Meerdere lampen aan plafond hangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:42

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Ik heb één lichtpunt aan het plafond boven mijn keukeneiland met daar twee schroefgaten.
Nu heb ik twee hanglampen gekocht en ben ik aan het kijken hoe ik dat op kan hangen.

Ze moeten ca. 60 centimeter uit elkaar hangen. Nu dacht ik aan een MDF/houten plank die met zijn breedte het gat in het plafond afdekt. Uitfrezen/snijden zodat de kabel er doorheen kan en een twee gaatjes boren waar de lampkabel er weer uit moet. Tegen het plafond schroeven en vervolgens (muur)verf erop en klaar is kees.

Vroeg me af of er nog ideeën en/of tips zijn om dit beter te doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt als design ook een oude tak nemen, daar de draden doorheen laten lopen. Je kunt van metaal een beugel maken, je kunt zo ontzettend veel. Het is maar net wat je mooi vind en wat er in je woning past qua interieur.

Wat je wilt is in ieder geval een prima optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Hier zijn echt legio opties voor. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Nee, geen design of creatief iets. Juist zo minimaal mogelijk tegen een wit plafond aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
Dan een kabelgootje.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:07
Even opletten dat de plafondbevestiging sterk genoeg is voor de lamp (op de plek die nog moet komen). Ik neem gemakshalve aan dat het geen kroonluchter wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 17-02-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
@Ora et Labora Ik wil geen nieuwe schroefgaten in het plafond maken en een kabelgootje heeft meestal geen draagkracht.

@99ruud99 De lampen zijn vrij licht, iets van 300 gram schat ik

Ik dacht wellicht zijn er meer kant en klare oplossingen waarbij je niet hoeft te frezen e.d. en er wellicht nog mooier uit zien.

Alleen dan niet zo duur als dit: https://www.bol.com/nl/p/...-cm-wit/9200000032688552/

[ Voor 41% gewijzigd door PnD op 17-02-2020 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@PnD

Je kan niet op de schroefgaten van de centraaldoos 2 lampen op 60cm uit elkaar hangen.
Mdf gaat dan van zichzelf al doorbuigen. En die 2 m4 schroefjes zijn daar niet voor bedoeld.

Paar gaatjes in plafond boren is geen overbodige actie.
En als het ooit weer weg gaat is het zo dicht geplamuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

PnD schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:29:
@Ora et Labora Ik wil geen nieuwe schroefgaten in het plafond maken en een kabelgootje heeft meestal geen draagkracht.

Ik dacht wellicht zijn er meer kant en klare oplossingen waarbij je niet hoeft te frezen e.d. en er wellicht nog mooier uit zien.

Alleen dan niet zo duur als dit: https://www.bol.com/nl/p/...-cm-wit/9200000032688552/
Alu U-profiel bij de bouwmarkt halen. Paar gaatjes erin en klaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 21:34
Dit heb ik gemaakt.
Ik heb maar een lamp, maar had er zo 6 aan kunnen hangen :)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59654660

[ Voor 25% gewijzigd door skai21 op 17-02-2020 21:08 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 15:52
PnD schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:29:

Ik niet snap. Je wilt geen nieuwe schroefgaten zeg je, maar in je OP wil je een plank tegen het plafond schroeven? :*)

Het voorbeeld dat je stuurt zou je wel kunnen namaken met hout of staal/aluminium inderdaad.
skai21 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:07:
Dit heb ik gemaakt.
Ik heb maar een lamp, maar had er zo 6 aan kunnen hangen :)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59654660
Je kunt in ieder gevel geen houten plaat met twee lampen enkel aan de centraaldoos hangen.

i.m.h.o. Gewoon een paar gaatjes boren... Als je nergens gaatjes wil wordt het wel een saai en kil huis..

[ Voor 17% gewijzigd door Krijnemans op 18-02-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou het best aandurven om een houten plankje van 60x10cm met daarop 2 lichte lampjes aan de boutjes van de centraaldoos te monteren. Hier in huis heeft jarenlang probleemloos een flink zware lamp aan die 2 boutjes gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:07
@Kaasplank mensen zijn eerder bang dat de plank het niet houdt(door buigt), niet dat de bouten het niet houden.
Volgens mij is zo'n u profielfoto nog mooier dan een plank... Dat zou een goede tip zijn van ciris.

