
- Interieurverlichting.
- Mistlampen voor.
- Betere geluidsinstallatie.
- 560 km range tegenover 409 km range.
- 4.6 seconden op de 100 in plaats van 5.6 seconden.
- Volledig “leder” interieur in plaats van half “leder”.
- Stoelverwarming achter.
- Premium connectiviteit.

Als Tesla rijder (M3P) kan ik echt aanraden om voor een LR model te gaan! 8)
Je leest mijn zin nogal selectief!
BlakHawk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 05:52:
Overigens is het verschil in range tussen de SR+ en LR niet zo groot.
Dus het gaat om die 560km vs 409km... Die beide compleet adsurd zijn!

Ik red nu ongeveer 300km met de LR op 90%, omdat 100% laden wordt afgeraden.

Zet ik sentry mode aan, dat zakt het naar 150-200km op een lading van 90% naar 10%...

De SR+ zit dichter bij de 409km, dan de LR bij de 560km zit.

En dan kijk ik uitsluitend naar range!

Pak je de overige zaken mee:
Ja leuk, zou mij persoonlijk niet zo boeien, ik had liever de LR RWD gehad, gezien de prijs en efficiëntie.

- Matten voor + achter.
Die koop je voor een paar tientjes, is geen 10 waard (vind ik)

- Interieurverlichting.
Dat heb ik aangezet, maar is zo zacht, dat het bijna niet waarneembaar is.

- Mistlampen voor.
Hoe vaak gebruik je dat?

Hier heb je -voor mij- het eerste valide punt. Mooi geluid, al komt veel van het geluid uit de grote box voorin, die heeft de SR+ ook. De subwoofer vind ik wat tegenvallen. Er komt nog veel te veel bass uit de reguliere boxen.

Ja leuk... 5,6 vind ik al meer dan zat...

Hebben ze andere stoelen? Dat wist ik niet.

Kun je voor 300 euro achteraf activeren. In verhouding tot de meerprijs van 10k....

Ook maar een jaartje, daarna moet je ook betalen. Zit er dus niet zomaar bij.... Voordeel is zo'n 100 euro... Nou poe poe... Wederom op de som van 10k...

[ Voor 37% gewijzigd door BlakHawk|IA op 19-02-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
<vewijderd>

[ Voor 98% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Squ1zZy schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:16:
[...]

Je doet voorkomen of het verschil tussen de 2 modellen niet groot zijn. Ik zou nooit voor een SR+ model gaan alleen om die redenen al.

150-200 km is toch zorgwekkend. Misschien dat jij uit de voeten kan met een range van 150-200 km, maar ik denk de meeste mensen niet.
Komt dat als je weinig kilometers rijdt, dat ding in stilstand relatief slurpt.
Ik verbruik stilstaand meer, dan de kilometers die ik rijd.

Sinds ik sentry mode heb uitgezet, gaat het beter. Echter nu weer een krasje op mijn achterbumper :(
Had ik het nu maar aan staan...

Neemt niet weg dat de SR+ veel efficienter is door 1 motor en minder gewicht.
Natuurlijk rijdt hij minder kilometers achter elkaar, maar het verschil is minder dan het verschil in accucapaciteit. Er zit zo een voordeel voor de SR+ van 30-60wh/km

[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk|IA op 19-02-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
BlakHawk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:20:
[...]

Komt dat als je weinig kilometers rijdt, dat ding in stilstand relatief slurpt.
Ik verbruik stilstaand meer, dan de kilometers die ik rijd.

Sinds ik sentry mode heb uitgezet, gaat het beter. Echter nu weer een krasje op mijn achterbumper :(
Had ik het nu maar aan staan...
Sentry-mode is helemaal vervelend als je voor een bosje staat die blijft bewegen of als het regent. Ik ben wel eens 60-70km kwijt als ik vanaf vrijdag tot zondag niet rij, maar wel sentry-mode aan hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
[...]

