[ADSL] eindelijk binnen, paar vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 10:53
Goed mensen, ik heb eindelijk het doe het zelf pakket binnen, maar ik heb een paar vraagjes. Ik ga dat aan de hand doen van stappenplannetje van hoe ik de boel een voor een kan installeren en dan kunnen jullie gelijk kijken of dat een goed stappenplan is en of dat uberhaupt wel mogelijk is.

Ook ga ik m'n modem upgraden aangezien ik 2 pc's erop wil hebben en ten eerste hoef ik dan maar 1 kabel naar beneden te leggen en ten tweede is 1 pc dus niet afhankelijk van de ander.

En overigens wil ik het zo doen:
Afbeeldingslocatie: http://morgoth.hostedscripts.nl/adsl.jpg
Kan dit? Ik doel dus op die 2e hub bij pc2 en de laptop? Dit is makkelijker, zo hoef ik maar 1 kabel naar beneden te leggen ipv 2.

1. Gooi splittertje erin.
2. Sluit moden aan op splitter ding
3. Sluit modem aan op hub1. Patch cable moet je daarvoor hebben toch en die moet dan toch in de uplink?
4. Sluit pc1 aan op de hub1
5. Sluit hub2 aan op hub1
6. Sluit pc2 aan op hub2
7. Sluit laptop aan op hub2
8. Vervolgens installeer in de benodigde software
9. Dan voer ik de hack uit
10. En dan ben ik klaar?

Verwijderd

Wat je in principe ook kan doen is je modem niet tweaken, aansluiten op een 2e NIC in PC1 en dan een kabel naar boven en daar een hub met de drie PC's erin.
Scheelt je een hub.
Maar je zit wel met het feit dat PC1 aan moet blijven om boven internet te hebben.

Move van [forum=4] --> [forum=19] trouwens.

• Morgoth
Op vrijdag 03 augustus 2001 18:03 schreef johnny appleseed het volgende:
Wat je in principe ook kan doen is je modem niet tweaken, aansluiten op een 2e NIC in PC1 en dan een kabel naar boven en daar een hub met de drie PC's erin.
Scheelt je een hub.
Maar je zit wel met het feit dat PC1 aan moet blijven om boven internet te hebben.

Move van [forum=4] --> [forum=19] trouwens.
Hmja en nog is het nadeel dat ik 2 kabels naar beneden moet leggen en ja dat is een kut klusje :)

En koop gewoon een zo goedkoop mogelijke hub...

Maar uh kan het in principe wel zoals ik het wil gaan doen? Ik bedoel, kan je al wel je modem tweaken als je hem zo heb neergezet (dus al via een hub) of moet je hem eerst ff zonder hub tweaken en dan pas de pc's aansluiten?

• Joker
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Joker

Op vrijdag 03 augustus 2001 18:41 schreef morgoth het volgende:

[..]

Hmja en nog is het nadeel dat ik 2 kabels naar beneden moet leggen en ja dat is een kut klusje :)

En koop gewoon een zo goedkoop mogelijke hub...

Maar uh kan het in principe wel zoals ik het wil gaan doen? Ik bedoel, kan je al wel je modem tweaken als je hem zo heb neergezet (dus al via een hub) of moet je hem eerst ff zonder hub tweaken en dan pas de pc's aansluiten?
Twee kabels? Volgens mij maar 1: Vervang de onderste hub gewoon door PC1 (maar dan met twee netwerkkaarten). Een netwerkkaart naar de modem, eentje naar de overige PC's. Internet Connection Sharing aan (of Linux of wat-dan-ook), firewall proggie er op en surfen maar!

Voordeel hiervan is dat je ook maar 1 hub nodig hebt. Als in alle PC's 100Mbit zit, dan communiceren ze onderling ook op 100Mbit. In jouw opstelling is dat 10Mbit, omdat de ADSL aansluiting de rest dwingt om op 10Mbit te draaien. Tenzij je een switch koopt ipv een hub, maar da's een stuk duurder.

Installeer eerst Mxstream volgens de handleiding op 1 PC. Test eerst goed of alles werkt. Ga dan pas tweaken, als je dat echt nodig denkt te hebben.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

het kan, maar wil je dat wel?

de 10/100 mbit issue is al vermeld, en dat je eerst de boel uberhaupt aan de praat moet krijgen ook ;)

verder zou ik zeggen: hang dat ding aan 1 bak, zet die op 1 hub en laat daar je kabels via lopen, dus niet 2 hubs, doorlussen en andere ongein...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

Eens met Chem,

Eerst modem tweaken, hub boven kan je weglaten..

Ik zelf had geen hub en probeerde van beneden naar boven te komen met 10 meter cat5 kabel (5meter crosslinked en 5 meter gewoon). Dit werkte niet |:( Met witte de crosslinked kabel van KPN en 5 meter gewoon cat5 werkte het wel :?

Uiteindelijk heb ik mijn telefoonkabel verlengd +- 20 meter om mijn modem boven te krijgen en daar op de server aan tesluiten met de korte crosslinked KPN kabel.

Het probleem bij mij was ook dat in de meterkast de inkomende telefoonkabel naar een splitser ging voor een telefoon boven en in de huiskamer. Hiervoor moet je echter al de splitter van KPN aanbrengen..

Ik zat zelf ook te denken aan een tweede netwerkkaart en ras op win2kAS omdat internetsharing langzamer zou zijn ...
Aan de andere kant heb ik ook gehoort da windhoos nogal moeilijk gaat doen met twee netwerkkaarten :(

Dat van die tweak ben ik net achter gekomen dus daar zal ik ook nog eens naar gaan kijken.

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

• Morgoth
Uhm het probleem is dat ik die laptop alleen boven heb staan, en dus niet beneden. Als je dan dus maar 1 hub gebruikt dan moet je dus wel een extra netwerk kabel naar beneden leggen (daar staan 2 pc's, laptop en pc1).

Maar nu bedenk ik ineens iets veel makkelijkers. Ik flikker m'n laptop en pc1 gewoon aan elkaar via een crosslink. En de rest via 1 hub.

* Morgoth is een stomme koe

Ennuh dus ok, eerst modem tweaken en modem op splitter ding aansluiten via een patch kabel. Maaruh ik wil dus wel die tweak doen aangezien als ik dus pc2 via pc1 op inet laat komen dan MOET pc1 altijd aanstaan wil pc2 kunnen computeren. En dat kan ik niet garanderen dat ie altijd aan staat. Dus heb ik liever die tweak, logt die modem gewoon in.

Dus ff opnieuw het stappenplan:

1. Gooi splittertje erin
2. Sluit modem aan op splitter ding
3. Sluit modem aan op pc1
4. Installeer software zut
5. Doe de tweak
6. Sluit de hub aan op de modem
7. Sluit pc1 aan op de hub
8. Sluit pc2 aan op hub
9. Sluit laptop aan op pc1 via crosslink
10. En dan ben ik klaar?

[edit]