Al zie ik het probleem van paar gaatjes in dak ook niet echt.... Dan kan je het mooier strak afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Indien je bang bent dat de plank doorbuigt zou je deze eventueel ook kunnen verstevigen met een plat profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Zal eens kijken hoe een u-profiel er uit gaat zien. Ik heb overigens geen twee schroefgaten in en centraaldoos. Het zijn gewoon twee geboorde gaten. Zou ook kunnen kiezen voor een sterkere houtsoort die niet zo snel doorbuigt. Bedankt voor de tips zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je het zo strak mogelijk wilt zou je ook gewoon een witte rechte holle plint kunnen gebruiken. Is prima strak af te werken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:31:
@Kaasplank mensen zijn eerder bang dat de plank het niet houdt(door buigt), niet dat de bouten het niet houden.
Volgens mij is zo'n u profielfoto nog mooier dan een plank... Dat zou een goede tip zijn van ciris.

Al zie ik het probleem van paar gaatjes in dak ook niet echt.... Dan kan je het mooier strak afwerken.
Een stuk multiplex van redelijke dikte gaat echt niet doorbuigen door 2 lampjes van 300 gram op het uiteinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-06 13:58
Wat voor plafond is het? Beton of stucplaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 21:34
Krijnemans schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:10:
[...]

Ik niet snap. Je wilt geen nieuwe schroefgaten zeg je, maar in je OP wil je een plank tegen het plafond schroeven? :*)

Het voorbeeld dat je stuurt zou je wel kunnen namaken met hout of staal/aluminium inderdaad.

[...]

Je kunt in ieder gevel geen houten plaat met twee lampen enkel aan de centraaldoos hangen.

i.m.h.o. Gewoon een paar gaatjes boren... Als je nergens gaatjes wil wordt het wel een saai en kil huis..
Correct, deze zit bij mij met twee serieuze schroeven en pluggen in het plafond :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 15:52
Niet bot bedoeld, maar knal gewoon twee gaatjes in het plafond.. :X dan kun je echt elke plafondkap voor die twee lampjes vrij kiezen.. (https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8)
De kap zit er toch overheen :) Dus die zie je toch niet meer.

En.. als je nu meerdere lampen wilt, zul je dat in de toekomst waarschijnlijk ook willen dus komt er weer een soortgelijke oplossing. Niet dat je elk jaar een nieuwe lamp wilt, denk ik zo? ?Maar dat is niet aan mij natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

FrankBlom schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:38:
@PnD

Je kan niet op de schroefgaten van de centraaldoos 2 lampen op 60cm uit elkaar hangen.
Mdf gaat dan van zichzelf al doorbuigen. En die 2 m4 schroefjes zijn daar niet voor bedoeld.

Paar gaatjes in plafond boren is geen overbodige actie.
En als het ooit weer weg gaat is het zo dicht geplamuurd
Je kunt meer hangen aan de centraaldoos dan je denkt. Ik heb er een lamp van 15kg aan hangen (en die wil ik echt niet laten vallen...dure lamp). Dat is voldoende. Maar ik kijk stiekem altijd even hoe dat is. Met zo een balk zou ik het inderdaad niet doen. Ik denk dat een kabelgoot eerder geopperd is het beste is.

Wat ook zou kunnen is losse draden (strijkijzer-kabels) en dat onderdeel van het design maken. Tja.. geen creatieve oplossingen... denk dat je wel moet zonder te fresen :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucs25
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-02-2024
Misschien een wat late reactie maar je zou kunnen gebruik maken van een rail: https://www.ledspot-plane...rail-wit-of-zwart-1m.html (kan je ook zagen op de gewenste lengte) en daarin 2 driefasige connectors hangen waaraan je de lampen bevestigt: https://www.ledspot-plane...or-rail-zwart-of-wit.html
Met 3-fase rails kan je zelf de lampen apart bedienen (op voorwaarde dat er 3x380V bij jou binnenkomt).
Er zijn ook 1 fase connectoren en 1 fase rails die je hiervoor zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:02
Lucs25 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:29:
Misschien een wat late reactie maar je zou kunnen gebruik maken van een rail: https://www.ledspot-plane...rail-wit-of-zwart-1m.html (kan je ook zagen op de gewenste lengte) en daarin 2 driefasige connectors hangen waaraan je de lampen bevestigt: https://www.ledspot-plane...or-rail-zwart-of-wit.html
Met 3-fase rails kan je zelf de lampen apart bedienen (op voorwaarde dat er 3x380V bij jou binnenkomt).
Er zijn ook 1 fase connectoren en 1 fase rails die je hiervoor zou kunnen gebruiken.
Is een goed idee, alleen het dikgedrukte klopt niet helemaal wat je er hebt staan ;)

Ze noemen het een 3 fase rail omdat je op die manier 3 verschillende serie's lampen kunt schakelen met 3 verschillende schakelaars, het heeft helemaal niets te maken met of je een 3F aansluiting in je meterkast o.i.d. hebt hoor (en dus ook geen 3x380V zoals jij schrijft, wat tevens niet klopt)
Je hebt 3x230V als enkelfase spanningen, maar gecombineerd is het een 3F aansluiting op 380V.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1