Je doet voorkomen of het verschil tussen de 2 modellen niet groot zijn. Ik zou nooit voor een SR+ model gaan alleen om die redenen al.

150-200 km is toch zorgwekkend. Misschien dat jij uit de voeten kan met een range van 150-200 km, maar ik denk de meeste mensen niet.
150-200 km is toch wel redelijk overdreven. Ik rij sinds vorig jaar augustus in een SR+ en heb er nu ruim 25k opstaan. Met een beetje normaal rijden haal ik toch zeker 230km als het koud is. Voor 95% van mijn ritten is dat voldoende. Ik zit op ongeveer 180KM woon/werk verkeer per dag en je kan steeds vaker op locatie laden waardoor je bereik ook weer toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 98% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
MADG0BLIN schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:22:
150-200 km is toch wel redelijk overdreven. Ik rij sinds vorig jaar augustus in een SR+ en heb er nu ruim 25k opstaan. Met een beetje normaal rijden haal ik toch zeker 230km als het koud is. Voor 95% van mijn ritten is dat voldoende. Ik zit op ongeveer 180KM woon/werk verkeer per dag en je kan steeds vaker op locatie laden waardoor je bereik ook weer toeneemt.
En dan heb ik de long range :+
Kun je nagaan...

Dat is het effect van sentry mode... Ik verlies per dag zo'n 40km en ik rijd per dag 40km...
Dan halveert je bereik dus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-04 10:38
Het gaat al flink off topic en op je originele vraag is met geen mogelijkheid antwoord te geven. Er zijn zoveel factoren die mee gaan en/of kunnen spelen. Alleen het design van de auto kan al de waarde doen kelderen. Ik vind namelijk de Model 3 er op dit moment al flink gedateerd uit zien, kan je nagaan wat dat zal zijn over een aantal jaar.
Dan nog de technologie, wat de concurrentie doet, bouwkwaliteit... Misschien ben jijzelf al over 2 jaar al helemaal uitgekeken op de wagen.
Wellicht dat je eigen situatie ook is veranderd, denk aan kinderen, maar ook dat je niet die promotie hebt gemaakt of dat je de wacht wordt aangezegd...

Kortom, totaal geen nut om hier nu al over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-05 09:01
Dit is een pure gok wat de restwaarde gaat zijn. Ik merk in tarieven dat lm's het ook niet weten met electrisch en al helemaal totaal onbekende modellen als de MG ZS EV. Naar verhouding vragen ze een veel hoger maandbedrag omdat ze niet weten wat de afschrijving gaat zijn. Om je een idee te geven: Heb offertes opgevraagd voor een BMW i3 van +/- 40k en een MG ZS EV van +/- 30K. De MG was duurder per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Titelfix gedaan

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
De afweging SR+ of en LR dien je mijns inziens te maken op basis van:
-aantal kilometers dagelijkse rit
-mogelijkheid laden (thuis of werk)

ik denk dat het rijcomfort niet echt afwijkt.

Indien je niet meer dan 200 km dagelijks rijdt, is een SR + denk de beste keuze

De afschrijving is moeilijk in te schatten, maar gezien het beleid van de overheid naar overstap naar elektrisch rijden, denk ik dat de restwaarde na 4/5 jaar redelijk hoog zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
BlakHawk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Je leest mijn zin nogal selectief!

[...]

Dus het gaat om die 560km vs 409km... Die beide compleet adsurd zijn!

Ik red nu ongeveer 300km met de LR op 90%, omdat 100% laden wordt afgeraden.

Zet ik sentry mode aan, dat zakt het naar 150-200km op een lading van 90% naar 10%...

De SR+ zit dichter bij de 409km, dan de LR bij de 560km zit.

En dan kijk ik uitsluitend naar range!

Pak je de overige zaken mee:
Ja leuk, zou mij persoonlijk niet zo boeien, ik had liever de LR RWD gehad, gezien de prijs en efficiëntie.

