Aankoopadvies: kopen of wachten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedever
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-11-2023
Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek een degelijke allround laptop die nog meerdere jaren meekan. Zal voornamelijk gebruikt worden voor surfen en office toepassingen, maar ook voor modelleren in Sketchup en DesignShark. Sporadisch zal ik ook eens een filmpje monteren of een foto bewerken.

Wat is je budget?
Ik zou onder de 900€ willen blijven

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop is vooral voor thuisgebruik en zal vooral versleept worden tussen zetel en bureau.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
scherm: >13",IPS, SSD: >200Gb, Ram: >7Gb, adequate koeling, azerty

Enkele kanshebbers:
pricewatch: HP Pavilion 15-cs3018nb (Azerty toetsenbord)
pricewatch: Acer Aspire 5 A515-54G-56V6 (Azerty toetsenbord)
pricewatch: Lenovo ideapad S540-15IWL (81SW001TMB, Azerty toetsenbord)
pricewatch: Asus A512DA-BQ623T-BE

Kopen of wachten?
De Lenovo heeft de sterkste grafische kaart, maar een iets oudere processor. Bij de HP is het omgekeerd: basis grafische kaart, maar een recente processor, die volgens usersBenchmarks.com het sterkst scoort. De Ryzen laptop (de Asus) is de budgetoptie (maar misschien meer dan voldoende?)
Volgens usersBenchmarks.com kunnen de processoren als volgt geranked worden:
i5 1035G1 > i5 10210U > i5 8265U > Ryzen 5 3500U
Het valt op dat de ranking niet overeenkomt met de kloksnelheden, de laaggeklokte 10-nm chips scoren opvallend goed.
Is het zinvol om rekening te houden met bovenstaande ranking?
Kies ik voor GPU-kracht of CPU-kracht? Dat is het dillemma waarmee ik worstel en dus graag jullie advies over hoor :)
Ik weet dat binnen enkele maanden de nieuwste generatie Ryzen laptops op de markt zullen komen met degelijke geïntegreerde grafische chip. Het wachten waard? (dilemma 2)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:29
Je kan ook de 9e generatie Intel overwegen. En denk eens aan de H varianten in plaats van de U varianten. Die zijn sneller maar gebruiken meer energie en dus sneller door de accu heen. Maar als het toch voornamelijk thuisgebruik is lijkt dat mij geen probleem.

Bijvoorbeeld een i5 9300H of een i7 9750H vind je regelmatig in laptops.