Eerst en vooral wil ik er op wijzen dat dit de eerste keer is dat ik me bezig houd met routering / Firewall, dus ik ben nogal een leek hierin. De reden van deze opstelling is ook louter educatief, zodat ik me wat kan verdiepen in het hele netwerk gebeuren.
Mijn vraag:
Voor ik een pfsense firewall had geïnstalleerd, kon ik perfect over RDP connecteren naar mijn laptop toe. Dit deed ik door mijn laptop een fixed IP te geven, en deze IP in te voeren in mijn Telenet Box samen met de poort 3389. Vervolgens ging ik via de RDP applicatie van microsoft, een connectie maken naar "WAN IP:3389".
Maar nu dat er een firewall tussen zit, zal ik waarschijnlijk moeten gaan routeren.
Mijn vraag hierbij is dan; van waar naar waar moet ik routeren en welke poorten moet ik hiervoor gebruiken?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn initiële opstelling:
Telenet -> Switch -> Laptop
Telenet LAN IP: 192.168.0.1
Laptop fixed IP: 192.168.0.100
Mijn huidige opstelling:
Telenet -> Pfsense -> Switch
Telenet LAN: 192.168.0.1
pfSense WAN IP: 192.168.0.128
pfSense LAN IP: 192.168.1.1
Laptop LAN IP: 192.168.1.100
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Van wat ik gelezen heb van google is dat ik in mijn pfsense een routering moet doen naar mijn Telenet modem. Maar dan snap ik niet juist goed wat ik moet routeren. Moet mijn Laptop zijn LAN-IP gerouteerd worden in mijn firewall, naar de telenet box? Zoja, welke poorten moet ik hiervoor open doen?
Moet ik vervolgens dan de nieuwe IP adres van mijn laptop (192.168.1.100) ook niet instellen in mijn Telenet box? Echter kan dit sowieso niet, omdat Telenet mij enkel toelaat om ip-adressen toe te voegen binnen dezelfde subnet.
...
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg geformuleerd is.
Alvast vriendelijk bedankt.
Mijn vraag:
Voor ik een pfsense firewall had geïnstalleerd, kon ik perfect over RDP connecteren naar mijn laptop toe. Dit deed ik door mijn laptop een fixed IP te geven, en deze IP in te voeren in mijn Telenet Box samen met de poort 3389. Vervolgens ging ik via de RDP applicatie van microsoft, een connectie maken naar "WAN IP:3389".
Maar nu dat er een firewall tussen zit, zal ik waarschijnlijk moeten gaan routeren.
Mijn vraag hierbij is dan; van waar naar waar moet ik routeren en welke poorten moet ik hiervoor gebruiken?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn initiële opstelling:
Telenet -> Switch -> Laptop
Telenet LAN IP: 192.168.0.1
Laptop fixed IP: 192.168.0.100
Mijn huidige opstelling:
Telenet -> Pfsense -> Switch
Telenet LAN: 192.168.0.1
pfSense WAN IP: 192.168.0.128
pfSense LAN IP: 192.168.1.1
Laptop LAN IP: 192.168.1.100
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Van wat ik gelezen heb van google is dat ik in mijn pfsense een routering moet doen naar mijn Telenet modem. Maar dan snap ik niet juist goed wat ik moet routeren. Moet mijn Laptop zijn LAN-IP gerouteerd worden in mijn firewall, naar de telenet box? Zoja, welke poorten moet ik hiervoor open doen?
Moet ik vervolgens dan de nieuwe IP adres van mijn laptop (192.168.1.100) ook niet instellen in mijn Telenet box? Echter kan dit sowieso niet, omdat Telenet mij enkel toelaat om ip-adressen toe te voegen binnen dezelfde subnet.
...
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg geformuleerd is.
Alvast vriendelijk bedankt.