- Matten voor + achter.
Die koop je voor een paar tientjes, is geen 10 waard (vind ik)

- Interieurverlichting.
Dat heb ik aangezet, maar is zo zacht, dat het bijna niet waarneembaar is.

- Mistlampen voor.
Hoe vaak gebruik je dat?

Hier heb je -voor mij- het eerste valide punt. Mooi geluid, al komt veel van het geluid uit de grote box voorin, die heeft de SR+ ook. De subwoofer vind ik wat tegenvallen. Er komt nog veel te veel bass uit de reguliere boxen.

Ja leuk... 5,6 vind ik al meer dan zat...

Hebben ze andere stoelen? Dat wist ik niet.

Kun je voor 300 euro achteraf activeren. In verhouding tot de meerprijs van 10k....

Ook maar een jaartje, daarna moet je ook betalen. Zit er dus niet zomaar bij.... Voordeel is zo'n 100 euro... Nou poe poe... Wederom op de som van 10k...
Wow ik wist dat Tesla gebakken lucht verkocht (range) maar dat ze er zo ruim vanaf zitten, damn. Geeft maar weet te meer aan hoe goed Hyundai/Kia hun zaakjes wel op orde hebben op de belangrijkste factor van een ev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 16:13
Vergeet daarbij niet dat de LM jouw de hoofdprijs laat betalen voor overnemen, omdat jij de auto al kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RektByMemes
Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik zie veel verschillende meningen hier, dat maakt de keuze helaas niet makkelijker.

Wat me vooral in de weg zit bij de Standard Range Plus is dat ik heb gehoord dat we bij onze lm niet mogen Superchargen. Maar dit mocht wel in geval van extreem lange ritten maar dan niet te vaak, het is in ieder geval een vaag verhaal. Nou maak ik gelukkig geen extreem lange ritten, maar dit houd je toch in je achterhoofd.
[...]

- Matten voor + achter.
- Interieurverlichting.
- Mistlampen voor.

Dit zijn inderdaad redenen waarom die LR zo interessant is. Gelukkig heeft een vriend van mij op dezelfde locatie en tijd een proefrit met de SR+(Ik in de LR). Dus dan gaan we even regelen dat we beide auto's even kunnen ervaren. Ik denk dat dat me wel een goed beeld geeft om te beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
RektByMemes schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:57:
Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik zie veel verschillende meningen hier, dat maakt de keuze helaas niet makkelijker.

Wat me vooral in de weg zit bij de Standard Range Plus is dat ik heb gehoord dat we bij onze lm niet mogen Superchargen. Maar dit mocht wel in geval van extreem lange ritten maar dan niet te vaak, het is in ieder geval een vaag verhaal. Nou maak ik gelukkig geen extreem lange ritten, maar dit houd je toch in je achterhoofd.

[...]

Dit zijn inderdaad redenen waarom die LR zo interessant is. Gelukkig heeft een vriend van mij op dezelfde locatie en tijd een proefrit met de SR+(Ik in de LR). Dus dan gaan we even regelen dat we beide auto's even kunnen ervaren. Ik denk dat dat me wel een goed beeld geeft om te beslissen.
Niet superchargen!?!?!?
Waarom niet?

Bedoelen ze niet gewoon dat het niet op de tankpas kan?
Dit moet je namelijk separaat declareren!

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk|IA op 19-02-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RektByMemes
Dabbel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:56:
Vergeet daarbij niet dat de LM jouw de hoofdprijs laat betalen voor overnemen, omdat jij de auto al kent.
Ik heb inderdaad gelezen dat een LM niet heel meewerkend is bij overname, en dat prijzen vaak hoger liggen dan 2e hands auto's bij een dealer. Maar het lijkt me niet dat hier meer dan 2-3k bovenop de prijs wordt gegooid toch? Dan is het het namelijk wel nog waard, als is het afzetterij, om de auto over te nemen want je kent hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 09:36
[...]

Is een keuze. Heb je AWD nodig? Ik totaal niet
- Matten voor + achter.
Krijg je toch van de leasemaatschappij :+
- Interieurverlichting.
Heb ik gewoon in mijn SR+?
- Mistlampen voor.
Klopt
Klopt ook.
Jep :D
5.2 sec
Nope, precies hetzelfde interieur.
True
Heeft de SR+ nu ook gratis erbij gekregen :D.

Is een keuze. Heb je AWD nodig? Ik totaal niet
- Matten voor + achter.
Krijg je toch van de leasemaatschappij :+
- Interieurverlichting.
Heb ik gewoon in mijn SR+?
- Mistlampen voor.
Klopt
Klopt ook.
Jep :D
5.2 sec
Nope, precies hetzelfde interieur.
True
Heeft de SR+ nu ook gratis erbij gekregen :D.

[ Voor 26% gewijzigd door Khayma op 19-02-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RektByMemes
BlakHawk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:04:
[...]

Niet superchargen!?!?!?
Waarom niet?

Bedoelen ze niet gewoon dat het niet op de tankpas kan?
Dit moet je namelijk separaat declareren!
Ik ga er inderdaad vanuit dat het gewoon te declareren valt. Dit moet ik dan nog maar eens bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Bij terberg en KBC verwachten ze een hoge afschrijving (dus hoge waardedaling) van alle EV's, Tesla inclusief. Ze gaan uit van het ergste, vanwege de onbekende kost na beëindiging van de leaseovereenkomst (batterij, tech in de auto), alsook het feit dat er nog veel vernieuwingen aan horen te komen (maar is dit ook echt zo?).

Zij plakken er nog geen % op, dus voor ons plebs wordt het nog moeilijker.

[ Voor 11% gewijzigd door matthewk op 19-02-2020 13:13 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 16:13
RektByMemes schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:04:
[...]

Ik heb inderdaad gelezen dat een LM niet heel meewerkend is bij overname, en dat prijzen vaak hoger liggen dan 2e hands auto's bij een dealer. Maar het lijkt me niet dat hier meer dan 2-3k bovenop de prijs wordt gegooid toch? Dan is het het namelijk wel nog waard, als is het afzetterij, om de auto over te nemen want je kent hem.
De LM weet, als de auto kuren heeft, dat jij het niet zou overnemen. De leaserijder neemt de auto alleen over, als hij/zij 100% tevreden is. Als er gebreken zijn, dan had de berijder het al in de leaseperiode aangekaart. Stel er is 3-4k verschil. Is het dan nog waard?

[ Voor 3% gewijzigd door Dabbel op 19-02-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

150 - 200km bereik ? Je overdrijft. Mijn ervaring is dat de SR+ in de winter 230 - 275km doet. In de zomer is +300 makkelijk haalbaar.

Mijn verbruik sinds september over de afgelopen 15.000km is 170wh/km wat neerkomt op een range van 282km. Dat is inclusief +1000km aanhanger en 1000km autobahn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:54:
[...]

150 - 200km bereik ? Je overdrijft. Mijn ervaring is dat de SR+ in de winter 230 - 275km doet. In de zomer is +300 makkelijk haalbaar.

Mijn verbruik sinds september over de afgelopen 15.000km is 170wh/km wat neerkomt op een range van 282km. Dat is inclusief +1000km aanhanger en 1000km autobahn.
Ik overdrijf niet. Die cijfers komen van een mede SR+ rijder. Ga het met hem maar uitvechten. Feit blijft dat die SR+ alleen voor mensen waarbij de LR of Performance niet binnen hun budget vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-05 00:44
los van accucapaciteit en wat elektrisch rijden in de toekomst (3,5 jaar verder) doet (wat inderdaad restwaarde kan beïnvloeden) zou ik de afwerking van de Tesla niet vergeten... ik heb zelf een LR Tesla model 3 gehad van juni tot september en ik vond de afwerking ondermaats.
Ik maakte mij ook erg zorgen over de staat van de auto na bijv. 2 jaar... hij kraakte nu al af en toe met bochtjes etc (of interieur). Dit was een van de redenen dat ik de auto heb weggedaan. Wat betreft accu en het teruglopen hiervan zou ik me niet zo druk maken maar denk dat menig ander merk beter uit de verf komt na x aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Squ1zZy schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:24:
[...]

Ik overdrijf niet. Die cijfers komen van een mede SR+ rijder. Ga het met hem maar uitvechten. Feit blijft dat die SR+ alleen voor mensen waarbij de LR of Performance niet binnen hun budget vallen.
Die cijfers corresponderen niet met mijn ervaringen vanuit dat perspectief overdrijf je, punt.

Feit blijft dat een LR helemaal geen meerwaarde biedt als je zelden meer dan 250km op een dag rijdt en thuis op eigen terrein kan laden.

Aankomende vakantie ga ik met de SR+ met vouwwagen richting Schotland, dan was de LR fijn geweest. Gezien dit 1x per jaar speelt vonden wij het de meerprijs van de LR niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 97% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
De SR+ is ietsje maar niet veel efficienter met energie dan LR AWD. De rijstijl is veel bepalender. De LR AWD gebruikt bij regulier rijden voor meer dan 95% alleen de achtermotor. De voormotor wordt ingeschakeld bij grote acceleratie en dan voornamelijk bij lagere snelheden. Dus als je met een LR AWD een beetje SR+-achtig rijdt, dat wil zeggen niet te fors acceleren tussen de 0 en 80 km/uur dan blijft het verschi in efficiency meetbaar binnen de 5%. Ik haal met mijn LR AWD hogere efficiency cijfers dan menige SR+ rijder.

Gebruik je die grotere acceleratie flink - en wie kan iemand dat kwalijk nemen - dan heb je de voor- en nadelen van die voormotor.

Overigens vind ik AWD wel een pre, heeft me een paar keer fijn gecorrigeerd bij flink vlot door de regen kletsnatte krappe rotondes 'scheuren'. Lekker gevoel dat corrigerende effect ook, een slip van een tiende (?) van een seconde en meteen weer strak door .

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Stappieterug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:12
Dabbel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:48:
[...]
Dit is precies de reden dat het slechts in enkele gevallen interessant is om de auto over te nemen.
Ik heb 2x een offerte opgevraagd aan het eind van mijn lease periodes, en beide waren ver boven de 2de hands marktprijs. Vergeet niet dat er elk jaar veel oude leasewagens op de 2de hands markt komen.
Je kan nog beter kijken naar de 'vrije verkoop' van diezelfde lease maatschappij. Betekent wel dat je niet je 'eigen' lease wagen koopt, maar dat scheelt vaak al enkele k's ten opzichte van het overname aanbod van je eigen wagen.

Overigens, als je nu al over nadenkt om 12 maanden langer te leasen (60maanden ipv 48) dan zou ik eerder neigen om direct een contract te nemen van 60 maanden.
Het maandelijkse lease bedrag scheelt over het algemeen flink tussen een contract van 48 of 60 maanden (bij mij was het makkelijk enkele 10tjes per maand).
Aan het eind van het contract verlengen (met 12 maanden) kost je dan behoorlijk wat extra geld, want je kan er zeker van zijn dat je dat maandelijkse verschil (maandbedrag bij 48m vs 60m) niet gaat terug zien in die verlenging.

Ik zou pas tegen het einde van de looptijd gaan overwegen of het interessant is om de auto over te nemen. Momenteel zit iedereen alleen maar glazen-bol-te-kijken, en kan niemand met enige zekerheid zeggen hoe de 2de markt er in 2024/2025 uitziet, of hoe de technische staat van M3's over 5 jaar is (er is een reden dat Tesla geen ~10 jaar garantie geeft...).

Voor mij persoonlijk was het altijd (over een periode van 15 jaar) interessanter om een nieuwe lease contract aan te gaan (zowel technologisch als financieel).
Edit: technologisch, want nieuwere auto en dus van de nieuwste techniek voorzien. Financieel, omdat het budget omhoog was gegaan ivm promoties, waardoor luxere auto's binnen bereik kwamen (en niet specifiek omdat het onder aan de streep minder kostte).

Daarom zou ik me slechts beperken tot de afweging: 4 of 5 jaar leasen, en het overnemen voorlopig uit je hoofd zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Stappieterug op 19-02-2020 16:55 ]

"I would like to cancel my subscription to your problems"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
Zoals hierboven staat. Nu klinkt het als een goed plan, maar na 4 a 5 jaar is je auto verouderd. Dan ben je hem zat en zijn er weer nieuwe mooiere modellen te koop. Die heb je dan liever. Het aantal mensen dat een auto houdt is tov het aantal mensen dat de auto weg doet vrij summier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Squ1zZy schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:39:
[...]

Die cijfers zijn toch niet van mij? Dan rij jij 230 km. Who cares. Blijft een auto voor wie een Tesla wil, maar het niet kan betalen. Punt.
Je begrijpt dat je zoiets zou zeggen van een auto welke juist geen Tesla is? Poor man’s Tesla is per definitie geen Tesla, niet de goedkoopste uitvoering van een Tesla...

Edit: sorry, was de punt vergeten. Punt.

[ Voor 6% gewijzigd door Palthe op 19-02-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:58

Crazy D

I think we should take a look.

Ik zou (ik rij geen tesla dus ben niet bevooroordeeld :P) heel simpel kijken welke je _nu_ wilt bestellen/rijden. En over een paar jaar maar kijken hoe en wat. Als je nu voor 4 - 5 jaar least, de wereld kan tegen die tijd wel vergaan zijn :+

Tegen die tijd heeft de Tesla misschien een Model 2, Model T, of Model Z. Concurrenten hebben tegen die tijd ook nieuwere versies van wat er nu is of compleet nieuwe modellen.

Ik zou echt no way nu mijn keuze gaan laten bepalen voor mogelijke overname over 4 of 5 jaar. En daarbij, in 2019 zijn er zoveel Tesla's op kenteken gezet. Als je over die tijd nog steeds een 2e hands uit 2019-2020 wilt kopen, hoeft dat niet de auto te zijn die je nu least. Je krijgt echt geen korting omdat jij de berijder was. Enige is dat je de auto kent. Maar goed, meeste lease auto's krijgen gewoon hun onderhoud op de juiste intervallen, dus echt heel veel zorgen zou ik me bij een ex-lease daar niet om maken.

Ik zou trouwens voor de long range gaan als die in je lease budget past, simpelweg omdat long(er) range :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Wellicht goede informatie: https://www.teslarati.com...ention-reason-to-buy-new/

Ik zie de prijs van tweedehands Tesla's ook sterk stijgen. Snap het wel want de bijzonder lage onderhoudskosten ook als ze ouder worden is erg aantrekkelijk. Mijn oudste Tesla heeft nu 220 duizend op de teller is is twee keer in de garage geweest, minder dan drie uur in totaal.

Opvallend genoeg hebben ze in die drie uur de totale voorophanging met motor en al vervangen. Was in een half uur gedaan. Ik stond met open mond te kijken. Alles is zo modulair dat het makkelijker was de hele voortrein te vervangen dan een stang in de ophanging te vervangen omdat die een fout had.

Volgende week krijgt hij zijn eerste echte 'beurt'. Vervanging van de airco filters en de koelvloeistof. Die vervangen ze nooit op schema maar alleen na testen. En om alles nog mooier te maken, ze doen dat bij mij thuis. Met een van hun service auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-04 10:52
Zelf geen tesla rijder, maar volg het wel. Die rest waarde heeft mij ook altijd zeer sterk geinteresseerd. De degradatie van zo'n auto blijkt goed mee te vallen: batterien die na 5+jaar nog altijd 90% hebben. Weinig kosten en hoge km standen.

Toen ik voor mijn nieuwe auto shopte (jaartje geleden) ook bij Tesla gekeken, het staat mij voor dat ze toen operational lease aanboden met een restwaarde vergelijkbaar met mijn huidige wagen (zelfde prijsklasse als een model S). Ondertussen staat er echter enkel nog fiancial lease...

Maar ben er vrij zeker van dat een Tesla zeker geen slechtere restwaarde zal hebben dan een vergelijkbare diesel of hybride. Vooral bij deze laatste wordt het fiscaal aspect ook steeds minder interessant (zowel voor bedrijven als niet-bedrijven). Vooral de luxe merken hybrides zijn en blijven dit fiscaal vriendelijke pk monsters die een stuk minder efficient zijn dan de gewone ICE. Overheden zullen dit de komende jaren blijven bijspijkeren tot ze niet meer interessant zijn. Waterstof is nog nergens te bespeuren (mooie berichten, praktijk echter niets). Tesla levert nu echter volop wagens die aan hoge standaarden voldoen, de rest loopt nog jaren achter (en nee, ik heb ook geen tesla aandelen:p)

[ Voor 11% gewijzigd door miitjohn op 19-02-2020 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:39
BlakHawk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:25:
[...]

En dan heb ik de long range :+
Kun je nagaan...

Dat is het effect van sentry mode... Ik verlies per dag zo'n 40km en ik rijd per dag 40km...
Dan halveert je bereik dus...
Je geklaag wordt wel een beetje vermoeiend... Je verliest geen 40km per dag met sentry. Je gebruikt bewust een functie die energie verbruikt en ja, dat kost je range, dat is totaal wat anders...
Als je de hele dag je verwarming/airco aan laat staan in de auto, verlies je dan ook range :? Nee, maar door het energieverbruik wordt je range wel minder.

Tipje van de sluier: als je rijdt, verlies je ook range :Y (ow wacht, dat is ook een bewuste functie van de auto die je gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RektByMemes
Nou ik heb mijn proefrit gehad. Wat een wagen! Weet nu 100% zeker dat het een Tesla word. Echter zoals ik hierboven lees is het overkopen geen goed plan. Dus ik hou het nu bij een SR+ en dan zien we over 4 jaar wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 10:36
Het is een keuze. Ik denk dat de LR een interessantere auto is om over te nemen, helemaal gelijk. Wel denk ik dat als je een auto goedkoper wilt overnemen de SR+ een betere keuze is. Maar dat hangt ook af in hoe de accu pakketten zich blijven houden. Hoeveel range verlies je over de jaren heen.

Persoonlijk zou ik het fijner vinden om mijn eigen lease auto over te nemen dan een random auto bij dezelfde LM. Je weet niet hoe een ander met zijn accu of auto is omgegaan. (plus ik hecht mij aan voertuigen)

Wat drijft mij?

Ik ga voor de SR+ kiezen (persoonlijk) omdat ik het de 130 euro per maand niet waar vindt.
De meest belangrijke argumenten waar je uit moet kiezen is audio en range. De rest boeit niet zo erg.

Ik kan mij niet eens herinneren wanneer ik ooit mistlampen aangezet zou hebben, laat staan voor (woon niet in de polder :+). Premium connectivity is een abonnement voor beide tegen die tijd.

Interieur is exact hetzelfde. 99% van de tijd zit ik alleen of met mijn dochtertje achterin in de auto (en zit toch in een maxi Cosi), dus stoelverwarming achter mwoh.... en matten kan je idd voor 40 euro bestellen.

Dus dan blijft range en audio over. Audio is persoonlijk, ik vind de audio in de SR+ goed genoeg (mijn huidige Octavia heeft best goed geluid met Canton, maar dit doet er niet veel voor onder op wat subwoofer gemis na, gek genoeg vond ik het in de LR niet beter). Ben ook geen audiofile.

Range is dan nog over.. ja dat is een ding. Ook omdat ik geen oprit heb. Wel kan ik altijd op het werk laden en mag ik superchargers declareren. Wel is er voldoende plaats bij laadpalen bij mij in de stad en komen er 14 nieuwe laadplekken in de buurt bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
RektByMemes schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:00:
Nou ik heb mijn proefrit gehad. Wat een wagen! Weet nu 100% zeker dat het een Tesla word. Echter zoals ik hierboven lees is het overkopen geen goed plan. Dus ik hou het nu bij een SR+ en dan zien we over 4 jaar wel weer verder.
Allebei zijn geen verkeerde keuze. Je moet je alleen afvragen wat wat je waard is. :)
Het lastige met dit soort auto's is dat de techniek nog relatief snel kan gaan. Als Tesla nieuwe accu's verzint die meer capaciteit hebben en sneller op kunnen laden, wil je dan nog wel een 5 jaar oude Tesla. Time will tell. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
@Squ1zZy @BlakHawk @eL_Jay
Range met sentry mode vergelijken is niet eerlijk aangezien je auto dan gewoon "aan" blijft staan. Dat zou het zelfde zijn als je benzine auto de hele dag stationair te laten draaien. Dat kost ook brandstof.

Verder heb je sentry niet nodig en werkt je auto alarm gewoon zonder sentry en krijg je zelfs gewoon een pushmelding op je telefoon. Laatst nog gehad toen de auto op slot ging terwijl er nog mensen in zaten (en die dus bewogen)

Zelf heb ik Sentry overigens nooit aanstaan omdat ik in drukke gebieden parkeer waardoor je dus alleen maar false positives krijgt

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 03-03-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 98% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Squ1zZy schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:57:
[...]

Ik vind het geen vergelijking met een benzine auto. Sentry Mode staat bij mij altijd aan. Als er wat gebeurt heb ik tenminste bewijs. Sentry Mode heb je naar mijn idee juist wel nodig. Alarm en Sentry Mode zijn 2 verschillende dingen.
Oke dat kan maar dan accepteer je dat je range gehalveerd wordt, dat ligt niet aan Tesla of aan een EV maar aan het gebruik van bepaalde features.

Vergelijk het met een benzine auto die 24/7 stroom moet leveren aan een computer met 4 camera's er op, dat kost ook gewoon brandstof, dus wat mij betreft is dit gewoon vergelijkbaar.

Dit zijn dingen die je normaal van te voren uitzoekt zodra je een auto koopt.

Maar goed, we gaan offtopic

[ Voor 7% gewijzigd door GrooV op 03-03-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 98% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
GrooV schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:36:
@Squ1zZy @BlakHawk @eL_Jay
Range met sentry mode vergelijken is niet eerlijk aangezien je auto dan gewoon "aan" blijft staan. Dat zou het zelfde zijn als je benzine auto de hele dag stationair te laten draaien. Dat kost ook brandstof.

Verder heb je sentry niet nodig en werkt je auto alarm gewoon zonder sentry en krijg je zelfs gewoon een pushmelding op je telefoon. Laatst nog gehad toen de auto op slot ging terwijl er nog mensen in zaten (en die dus bewogen)

Zelf heb ik Sentry overigens nooit aanstaan omdat ik in drukke gebieden parkeer waardoor je dus alleen maar false positives krijgt
Ook zonder sentry verlies ik veel range.

Gisterenavond geparkeerd met 85%
Vanochtend wakker gemaakt (sentry uit) met 83%

Kwartiertje voorverwarmen:
79% vertrek.

Het stilstaan met een Tesla zuipt echt energie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
"kwartiertje voorverwarmen" dat snap ik wel. 2 procent voor een nachtje is wel wat veel vind ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 21:01

BertV

Handgemaakt

BlakHawk schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:28:
[...]

Het stilstaan met een Tesla zuipt echt energie!
Het sluipverbruik van een Tesla, daar kan ik 80.000km mee fietsen met mijn 45-km fiets.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Pagina: 1